Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2009, 20:55
Afwaskwast
Afwaskwast is offline
Vorig jaar ben ik begonnen aan een studie waar ik na 6.5 maand mee gekapt ben. (HBO)
Na de zomervakantie wil ik weer aan een andere studie beginnen. Waarschijnlijk in dezelfde richting, maar wel iets anders (wel HBO weer).

In die 6.5 maand heb ik wel wat studiepunten gehaald... 8 of 12, niet heel veel maar toch íets... Ik heb mn P overigens neit gehaald...
Nu vraag ik me af... blijven die studiepunten 'bewaard' zodat bij een nieuwe studie verder wordt geteld vanaf die 8 of 12, of begint het dan weer helemaal bij 0?
Heb al gegoogled en op de site van de IB groep gekeken maar het is nérgens te vinden... raar... want er zijn toch wel meer mensen die zich dit afvragen?

In elk geval, weet hier iemand hoe dat zit?

Laatst gewijzigd op 10-02-2009 om 21:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2009, 21:16
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
ik neem aan dat er niks van bewaard blijft. Je haalt die punten namelijk voor het vak waarvoor je studeert en niet voor 'een hbo studie'. Het zou wel leuk zijn als ze bewaard bleven, dan deed ik elk jaar een andere studie, en toch na vier jaar een diploma

Maar goed, ik heb het nooit zo in een of andere gids gelezen, maar het is al bijzonder als je in dezelfde studie een jaar mag overdoen met behoud van studiepunten.
Oud 11-02-2009, 02:10
Verwijderd
Studiepunten blijven onbeperkt geldig. Natuurlijk is het wel zo dat punten behaald voor Civiele Techniek niet meetellen voor Psychologie ofzo. Bij een in-take gesprek bij je nieuwe school kunnen die behaalde studiepunten (8-12) worden omgezet in vrijstellingen van je studie, mits er overlap is in de studies/vakken.

Het beste is om gewoon weer van voor af aan te beginnen. Frisse start, nieuwe punten, etc. Misschien kun je ze later als bijvak inzetten.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2009, 08:17
Verwijderd
Ik ben niet van mening dat je weer van voor af aan moet beginnen. Als er overlap is moet je gewoon even aan je studieadviseur dit uitleggen.

Ik heb vorig jaar Civiele Techniek gedaan en doe nu Onderwijskunde. Ik zou eigenlijk voor twee vakken vrijstelling kunnen krijgen (Academisch Schrijven en Statistiek 1). Ik heb 1 van de twee gedaan (Statistiek 1) omdat het zo ontzettend frustrerend is om alle stof die je bij Civiele Techniek in een half vak hebt gehad nu uitgespreid te krijgen over 10 weken met een ontzettend laag tempo.

Maar het gaat wel om heel weinig punten. Ik heb mijn propedeuse waarmee ik daarnaast ook vrijstelling krijg voor mijn complete minor (nuttig!). Je kan overwegen om gewoon van vooraf aan te beginnen, want 12 studiepunten is echt niets. Maar het is het proberen altijd waard!
Met citaat reageren
Oud 11-02-2009, 19:30
Verwijderd
Studiepunten zijn volgens mij over het algemeen vijf jaar geldig? Tenzij ze worden 'omgezet' in een certificaat of diploma.

Je hebt aan de punten van de ene opleiding alleen vaak bijzonder weinig bij de volgende opleiding. Soms kun je inderdaad vrijstellingen vragen (dit moet (vrijwel?) altijd via de examencommissie), maar dan moet de overlap wel behoorlijk groot zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2009, 22:17
Verwijderd
Citaat:
Studiepunten zijn volgens mij over het algemeen vijf jaar geldig? Tenzij ze worden 'omgezet' in een certificaat of diploma.
Lijkt mij sterk. Hoe kunnen anders mensen die 6 of 7 jaar over een HBO-studie doen (ja, die heb je ook ja) dan ooit een diploma halen?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2009, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Lijkt mij sterk. Hoe kunnen anders mensen die 6 of 7 jaar over een HBO-studie doen (ja, die heb je ook ja) dan ooit een diploma halen?
Misschien dat er terwijl je bezig bent met de studie wel eens een oogje dicht geknepen wordt oid? Ik heb geen idee, maar mij is altijd verteld dat je punten vijf jaar geldig zijn als je ze wilt 'verzilveren' voor dingen als vrijstellingen ed of 'in wilt zetten' bij een andere opleiding.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2009, 17:34
Afwaskwast
Afwaskwast is offline
Citaat:
Studiepunten blijven onbeperkt geldig. Natuurlijk is het wel zo dat punten behaald voor Civiele Techniek niet meetellen voor Psychologie ofzo. Bij een in-take gesprek bij je nieuwe school kunnen die behaalde studiepunten (8-12) worden omgezet in vrijstellingen van je studie, mits er overlap is in de studies/vakken.

Het beste is om gewoon weer van voor af aan te beginnen. Frisse start, nieuwe punten, etc. Misschien kun je ze later als bijvak inzetten.
Mjah ik ga misschien zelfs precies dezelfde studie weer doen waar ik mee gekapt ben maar dan in een andere plaats. Ik heb geïnformeerd bij een student en een aantal opdrachten zijn EXACT hetzelfde. Dan hoef je 't toch niet opnieuw te doen? o_0
Met citaat reageren
Oud 18-02-2009, 17:35
Afwaskwast
Afwaskwast is offline
Oohw en nog een vraag xD Waar kan je vinden hoeveel studiepunten je precies hebt gehad?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2009, 19:10
Verwijderd
Heb je niet gewoon een cijferopvraag systeem? Osiris heet dat soms, of bij ons TOST maar het hangt er gewoon vanaf. Waar keek jij normaal wat voor cijfers je had? Daar staat bij ons altijd het aantal EC bij. Of je kijkt in de studiegids, dara is het vast o ok wel te vinden.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2009, 19:32
Sens.
Sens. is offline
Citaat:
Mjah ik ga misschien zelfs precies dezelfde studie weer doen waar ik mee gekapt ben maar dan in een andere plaats. Ik heb geïnformeerd bij een student en een aantal opdrachten zijn EXACT hetzelfde. Dan hoef je 't toch niet opnieuw te doen? o_0
Ze bekijken het aantal ECTS van je geslaagde vakken en vergelijken deze met de vakken van hun jaar. Als dit overeenkomen, dan krijg je een vrijstelling. De studielast moet dus overeenkomen.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2009, 15:46
Verwijderd
Citaat:
De studielast moet dus overeenkomen.
]

Of meer zijn dus je hebt al een 5EC vak en de andere hogeschool heeft een 4EC vak wat vergelijkbaar is, dan is dat geen probleem. Andersom vaak wel denk ik.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2009, 15:54
Sens.
Sens. is offline
Natuurlijk, dat was ik even vergeten
Met citaat reageren
Oud 20-02-2009, 09:34
ganralph
ganralph is offline
@ Afwaskwast: bij je opleiding kunnen ze je ongetwijfeld een uitdraai geven van het aantal behaalde studiepunten.
ga vervolgens op gesprek met de studieadviseur van je nieuwe opleiding (en doe dat op tijd) want een vrijstelling regelt zichzelf niet. sommige opleidingen doen daar heel moeilijk over, dus verwacht niet dat dit binnen een dag geregeld is. zij zullen waarschijnlijk die uitdraai ook willen zien, dus die kun je sowieso halen (en evt. laten waarmerken door de administratie)

@ Commando (en anderen): volgens mij bepaalt de opleiding hoe lang studiepunten "houdbaar" zijn. bedenk verder dat binnen heel veel studies vakken van vorm of inhoud veranderen door de jaren heen en ze dus kunnen vragen het vernieuwde vaak alsnog te volgen. bij mijn opleiding bleven studiepunten (en zelfs deelcijfers) 10 jaar staan. bij anderen vervalt het na 5 jaar.
Oud 27-02-2009, 22:41
MartinV
MartinV is offline
Even ter verbetering: studiepunten zijn zeker niet onbeperkt geldig. Het enige wat er geldig blijft is dat je kunt zeggen, kijk, ik heb ooit in een ver veleden die vakken gehaald. Als je je diploma wilt halen ligt het wat anders.

Elke studie bepaald zelf hoe lang de punten geldig zijn als je nog geen diploma hebt gehaald. Het verschilt ook per jaar, propedeusevakken zijn veel minder lang geldig. Als ik bijvoorbeeld na drie jaar mijn p nog niet heb gehaald, dan kan ik alle vakken van de p weer opnieuw doen. Ongeacht hoeveel andere punten ik heb. Voor veel studies moet je je p zelfs binnen twee jaar hebben.
Maar als je die eenmaal heb, kun je er volgens mij weer veel langer mee doen, hoe lang weet ik niet. Het lijkt me niet dat je over tien jaar nog kunt zeggen, ja ik ga toch nog maar even mijn bachelor afronden, in die tijd is er heel veel kennis bijgekomen.
Reageren

Regels voor berichten