Ik heb op dit moment de binas niet bij de hand maar ik zal proberen je uit mijn hoofd te helpen.
Bij het verwijderen van koper-ionen uit afvalwater moet je er rekening mee houden dat er in het afwalwater nog andere ionen kunnen zitten die neerslaan met het zout dat je toevoegt. Maargoed aangezien je er moeite mee hebt denk ik niet dat je leraar het verlangt dat je daar rekening meer houdt.
Maargoed in de binas moet je dus een ion zoeken dat slecht oplost met koper. Dan neem je een zout wat dat ion bevat en dat zout voeg je toe aan het afvalwater, de 2 ionen waaruit het zout is opgebouwd gaan vrij in het afvalwater bewegen. Het koper slaat dan neer met het ion waar het slecht mee oplost, dit zorgt voor een suspensie (neerslag).
Zo even uit me hoofd kun je als zout bijvoorbeeld natriumhydroxide nemen, bij mijn weten moet je scheikunde docent dat hebben en lost hydroxide met koper slecht op in water.
Je houdt dan afvalwater over met vaste deeltjes erin, koperhydroxide deeltjes. Je gooit je afvalwater dan gewoon door een filter en je hebt het koper verwijderd.
Waarschijnlijk niet op de meest helderste manier uitgelegd maar ik hoop dat je er wat mee kunt.
|