Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2009, 13:03
Young Predator
Young Predator is offline
Ik heb afgelopen dinsdag mijn laatste 2 verstandskiezen getrokken. 1 daarvan was een dwarsligger. Ze hebben me tandvlees weggesneden om vervolgens me kies in 3 stukken te zagen.

Ik heb er uiteraard meer last van dan de verstandskies die er normaal uit is gehaald. Maar de pijn wil niet echt wegtrekken, alsmede mijn dikke wang.

Ik denk zelf dat dit logisch is aangezien de kies anders is verwijderd dan de normale procedure is.

Maar wanneer merk ik dat het meer is dan pijn en last van de operatie, zoals een infectie of ontsteking?

Ik slik op moment pijnstillers met onstekingsremmers, heeft iemand hier ook ervaring mee?

Hoelang kan het nog duren totdat het wegtrekt? Dit duurt nu al langer dan de normale kies.
Oud 10-01-2009, 13:17
duivelaartje
duivelaartje is offline
Hm, sinds dinsdag en nog steeds veel pijn en een dikke wang? Heb je ook een vieze smaak in je mond? Ik had ook nog zo lang pijn en toen bleek het een beginnende ontsteking te zijn. Je kunt gewoon even de kaakchirurg bellen en vragen of je langs mag komen. Als het niets is ben je tenminste gerustgesteld.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2009, 14:15
Pluis
Pluis is offline
een ontsteking heeft 5 tekenen: zwelling, roodheid, warmte, pijn en functieverlies. De tekenen krijg je altijd als je ergens een wond maakt, ook als het een schone wond is (dus steriel gemaakt)
een ontsteking heb je dus in ieder geval, daar zijn de pijnstillers met ontstekingsremmer ook voor, zodat je wang niet zo enorm groot wordt dat je niks meer met je mond kan.
Ik weet niet of je de wond van waar de kies zat een beetje kan bekijken, maar hoe ziet die er uit? Is ie mooi rood, of zitten er andere kleuren in, of komt er pus uit? Het is niet onmogelijk dat er dan een bacterie zit, en dan heb je dus een infectie. Bel gewoon even de kaakchirurg maandag, en als het dit weekend veel erger wordt kun je ermee naar de huisartsenpost, en eventueel een antibioticakuurtje voorgeschreven krijgen.
Oud 10-01-2009, 16:01
Young Predator
Kleur is mooi rood, lichtelijk blauw.

Geen vieze smaak, wel vieze geur uit me mond, maar dat komt omdat ik niet goed kan poetsen en het natuurlijk een open wond is.

Er komt geen pus uit.

Ik spoel na elke maaltijd met een speciaal mondwater, die de balans in me mond herstelt. De pijn in me mond komt soms, niet altijd. Heb qua gevoel het idee dat de wond aan het dichtgroeien is.

Ik zal na dit weekend kijken hoe het dan is, moet ik er speciaal voor terug naar de kaakchirurg of kan dat ook gewoon bij de huisarts?
Oud 10-01-2009, 16:29
duivelaartje
duivelaartje is offline
Vieze geur kan ook al een kleine ontsteking betekenen. Maar ontstekingsremmende pijnstillers zijn in ieder geval verstandig om te nemen. Ik zou speciaal terug gaan naar de kaakchirurg. Je huisarts kan namelijk niets doen als het toch een ontsteking blijkt te zijn. Ze spoelen het dan bij de kaakchirurg voor je schoon. Ik weet niet of je dicht bij het ziekenhuis woont, maar je kunt gewoon telefonisch een afspraak maken (je kunt je direct laten doorverbinden met de secretaresses) en vaak hebben ze wel ergens een plekje op de dag zelf.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2009, 16:34
Pluis
Pluis is offline
Citaat:

Geen vieze smaak, wel vieze geur uit me mond, maar dat komt omdat ik niet goed kan poetsen en het natuurlijk een open wond is.

Er komt geen pus uit.

Ik spoel na elke maaltijd met een speciaal mondwater, die de balans in me mond herstelt. De pijn in me mond komt soms, niet altijd. Heb qua gevoel het idee dat de wond aan het dichtgroeien is.

Ik zal na dit weekend kijken hoe het dan is, moet ik er speciaal voor terug naar de kaakchirurg of kan dat ook gewoon bij de huisarts?
Dat ie mooi rood is, is al gunstig. Een slechte mondgeur kan ook komen door oud bloed dat er nog zit.
Ik zou gewoon braaf blijven spoelen met het mondwater, en als de zwelling maandag niet is afgenomen en je klachten niet zijn verbeterd een afspraak maken bij de kaakchirurg.

Oh en over de pijnstillers: je moet je pijnstillers zo nemen dat je niet steeds wacht tot de pijnstiller helemaal is uitgewerkt voordat je weer een nieuwe neemt, maar zodra het minder begint te werken een nieuwe. Zo blijven de spiegels van de pijnstiller in je bloed op peil en zo ook het ontstekingsremmende effect. Als de zwelling van je kaak minder wordt en alles geneest kan je proberen te stoppen met de pijnstillers. Anders zit je steeds onnodig met pijn te wachten tot de nieuwe pijnstiller weer werkt...
Oud 10-01-2009, 17:45
Verwijderd
Citaat:

Er komt geen pus uit.

Ik heb precies hetzelfde gehad afgelopen jaar in april. Ook zo'n vuile dwarsligger, met wortels richting de keel.

Die smerige geur is normaal. Die geur kan je tot 2-3 weken na behandeling nog hebben Het kan zeker wel een week duren. Mijn kaak was ook dik en dat duurde 2 weken voordat ie weer normaal was. Ik kon 4 dagen mijn mond niet opendoen, omdat die imbiciel van een kaakchirurg het volgens mijn verkeerd had gehecht (mijn kaken aan elkaar). Daarna 3 dagen alleen zacht spul aan de ene kan gegeten. Aangezien er geen pus uitkomt, niets aan doen. Gaat vanzelf over. Zolang het niet verslechterd, is het goed. Het gaat meestal snel over als de hechtingen oplossen.

ps Ikzelf heb zelf geen enkele pijnstiller of ontstekingsremmer genomen of speciaal mondwater gebruikt. Daarbij opgemerkt dat ik ook niet rook. Ik heb zelfs geen ijs tegen wang gehouden Deed wel heel erg zeer, zeker toen de verdoving was uitgewerkt, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2009, 20:42
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
ps Ikzelf heb zelf geen enkele pijnstiller of ontstekingsremmer genomen of speciaal mondwater gebruikt. Daarbij opgemerkt dat ik ook niet rook. Ik heb zelfs geen ijs tegen wang gehouden Deed wel heel erg zeer, zeker toen de verdoving was uitgewerkt, maar goed.
Waarom niet? Als het heel erg zeer doet is het echt niet verkeerd om ontstekingsremmers te nemen. En daarbij wordt aangeraden er voor een uur ijs op te leggen direct als je thuis bent om te grote zwellingen tegen te gaan. Misschien was je wang daarom pas na 2 weken weer normaal.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2009, 21:41
Verwijderd
Dat van dat ijs was ik vergeten en pijnstillers neem ik nooit. Ik kan geen pillen slikken. Blijft altijd op mijn tong liggen Jullie zullen nou wel denken, wat een aansteller. maar goed.

Bovendien was ik blij dat het net gestopt was met bloeden, want het bloedde zeer hevig, en had geen zin om te slikken. Hoe kan je in godsnaam een pil slikken? Ik ben dan zo iemand die dan liever pijn heeft dan een pijnstiller neemt.

Verdoving bij boren neem ik dan ook bijna nooit bij de tandarts. Dat boren doet maar een paar minuten zeer (of net zo lang als ie blijft boren), maar zo'n verdoving blijf je nog wel een paar uur daarna last van houden.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2009, 11:55
Young Predator
Ik heb nu het gevoel dat de wond aan het dichtgroeien is.
Elke keer als ik me kaak teveel span of trek voel ik dat de wond weer een beetje blood komt te liggen.

Iedergeval, de zwelling neemt meen ik af, alsmede de pijn. Ik blijf nog me mondwater en pijnstillers gebruiken.

Morgen neem ik even telefonisch contact op met de kaakchirurg.
Oud 11-01-2009, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Elke keer als ik me kaak teveel span of trek voel ik dat de wond weer een beetje blood komt te liggen.

Iedergeval, de zwelling neemt meen ik af, alsmede de pijn. Ik blijf nog me mondwater en pijnstillers gebruiken.

Het zal wel goedkomen, maar als jij je er beter bij voelt om de kaakchirurg op te bellen, dan moet je het zeker doen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2009, 19:45
kuik
kuik is offline
ooh yeah ik heb er ook zo één rechtsonder ben ik donderdag achtergekomen bij de kaakchirurg
maar daar staat tegenover dat ik linksonder geen verstandskies heb
Oud 11-01-2009, 19:46
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Dat van dat ijs was ik vergeten en pijnstillers neem ik nooit. Ik kan geen pillen slikken. Blijft altijd op mijn tong liggen Jullie zullen nou wel denken, wat een aansteller. maar goed.

Bovendien was ik blij dat het net gestopt was met bloeden, want het bloedde zeer hevig, en had geen zin om te slikken. Hoe kan je in godsnaam een pil slikken? Ik ben dan zo iemand die dan liever pijn heeft dan een pijnstiller neemt.

Verdoving bij boren neem ik dan ook bijna nooit bij de tandarts. Dat boren doet maar een paar minuten zeer (of net zo lang als ie blijft boren), maar zo'n verdoving blijf je nog wel een paar uur daarna last van houden.
Ik neem bij een gaatje ook geen verdoving hoor. Is nergens voor nodig, je voelt misschien iets trillen. Maar dat is wel wat anders dan de pijn bij een verstandskies eruit laten snijden. Ik vind je dapper dat je dat aan kan zonder pijnstillers. Trouwens, de pijnstillers die je gebruikt bij zulk soort ingrijpingen zijn in water oplosbaar, omdat je het anders inderdaad niet weg krijgt. Smaak gewoon als een mislukte sinaasappelsap.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2009, 22:23
Verwijderd
Citaat:
ooh yeah ik heb er ook zo één rechtsonder ben ik donderdag achtergekomen bij de kaakchirurg
maar daar staat tegenover dat ik linksonder geen verstandskies heb
Beter 2 gewone verstandskiezen eruit trekken dan 1 dwarsligger. (Nou, maak daar maar 4 van). Het zijn gewoon etters en de napijn is enorm. Ze moeten namelijk zo wrikken om een dwarsligger eruit te trekken, sjorren, douwen, dat het voelt alsof je bek verbrijzeld is.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2009, 22:25
Verwijderd
Citaat:
Ik neem bij een gaatje ook geen verdoving hoor. Is nergens voor nodig, je voelt misschien iets trillen. Maar dat is wel wat anders dan de pijn bij een verstandskies eruit laten snijden. Ik vind je dapper dat je dat aan kan zonder pijnstillers. Trouwens, de pijnstillers die je gebruikt bij zulk soort ingrijpingen zijn in water oplosbaar, omdat je het anders inderdaad niet weg krijgt. Smaak gewoon als een mislukte sinaasappelsap.
Uiteraard nam ik natuurlijk wel verdoving bij de ingreep zelf. Oh van die pijnstillers wist ik niet. Ze zeiden dat je een aspirientje moest nemen, maar dat is toch een pilletje?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2009, 23:52
Woeste Woerd
Woeste Woerd is offline
Citaat:

Bij mij waren en 4 verstandskiezen getrokken (elk hoekje één) en destijds had ik bijna een week last van bloedingen. Mij was verteld dat het gewoon bij het proces hoorde.

Ze hebben het toch wel gehecht bij jou neem ik aan?
Oud 12-01-2009, 07:44
Young Predator
Ja, ze hebben me weer dichtgenaaid.

Heb een speciale tandpasta/gel van me vader gekregen: Corsodyl Tandgel

Ter voorkoming van infecties na tandheelkundige en mondchirurgische ingrepen. Voor kortdurende toepassing bij tandvlees-ontsteking.

Dat spul is heerlijk. Beetje van dat gel in me hoekje duwen en voelde al meteen beter. Een absolute aanrader!

Waar te verkrijgen? Ik denk de apotheker / tandarts.

Regels voor berichten