Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2009, 20:35
elmo1234
elmo1234 is offline
Hallo,

Ik zit nu in 3 tto gymnasium en ik moet een profiel gaan kiezen.
Ik wil later sterrenkunde studeren, dus ik ga NT kiezen.
Alleen is mijn vraag welk vak in het profiel deel moet ik nemen?
En welk vak als keuze examenvak? (mogen er ook 2 zijn)
Dus wat raden jullie mij aan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2009, 21:09
duivelaartje
duivelaartje is offline
Zou je iets meer informatie kunnen geven of wat je bedoelt met welk vak je in het profieldeel zou moeten kiezen? Bedoel je buiten natuurkunde, scheikunde en wiskunde B?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2009, 21:38
elmo1234
elmo1234 is offline
ja dat bedoel ik
Met citaat reageren
Oud 18-02-2009, 21:45
xsabientjuh
xsabientjuh is offline
Ik weet niet hoe het bij jou op school zit,maar wij konden voor het profielkeuzevak (bij N&T) alleen maar kiezen uit biologie of NLT(natuur leven en technologie) in dat geval heb je denk ik het meest aan biologie, want NLT wordt nergens verreist. Voor profielkeuzevak heb ik economie gekozen, ik raad je aan om iets van economie of M&O te kiezen, want dan kun je in principe (bijna) alle richtingen nog op als je later toch erachter komt dat sterrenkunde niet je ding is, ik was er bijvoorbeeld eerst vol van overtuigt dat ik de beta kant op wou, nu interesseren de economische studies me toch meer en dan ben ik toch blij dat ik economie gekozen heb.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2009, 22:24
elmo1234
elmo1234 is offline
nou wij kunnen kiezen uit Informatica, Biologie, Wiskunde D en NLT als profielkeuzevak
ik weet vrijwel zeker dat ik niet de economische kant op ga, en anders haal ik het wel in na de middelbare school.
En bij NLT zit ook wel een beetje sterrenkunde had ik een keer op de site gelezen (http://betavak-nlt.nl)
Met citaat reageren
Oud 18-02-2009, 22:46
duivelaartje
duivelaartje is offline
Hm, alleen biologie kan bij een studie echt als een eis zijn (handig als sterrenkunde je toch niet helemaal blijkt te bevallen) maar informatie is misschien handig bij een beta-studie en NLT is leuk als je al wat over sterrenkunde hebt gehad.

Als keuze examenvak zou je inderdaad iets van economie kunnen doen, een extra taal of iets van tekenen of muziek.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2009, 00:52
Verwijderd
NLT zou ik nooit doen. Je loopt er aardig wat risico mee. Het is niet echt herkent en erkent als een vak als biologie ofzo of elk ander vak.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2009, 15:39
Verwijderd
Ik zou eigenlijk eerder gaan voor wiskunde D? Omdat je dan een meer wiskundige basis hebt en dat bij sterrekunde, wat vooral wiskunde is toch best van past kan komen. Nu weet ik niet wat de onderwerpen zijn die ze precies in wiskunde D proppen maar het is denk ik niet geheel nutteloos.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2009, 17:26
fractuur
fractuur is offline
Biologie is heel nuttig aan de betakant. Het is een eis van heel veel studies. Zo kan je toch nog de softere betakant op (incl medisch-wetenschappelijk, milieu etc), zou nog wel eens nuttig kunnen zijn. Ik heb verschillende mensen na hun studie nog vakken zien halen en geloof me: dat doe je liever niet.
Oud 19-02-2009, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Biologie is heel nuttig aan de betakant. Het is een eis van heel veel studies. Zo kan je toch nog de softere betakant op (incl medisch-wetenschappelijk, milieu etc), zou nog wel eens nuttig kunnen zijn. Ik heb verschillende mensen na hun studie nog vakken zien halen en geloof me: dat doe je liever niet.
Maar doe wel alleen biologie als je het echt boeiend vind. Anders is het zo'n blok aan je been. Tenminste, dat was het bij mij op den duur eni k had alleen maar biologie 1.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2009, 23:00
elmo1234
elmo1234 is offline
biologie vind ik niet heel boeiend maar het is ok
ik kies dat wel als keuze examenvak en als profielvak kies ik wel wiskunde D
zou ik dan NLT als 2e keuze examenvak kunnen doen of is NLT echt af te raden?
en is informatica handig voor sterrenkunde?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 18:27
Hefaistos
Hefaistos is offline
NLT lijkt mij juist heel handig voor sterrenkunde... Beetje algemeen-bèta-achtig, je hoeft er niet al te hard voor te werken (en dat is wel prettig, het is een 2e extra vak). Als het je na een jaar of zo niet bevalt kun je het alsnog laten vallen, alhoewel dat niet je uitgangspunt moet zijn bij het kiezen ervan.
Volgens mij zijn er zelfs NLT-modules over sterrenkunde, maar dat kan ook ANW zijn...
Een paar vrienden van me doen NLT als profielkeuzevak in N&G en die vinden het heel leuk. Je moet er relatief veel praktische opdrachten voor maken, en iets minder pta's. Bovendien kent NLT geen Centraal Examen.

Ik denk in ieder geval dat je voor sterrenkunde niet zo heel veel aan informatica, al weet ik dat niet zeker.

Laatst gewijzigd op 21-03-2009 om 18:27. Reden: rare zin even veranderd
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 19:29
Kemical
Kemical is offline
Ik heb NLT modules getest als praktische opdracht, en het is niet zo'n bijzonder vak. Ik zou het zelf niet kiezen, je hoeft er inderdaad niet veel voor te leren en over sterrenkunde leer je geloof ik net zoveel als bij ANW. En inderdaad: erkend is het (nog) niet bij veel studies/universiteiten. Ik denk ook dat wiskunde D beter is, maar dat kost zeker wél tijd/werk. Maar ik zou NLT..mja.. niet snel kiezen. Vraag anders eens aan docenten wat er zoal behandeld zal worden? En laat je niet afschepen, vraag desnoods of je een boek/module mag zien.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2009, 18:53
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Ik zou zeker voor BIO gaan. Geloof me, in drie jaar kan er echt veel veranderen. Ik wilde ook de economische kant op maar heb nu een keimoeilijke overstap gemaakt naar de NT/NG-kant. Dus kies BIO, is echt een boeiend vak, voor mij dan. Als je 't zelf niet boeiend vindt is het inderdaad echt een blok aan je been
Oud 23-03-2009, 20:52
HarrydeYaeger
HarrydeYaeger is offline
Citaat:
Ik zou eigenlijk eerder gaan voor wiskunde D? Omdat je dan een meer wiskundige basis hebt en dat bij sterrekunde, wat vooral wiskunde is toch best van past kan komen. Nu weet ik niet wat de onderwerpen zijn die ze precies in wiskunde D proppen maar het is denk ik niet geheel nutteloos.
wiskunde D bevat onder andere combinatoriek, kansrekening, dynamische modellen, complexe getallen etc.. Dat zijn tenminste onderwerpen die in deel 1 en 2 (4VWO) naar voren komen.

Ik zou overigens ook voor wiskunde D gaan, ik heb het zelf nu en ik vind het prachtig.
Je moet echter wel oppassen, als je niet van wiskunde houdt moet je het NIET kiezen. Met wiskunde B erbij heb je in de 4de 6 uur wiskunde en in de 5de zelfs meer (tenminste bij ons op school). En daarnaast is het van dusdanig niveau dat je het goed bij moet houden, want als je 20 sommen achterloopt heb je een probleem.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten