Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2009, 19:53
Verwijderd
Ik ben sinds april 2008 kinderwerkster op oproepbasis, dit betekent dat ik wel op een rooster word ingedeeld maar enkel 1 vaste dag heb, zaterdag. De rest is op basis van vrije plekken.
Gisteren bleek opeens dat er nieuwe medewerkers zijn aangenomen en dat ik zaterdag niet meer hoef te werken.
Per 1 februari ben ik klaar met school en heb ik mijn diploma. Ik was van plan om dan meer te gaan werken maar omdat er nieuwe medewerkers zijn is er bijna geen kans dat ik uberaupt nog nodig ben.

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe baan en ik heb ook al verschillende geschikte vacaturers gevonden.
Ik durf echter niet te reageren.. Ik heb nog nooit echt gesolliciteerd (behalve voor een bijbaantje) en heb echt geen idee wat ik in een sollicitatiemail moet zetten.

Ook weet ik niet hoe ik tijdens een gesprek bijv. over mijn loon moet gaan praten.
Mijn vorige werk ben ik gaan doen zonder dat ik wist wat ik zou gaan verdienen .

Ik wil dus graag tips over alles dat met solliciteren te maken heeft!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2009, 20:46
Balance
Balance is offline
Een sollicitatiebrief ziet er doorgaans zo uit:

Citaat:
x
x
S. Hining
Forumweg 2
1234 AB Amsterdam
x
x
Amsterdam, 7 januari 2009
x
x
Kinderopvang Het Ukkie
T.a.v. mevrouw L. de Boer
Kinderweg 2
1234 BA Amsterdam
x
x
Onderwerp: sollicitatie pedagogisch medewerker.
x
x
Geachte mevrouw De Boer, (of: 'Geachte meneer, mevrouw,' als je geen naam weet)
x
In de Amsterdamse Krant van dinsdag 6 januari las ik dat u een pedagogisch medewerker zoekt voor locatie Oost. Voor deze baan zou ik graag in aanmerking komen.
x
Motivatie. Bijvoorbeeld: je hebt altijd op je jongere broertje opgepast en vond dat erg leuk. Je bent toen met oppaswerk in aanraking gekomen en besloot er je werk van te maken. In je baan als oproepmedewerker haalde je veel voldoening uit het zien opgroeien van de kinderen. Ook vond je het prettig om.. blablabla
x
Waarom je geschikt bent voor de baan. Hier vertel je bijvoorbeeld over je eerdere ervaring, je opleiding, eventueel stages, maar ook over je capaciteiten. Kijk altijd in een vacature waar ze om vragen. Vragen ze om iemand die in een team kan werken en die verantwoordelijk is, zorg er dan voor dat je in je brief vertelt dat je goed in een team kan werken, bijvoorbeeld doordat je in je bijbaantje in een supermarkt met iedereen overweg kon en goed kon overleggen over de te kiezen procedure. En vertel dat je verantwoordelijk bent, wat terug te zien is tijdens het oppaswerk dat je deed. Hierbij lette je altijd op veiligheid, blabla.
x
Ik hoop op een uitnodiging van u om deze brief mondeling te mogen toelichten.
x
Met vriendelijke groet, (of: 'Hoogachtend,')
x
HANDTEKENING
x
voornaam + achternaam
x
x
x
Bijlage: Curriculum vitae.
(x = witregel)

Dit is een standaardbrief. Het is natuurlijk leuk als het jouwe iets bijzonders heeft, zodat je er uit springt. Maar lukt dat je niet, zorg dan dat je brief er netjes uit ziet. Uiteraard zonder spelfouten en het liefst maar 1x gevouwen, dus geen kleine envelop.

Dan het gesprek. Ze willen vooral een vertrouwd gevoel bij je krijgen bij zo'n gesprek. Dus wees open, straal, doe vriendelijk, etc. Oog gemotiveerd, wat je als het goed is ook bent.
Bereid je voor op vragen die je kan krijgen. Waarom juist hún stichting, waarom díe leeftijd kinderen, wat zou je doen als een ouder een klacht heeft, wat voor activiteiten zou je organiseren, zou je televisie kijken toestaan.

Een beetje werkgever is zo vriendelijk zelf over het loon beginnen. Doet diegene dat niet, dan volgt er op het eind van het gesprek wel de vraag 'heb je zelf nog vragen?'
Je kunt dan vriendelijk vragen 'Ik zou eigenlijk wel willen weten hoeveel ik zou gaan verdienen.'
Voel je niet bezwaard, het is heel normaal dat je dat wil weten!!

Succes!
Oud 07-01-2009, 22:38
Adore
Adore is offline
Over de inhoud van de sollicitatiebrief staat heel veel informatie op internet, ook over het schrijven van een goede CV. Neem je CV altijd mee!
Je zegt een mail te willen sturen. Zou ik alleen doen als deze bedrijven per sé een email willen, want anders zou ik een brief sturen. Komt beter over. De bovenstaande brief is een goed, degelijk voorbeeld. Maak ze nooit langer dan een pagina en zet er gerust bij dat je je brief in een gesprek graag verder wil bespreken.
Het is ook heel normaal het bedrijf op te bellen voordat je een brief schrijft. Als je vragen hebt over de functie, of over het bedrijf, bijvoorbeeld. Als je daar een beter beeld bij hebt, kun je daar veel beter je brief op baseren. Bellen wordt niet vreemd gevonden, ik heb met mijn opleiding geleerd dat je het juist moet doen.

Verder: het is heel gemakkelijk te denken dat een bedrijf als het ware boven jou staat en dat jij komt vragen om de baan. Als je het erg verdraait in je gedachten, dan zit er een man strak in pak met een streng gezicht achter een super hoog bureau en jij moet sméken om de baan.
Bekijk het eens van de andere kant: zij hebben mensen nodig, en niet een beetje ook! Dus zij hebben ook JOU nodig en JOUW kwaliteiten! Dus zij zijn in zekere zin ook afhankelijk van jou. Vergeet dat écht niet.

Het is heel normaal om tijdens een sollicitatiegesprek de hoogte van het loon ter sprake te brengen. Zoiets is toch belangrijk voor jou? Dat weet een werkgever ook, dus je mag daar gewoon naar vragen. Misschien niet in de eerste 10 minuten van het gesprek, maar zoiets moet je wel aanvoelen.

En ben je gegaan en word je het niet? Trek het je niet te persoonlijk aan. Er zijn meer banen. Heel goed is om om feedback te vragen waarom je het niet geworden bent. Dan kun je dit meenemen naar een volgend sollicitatiegesprek.

Heb vertrouwen in jezelf. En anders: ik heb ook wel eens hakkelend en stotterend bij een sollicitatie gezeten, notabene voor een bijbaan waar ik he-le-maal geen ervaring in had. Toch heb ik de baan gekregen en na een paar weken kon ik het werk net zo goed als de andere medewerkers.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2009, 23:02
Verwijderd
Heel erg bedankt voor jullie reacties!
In de vacature wordt gevraagd via de mail te solliciteren. Bij deze mail zal ik mijn sollicitatiebrief en cv als word document toevoegen.
Ik heb een brief gemaakt en zal maandag bellen om te achterhalen aan wie ik deze kan richten.
Ik hoop dat ik het goed heb gedaan maar dat zal ik wel merken .
Met citaat reageren
Oud 11-01-2009, 11:38
Balance
Balance is offline
Ik zou in je brief spreken van e-mail en niet van mail.
Oud 11-01-2009, 11:41
Verwijderd
Citaat:
Ik zou in je brief spreken van e-mail en niet van mail.
Dat doe ik ook niet .
Met citaat reageren
Oud 11-01-2009, 12:25
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
en maak er pdf'jes van, zowel van je brief als van je CV, en stuur ze allebei als attachment, met in je mail enkel iets à la:

"Geachte,

In bijlage vindt u mijn sollicitatiebrief en curriculum vitae.

Met vriendelijke groeten,
Shining"

pdfjes maken: http://www.primopdf.com/
Met citaat reageren
Oud 11-01-2009, 17:55
Verwijderd
Citaat:
en maak er pdf'jes van, zowel van je brief als van je CV, en stuur ze allebei als attachment, met in je mail enkel iets à la:

"Geachte,

In bijlage vindt u mijn sollicitatiebrief en curriculum vitae.

Met vriendelijke groeten,
Shining"

pdfjes maken: http://www.primopdf.com/
Waarom is een pdf beter dan een word document?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2009, 19:01
blauw engeltje
goh, goede vraag ...
't komt professioneler over, de lay-out kan niet verspringen als iemand met een andere versie van word het document opent, iemand kan er niet zo makkelijk iets in aanpassen, ...

word gaat natuurlijk ook hé, maar persoonlijk zou ik pdf kiezen om bovenstaande redenen - en 't is ook een tip die ik kreeg van iemand die ik ken die in human resources werkt.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2009, 20:22
brands
brands is offline
In een PDF kan de ontvanger niks veranderen. In een word document kan iedereen die het in handen krijg nog iets veranderen.

Gr. Brands
Oud 11-01-2009, 22:31
Verwijderd
Het hangt er van af. PDF is een redelijk universeel bestand dat eigenlijk iedere organisatie wel kan openen (en vaak ook aanpassen, tenzij je je PDF bestand hebt vergrendeld). Er zijn wel verschillende versies van in omloop, maar de opmaak ziet er eigenlijk altijd hetzelfde uit.
Een DOC bestand is ook wel redelijk universeel, maar er zijn redelijk veel verschillende versies van in omloop. Zo zijn er nog organisaties die werken met Word 97 bijv. en de opmaak van jouw Word 2007 bestand zal dus ook lichtelijk verschillen. Een DOC bestand kan echter ook wel worden vergrendeld, dus het is niet zo dat iedereen er alles in kan aanpassen. Bij de opties van Word kun je je document tegen verdere verspreiding en aanpassing beschermen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2009, 22:52
Verwijderd
Heel erg bedankt voor alle reacties .
Mijn brief en cv zijn af. Ik ga morgen bellen voor een naam aan wie ik de brief kan richten en zal daarna de mail versturen.
Ik laat wel weten hoe het verder gegaan is.

@ adore: Ik wil al een tijdje contact met je opnemen omdat je een studie volgt waar ik ook interesse in heb. Mag ik je een pm sturen hierover?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2009, 00:15
Adore
Adore is offline
Citaat:
Heel erg bedankt voor alle reacties .
Mijn brief en cv zijn af. Ik ga morgen bellen voor een naam aan wie ik de brief kan richten en zal daarna de mail versturen.
Ik laat wel weten hoe het verder gegaan is.

@ adore: Ik wil al een tijdje contact met je opnemen omdat je een studie volgt waar ik ook interesse in heb. Mag ik je een pm sturen hierover?
Ik ben komende week op vakantie, dus reactie kan even uitblijven. Maar natuurlijk mag je me een PM sturen!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2009, 19:59
Verwijderd
Ik ben uitgenodigd voor een gesprek!
De brief was dus goed genoeg .
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 19:17
blauw engeltje
leuk!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2009, 16:27
Verwijderd
Dit topic past toch wat beter op het nieuwe Wonen & Werken-forum.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten