Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2009, 20:44
Verwijderd
Na zeventien maanden trouwe dienst is begin dit jaar mijn iPod onbruikbaar geworden: de library is gewist en synchroniseren gaat niet meer, dus ik kan er niks mee. (Uitgebreid gezocht met google en apple online support gaf ook geen resultaat)

Ik heb in juli '07 de iPod gekocht bij een Nederlandse webwinkel (ook normale winkel, en goed qua servicereviews op tweakers), met officieel een jaar garantie. Nu is het jaar garantie al vijf maanden voorbij, maar naar mijn weten heeft iedere Europese consument ten minste twee jaar garantie enz, dus ik heb de winkel gemaild dat ik aanspraak wil doen op de garantie. Een nette mail, waarin ik het probleem uitleg en hen vraag wat de procedure is.

Die mail is begin vorige week gestuurd, ik heb nog geen antwoord ontvangen, dus morgen wil ik ze even bellen om te kijken wat hun regelingen hiermee zijn. Nu moet ik vantevoren natuurlijk even zeker weten dat ik de juiste zaken noem, kan iemand me daar bij helpen?

Naar mijn weten: Volgens de europese richtlijn Koop & Garantie is winkel X verplicht mij twee jaar garantie te verschaffen, ook al geeft Apple (en de algemene voorwaarden) slechts één jaar.

Nu heb ik geen idee wat het defect is, maar een eventuele reparatie valt dan toch voor hun kosten? Consuwijzer en andere websites geven aan dat het redelijk kan zijn dat je een percentage moet betalen, n.a.v. het deel van de gemiddelde/redelijke levensduur van het apparaat dat al verlopen is, maar geldt dat dan ook binnen die twee jaar garantie? Met andere woorden, moet ik akkoord gaan met een eventuele 'eigen bijdrage' in de reparatiekosten, of zijn zij verplicht mijn iPod te repareren/vervangen oid?

Het gaat overigens om een 80gb model met een aanschafwaarde van 320 euro, dus ik mag aannemen dat de normale levensduur hiervan toch op langer dan anderhalf jaar ligt.

Dank!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2009, 22:45
Verwijderd
ja, een richtlijn = geen wet, althans wel een wet maar, een europees land hoeft zich daar niet perse aan te houden en mag afwijken van de richtlijn. de europese richtlijn waar jij het over hebt is geen garantieperiode, maar een verval termijn van aansprakelijkheid

In nederland, moet je een deugelijk product krijgen. Stel, binnen 6 maanden is je apparaatje kapot, dan heb je recht op een nieuw goed product. Na 6 maanden moet jij ook bewijzen, dat het niet jou schuld is en het product niet deugde. Dit wordt moeilijk voor jou denk ik.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2009, 14:46
Verwijderd

Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.
In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
bron

Is bovenstaande in mijn geval niet geldig dan? Volgens mij houdt het in dat ik nog steeds garantie heb..

En over de bewijstlast, ik weet het niet zeker. Bij een product zonder garantie ligt de bewijstlast bij jezelf, bij een product met garantie ligt de bewijslast bij de verkoper. Dit is een product met verlopen garantie, ik vrees dat dat valt onder 'zonder garantie', dus dan ligt inderdaad de bewijslast bij mij.

Aantonen dat de iPod normaal gebruikt is lijkt me wat lastig, kan via google ook niet vinden hoe je dat aantoont...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2009, 17:28
Verwijderd
Je mag inderdaad een deugdelijk product verwachten, echter mag je ook verwachten dat een product na verloop van tijd mankementen gaat vertonen. De garantie van 1 jaar is voorbij, je komt dus niet meer in aanmerking voor kosteloze reparatie. Echter de geschillencommissie is van mening dat je ook nog garantie hebt na het eerste jaar, afhankelijk van je product. Kort gezegd komt het hier op neer. Je betaalt het deel van de reparatiekosten dat overeenkomstig is met de gebruiksduur tov de levensduur. De levensduur van een ipod is 48 maanden. Je hebt hem 17 maanden gebruikt. Je moet dus 17/48 van de reparatiekosten betalen. Je hoeft verder niets aan te tonen, tenzij dat ze er bij apple achterkomen dat er bv water in het product zit. Dan moet je aantonen dat dat niet jouw schuld is, anders betaal je de volle reparatiekosten.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2009, 19:41
Verwijderd
Citaat:
Je hebt hem 17 maanden gebruikt. Je moet dus 17/48 van de reparatiekosten betalen. Je hoeft verder niets aan te tonen, tenzij dat ze er bij apple achterkomen dat er bv water in het product zit. Dan moet je aantonen dat dat niet jouw schuld is, anders betaal je de volle reparatiekosten.
dat wist ik niet, weet wat geleerd
Met citaat reageren
Oud 13-01-2009, 20:41
Verwijderd
Duidelijk, dank
Morgen even bellen en kijken wat er te regelen valt...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2009, 22:21
Verwijderd
Citaat:
ja, een richtlijn = geen wet, althans wel een wet maar, een europees land hoeft zich daar niet perse aan te houden en mag afwijken van de richtlijn.
Europese richtlijnen zijn voor lidstaten bindend.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2009, 22:23
Verwijderd
Citaat:
Europese richtlijnen zijn voor lidstaten bindend.
ja, maar je mag er wel van afwijken
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten