Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2009, 20:54
Femic
Femic is offline
Afgelopen weekend is een De Graafschap fan tijdens het duel met PSV het veld opgetreden en heeft hij de grensrechter - die vlak daarvoor een doelpunt van De Graafschap afvlagde wegens buitenspel - een 'oplawaai' verkocht. Nu lees ik overal (zie bijv http://www.nos.nl/nos/artikelen/2009...19B321573.html) dat hij een stadionverbod van 15 jaar heeft opgelegd gekregen (fair enough) en (en daar snap ik het niet) een boete van 1000 euro. Maarrehm.. wie heeft die boete dan opgelegd? Of is het een contractuele boete en zijn alle media te lui om dat er bij te zetten? Want als ik 'boete' lees, denk ik aan eenzijdige strafoplegging en dat lijkt me wat lastig als het twee private partijen gaat?

Wellicht dat een wat meer ervaren jurist mij uit deze verwarring kan helpen.
Oud 02-02-2009, 21:18
Methuselah
Methuselah is offline
In België is er een wet die zulke dingen strafbaar stelt met stadionverboden, boetes en eventueel zelfs gevangenisstraffen, dus lijkt me wel dat ze dat in Nl ook hebben.

Boete is wel maar 'n lachtertje, in België krijg je al gauw 600 euro boete en 'n half jaartje stadionverbod als je 'n beetje je middelvinger opsteekt... :/
Oud 02-02-2009, 21:20
MusicSmurf
MusicSmurf is offline
Ik neem aan dat het gewoon strafrechtelijk geregeld wordt en de overheid in dit geval dus de boete oplegt.
Oud 02-02-2009, 21:26
Femic
Femic is offline
Maar dat gebeurt toch niet binnen een dag??
Oud 02-02-2009, 22:09
Verwijderd
Citaat:
Ik neem aan dat het gewoon strafrechtelijk geregeld wordt en de overheid in dit geval dus de boete oplegt.
Nee, hoor. Dat strafproces komt er nog, want de scheidsrechter doet aangifte bij politie en start proces.

Ik denk dat het stadion de man een boete heeft opgelegd, net als het stadionverbod.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 22:13
Femic
Femic is offline
Ja, dat leek mij dus ook.. Maar een stadionverbod opleggen, dat begrijp ik nog wel, je kunt immers iemand gewoon de toegang tot je terrein ontzeggen. Maar die boete?
Oud 02-02-2009, 22:49
Verwijderd
hoi Femic,

ik vind dit ook een raar principe. Zelf als clubkaart houder heb ik nog nooit een apart papier moeten tekenen dat ik privaatrechtelijk aan hun vast zit als ik iets uitvoer of doe.

Een station of voetbalploeg kan geen boete opleggen, is immers geen strafrechter. Ik denk eerder een eis, van hun die betaald moet worden.

Voetbal ploegen hebben dat wel, contract met eem soort strafoplegging(ik kan overigens mij dat niet voorstellen hoe dat in elkaar steekt, maar ik gok er maar op). ik denk dat men wel kan spelen op onrechtmatige daad, waar wel weer mogelijk is om de persoon aan te spreken. Er is sprake van redelijke toerekening(de heersende leer op dit moment) in een casuaal verband en de rest van onrechtmatige daad spreekt voor zich natuurlijk.

Overigens, ik vind dit een raar principe, dat dit wel mogelijk is. Ik zou blij zijn dat de eerste rechter zulke besluiten vernietigd, wegdumpt of hoe men het ook wil noemen, want het is van de zotte dat een sportspel je boetes op gaat leggen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 23:24
Femic
Femic is offline
Nou ja, een contractuele boete is natuurlijk wel veel voorkomend (en een nuttig middel), maar ik zie dat niet zo snel in een relatie supporter-voetbalvereniging passen. Daarom begrijp ik de grondslag van deze boete niet.

Onrechtmatige daad gaat natuurlijk op, daar er van een boete wordt gesproken en niet van schadevergoeding. Daarnaast wordt er geschreven dat de boete al is 'opgelegd' en een procedure zou toch wel iets langer moeten duren dan één dag.

Ik snap gewoon echt niet hoe een vereniging eenzijdig een boete kan opleggen aan een supporter.
Oud 02-02-2009, 23:41
Verwijderd
Citaat:
Nou ja, een contractuele boete is natuurlijk wel veel voorkomend (en een nuttig middel), maar ik zie dat niet zo snel in een relatie supporter-voetbalvereniging passen. Daarom begrijp ik de grondslag van deze boete niet.

Onrechtmatige daad gaat natuurlijk op, daar er van een boete wordt gesproken en niet van schadevergoeding. Daarnaast wordt er geschreven dat de boete al is 'opgelegd' en een procedure zou toch wel iets langer moeten duren dan één dag.

Ik snap gewoon echt niet hoe een vereniging eenzijdig een boete kan opleggen aan een supporter.
Door de toerekeningsleer lijkt mij? Ik denk het eerder een privaatrechtelijke eis is, de schade die ontstaan is. Men noemt dat boete, maar wij noemen dat gewoon schadevergoeding vanwege de onrechtmatige daad. Boete is gewoon een makkelijkere woord, voor de simpele
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 11:15
Femic
Femic is offline
Nee, het gaat echt niet om een schadevergoeding hier, want De Graafschap heeft aangegeven eventuele schade ook nog op de supporter te zullen verhalen. Bovenop die 'boete' dus. Plus dan was het niet zo snel geregeld hoor, iemand gaat niet 'zomaar' akkoord met een schadevergoedingsregeling van 1000 euro en voor de rechter is het zeker nog niet geweest.
Oud 03-02-2009, 12:04
Verwijderd
Citaat:
Nee, het gaat echt niet om een schadevergoeding hier, want De Graafschap heeft aangegeven eventuele schade ook nog op de supporter te zullen verhalen. Bovenop die 'boete' dus. Plus dan was het niet zo snel geregeld hoor, iemand gaat niet 'zomaar' akkoord met een schadevergoedingsregeling van 1000 euro en voor de rechter is het zeker nog niet geweest.
Owhz..daar boven op bedoel je! nee, dat heeft inderdaad geen rechtelijke grondslag.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2009, 14:35
Woeste Woerd
Woeste Woerd is offline
Ik ben wel eens in het Graafschap Stadion geweest en ik herinner me nog dat voor het veld een bordje hangt dat 'het onrechtmatig betreden van het veld resulteert tot een stadionverbod van een jaar en 1000 euro boete' of iets in die trend. Na even googlen heb ik nog niet zo gauw een foto gevonden ervan, maar ik denk dat de pers hiervan uitgaat wat de strafmaat voor die persoon zou worden, aangezien het hetzelfde is dat op dat bordje staat.
Oud 06-02-2009, 22:28
Femic
Femic is offline
Maar dan zouden ze niet zeggen dat ie die boete al gekregen had lijkt me..

Niemand die weet hoe het echt zit?
Oud 06-02-2009, 22:32
Verwijderd
Volgens mij heeft De Graafschap deze straf opgelegd, kan de KNVB nog een straf opleggen en kan de grensrechter nog aangifte doen van mishandeling waar hij straf voor zou kunnen krijgen. Driedubbel genaaid dus.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2009, 23:31
Femic
Femic is offline
Maar op basis waarvan kan De Graafschap dan een straf opleggen?
Oud 07-02-2009, 18:49
Verwijderd
Betreden van het veld, gok ik zo.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2009, 11:59
Femic
Femic is offline
Maar ik kan toch niet een bordje ophangen in mijn tuin: als je mijn huis betreedt zonder toestemming, krijg je een boete van 1000 euro en die dan opleggen als je het toch doet?
Oud 08-02-2009, 12:05
Verwijderd
Als seizoenkaarthouder (of als je gewoon een kaartje koopt) ga je akkoord met de algemene voorwaarden van de club, lijkt me. En een onderdeel daarvan is dat je het veld niet mag betreden. Doe je dat wel, dan krijg je een boete.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2009, 18:52
Femic
Femic is offline
Ok, gewoon een contractuele boete dus?
Oud 09-02-2009, 16:42
Verwijderd
Hoe kan je akkoord gaan met algemene voorwaarden als ik geen algemene voorwaarden heb gekregen(ik ben een seizoenskaarthouder)
Met citaat reageren
Oud 09-02-2009, 16:46
Femic
Femic is offline
Op dezelfde manier als je akkoord gaat met de algemene voorwaarden van de NS wanneer je een treinkaartje koopt.
Oud 09-02-2009, 21:06
Verwijderd
ja, maar dat heeft alleen juridische grondslag voor het betreden, maar niet voor boetes toch?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2009, 22:05
Femic
Femic is offline
Juridische grondslag voor het betreden? Voor een jurist (in spe) ben je niet erg duidelijk in je formuleringen.

Edit: oh je bedoelt voor het betreden van de trein? Ja, iemand die geen kaartje koopt, gaat natuurlijk ook niet akkoord met de algemene voorwaarden. Maar de NS mag boetes uitdelen omdat ze die bevoegdheid toebedeeld hebben gekregen, dat is niet vergelijkbaar. In het geval van De Graafschap, als je een kaartje koopt, ben je gewoon gebonden aan hun voorwaarden (voor zover die niet onredelijk bezwarend zijn natuurlijk). Maar ik vond het in de nieuwsberichten zodanig geformuleerd dat het leek alsof de man in kwestie een strafrechtelijke boete kreeg opgelegd, daardoor was ik in verwarring..
Oud 09-02-2009, 23:25
Verwijderd
Citaat:
Juridische grondslag voor het betreden? Voor een jurist (in spe) ben je niet erg duidelijk in je formuleringen.

Edit: oh je bedoelt voor het betreden van de trein? Ja, iemand die geen kaartje koopt, gaat natuurlijk ook niet akkoord met de algemene voorwaarden. Maar de NS mag boetes uitdelen omdat ze die bevoegdheid toebedeeld hebben gekregen, dat is niet vergelijkbaar. In het geval van De Graafschap, als je een kaartje koopt, ben je gewoon gebonden aan hun voorwaarden (voor zover die niet onredelijk bezwarend zijn natuurlijk). Maar ik vond het in de nieuwsberichten zodanig geformuleerd dat het leek alsof de man in kwestie een strafrechtelijke boete kreeg opgelegd, daardoor was ik in verwarring..
Ja, maar je als iemand een boete krijgt, kan hij alsnog niet gestrafd worden voor hetzelfde feit, wegens het legaliteitsbeginsel of ligt dat nu aan mij?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2009, 23:26
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Ik ben wel eens in het Graafschap Stadion geweest en ik herinner me nog dat voor het veld een bordje hangt dat 'het onrechtmatig betreden van het veld resulteert tot een stadionverbod van een jaar en 1000 euro boete' of iets in die trend. Na even googlen heb ik nog niet zo gauw een foto gevonden ervan, maar ik denk dat de pers hiervan uitgaat wat de strafmaat voor die persoon zou worden, aangezien het hetzelfde is dat op dat bordje staat.
Gaaf, in dat geval ga ik een dergelijk bordje ook voor mijn deur zetten.
Oud 09-02-2009, 23:50
Femic
Femic is offline
Citaat:
Ja, maar je als iemand een boete krijgt, kan hij alsnog niet gestrafd worden voor hetzelfde feit, wegens het legaliteitsbeginsel of ligt dat nu aan mij?
Een contractuele boete is geen straf.
Oud 10-02-2009, 01:12
Verwijderd
Citaat:
Maar ik kan toch niet een bordje ophangen in mijn tuin: als je mijn huis betreedt zonder toestemming, krijg je een boete van 1000 euro en die dan opleggen als je het toch doet?
Nee, dat klopt. Voetbalclubs zijn in Nederland (en daarbuiten) bevoorrecht. Jij mag bijvoorbeeld niet in mensen handelen. Voetbalclubs mogen dat wel en daar gaan miljoenenbedragen in om; in die transfers en zo...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten