Advertentie | |
|
![]() |
|
Yup, treinreizen in Zweden is duur! En aangezien alles in Noorwegen nog honderd keer duurder is dan in Zweden gok ik dat ook dat veel duurder is. En je moet er idd ook rekening mee houden dat het hele treingedoe hier veel minder 'ontwikkeld' is dan in Nederland: dus minder routes en minder treinen.
Twee weken vind ik trouwens best weinig. Er is in alletwee die landen al genoeg te zien om daar twee keer twee weken door te brengen, laat staan in beide. Tel daarbij op dat de afstanden veel groter zijn, dan zou ik liever mn plannen wat minder ambitieus maken. De algemene treinsite van zweden is trouwens www.sj.se. Als student en/of persoon onder de 26 krijg je korting. Er schijnt ook ergens een soort van veilingsite te zijn waar je heeeeeeel goedkoop (rond de 2 euro) lange afstandsttickets kan kopen voor de volgende dag, maar die zou ik even moeten opzoeken als je daar interesse voor hebt. Over steden: ik woon dan wel in Zweden maar heb er eigenlijk nog bar weinig bezocht. Noorwegen ben ik helemaal niet geweest. Stockholm is natuurlijk geweldig, daar kun je makkelijk 5 dagen doorbrengen. Göteborg is de tweede stad, ik hoor van sommigen dat het leuk is en van sommigen heel saai. Malmö ben ik geweest, is bar weinig te doen, zou ik alleen doen als je tijd over hebt. Uppsala is erg leuk, maar daar heb je het na twee dagen ook wel gezien.
|
Verwijderd
|
wat betreft je terugreis: ik heb een keer met de trein kopenhagen-NL en terug gereisd, en heb heel vaak binnen denemarken met de trein gereisd. ik vond het heel erg saai, het landschap is niet zo boeiend en het duurt gewoon erg lang. je hebt het over een slaaptrein, ik had een gewone trein met 3x overstappen. dat was, behalve dat het saai was, wel te doen en koste iets van E100. ik denk dat een slaaptrein vrij duur is, maar dat heb je misschien al uitgezocht? je kan ook heel makkelijk goedkoop vliegen, kopenhagen-amsterdam heb je al een enkeltje voor E30 met norwegian. verder zou ik kopenhagen ook absoluut aanraden
![]() |
![]() |
|
Ok nou ik ben dus ook nog bezig met dingen uit te zoeken maar ik zal maar even delen wat ik al weet:
Allereerst: www.sj.se voor zweedse treinen www.nsb.no (ja echt) voor noorse treinen Als je helemaal naar het noorden wil, dan kan je via zweden wel naar Narvik (noorwegen) maar vanaf daar moet je of terug met de trein, of een stukje met de bus want er gaan geen rails van Narvik naar beneden. Ook is het waar wat hierboven staat: Noorwegen heeft weinig rails, alles gaat via Oslo. De route Bergen - Oslo schijnt wel heel mooi te zijn. In 2 weken haal je jouw route denk ik niet. Hangt een klein beetje vanaf of je juist meer naar het noorden of meer naar het zuiden wil. Als je rond Stockholm, Oslo, Bergen, Goteborg, Malmo en Kopenhagen blijft zal het waarschijnlijk wel lukken (hoewel je dan dus al 6 van de 7 steden hebt en al deze steden zijn leuk om meer dan een dag te kunnen zijn). Je moet zoals hierboven ookal staat rekening houden met erg lange reistijd, dat gaat van je tijd daar af. Ik zou voor 3 weken gaan maar goed, ik weet natuurlijk niet wat jouw tijd en budget limiet is ![]() Ik wil juist meer naar het noorden gaan. Vliegen naar Stockholm, en dan omhoog naar Lulea, Kiruna, Narvik.. en dan naar beneden naar Trondheim, Oslo en misschien naar Bergen. En van daaruit weer terug vliegen. Dat is een route die in 2 weken gewoon niet haalbaar is (en ik hoop in 3 weken wel maar ik ben daar niet zeker van). Als je nog specifieke vragen hebt over Zweden (of stockholm/goteborg) kan ik je misschien wel verder helpen omdat ik in beide plaatsen erg vaak kwam/kom. Maar ik denk dat de meeste praktische zaken al wel gezegd zijn in dit topic. ![]()
||
Citaat:
Vanuit Narvik zijn we met de bus naar Svolvaer gegaan, deze vertrekt 1x per dag aan het einde van de middag. Met de bus hadden we namelijk meer overstaptijd, want we kwamen met de trein uit de richting van Kiruna, Zweden. De boot van Narvik naar Svolvaer kon in principe ook, maar dan had je minder tijd om over te stappen en was er kans dat je de boot miste.
||
Citaat:
![]()
|
Ik zit eens na te denken. Kan je geen auto regelen? De echt mooie plekken van Scandinavië zijn in de natuur en met de trein kom je daar niet. Je zit dan wel weer met parkeerproblemen in de steden..
||
Citaat:
|
Ik had het eigenlijk tegen de TS
![]() Met geen rijbewijs is het snel klaar. Ik weet niet met hoeveel mensen je van plan bent te gaan? Met z'n 2en waarbij 1 iemand een rijbewijs heeft werkt niet, maar als het mogelijk is om met 3-4 mensen te gaan met minimaal 2 rijbewijzen is het prima te doen. Als je een auto kan meenemen van een bekende ben je goedkoop uit, benzine is niet zo duur als je een beetje zuinig rijdt en hem op de juiste plekken volgooit. Huren is wel duurder, maar het is te overzien. Als je met 2 personen bent kan het duur worden, maar dan krijg je ook een kleinere en goedkopere auto mee. Met 3-4 personen is goed te doen, heb ik eens met mijn vrienden gedaan en dat was qua kosten een uitstekende optie. Bekijk de optie gewoon eens. Ik ga met name uit van de extra lol die je kan hebben met een auto. De Prekersstoel, Rondane en de bergen in Noorwegen, Fulufjället in Zweden, etc. plekken waar je met de trein niet komt. Daarnaast kan je overnachten op een camping in plaats van een hostel, hostels zijn reteduur in Noorwegen en in de zomer vrijwel allemaal vol. Je kan je auto in een stadje net buiten een grote stad laten staan en dan met de trein naar het centrum van bijv. Oslo of Stockholm en als je het wilt nog even langs Kopenhagen. Vraag aan een boer of iemand met voldoende land of je de auto er voor 3 dagen mag laten staan en geef hem daarvoor een sixpack bier, dat lusten die Scandinaviërs wel, dan heb je geen parkeerkosten in een grote stad (die zijn gigantisch hoog) en staat je auto veilig.
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik snap wel dat het handiger is met 2 chauffeurs, maar ik heb met mijn vriend 8 maanden met de auto rond gereisd, en hij heeft al het rijden gedaan. In Australië was het, als we van de ene naar de andere stad gingen, sowieso zeker 200 of 300 kilometer, en in de Outback zelfs wel 700. In Nieuw-Zeeland kunnen stukken die heel kort lijken ook veel langer duren vanwege bergen, smalle wegen en afgronden.
Met zn tweetjes is idealer, en ook leuker voor de chauffeur zodat die ook eens om zich heen kan kijken, maar voor één iemand is het ook te doen ![]() |
![]() |
|
Laten we zeggen dat je rond de 4500-5000 km in 2 weken rijdt, dit is wanneer je redelijk wat wilt zien. Dat is als je vanaf NL vertrekt en weer terugrijdt 320-357 km per dag. Snelheid in Noorwegen is 80 km/uur max, op enkele kleine stukjes rondom Oslo na waar je 100 mag. Zweden is 90% van de snelwegen 90km per uur.
Ik denk dat je gemiddelde snelheid, met de dorpjes waar de snelwegen doorheen lopen en waar je 40-50 mag, 60 km. per uur is. Rust niet meegerekend. 320: 60 = 5 uur en 20 minuten per dag. Ik zou de chauffeur niet willen zijn..
|
Ik heb het afgelopen jaar in Lulea gestudeert, in Noord Zweden en zelf ook nog wel een aantal treinreisen gemaakt.
Voor 10 euro (95 SEK) ben ik bijvoorbeeld van Lulea naar Stockholm gereisd met nog een bed en 14 uur treinen. Hier moet je wel geluk me hebben. Het systeem van de prijs van de kaartjes is me nog niet geheel duidelijk, maar wanneer je 2-3 maanden van te voren boekte waren er toch redelijk wat goedkope tickets. En volgens mij waren vooral de nachttreinen. Ik ben ook nog naar Trondheim gereist. In noorwegen kun je voor ik geloof 199 NOK op een traject reizen, maakt niet uit hoe lang. Een leuke treinreis zou kunnen zijn: Stockholm - trein naar Uppsala - nacht trein naar (dit is een saai stuk) boden/lulea/kiruna - trein naar narvik (dit is ook een mooi stuk over de bergen en dan kom je uit in de fjord bij Narvik - boot/bus naar svolvaer (lofoten) - boot naar bodo - trein naar Trondheim - trein naar Bergen - trein naar Oslo - trein naar karlstad - trein naar malmo/kopenhagen Dan heb je een groot rondje Noorwegen/Zweden gemaakt, ik denk alleen dat het wel vrij vermoeiend is om dit hele stuk af te leggen. Wat ik zelf heb gemerkt toen ik naar de lofoten ben geweest is dat ik wel graag een auto zou willen hebben gehad. Dan kun je veel meer zien en bij je niet zo beperkt aan het openbaar vervoer. In Zweden zelf wat het huren van een auto geen probleem, maar in Noorwegen scheen je daar 23 voor te moeten zijn. En wanneer je alles met de auto wilt doen, zijn de afstanden idd iets waar je je niet op moet verkijken. Op veel stukken kom je echt heel traag vooruit. Als je nog iets wilt weten pm maar
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Wat saai zeg! #69 TopDrop | 500 | 18-11-2007 22:16 |