Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-12-2008, 07:04
Essential
Essential is offline
Hey allemaal,

Ik wilde vragen of iemand herkent wat ik beschrijf en vooral of iemand er een oplossing voor heeft.

Ik ben nu de tweede keer bij iemand blijven slapen en nu ook de tweede keer dat ik last krijg van een soort astmaverschijnselen, voor zover ik dat kan beoordelen: ik krijg moeilijk adem, ik denk dat mijn longen steeds driekwart gevuld blijven waardoor ik op het moeilijkste punt elke twee seconden moet ademhalen. Inademen doe ik dan heel snel, uitademen gaat moeilijk, om ook maar ietsje meer lucht uit te ademen moet ik mijn buikspieren goed aanspannen. Ik moet constant opletten op mijn adem. De eerste keer dat ik het kreeg werd ik na een uur of 3 slapen wakker en was het bijna op zijn ergst. Ik ben toen een paar uur uit bed geweest en heb daarna nog een keer ibuprofen geslikt (alles wat ik had. Hierdoor of door het verstrijken van de tijd kon ik later ong een uurtje slapen), dit keer merkte ik het al toen ik bijna ging slapen. Ik heb toen direct ook ibuprofen geslikt en heb een paar uur geslapen maar werd alsnog wakker terwijl ik vrijwel geen lucht kreeg.

Ik heb over het volgende nagedacht:
- Ik heb nog nooit specifieke ademhalingsproblemen gehad behalve bij een suffe verkoudheid
- Ik heb seks gehad beide keren van tevoren. Dit is echter niet de eerste keer, dus aan specifiek de seks zou het ook niet moeten liggen. Ook heb ik de vorige keer 's ochtends nog seks gehad en toen kwam er geen nieuwe golf van verschijnselen. Misschien iets te maken met seks met specifiek deze persoon, maar ik kan niets bedenken op dit moment. De eerste keer heb ik geen orale seks gegeven, de tweede keer wel en er was vrijwel geen verschil.
- Ik dacht aan een allergische reactie op iets in de kamer. Er zijn geen planten of huisdieren waar ik op zou kunnen reageren. Ik dacht aan stof, hiervoor heb ik ook een lichte allergie (zoals iedereen uit mijn familie), maar ik krijg dan last van jeukerige ogen die rood worden en een jeukend gehemelte, niezen. Niets zoals dit.
- Iets stressgerelateerds. De eerste keer had daar nog sprake van kunnen zijn maar dit keer zeker niet.

Ik zou niet weten waar het aan kan liggen. Ik heb dit nog nooit eerder gehad en het is niet alleen vervelend (voor volgende keren, elke keer maar 2-3 uur slapen is ook niet zo praktisch), ik vind het ook een beetje eng omdat ik me echt goed moet concentreren om uberhaupt nog genoeg zuurstof te krijgen.

Herkent iemand wat ik beschrijf? Waar kan het aan liggen? Tips?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2008, 10:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het klinkt wel als astma vooral omdat je zegt dat je het gevoel hebt dat je je lucht niet kwijt kan en dat vooral het uitademen moeilijker gaat. Ik zou even langs je huisarts gaan. Je kan dan eventueel medicijnen krijgen waardoor je het minder benauwd hebt. Zeker in combinatie met een allergie voor stof kan het best, een allergie kan in de loop van de jaren best veranderen en andere klachten geven. Ibuprofen slikken is in elk geval niet slim. Veel mensen met astma kunnen daar niet tegen en krijgen het er allemaal maar benauwder an. Het helpt ook niet tegend de benauwdheid.
Oud 13-12-2008, 12:39
Balance
Balance is offline
Citaat:
Je kan dan eventueel medicijnen krijgen waardoor je het minder benauwd hebt.
Of gewoon niet meer bij die persoon logeren
Maar je hebt ook wel medicijnen die je alleen neemt als je benauwd bent, dus dat kan ook ja.

Verder kan het ook met dingen te maken hebben als wasmiddel, een bepaalde stof in het beddengoed, huisdieren die niet op de kamer rondliepen, maar misschien wel hun haren achterlaten het beddengoed, etc.
Oud 13-12-2008, 13:05
Pluis
Pluis is offline
Zoals mijn voorgangers al zeiden: géén ibuprofen slikken als je het benauwd hebt, daar kan het juist erger van worden.

Verder klinkt het alsof het zeker wel astma kan zijn, maar "gewoon" hyperventileren is ook een optie. Waar je precies op reageert in die kamer, kan bepaald worden met een huidtest, en daarvoor moet je naar de dokter. Ik raad je sowieso aan om naar de dokter te gaan, want die kan je ook medicijnen geven tegen benauwdheid.
Oud 13-12-2008, 13:26
Essential
Essential is offline
Citaat:
Het klinkt wel als astma vooral omdat je zegt dat je het gevoel hebt dat je je lucht niet kwijt kan en dat vooral het uitademen moeilijker gaat. Ik zou even langs je huisarts gaan. Je kan dan eventueel medicijnen krijgen waardoor je het minder benauwd hebt. Zeker in combinatie met een allergie voor stof kan het best, een allergie kan in de loop van de jaren best veranderen en andere klachten geven. Ibuprofen slikken is in elk geval niet slim. Veel mensen met astma kunnen daar niet tegen en krijgen het er allemaal maar benauwder an. Het helpt ook niet tegend de benauwdheid.
Dankjewel. Het inademen doet pijn en het uitademen wordt een soort van geblokkeerd :conufsed: Is het dan nog steeds astma denk je? Het is natuurlijk maar 2 keer voorgekomen en ik ben inmiddels 20 dus ik vind het een beetje gek.
Citaat:
Of gewoon niet meer bij die persoon logeren
Maar je hebt ook wel medicijnen die je alleen neemt als je benauwd bent, dus dat kan ook ja.

Verder kan het ook met dingen te maken hebben als wasmiddel, een bepaalde stof in het beddengoed, huisdieren die niet op de kamer rondliepen, maar misschien wel hun haren achterlaten het beddengoed, etc.
Het is niet echt logeren En ik wil het oplossen voor volgende keren bij hem slapen maar ook dat ik het niet plots op andere plekken krijg.
Citaat:
Zoals mijn voorgangers al zeiden: géén ibuprofen slikken als je het benauwd hebt, daar kan het juist erger van worden.

Verder klinkt het alsof het zeker wel astma kan zijn, maar "gewoon" hyperventileren is ook een optie. Waar je precies op reageert in die kamer, kan bepaald worden met een huidtest, en daarvoor moet je naar de dokter. Ik raad je sowieso aan om naar de dokter te gaan, want die kan je ook medicijnen geven tegen benauwdheid.
Ja ik had dat ook alleen geslikt tegen de pijn maar ik wist ook wel dat het niet zo slim was

Hyperventileren is het zeker niet. Daar zou ik niet van wakker worden en dat zou ik niet urenlang kunnen hebben.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2008, 17:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je kunt chronisch hyperventileren dus dat kan zeker wel urenlang duren hoor En ik vind het nog steeds als astma klinken. Ik heb waarschijnlijk altijd al een lichte vorm van astma gehad maar sinds m'n 17e/18e heb ik vrij ernstig astma. Het kan later komen of ook verergeren. Allergiën komen vaak pas rond de puberteit.

Je hebt medicijnen die je elke dag moet nemen als je er veel last van hebt zoals ik maar ook medicijnen die je alleen moet nemen als je het benauwd hebt en die dan 4-6 uur werken. Dat zou voor jou misschien iets zijn. Meestal begint een arts daar ook mee en pas als dat niet werkt krijg je daarnaast ook medicijnen voor altijd.
Oud 13-12-2008, 20:48
J.
J. is offline
je kan bloed gaan prikken! heb ik ook gedaan en zo hebben ze gezien dat ik allergies ben van/op huisstofmijt.
Vroeger had ik het ook als ik in mijn bed sliep of bij iemand anders. En op kamers met vloerbedekking. Als ik met mijn tong langs mijn gehemelte ging moest ik tientalle xren niezen. Al tijd had ik een snotneus, en rode ogen. Toen ben ik bloed gaan prikken en tot conclusie gekome huisstofmijt. Nu heb ik zeil op mijn kamer en extra dekens van plastic tussen mijn bed zodat ik geen huisstofmijt uitwerpselen kan op snuiven.
suc6
Met citaat reageren
Oud 13-12-2008, 21:32
Essential
Essential is offline
Nou, er zijn wat dingen gebeurd intussen. Ik ben halverwege de middag vertrokken bij die vriend. Ik nam aan dat het wel weer zou afnemen zoals de vorige keer, maar dat gebeurde niet. Ik had een stuk gelopen en had toen duidelijk meer last. Ik nam aan dat het kwam door gewoon extra zuurstofverbruik. Ik heb tien minuten gewacht maar voor mijn gevoel leek het alleen erger te worden. Na een telefoontje naar mijn zus (kinderarts) werd me duidelijk dat er niet een trucje was ervanaf te komen. Zij adviseerde me zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te gaan, of 112 bellen. Ik wilde dit niet. Ik ben naar een conducteur gelopen op het station die meteen tegen een collega zei dat hij een ambulance moest bellen. Ik zei dat ik dat niet wilde maar ze deden het toch. Even later kwam een ambulance. Ze controleerden mijn longen ('schoon'), controleerden mijn hartslag en ik kreeg iets wat hij noemde een neveltje oid. Dit hielp binnen een paar minuten. Maar hij kon niets echt vinden (zuustofwaarde 99%, god wat ben je gezond) en zei dat het waarschijnlijk hyperventileren was. Ik zei dat het precies die twee keren was geweest, dat ik geen reden had te hyperventileren, dat ik het al de hele dag deed, maar als voornaamste argument dat ik juist wakker werd van het luchttekort. Op dit laatste ging hij niet in. Maar zover iedereen weet ga je iig niet in je slaap hyperventileren. Mijn zus zei dat ze meerdere dingen hadden moeten controleren (ook dat het neveltje hielp was voor haar een teken dat het geen hyperventilatie was) en wilde eigenlijk dat ik direct nog mijn bloed ging laten testen e.d., maar het ging al stukken beter en ik werd weggestuurd zonder in het ziekenhuis te zijn geweest (ik wilde zelf ook niet naar het ziekenhuis, ik voelde me zo enorm dom dat ik het misschien zelfs in mijn hoofd had bedacht en er een ambulance voor niks was gekomen). Ik ben gewoon naar huis gegaan. Nu gaat het stukken beter: langere teugen, maar ik hoor het wel nog en voel het ook nog echt, het is lang niet zo snel weg als de vorige keer, en dit keer zelfs met hulp.

Citaat:
Je kunt chronisch hyperventileren dus dat kan zeker wel urenlang duren hoor En ik vind het nog steeds als astma klinken. Ik heb waarschijnlijk altijd al een lichte vorm van astma gehad maar sinds m'n 17e/18e heb ik vrij ernstig astma. Het kan later komen of ook verergeren. Allergiën komen vaak pas rond de puberteit.

Je hebt medicijnen die je elke dag moet nemen als je er veel last van hebt zoals ik maar ook medicijnen die je alleen moet nemen als je het benauwd hebt en die dan 4-6 uur werken. Dat zou voor jou misschien iets zijn. Meestal begint een arts daar ook mee en pas als dat niet werkt krijg je daarnaast ook medicijnen voor altijd.
Ja dat over het hyperventileren is mij ook verteld. Ik vond het wel gek aangezien ik nog gewoon heb geforumd en heel andere dingen heb gedaan toen het vandaag een beetje onder controle leek, maar goed, blijkbaar kan het wel.
Mijn zus zei nu dat het niet echt als astma klonk (ze hoorde me aan de telefoon en ik piepte niet zo typisch. Dat zegt natuurlijk weinig maar goed.
Citaat:
je kan bloed gaan prikken! heb ik ook gedaan en zo hebben ze gezien dat ik allergies ben van/op huisstofmijt.
Vroeger had ik het ook als ik in mijn bed sliep of bij iemand anders. En op kamers met vloerbedekking. Als ik met mijn tong langs mijn gehemelte ging moest ik tientalle xren niezen. Al tijd had ik een snotneus, en rode ogen. Toen ben ik bloed gaan prikken en tot conclusie gekome huisstofmijt. Nu heb ik zeil op mijn kamer en extra dekens van plastic tussen mijn bed zodat ik geen huisstofmijt uitwerpselen kan op snuiven.
suc6
Dit wil ik ook in de komende tijd gaan doen, ik ga zeker niet meer op bezoek voordat ik hier een degelijke verklaring voor heb gevonden.

Ik neem aan dat er toch iets op zijn kamer was waar ik zo heftig op reageer dat binnen een paar uur mijn luchtpijp een beetje dichtzwelt oid.

Ik vond het in ieder geval enorm eng, voelde me best dom want ik wilde geen ambulance, maar goed, een hele ervaring rijker.

Wanneer ik definitief weet wat het is, zal ik het nog melden. Als mensen nog ideeen hebben mag dat natuurlijk ook
Met citaat reageren
Oud 19-01-2009, 13:50
Essential
Essential is offline
Een tamelijke up, voor degenen die nog geinteresseerd zijn.

Ik heb vlak na kerst een allergietest laten doen (eerst doorverwijzing moeten regelen enzovoorts) waarvan ik vandaag de uitslag heb gekregen. Hier kwamen drie dingen naar voren, een zeer lichte hondenallergie, een huisstofmijtallergie, en een schimmelallergie.

De eerste verbaast me enorm maar kan het bij dit gedoe nietzijn geweest, met de tweede was ik al tamelijk bekend dusik weet hoe ik dan reageer, dan blijft de derde over. Ik begin te vermoeden dat mijn gastheer een dekbed of matras had waar schimmelsporen inzaten.

Ik heb volgende week nog een afspraak bij de dokter om het er nog over te hebben (heb nu alleen telefonisch contact gehad met de assistente), dan hoor ik ook hoe zwaar die laatste twee allergieen zijn en of het logisch is dat het dit was. Ik kan dan tenminste ook iets ertegen doen de volgende keer, wat ik wel fijn vind.

Maar goed, mijn leven is ietsje veranderd waardoor ik waarschijnlijk niet meer bij hem zal logeren dus met hem specifiek zal ik het probleem niet meer hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2009, 15:12
Balance
Balance is offline
Citaat:
Maar goed, mijn leven is ietsje veranderd waardoor ik waarschijnlijk niet meer bij hem zal logeren dus met hem specifiek zal ik het probleem niet meer hebben.
Dus je hebt toch mijn advies maar opgevolgd?

Nee geintje natuurlijk, maar 'leuk' om het vervolg te lezen.
Wel erg vervelend dat je die allergieën hebt. Ik ben er zelf ook mee bekend en het kan soms best beangstigend zijn ja, als je door je allergie nauwelijks adem weet te halen. Het zou wel prettig zijn als je er iets van een puf voor kan krijgen. Niet dat het wonderbaarlijk snel werkt, maar voor je zelfvertrouwens is het wel prettig als je weet dat er iets in de buurt is dat je weer iets meer verlichting geeft als het even slecht gaat. En zoiets kun je ook makkelijk meenemen als je ergens anders slaapt.
Oud 19-01-2009, 16:05
Essential
Essential is offline
Nou het contact was meer iets voor 'tussendoor' maar nu lijkt het erop dat ik weer een rustige stabiele relatie krijg, om het maar even zo uit te drukken Maar netto gezien heb ik je advies opgevolgd inderdaad!

Ja volgende week heb ik dus een afspraak en ik hoop dat er iets is voor in noodgevallen (niet per se een middel, misschien iets wat ik kan doen als het gebeurt).
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten