Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2009, 14:42
Verwijderd
Ik las laatst een interresant artikel "Waarom heeft Amerika geen Mohammed B. ? " door Robbert Woltering in tijdschrift ZemZem.

Hierin werd gesteld dat, doordat Amerika allerlei diverse (extremistische/racistische) organisaties tolereert, zij geen problemen heeft met bijvoorbeeld extremistische Amerikaanse moslims. Ook extreem-rechtse etc organisaties houden zich over het algemeen koest, omdat indien zij de mist in gaan, zij alles, hun clubhuisje, organisatie, geld, moeten inleveren. Er is dus veel te verliezen als je de mist in gaat. Daarom propageren zij misschien haat of zelfs geweld, maar zal dat nooit tot uiting komen, omdat zij niet, door de overheid, worden gehinderd om zich te organiseren en te uitten.

In Europa krijgen extremistische lui niet de kans zich fatsoenlijk te organiseren, daarom zijn zij veel eerder bereid tot het overgaan van extreme (individuele) acties, zoals bv de hofdstadgroep of Mohammed B.

Dus mijn stelling: Is de Amerikaanse manier niet veel beter voor Europa? Is het niet beter als we mensen de kans te geven om hun extreme/racistische "mening" te geven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2009, 14:59
ganralph
ganralph is offline
het is simpel: als je iets verbiedt, betekent het niet dat het niet gebeurt.

extremistische groeperingen (van all soorten) geven hun meningen nu ook wel, alleen heb je er totaal geen zicht op. sommige organisaties spinnen er juist garen bij dat ze "ondergronds" moeten opereren. het geeft hun uitstraling iets van een strijd tegen onderdrukking; ze worden immers door de overheid tegengewerkt, en vechten voor hun "vrijheid". door ze toe te staan neem je ze zo iets van wind uit de zeilen.
(garanties dat het niet tot uitbarstingen komt, heb je overigens nooit)

ik heb het artikel (nog) niet gelezen, maar het idee klinkt mij vrij logisch.

en er was nog iets met vrijheid van meningsuiting geloof ik... (hoe verrot je mening ook moge zijn)
Oud 22-02-2009, 15:02
Verwijderd
Tja, Amerika heeft wel 9/11. Hoe dan ook denk ik niet dat je extremistische organisaties moet verbieden, omdat de extremistische gedachten er niet door weggaan. Integendeel, het versterkt slechts hij wij/zij-gevoel. Ook is een verbod een soort bevestiging dat ze als bedreiging gezien worden door de maatschappij, waardoor zo'n groep mentaal gesterkt wordt.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 15:13
ganralph
ganralph is offline
nogmaals: ik heb me niet ingelezen of zo. maar de organisatie achter 9/11 kwam toch van buiten de VS? als ik Kenjiro zo hoor, vallen die groepen dus buiten dit "systeem". je wapenen tegen gevaren van buitenaf is een heel ander verhaal dan zaken die spelen binnen je landsgrenzen.
Oud 22-02-2009, 15:15
Verwijderd
Ja precies, een hele slimme zet van Bush was dan ook om na de aanslagen kopjes thee te drinken in Amerikaanse moskeeën om de Amerikaanse moslims bij de "wij-groep" te houden. Dat zou in Nederland not done (meer) zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 16:25
Verwijderd
Citaat:
nogmaals: ik heb me niet ingelezen of zo. maar de organisatie achter 9/11 kwam toch van buiten de VS? als ik Kenjiro zo hoor, vallen die groepen dus buiten dit "systeem". je wapenen tegen gevaren van buitenaf is een heel ander verhaal dan zaken die spelen binnen je landsgrenzen.
Zit wat in.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 16:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ik las laatst een interresant artikel "Waarom heeft Amerika geen Mohammed B. ? " door Robbert Woltering in tijdschrift ZemZem.
maar wel 9/11

en timothy mcveigh
Oud 22-02-2009, 16:47
Verwijderd
9/11 kwam van buitenaf, en deed mcveigh het op basis van ideologie?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 16:49
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
9/11 kwam van buitenaf, en deed mcveigh het op basis van ideologie?
waarschijnlijk wel ja.
Oud 22-02-2009, 16:50
Verwijderd
Citaat:
waarschijnlijk wel ja.
En waaruit blijkt dat? Op welke basis heeft ie de aanslag gepleegd?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 16:57
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
het is toch extremisme? Hij wilde wraak nemen tegen de regering. Nou, dat kan ook op een andere manier dan op zo'n gewelddadige.

En verder... wat dan van deze racistische daad?

(...)John William King, 24, could face the death penalty if found guilty in the slaying of James Byrd Jr., 49, who was stripped, chained to a pickup truck and dragged until he was decapitated. (...)
"Regardless of the outcome of this, we have made history," King said in a letter intercepted by jail officials. "Death before dishonor. Sieg Heil!" the letter continued.
http://www.cnn.com/US/9902/22/dragging.death.03/
Oud 22-02-2009, 17:00
Verwijderd
Ik ontken niet dat er geen sprake is van racistisch geweld, natuurlijk is dat er in Amerika,
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 17:03
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ik ontken niet dat er geen sprake is van racistisch geweld, natuurlijk is dat er in Amerika,
En dat met racistische organisaties.

Dus?
Oud 22-02-2009, 17:07
Verwijderd
Over het algemeen houden de organisaties zich koest, wat is nou je punt?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 17:08
Gatara
Gatara is offline
wat is jouw punt?

het toestaan of niet toestaan van racistische organisaties voorkomt geen hate crimes - (b)lijkt hieruit.
Oud 22-02-2009, 17:09
Verwijderd
Het toestaan van racistische extremistische organisaties voorkomt wellicht niet alle hate crimes, het zorgt er wel voor dat er geen georganiseerde aanslagen worden gepleegd door Amerikanen zelf in Amerika.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 17:20
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Hij was met name tegen de centrale overheid. Daarnaast waren sociale frustraties belangrijk geloof ik.

Daarnaast geloof ik niet dat de Amerikaanse manier zoals beschreven beter is. Als je lang genoeg een bevolkingsgroep blijft beledigen ontmoet je vanzelf je beul, dit ook in Amerika.
Moslimextremisme in de VS ontbreekt volgens mij doordat er een relatief kleinere groep moslims is, hoewel ik dit niet heb gecheckt, en de christelijke religie dominanter is ( dus minder verzet tegen Israel, beleid in het Midden-Oosten ).

Als laatste denk ik dat de manier van integreren in de VS dit probleem grotendeels opslokt. Mensen worden Amerikanen en je kan ergens komen ondanks je afkomst. In Nederland/Europa word je burgemeester van Rotterdam dankzij je afkomst. Immigranten worden als volwaardig lid van de samenleving beschouwd, en niet als achtergestelde groep die subsidies krijgen.
En ja, ik realiseer me dat discriminatie en ellende ook in de VS dagelijks voorkomen.
Oud 22-02-2009, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Het toestaan van racistische extremistische organisaties voorkomt wellicht niet alle hate crimes, het zorgt er wel voor dat er geen georganiseerde aanslagen worden gepleegd door Amerikanen zelf in Amerika.
En Reagan, Kennedy, Lennon, en noem er nog maar eens een boel dan?

Het verandert gewoon niets. Ik ben opzich voor je stelling hoor, maar de conclusie en de gegeven onderbouwing klopt imo niets van.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 19:04
Mobius
Mobius is offline
Dat zoiets als met Bouyeri nog niet in Amerika gebeurd is, is sowieso een klein wonder te noemen. Wie kwaad wil, zal ook kwaad kunnen doen.
Oud 22-02-2009, 19:53
Verwijderd
Citaat:
En Reagan, Kennedy, Lennon, en noem er nog maar eens een boel dan?

Het verandert gewoon niets. Ik ben opzich voor je stelling hoor, maar de conclusie en de gegeven onderbouwing klopt imo niets van.
Waren dat georganiseerde aanslagen? Voor zover bekend waren dat gewoon alleen handelende gekken. Nu geldt dat ook wel voor Mohammed B. natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 20:03
Verwijderd
Daarom haalde ik het ook aan. Hetzelfde geldt voor Volkert.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Is het niet beter als we mensen de kans te geven om hun extreme/racistische "mening" te geven?
Ja, begin eens bij jezelf door op dit forum minder van mijn reacties te wissen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 21:18
Verwijderd
Citaat:
Hele domme reacties worden inderdaad verwijderd.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 21:19
arPos
arPos is offline
Citaat:
Over het algemeen houden de organisaties zich koest, wat is nou je punt?
Hier ook, de organisaties zijn de eerste om te roepen dat ze niets met de acties van individuen te doen hebben.

sterker organiseren is het middel om je vrij te pleiten van wandaden, sla er de willekeurige islamitische revolutie, christelijke inquisitie of georganiseerde misdaad uit naam van het 'dierenbevrijdingsfonds' er maar op na.

Het bestaan van de organisatie alleen is afdoende om je schuld af te wijzen op "al die anderen"

Organiseren verbieden zou een mooie oplossing vormen, wil het niet dat organiseren een menselijke en natuurlijke eigenschap is.

Forgive them father for they no not what they do.

Citaat:
Commando schreef:
Eigenlijk zou je hem dikgedrukt cursief en onderstreept moeten eren
Oud 22-02-2009, 21:21
Uice
Uice is offline
Ik ben het eens met de stelling.

Kosten van het verbieden van extremistische organisaties en het in stand houden van dit verbod: iets.

Wat het aan positiefs oplevert voor de maatschappij: niets.

Dus ja.
Oud 22-02-2009, 21:40
Verwijderd
Citaat:
Halve reacties mogen blijven staan?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 21:45
Verwijderd
Citaat:
Domme reacties bestaan niet net als domme vragen niet bestaan. Zeker niet op een forum als 'Nieuws en achtergronden' waar regelmatig felle discussies worden gevoerd. Het komt maar al te vaak voor dat mijn 'domme' reacties (en wellicht ook reacties van anderen) die -laat ik zeggen- op zijn minst controversieel zijn worden verwijderd. En dat willen jullie maar al te graag doen.

Ik vind dat iedereen zijn mening moet kunnen geven tot het extreme aan toe en dat daar organisaties voor nodig zijn: het zij zo.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 22:22
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hij was met name tegen de centrale overheid. Daarnaast waren sociale frustraties belangrijk geloof ik.
Daarnaast geloof ik niet dat de Amerikaanse manier zoals beschreven beter is. Als je lang genoeg een bevolkingsgroep blijft beledigen ontmoet je vanzelf je beul, dit ook in Amerika.
Moslimextremisme in de VS ontbreekt volgens mij doordat er een relatief kleinere groep moslims is

Die bovendien niet de Moslims zijn die we hier krijgen. Europa wierf en ontving spontaan met name kansarme domme mensen, die van nature ook meer neigen naar religieus extremisme en tal van andere problemen. Amerika ontvangt grotendeels hoger opgeleide politieke vluchtelingen en expats die zo'n overtocht kunnen betalen.

Überhaupt, het type 'tja, 7e eeuws is eigenlijk wel cool'-Moslim, die vatbaar is voor Al Qaida e.d. denkt bij Amerika eerder aan het hol van shaitan dan een bestemming om naartoe te migreren. Als logisch gevolg dus minder van dat soort mensen in Amerika.
Citaat:
Immigranten worden als volwaardig lid van de samenleving beschouwd
Nou, dat niet noodzakelijkerwijs. Maar het is wel het uitgangspunt. Je kan en mag alles dat de rest mag, en falen of slagen is daarna wat je er zelf van wil maken. Zielig doen en dan subsidies scoren is inderdaad niet eens onderwerp van discussie, laat staan dat men het echt zou doen.

Zoiets zou onaangepast gedrag hier ook vrij rap uitroeien. Oh, u wil de ambtenaar van de sociale dienst geen hand geven? Helemaal geen probleem, u hóeft geen bijstand te hebben. U mag die best op deze creatieve manier weigeren.

Een maand later is hij terug, met veel minder kapsones, als het al niet sneller is.

Daar aan toegeven, en het hek is van de dam, zoals we doorlopend mogen waarnemen.
Oud 22-02-2009, 22:25
Verwijderd
Citaat:
Die bovendien niet de Moslims zijn die we hier krijgen. Europa wierf en ontving spontaan met name kansarme domme mensen, die van nature ook meer neigen naar religieus extremisme en tal van andere problemen. Amerika ontvangt grotendeels hoger opgeleide politieke vluchtelingen en expats die zo'n overtocht kunnen betalen.
Heeft Mohammed B. geen HBO gedaan?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 22:31
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ik ben het eens met de stelling.

Kosten van het verbieden van extremistische organisaties en het in stand houden van dit verbod: iets.

Wat het aan positiefs oplevert voor de maatschappij: niets.

Dus ja.
hehe zit wat in.

Maar wat is die organisatie zich duidelijk manifesteert als een etnische zuiverings-organisatie (door woorden en evt. door daden)?

(gisteren een "heerlijke" documentaire gezien over zware racisten in de VS die het liefst alle zwarten gelynched zagen (of opgesodemieterd naar een andere plek op aarde). En de presentator werd door andere gevraagd of ie joods was. Daar wilde hij geen antwoord op geven. En dat vonden die lui niet leuk op z'n zachts gezegd...)
Oud 22-02-2009, 22:35
Verwijderd
Die zware racisten waren eigenlijk ook zware amateurs die zelfs latino vrienden hadden en graag in Mexico uitgingen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 22:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Heeft Mohammed B. geen HBO gedaan?
En zegt dat iets over het HBO of over Mo B?
Oud 22-02-2009, 22:38
Verwijderd
Citaat:
En zegt dat iets over het HBO of over Mo B?
Nee maar ik zeg alleen maar, het nieuwe moslimextremisme in Nederland komt voornamelijk voor onder hoger opgeleiden.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 23:34
arPos
arPos is offline
Citaat:
Nou, dat niet noodzakelijkerwijs. Maar het is wel het uitgangspunt. Je kan en mag alles dat de rest mag, en falen of slagen is daarna wat je er zelf van wil maken. Zielig doen en dan subsidies scoren is inderdaad niet eens onderwerp van discussie, laat staan dat men het echt zou doen.
Krijg je ook van die dingen dat bedrijven hun exmedewerkers proberen zwart te maken voor de rechter omdat ze dan geen WW meer hoeven te betalen.

mja das iets waar je naartoe moet willen.
"people please form a straight line to get your monthly foodstamps"

Dat jij uberhaupt jezelf nog een mens vindt is me soms onverklaarbaar.
Oud 23-02-2009, 12:43
Uice
Uice is offline
Citaat:
hehe zit wat in.

Maar wat is die organisatie zich duidelijk manifesteert als een etnische zuiverings-organisatie (door woorden en evt. door daden)?
Ja, hallo, misdaad blijft misdaad, dus als je aan het zuiveren slaat moet je gewoon opgepakt worden. Maar het helpt niets om een organisatie te verbieden die alleen maar die wens uitspreekt. Er zit ook heel wat ruimte tussen zeggen dat je negers dood wil en de daad bij het woord voegen. Als je die poldernazi's hier een pistool geeft en een neger tegenover ze zet halen ze heus de trekker niet over.

Citaat:
(gisteren een "heerlijke" documentaire gezien over zware racisten in de VS die het liefst alle zwarten gelynched zagen (of opgesodemieterd naar een andere plek op aarde). En de presentator werd door andere gevraagd of ie joods was. Daar wilde hij geen antwoord op geven. En dat vonden die lui niet leuk op z'n zachts gezegd...)
Ja, Louis Theroux. Hij is overigens niet joods, dus het was echt een principekwestie en geen angst.
Oud 23-02-2009, 15:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Krijg je ook van die dingen dat bedrijven hun exmedewerkers proberen zwart te maken voor de rechter omdat ze dan geen WW meer hoeven te betalen.

mja das iets waar je naartoe moet willen.
"people please form a straight line to get your monthly foodstamps"

