Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2009, 12:30
purfeckt
purfeckt is offline
Ok dus ik zit met een probleem. Ik heb mijn vmbo-t diploma gehaald vorig jaar met de vakken: nederlands, engels, wiskunde, biologie, duits en economie. Aan het einde van het jaar wist ik dat ik tandarts wilde worden en had ik een probleem, ik had geen scheikunde en natuurkunde in mijn pakket zitten. Toen wilde ik havo gaan doen, maar op mijn school was dat niet mogelijk, omdat ik me te laat aanmeldde. Ging ik naar de vavo en uiteindelijk ook geen scheikunde en natuurkunde gedaan, omdat ze zeiden dat ik nog jong was en het allemaal goed zou komen. Ik vond het onzin, maar zei er verder niks over, dat was mijn fout, ik moest wel iets zeggen. In het begin ging het goed op de vavo, maar halvewege het jaar ging het niet zo goed met mijn vader en ook niet met mijn studie (ik was helemaal afgeleid). Ik ben bang dat ik nu met examens niet eens de helft ga halen en dus van school word gestuurd. Ik heb nu onvoldoende voor maatshappijleer, voor nederlands heb ik een 5,9, voor engels 6,7 voor geschiedenis 2,1 en voor aardrijkskunde een 3,4. Niet beste cijfers, dat weet ik ook zelf wel. En de verkeerde profiel ook nog. Ik wil uiteindelijk een vwo-diploma halen met de profiel van natuur en gezondheid om aan de tandarts opleiding te kunnen beginnen. En mijn vraag is eigenlijk wat zijn mijn opties. Alvast bedankt voor de reacties.

Laatst gewijzigd op 24-05-2009 om 12:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2009, 13:11
Dith
Dith is offline
Wat je opties zijn kan je misschien toch beter met je school gaan bespreken. Je punten zijn natuurlijk wel zo dramatisch laag dat je rekening moet houden met 'het ergste'. Neem dit niet verkeerd op maar daarnaast is het natuurlijk behoorlijk onrealistisch om een droom zoals tandarts te worden te hebben terwijl de kans groot is dat je de havo niet eens haalt.
Oud 24-05-2009, 13:15
purfeckt
purfeckt is offline
Ja, ik begrijp ook wel dat je daaraan meteen denkt. Maar ik ben nooit goed geweest in geschiedenis en aardrijkskunde. Ik ben wel goed in wiskunde, biologie en ik heb wel op het vmbo natuurkunde en scheikunde gehad (in de 4e helaas gestopt, dacht dat ik ze niet meer nodig had), daar haalde ik altijd 7-8. In mijn geval ligt het eigenlijk aan de vakken.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 13:20
Dith
Dith is offline
Een 7 of 8 op het vmbo is niet uitmuntend te noemen. Maar waarom zou je überhaupt van school worden gestuurd? Ik zou even navragen of je opnieuw kan beginnen (oke, dan heb je een jaar voor niks op school gezeten maar dat is niet zo'n ramp) en dan N&T gaan volgen in bv. één jaar. Goed laten weten wat je droom is en dat het afgelopen jaar rot ging door o.a. je vader, misschien zijn ze lief en mag het alsnog.
Oud 24-05-2009, 13:28
purfeckt
purfeckt is offline
Het is natuurlijk niet leuk om een jaar over te doen, maar als dat mogelijk was zou ik echt blij mee zijn. Aan het begin van het schooljaar kreeg ik ook te horen dat je tenminste de helft moet halen om door te mogen gaan, maar toen had ik al 5 vakken, waarvan ik niet zeker wist of ik ze ging halen. En trouwens op onze school werkt er echt een onvriendelijke contactpersoon over dit soort zaken. Daar heb ik echt geen zin in. Bestaan er misschien plaatsen waar je terecht kunt over dit soort zaken? En ik heb ook over thuisstudie nagedacht, weet niet of dat echt iets voor mij is, maar ok. Bedankt voor je reactie in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 16:14
Verwijderd
Ik heb iemand keihard onderuit zien gaan in 5vwo die op het vmbo achten en negens haalde, op de havo nog zessen en zevens met veel moeite, maar dus uiteindelijk het niet haalde. Zorg dat je een goed reserveplan hebt, zeker gezien je resultaten.

Voor de rest zou je privescholing kunnen overwegen maar dat hoef je maar te googelen of misschien ken je al scholen bij jou in de buurt.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 20:24
purfeckt
purfeckt is offline
Ik ga morgen in ieder geval naar de jongerenloket, daar kun je terecht met dit soort dingen hoorde ik vaandag. Maar ik heb ook over thuisstudie op internet gelezen, lijkt mij ook misschien wat als het niet lukt meer op school, alleen is het wel duur zeg. Ik zie het nog wel.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 09:04
Neutie
Neutie is offline
Naar welk jongerenloket ga je (in welke stad)? Mijn moeder werkt namelijk 1x per week op het jongerenloket in Utrecht
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 09:11
purfeckt
purfeckt is offline
In Haarlem.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 09:29
Dith
Dith is offline
Hoe oud ben je eigenlijk? Want onder de 18 en zonder mbo 3 (of zelfs 4?), havo of vwo-diploma heb je leerplicht en voor zover ik weet is thuisstudie dan niet eens een optie.

Daarnaast zou ik misschien toch wat meer gaan nadenken over je toekomst want stel dat je de havo uiteindelijk krijgt afgerond, de kans dat je tandarts gaat worden is gewoon echt minimaal. Kan je misschien niet beter je dromen enigszins aanpassen (tandartsassistent oid)?
Oud 25-05-2009, 10:30
purfeckt
purfeckt is offline
Ik ben nu 17 en heb vmbo-t diploma. Maar wat bedoel je eigenlijk met mbo 3,4?
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 13:13
Dith
Dith is offline
Dat je een diploma moet hebben van een mbo3 of mbo4-niveau opleiding.
Maar goed, aangezien je nog geen 18 bent én geen diploma hebt in die richting mag je dus sowieso geen thuisstudie gaan doen.
Reageren

Regels voor berichten