Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2009, 10:43
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
DEN HAAG - Mensen met een hbo-diploma krijgen een officiële titel.

Onderwijsminister Ronald Plasterk wil voor hen de titels Bachelor of Applied Arts (BAA) en Bachelor of Applied Sciences (BASc) invoeren.

Dat heeft hij vrijdag bekendgemaakt. Op dit moment wordt de term bachelor wel voor opleidingen aan hogescholen gebruikt maar geldt dit niet als officiële titel.

Conflict

Het is de bedoeling dat BAA en BASc voor iedereen met een hogeschooldiploma gaat gelden, dus ook voor mensen die jaren geleden zijn afgestudeerd.

Met de titels wil Plasterk een einde maken aan een langlopend conflict tussen het hoger beroepsonderwijs (hbo) en de universiteiten.

De hogescholen willen dat een hbo-diploma ook een titel oplevert. De universiteiten vrezen echter dat hun afstudeertitels worden uitgehold.

Gevoelig

Plasterk is gevoelig voor dat argument en kiest voor verschillende titels voor de universiteit en de hogeschool. Hij plaatst daarvoor de internationaal geldende term 'applied' in de titel voor het hbo.

In de titel voor de universiteit zit deze toevoeging, die staat voor toegepast, niet. Voor een universitaire diploma gelden de titel BA en BSc.

Over de grens

Om helemaal zeker van zijn zaak te zijn, laat Plasterk een commissie toetsen of de titels BAA en BASc internationaal herkenbaar zijn en recht doen aan het verschil tussen hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs.

Een eigen titel voor het hbo moet studenten helpen in het buitenland te studeren. Afgestudeerden kunnen er over de grens beter mee aantonen wat hun papiertje voor waarde heeft.
Goede zaak lijkt me dit. Het zorgt er voor dat er een duidelijke scheiding komt tussen de (theoretischere) universitaire bachelor titels en de (meer praktische) HBO titels. Dan is het ten minste ook duidelijk dat mensen met BASc en BAA al een echt afgeronde studie hebben gedaan (waar je wat mee kan)
Oud 20-02-2009, 11:11
Laisve
Laisve is offline
Waar je studie zei bedoelde je cursus. Stop.
Oud 20-02-2009, 11:14
Laisve
Laisve is offline
Maar goed je hele betoog hangt aan elkaar van fouten. Het is immers geen goede maar een slechte zaak. Je zegt praktische hbotitels maar je bedoelt praktisch nutteloze hbotitels. Verder leuk geprobeerd natuurlijk.
Oud 20-02-2009, 11:15
arPos
arPos is offline
Bachelor is inderdaad foutief, de eigenlijke titel voor een afgestudeerde HBO is m.i.:

ing.

Maargoed, nogal tiswah, niet.
Oud 20-02-2009, 11:37
Daboman
Daboman is offline
Ligt aan de school, op het moment worden er allerlei vage bachelortitels uitgedeeld. ing. komt blijkbaar ook nog voor. Geeft alleen maar onduidelijkheid. Om over HBO-masters nog maar te zwijgen.

BASc wordt overigens hier en daar al gebruikt.
Oud 20-02-2009, 11:42
arPos
arPos is offline
Misschien zal dit onzin zijn want ik hou me er nauwelijks mee bezig (HBO en MBO Maroff zijn gelijkwaardig) en de Master zit aan de TU delft.

Maar is een bachelor niet eigenlijk gewoon iemand die zijn master nog niet heeft maar wel aan de voorwaarde tot het behalen daarvan voldoet?

Zoals ik nog niet officieel "officier" ben na het behalen van mijn diploma en certificaten tot ik ook mijn vaaruren en monsterboekje heb.
Oud 20-02-2009, 11:57
T_ID
T_ID is offline
Plasterk heeft goed geluisterd naar Van Baalen.
Oud 20-02-2009, 12:17
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Misschien zal dit onzin zijn want ik hou me er nauwelijks mee bezig (HBO en MBO Maroff zijn gelijkwaardig) en de Master zit aan de TU delft.

Maar is een bachelor niet eigenlijk gewoon iemand die zijn master nog niet heeft maar wel aan de voorwaarde tot het behalen daarvan voldoet?

Zoals ik nog niet officieel "officier" ben na het behalen van mijn diploma en certificaten tot ik ook mijn vaaruren en monsterboekje heb.
Nee. Want aan het eind van een HBO-studie ben je dus een bachelor met een fancy toevoeging. En ik weet van mijn branche (biomedisch onderzoek) dat daar echt wel gevraagd wordt naar mensen die een HBO studie hebben afgerond. Ik denk dat dat in heel veel branches hetzelfde is.

Er zijn wel een paar officieel erkende HBO-masters maar het zijn er maar heel weinig. Kijk maar eens op wikipedia

En voor een WO master moet je een schakeltraject doen als je van een andere studie of van het HBO komt. En met een bachelor is het ook mogelijk om aan het werk te gaan. Dus ik vind je stelling een beetje kort door de bocht. Het geldt eigenlijk alleen maar voor doorstroommasters op universiteiten.
Oud 20-02-2009, 12:24
arPos
arPos is offline
Citaat:
Nee. Want aan het eind van een HBO-studie ben je dus een bachelor met een fancy toevoeging. En ik weet van mijn branche (biomedisch onderzoek) dat daar echt wel gevraagd wordt naar mensen die een HBO studie hebben afgerond. Ik denk dat dat in heel veel branches hetzelfde is.
Ok en het voldoet niet te bewijzen dat je een HBO studie heb afgerond zonder titel met toevoeging te noemen maar hoogstens titel?
en waarom is dat van belang?

Citaat:
Er zijn wel een paar officieel erkende HBO-masters maar het zijn er maar heel weinig. Kijk maar eens op wikipedia
En voor een WO master moet je een schakeltraject doen als je van een andere studie of van het HBO komt. En met een bachelor is het ook mogelijk om aan het werk te gaan. Dus ik vind je stelling een beetje kort door de bocht. Het geldt eigenlijk alleen maar voor doorstroommasters op universiteiten.
Het was meer een vraag dan een stelling maar ja dat bedoelde ik, bachelor is de propedeuse van master.

je voldoet aan de voorwaarden om je master te kunnen halen als je wilt. dat lijkt me wat werk betreft namelijk het belangrijkste niet?
Oud 20-02-2009, 12:29
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Ok en het voldoet niet te bewijzen dat je een HBO studie heb afgerond zonder titel met toevoeging te noemen maar hoogstens titel?
Internationale herkenning. Het is nogal moeilijk het Nederlandse onderwijs systeem toe te passen richting andere landen (vooral Engels). Een BA/BSc/BAA/BASc zijn in dit gevallen veel herkenbaarder. Dat kan je bijvoorbeeld helpen als je in het buitenland wil studeren of werken.
Oud 20-02-2009, 12:39
arPos
arPos is offline
Citaat:
Internationale herkenning. Het is nogal moeilijk het Nederlandse onderwijs systeem toe te passen richting andere landen (vooral Engels). Een BA/BSc/BAA/BASc zijn in dit gevallen veel herkenbaarder. Dat kan je bijvoorbeeld helpen als je in het buitenland wil studeren of werken.
En het is onmogelijk om als je in nederland wil werken de nederlandse titel toe te passen en in het buitenland de algemene engelse/amerikaanse/weetikveel gelijkwaardige titel te gebruiken?
Oud 20-02-2009, 12:54
Verwijderd
Ik denk dat het alleen maar internationale verwarring op zal leveren. Het is helemaal niet zo dat de titels in het buitenland herkenbaar zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2009, 16:23
Verwijderd
Ik denk niet dat dit heel erg veel toevoegt eigenlijk. Alleen als het overal, ook in het buitenland, hetzelfde wordt toegepast heeft het nut maar anders niet echt. En dan nog kun je wel een titel hebben, maar je zult toch ook altijd nog je diploma moeten laten zien, op een titel alleen zal het je niet lukken.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2009, 18:14
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Volgens mij is het niet zo van belang als je gewoon in NL aan het werk gaat. Ze kijken toch wel naar je stages en in je CV staat of je opleiding is afgerond. Maar als je in het buitenland gaat werken kan het wel van belang zijn lijkt me. Want ik denk niet dat er een zweedse werkgever is die gelijk begrijpt wat het HBO nou eigenlijk is. Als je dan een herkenbare titel draagt, wordt het solliciteren makkelijker, want dan heeft men een betere indicatie van wat je kan. Ik denk wel dat het helpt om de titels te standardiseren.

Nouja, wat kitten zegt dus.

Citaat:
Het was meer een vraag dan een stelling maar ja dat bedoelde ik, bachelor is de propedeuse van master.

je voldoet aan de voorwaarden om je master te kunnen halen als je wilt. dat lijkt me wat werk betreft namelijk het belangrijkste niet?
Alleen als je de bijbehorende bachelor gedaan hebt dus. Anders voldoe je niet linea recta aan de voorwaarden en moet je eerst een schakelprogramma volgen.

@kazet, dat gaat die commissie dus toetsen.
Oud 20-02-2009, 20:26
arPos
arPos is offline
Citaat:
Maar als je in het buitenland gaat werken kan het wel van belang zijn lijkt me. Want ik denk niet dat er een zweedse werkgever is die gelijk begrijpt wat het HBO nou eigenlijk is.
Ja maar dan is het dus onmogelijk om de zweedse gelijkwaardig titel te noemen?
Citaat:
Alleen als je de bijbehorende bachelor gedaan hebt dus. Anders voldoe je niet linea recta aan de voorwaarden en moet je eerst een schakelprogramma volgen.
Dat zeg ik toch, aan de voorwaarden voldoen.

als je daar niet aan voldoet mag je bachelortitel niet dragen ben je snel uitgepraat
Oud 22-02-2009, 23:53
fractuur
fractuur is offline
Helpt het voor gelijkwaardigheid van titels voor het buitenland? Zolang uni's, hbo's en zusterinstellingen in het buitenland het op een akkoordje gooien en er geen gelijkwaardig onderwijs is niet.

Helpt het veel onduidelijkheid en vage titels te voorkomen, alsmede de eeuwige discussie met werkgevers en de universiteiten te voorkomen? Ja, en daarom voor.
Oud 23-03-2009, 19:56
Verwijderd
Ik vind het deels wel een goed inititief. Zo kunnen HBO'ers idd makkelijker ervaring opdoen in het buitenland.
Aan de andere kant denk ik dat HBO'ers hierdoor misschien minder snel zullen doorstromen naar een universitaire opleiding, omdat ze wellicht denken dat ze toch al een titel hebben.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2009, 20:05
Mobius
Mobius is offline
Daarom hebben ze ook een titel uitgekozen die ook wel "vrijgezel" betekent. Master klinkt een stuk beter.
Oud 23-03-2009, 20:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Master klinkt een stuk beter.
Vraag me alleen wel af of je ook een leren broek en zo'n zweep erbij krijgt. Toch eens naar zo'n mastervoorlichting gaan.

Maar goed, uiteindelijk zal het er van afhangen in hoeverre zo'n diploma erkend wordt. Regelt Plasterk niet minstens erkenning in de EU, dan is de maatregel nutteloos. Ook erkenning daarbuiten zou geen kwaad kunnen.
Oud 24-03-2009, 08:57
BendeBen
BendeBen is offline
het zal allemaal wel. denk niet dat het voor veel 'uitholling' voor de unis zal zorgen. aangezien een bsc sowieso al praktisch waardeloos is tegenwoordig, wie gaat er nou niet door voor de master?

voor de rest, titels zijn uberhaupt al weinig waard aangezien ze internationaal verschillen. het ligt meer aan aan welke uni (of land) je hebt gestudeerd denk ik

een bachelor hier is bijvoorbeeld 3 jaar terwijl die in canada 4 jaar is. leuk hoor, heb je een bsc en wil je master in canada gaan doen mag je eerst nog een jaartje inhalen. wat is dan nog het nut van die titel?
Oud 24-03-2009, 16:02
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
het zal allemaal wel. denk niet dat het voor veel 'uitholling' voor de unis zal zorgen. aangezien een bsc sowieso al praktisch waardeloos is tegenwoordig, wie gaat er nou niet door voor de master?

voor de rest, titels zijn uberhaupt al weinig waard aangezien ze internationaal verschillen. het ligt meer aan aan welke uni (of land) je hebt gestudeerd denk ik

een bachelor hier is bijvoorbeeld 3 jaar terwijl die in canada 4 jaar is. leuk hoor, heb je een bsc en wil je master in canada gaan doen mag je eerst nog een jaartje inhalen. wat is dan nog het nut van die titel?
Het is doelstelling van het ministerie om in NL de bachelor meer waarde te geven, mochten ze dat idee een keer doorzetten is dit een goede eerste stap.

Wat mij betreft is het gelijk stellen van onderwijs Europa een eerste stap omdat dat sowieso al genoeg moeite gaat kosten en Europa een mooi voorbeeld in de wereld zou kunnen zijn, zowel met onderwijs als als kenniseconomie. De EC heeft het al langer in het onderwijsprogramma staan. Er moet nog véél gebeuren, maar met de snelle internationalisering van het onderwijs hoop ik dat dat plan een keer in een stroomversnelling komt.
Oud 24-03-2009, 16:15
Verwijderd
Het zou inderdaad goed zijn als er een Europees systeem voor titels komt. Initiatieven vanuit de Nederlandse regering gaan daar echter niet aan bijdragen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten