Advertentie | |
|
![]() |
|
Over de inhoud van de sollicitatiebrief staat heel veel informatie op internet, ook over het schrijven van een goede CV. Neem je CV altijd mee!
Je zegt een mail te willen sturen. Zou ik alleen doen als deze bedrijven per sé een email willen, want anders zou ik een brief sturen. Komt beter over. De bovenstaande brief is een goed, degelijk voorbeeld. Maak ze nooit langer dan een pagina en zet er gerust bij dat je je brief in een gesprek graag verder wil bespreken. Het is ook heel normaal het bedrijf op te bellen voordat je een brief schrijft. Als je vragen hebt over de functie, of over het bedrijf, bijvoorbeeld. Als je daar een beter beeld bij hebt, kun je daar veel beter je brief op baseren. Bellen wordt niet vreemd gevonden, ik heb met mijn opleiding geleerd dat je het juist moet doen. Verder: het is heel gemakkelijk te denken dat een bedrijf als het ware boven jou staat en dat jij komt vragen om de baan. Als je het erg verdraait in je gedachten, dan zit er een man strak in pak met een streng gezicht achter een super hoog bureau en jij moet sméken om de baan. Bekijk het eens van de andere kant: zij hebben mensen nodig, en niet een beetje ook! Dus zij hebben ook JOU nodig en JOUW kwaliteiten! Dus zij zijn in zekere zin ook afhankelijk van jou. Vergeet dat écht niet. Het is heel normaal om tijdens een sollicitatiegesprek de hoogte van het loon ter sprake te brengen. Zoiets is toch belangrijk voor jou? Dat weet een werkgever ook, dus je mag daar gewoon naar vragen. Misschien niet in de eerste 10 minuten van het gesprek, maar zoiets moet je wel aanvoelen. En ben je gegaan en word je het niet? Trek het je niet te persoonlijk aan. Er zijn meer banen. Heel goed is om om feedback te vragen waarom je het niet geworden bent. Dan kun je dit meenemen naar een volgend sollicitatiegesprek. Heb vertrouwen in jezelf. En anders: ik heb ook wel eens hakkelend en stotterend bij een sollicitatie gezeten, notabene voor een bijbaan waar ik he-le-maal geen ervaring in had. Toch heb ik de baan gekregen en na een paar weken kon ik het werk net zo goed als de andere medewerkers. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Heel erg bedankt voor jullie reacties!
In de vacature wordt gevraagd via de mail te solliciteren. Bij deze mail zal ik mijn sollicitatiebrief en cv als word document toevoegen. Ik heb een brief gemaakt en zal maandag bellen om te achterhalen aan wie ik deze kan richten. Ik hoop dat ik het goed heb gedaan maar dat zal ik wel merken ![]() |
![]() |
|
en maak er pdf'jes van, zowel van je brief als van je CV, en stuur ze allebei als attachment, met in je mail enkel iets à la:
"Geachte, In bijlage vindt u mijn sollicitatiebrief en curriculum vitae. Met vriendelijke groeten, Shining" pdfjes maken: http://www.primopdf.com/ |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
goh, goede vraag ...
't komt professioneler over, de lay-out kan niet verspringen als iemand met een andere versie van word het document opent, iemand kan er niet zo makkelijk iets in aanpassen, ... word gaat natuurlijk ook hé, maar persoonlijk zou ik pdf kiezen om bovenstaande redenen - en 't is ook een tip die ik kreeg van iemand die ik ken die in human resources werkt. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het hangt er van af. PDF is een redelijk universeel bestand dat eigenlijk iedere organisatie wel kan openen (en vaak ook aanpassen, tenzij je je PDF bestand hebt vergrendeld). Er zijn wel verschillende versies van in omloop, maar de opmaak ziet er eigenlijk altijd hetzelfde uit.
Een DOC bestand is ook wel redelijk universeel, maar er zijn redelijk veel verschillende versies van in omloop. Zo zijn er nog organisaties die werken met Word 97 bijv. en de opmaak van jouw Word 2007 bestand zal dus ook lichtelijk verschillen. Een DOC bestand kan echter ook wel worden vergrendeld, dus het is niet zo dat iedereen er alles in kan aanpassen. Bij de opties van Word kun je je document tegen verdere verspreiding en aanpassing beschermen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Heel erg bedankt voor alle reacties
![]() Mijn brief en cv zijn af. Ik ga morgen bellen voor een naam aan wie ik de brief kan richten en zal daarna de mail versturen. Ik laat wel weten hoe het verder gegaan is. @ adore: Ik wil al een tijdje contact met je opnemen omdat je een studie volgt waar ik ook interesse in heb. Mag ik je een pm sturen hierover? |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
Verboden te solliciteren? daqueen | 11 | 27-06-2010 19:13 | |
Werk, Geld & Recht |
Wel of niet solliciteren? Elmoo | 7 | 16-03-2008 15:50 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Halt tegen islamofobie: debat over islam en anoniem solliciteren Gatara | 18 | 26-04-2007 13:41 | |
Algemene schoolzaken |
Wanneer solliciteren? miro | 8 | 15-05-2003 16:22 | |
Werk, Geld & Recht |
Verschil uitzendbureau of direct bij werkgever solliciteren? xxDomingoxx | 6 | 07-04-2003 19:06 | |
ARTistiek |
Verhaal: solliciteren DarkCat | 10 | 29-05-2002 19:58 |