Dat jij uberhaupt jezelf nog een mens vindt is me soms onverklaarbaar.
Waarom is het toch onmogelijk om een discussie te voeren over verzorgingsstaat zonder persoonlijke aanvallen en Amerika-drogredenen?
Oud 23-02-2009, 15:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ja, Louis Theroux. Hij is overigens niet joods, dus het was echt een principekwestie en geen angst.
Idd. Dat bleek ook wel uit zijn goed antwoord daarop.
Oud 23-02-2009, 15:56
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Die zware racisten waren eigenlijk ook zware amateurs die zelfs latino vrienden hadden en graag in Mexico uitgingen.
dat was eentje van de gehele gang omdat ie daar een lokale prostitutee wilde bezoeken
Oud 26-02-2009, 15:40
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Aangezien het verbieden van een mening onmogelijk is lijkt het me verstandig als iedereen zijn mening ook mag uiten (wat wel verboden kan worden), al is het maar zodat je de idioten eruit kunt halen. Hoe dat in verhouding staat met gewelddadige aanslagen vind ik niet eens zo belangrijk.
Oud 26-02-2009, 16:12
arPos
arPos is offline
Citaat:
Waarom is het toch onmogelijk om een discussie te voeren over verzorgingsstaat zonder persoonlijke aanvallen en Amerika-drogredenen?
My dear

sinds wanneer voeren we hier een discussie over de verzorgingsstaat, sinds wanneer val ik jou persoonlijk aan...

en wbt. die america drogreden, we hebben het toch over het amerikaanse systeem, daar zitten m.i. dikke nadelen aan.

maargoed dat heeft in principe niet veel te maken met het toestaan van organisaties, het zou beter zijn in z'n geheel niet te organiseren, maar dat is nogal onmogelijk.
Dus ja toestaan.
Oud 26-02-2009, 18:39
Mobius
Mobius is offline
Hoe staan jullie eigenlijk tegenover die Westboro Baptist Church (van GodHatesFags.com)? Beschouwen jullie het verstoren van begrafenissen zoals zij dat doen als haatzaaien?

Even naar aanleiding van dit.
Oud 26-02-2009, 19:29
Verwijderd
Citaat:
Hoe staan jullie eigenlijk tegenover die Westboro Baptist Church (van GodHatesFags.com)? Beschouwen jullie het verstoren van begrafenissen zoals zij dat doen als haatzaaien?

Het lijkt me juist dat de Westboro Church een positieve bijdrage levert aan de homo-emancipatie in de VS, omdat ze zo belachelijk zijn en niemand zich met hen wil identificeren.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 19:36
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Het lijkt me juist dat de Westboro Church een positieve bijdrage levert aan de homo-emancipatie in de VS, omdat ze zo belachelijk zijn en niemand zich met hen wil identificeren.
En wat zou jij doen wanneer deze bende een begrafenis van een familielid van jou zouden verstoren?
Oud 26-02-2009, 19:36
Verwijderd
Citaat:

Ik vermaak me er kostelijk mee.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 19:47
Verwijderd
Citaat:
En wat zou jij doen wanneer deze bende een begrafenis van een familielid van jou zouden verstoren?
Tja, ik zou ze vermoedelijk negeren.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 19:51
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Tja, ik zou ze vermoedelijk negeren.
Weet je dat heel zeker?
Oud 26-02-2009, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Weet je dat heel zeker?
Ik denk dat hij dat zou kunnen. Ik denk dat ik door het lint zou gaan
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 23:00
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Ik denk dat ik zou door het lint gaan
Oud 27-02-2009, 07:15
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Ik denk dat hij dat zou kunnen. Ik denk dat ik door het lint zou gaan
Misschien heb je gelijk, ik denk niet dat Elmer snel door het lint gaat. Ik zou het zelf denk ik niet kúnnen negeren.
Oud 27-02-2009, 09:21
Verwijderd
Ik schrik hiervan.
Die lui zijn toch niet echt van plan om het vliegtuig te pakken en hier de begrafenissen te verstoren??

Kijk enerzijds is negeren een goed ding. Maar anderzijds, is dit wel zo respectloos, zo zouteloos, en zo haatdragend, zonder reden, dat ik me heel goed kan voorstellen dat mensen het verdriet en pijn niet kunnen delen met een stel godsdienstige freaks... En dat dat tot geweld zal lijden, lijkt me niet denkbeeldig.

Ik zou het ook niet kunnen negeren vrees ik....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten