Oke in principe kun je christendom en westerse cultuur aan elkaar gelijkstellen. In ieder geval tot aan de vroege 20e eeuw. Maarja je vraag was dan ook welke invloeden
had het Christendom.
Door het Christendom hebben we:
- Scheiding tussen kerk en staat gekregen
- Nooit een groot rijk/empire meer gekent na het Romeinse Rijk (ja Karel de Grote, Napoleon, Hitler enz. waren opweg maar dat viel al snel weer uit elkaar).
- Sociale verhoudingen zijn erdoor bepaald ->leven van nu maakt niet uit in de hemel is het beter
- Manier van denken is er lange tijd door bepaald. Bijbel heeft de mens uitleg gegeven voor alles wat er bestaat. En toen mensen er achterkwamen dat het grotendeels onzin was op wetenschappelijk gebied (sorry als ik hier iemand mee beledig) gingen ze verder zoeken al zorgde de kerk wel voor censuur.
- Waarden en Normen van vandaag te dag zijn op het Christendom gebaseerd -> zorgstelsel e.d.
- Men is gaan zoeken naar nieuwe landen (uniek voor Europa)
waar mensen tot Christenen konden worden bekeerd (Islam zat om Europa heen als een tang) waardoor nieuwe gebieden zijn ontdenkt. (is trouwens 1 van de oorzaken niet de enige hiervoor).
- Bouwkunst en de schilderkunst zijn er heel erg door beinvloed.
- En zo kan ik nog een tijdje doorgaan maar ik denk dat je nu al wat speerpunten hebt.
P.s. Ik vind het dapper om er een verslag over te proberen te schrijven, de westerse cultuur is namelijk qua gebied en tijdsperiode heel groot en hetzelfde geldt voor het Christendom. Ik zou je vraag wat inperken qua tijd en plaats.