Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2009, 15:13
x-Nameless
x-Nameless is offline
Hallo,
Ik zit nu in de 3e van havo en aan het begin ging het allemaal heel goed maar het wordt steeds slechter ik heb nu al 5 onvoldoendes waaronder een 3 en een 4 , het is niet dat ik niet leer want ik denk telkens dat het heel goed is gegaan en dan gaat het weer heel fout. Weten jullie mischien wat ik allemaal kan doen om ze weer zo snel mogelijk om hoog te krijgen/ eventueel leertips ofz.

p.s sorry voor de boring story maar het moest er gewoon uit.

alvast bedankt!
xx.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2009, 15:25
Verwijderd
Ga eens met je mentor praten of je decaan ofzo, geef aan dat je je best doet, maar dat je kennelijk op een verkeerde manier leert. Voor verschillende vakken moet je vaak op verschillende manieren leren; de manier die je voor wiskunde gebruikt zal bij bv. Frans niet werken. Probeer dus per vak te ontdekken hoe jij het beste kan leren.
Probeer ook actief met de stof bezig te zijn, dus niet alleen dingen lezen, maar maak een samenvatting of ga opdrachten oefenen, dat is veel makkelijker dan alleen maar lezen en het blijft ook veel beter hangen.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 18:49
x-Nameless
x-Nameless is offline
ik maak ook samenvattingen en ik heb ook al een keertje met de mentor zelf gepraat en hij zei dat je gewoon moest leren, ik vroeg toen nog om bepaalde tips maar dat wist hij niet behalve samenvatting maken en op wrts.nl woordjes beoefenen. Iemand nog andere tips?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 18:58
Ieke
Ieke is offline
Als je je proefwerken achteraf terug krijgt kijk dan waar het fout ging. Welk onderdeel snapte je niet?
Verder, vallen de vakken die je slecht doet in 1 catagorie of zijn het heel wisselende vakken? Hoe gaat de rest?
Oud 14-03-2009, 18:43
x-Nameless
x-Nameless is offline
Bij talen haal ik meestal hele hoge cijfers, en het zijn afwisselende vakken.
Dat terugkijken als ik me proefwerk terug heb is wel handig alleen dan is het al geweest en meestal begint de volgende proefwerk over een hele andere onderwerp.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 22:32
Nalah
Nalah is offline
Wat bij mij altijd heel erg goed hielp was het bespreken met mede-leerlingen. Het is een vrij standaard tip, dus kan zijn dat je het al geprobeerd hebt, maar probeer eens of je de stof aan je beste vriendin kan uitleggen.
Bij vakken als bv. wiskunde heeft dit bij mij enorm geholpen: je herhaalt zo zelf de stof nog een keer,en er is meteen iemand om je te controleren/te corrigeren wanneer je de fout ingaat.
Je zou dit in een tussenuur kunnen plannen als je dat hebt, en dit elke week standaard doen. Zo raak je ook niet enorm achter op de stof, en herhalen, herhalen, herhalen is meestal toch de beste remedie.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 12:45
Verwijderd
Citaat:
Dat terugkijken als ik me proefwerk terug heb is wel handig alleen dan is het al geweest en meestal begint de volgende proefwerk over een hele andere onderwerp.
Dan nog kan je er iets aan hebben, misschien kom je er wel achter dat je de vragen gewoon niet goed genoeg leest, of dat je niet genoeg tijd neemt om over je antwoord na te denken.

Het kan ook helpen om eens met de docenten van de vakken waar jij moeite mee hebt te gaan praten, misschien kunnen ze je leertips geven specifiek voor hun vak.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 13:34
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Vakken als wiskunde, scheikunde, natuurkunde enzo zijn echte doe vakken. Om het onder de knie te krijgen moet je veel opdrachten maken. Dingen als biologie, aardrijkskunde enzo zijn meer leervakken met vrij veel lees stof. Dat moet je goed lezen, evt samenvatten en dat soort zaken.
Het is altijd handig om te doen, ook al gaat het om een ander onderwerp. Het blijft hetzelfde vak en op die manier kan je misschien toch een lijn of punten vinden waarop het verkeerd gaat. Het gaat me niet zozeer om details, maar het gaat om de vraag waar het mis gaat. Welke vragen heb je fout, welke goed, hoe ben je met het onderwerp omgegaan, hoeveel tijd heb je in het onderwerp of stukje gestoken, waarom gaat het daar fout etc.
Het gaat ergens mis, terwijl je het best moet kunnen aangezien het in het begin wel goed ging.
Reageren

Regels voor berichten