![]() |
|
![]() |
Het gaat om bouw van kerktoren op de Grote Markt in Zwolle. Vrienden van de Stadskring Zwolle wil de Sint-Michaelstoren, die in 1669 door blikseminslag is verwoest opnieuw laten opbouwen.
Meer info, klik hier Laatst gewijzigd op 31-03-2009 om 20:46. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Er zitten gewoon mooie gebouwen tussen. Als dit allemaal privé gefinancierd wordt zie ik geen enkel bezwaar, maar belastinggeld mag wel aan nuttiger dingen besteed worden. Het is misschien wel een kerk maar in die unit zitten de niet zo heel erg strenge. De gereformeerde kerk heeft zijn torentje nog voor zover ik weet. Er gingen trouwens al langere tijd stemmen op om deze kerk ook om te vormen tot activiteitencentrum, op dezelfde manier als de Broerenkerk en nog een andere kerk in de sassenstraat. |
![]() |
|
Het restaureren van kerken vind ik prima. Een mooi gebouw centraal in de stad geeft het extra allure en dat is naar mijn mening best een nuttig doel. Het opnieuw opbouwen zoals boven staat is compleet debiel.
|
![]() Volgens mij gaat het trouwens alleen om het herbouwen van de toren en niet om de kerk. Want de kerk staat er nog: http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_o...ha%C3%ABlskerk Ook historisch bezien leuk: "In Zwolle staat de zogenaamde Sassenpoort. Dit weekend leidde ik wat familieleden rond door het centrum van de oude Hanzestad. De meesten waren er nooit geweest. Ze waren blij verrast, want Zwolle heeft een prachtig oud centrum. Maar die Sassenpoort, die riep vragen op. Begrijpelijk want het is een interessant ding. Maar, vroeg een zwager, waar komt het woord 'sassen' vandaan? Eigenlijk gaf hij zelf het antwoord al. Enig speurwerk liet me ontdekken wat een 'sas' nu eigenlijk is. Het woord komt bijvoorbeeld ook voor in 'Sas van Gent'. Welnu, een sas is een sluis. De Sassenpoort, en dat kan je zien op een oude kaart van Joan Blaeu, was onderdeel van een grote stadswal en gesitueerd bij een sluis. En wat die stadswal betreft: alleen dat is al een reden om naar Zwolle te komen. Moet je even langs de Thorbeckegracht lopen, dan zie je de oude afgebrokkelde stukken van de muur nog." http://www.pitchersupport.nl/blog/ar...e_2006-m04.php ![]() en nog meer historische gebouwen op deze plaatjes: http://fotogalleryfreddaenen.web-log...erenkerkp.html
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
dit soort bouwwerken bevat:
- architectuur - cultuur - geschiedenis maar "oh jee" het element "geloof" zit er in, dus moeten we tegen zijn. ik heb niets met de kerk, maar ik kan wel genieten van een mooi historisch gebouw, zoals kerken vaak zijn. ik vind het dus prima. en ja, daar is belasting ook voor bedoeld: voor het uiterlijk van het land en voor het instandhouden van de geschiedenis en cultuur (of iig de herinnering daar aan). maar goed, we kunnen idd ook alle historische binnensteden plat walsen en er een perfect stratenraster met betonblokken neergooien. veel efficiënter qua ruimte. gezellig ook ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() en tja, het ene bouwwerkje is architectonisch/geschiedkundig/cultureel belangrijker voor het hele land dan het andere (waarbij ik uiteraard jouw stulpje geen tekort wil doen)
||
Citaat:
Bovendien staat er nu niets, en hebben we het over nieuwbouw. Een oud gebouw in de vorm van nieuwbouw is wel heel erg Almeers. Iedereen die ooit in dat vinex-gedrocht is geweest weet dat zoiets doen een slechte zaak is.
||
Citaat:
Dan vind ik het zinvoller om die voor verval te behoeden dan een toren te herbouwen die er al een paar honderd jaar niet meer staat. Maar eigenlijk hoeft het voor mij beide niet, steek het geld maar in de ouderenzorg of iets anders relevants. En over mijn stulpje ![]()
Spoiler
|||
![]() |
Citaat:
je begrijpt dat ik reageerde op je - al dan niet serieuze - uitspraak over de Domtoren die gesloopt mag worden voor studentenkamers. ik denk dat geen enkele historische binnenstad gebaat is bij nieuwbouw in het kader van efficiëntie (zoals studentenkamers) Citaat:
denk je er ook zo over mbt het plan om in Amsterdam de Haringpakkerstoren (een seculier gebouw ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
verder: als een gebouw er voor het algemeen belang staat (of gebouwd wordt) dan zou een kerk dit moeten (kunnen) huren natuurlijk, of zelf een groot deel van de investering ophoesten. als ik door een stad loop en daar mooie gebouwen zie staan, dan boeit het me meestal weinig wat er aan de binnenkant gebeurt.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
|
wtf:
![]() dat ziet er inderdaad raar uit. Een kerk zonder fatsoenlijke toren... haha. (het gaat om die achterste, he. Deze foto is genomen vanaf een andere kerk (met toren). Ik denk trouwens ook best dat het een nieuw trekpleister wordt. Alhoewel het wel een geklim zal zijn...
||
Citaat:
Bovendien staat er in Amersfoort een toren zonder kerk. Ik zie het probleem niet. Daarnaast is het in de eerste plaats onzin er gemeenschapsgeld aan te besteden. Kerken zijn vrijgesteld van belasting, en bulken dus van het geld, of zouden dat kunnen doen als ze niet zoveel verloren aan corruptie en mismanagement. Als één bedrijfstak geen staatssteun nodig heeft, dan is het wel het miljardenbedrijf dat georganiseerde religie heet.
Laatst gewijzigd op 02-04-2009 om 10:47. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Niet zozeer dat de rijksoverheid nu de zending en het zaaien van toekomstige religieuze oorlogen direct financiert, maar de fouten worden vooral gemaakt op lager niveau. Een gemeente die een iftar maaltijd betaald, monumentenzorg dat de portemonnee trekt om een kerk te restaureren, enz.
||
Citaat:
Zeist betaald Iftar maaltijd: minimaal € 25.000, waarschijnlijk meer. http://www.ad.nl/utrecht/oost/245149...rmaaltijd.html Bovendien subsidieert men daarmee tegelijk wreedheid tegen dieren, wat vreemd genoeg gelegaliseerd is, maar daarmee nog steeds verwerpelijk en niet iets waar een overheid de aanstichter van moet zijn. (dierenwelzijn staat trouwens in de kamervragen die de PVV erover stelde ![]() Utrecht was veel grootschaliger, en zal dus tonnen kwijt zijn geweest. De precieze stukken daarover zijn niet beschikbaar, dus tien tegen één is er ook weer gemeenschapsgeld in de zakken van corrupte islamitische stichtingsbesturen verdwenen. Eerder regel dan uitzondering lijkt haast wel. Da's slechts het topje van de ijsberg. Renovaties kosten tonnen, minimaal. Dat telt al lekker aan.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
http://www.google.nl/search?client=f...=Google+zoeken is weinig bijzonder.
||
![]() |
Citaat:
ik ben het overigens volledig met je eens dat kerken ook belasting moeten betalen. maar zodra ze dat zouden doen, wat is dan het verschil tussen het subsidiëren van: a) een monumentaal grachtenpand waar een reclamebureau (=bedrijf) in zit; en b) een monumentale kerk waar een kerkgenootschap (=bedrijf) in zit. een kerkgenootschap is net zo legaal als ieder ander bedrijf, dus hoef je het van overheidswege niet anders te behandelen. zoals ik al zei is de puur religieuze boodschap die een kerk (gebouw) uitstraalt maar een (soms erg klein) onderdeel van de waarde van het gebouw. dat je nu geen gigantische kerk meer bouwt midden in een stad, begrijp ik, maar kerken zijn nu eenmaal al honderden jaren onderdeel van historische binnen steden. de nieuwe toren in Zwolle is misschien geen erfgoed (want nieuw), maar het herstelde stadsgezicht kan dat toch wel zijn?
|
|