Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2009, 13:50
Pelin
Pelin is offline
Hallo iedereen !
Ik heb eigenlijk een vraagje voor jullie allemaal want ik zit in de knoop met iets.
Ik zit nu in mijn laatste jaar secundair onderwijs en ik volg toerisme.
Ik zou zeer graag rechten studeren maar veel mensen zeggen dat dit te hoog gegrepen is voor mij omdat ik TSO doe.
Velen weten niet dat ik wel 4 jaar lang Latijn heb gestudeerd en dat ik van richting heb moeten veranderen door de vakken chemie, biologie en fysica. Voor deze drie vakken was ik zwaar gebuisd maar voor de rest waren mijn punten altijd goed.
Omdat ik niet liever wou blijven zitten,ben ik gewoon van richting veranderd.

Nu is mijn vraag aan jullie: zou ik slaagkansen hebben op de universiteit ?
Ik ben echt geïnteresseerd in die studierichting en ik wil een studierichting waarvan ik weet dat ik veel bij ga leren.
Ik heb de leerstof bekeken en die ligt mij echt.

Kunnen jullie mij advies en tips geven ?
Alvast bedankt !
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2009, 15:56
Verwijderd
Hey mede-Belg,

Ik doe dan wel geen rechten, maar ik weet wel dat het een zware studie is. Zeker het eerste jaar is bij veel 'algemenere' unief richtingen het selectiejaar, waarna er bijna de helft van de beginners afvalt. Maarrr, laat je daar vooral niet door tegenhouden! Het lijkt alsof je je al goed geinformeerd hebt, zeker voor dit moment van het jaar. Als je denkt dat het je ding is, probeer het gewoon! Aso of tso zegt lang niet alles, en er zijn, ook al zijn ze in de minderheid, best wel tso'ers die het halen. En stél dat het niet zou lukken, na een half jaar kan je desnoods nog veranderen van richting.

De gebruikelijke tips: probeer (zeker in je eerste jaar) naar alle lessen te gaan, hou alvast wat zaken bij die je moeilijk lijken door het jaar, en verder zwaar blokken

Succes!

ps: nog een tip: praat met iemand die de richting doet of gedaan heeft, dat geeft je ook een beter beeld dan de website van de unief .
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 16:36
Pelin
Pelin is offline
Doezel, vooreerst wil ik je bedanken voor je advies !

Ik ben alvast heel gemotiveerd, maar door de leerkrachten , die ons erg onderschatten, heeft het mij gedemotiveerd. Ze geven ons altijd het gevoel dat we dom zijn en dat we de universtiteit te hoog is voor ons. Ik kan wel zeggen dat enkele leerlingen van mijn klas dit zeker niet zouden aankunnen. Maar ik heb uitstekende punten terwijl ik niet veel moet doen voor school.
En voor rechten moet je veel vanbuiten blokken. Ik kan er mij pas voor inzetten als het een echte uitdaging is anders niet.

Ik twijfel echter nog altijd maar niets anders dan rechten interesseert mij.
IK hoop dat ik zo vlug mogelijk de juiste beslissing zal maken!

Ook bedankt voor je gebruikelijke tips !
Met citaat reageren
Oud 08-02-2009, 09:35
Verwijderd
Hey,

Tja, ons schoolsysteem is verre van perfect op dit gebied, ik bedoel dan het doorstromen van de geschikte leerlingen naar de geschikte richting en niveau.. Ik herken het demotiveren van de leerkrachten ook, zelf deed ik één avn de "lagere" richtingen van aso, en daar was het ook gangbaar om mijn klas te laten voelen dat unief toch iets te hoog gegrepen zou zijn
Ik ben er alvast wel in geslaagd

Unief is echt hélemaal anders dan middelbaar, het gaat om zelfstandig zijn, zélf kiezen wat je doet, zeker als je op kot gaat maar anders ook. En er zijn er waarvoor die overgang fantastisch aanvoelt, maar ook enkele mensen die beter omkunnen met de vaste structuur van het middelbaar.

Ach ja, gewoon proberen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten