ik studeer internationale betrekkingen en heb dus veel vakken mbt politcologie/ontwikkelingsstudies. Heb zelf slechts 2 jaar economie gehad (3 en 4 vwo) en kan dus niet echt zeggen of economie op de middelbare school overeenkomt met wat je later op de universiteit krijgt.
Over het algemeen vind ik het goed te doen zonder dat ik economie gehad hebt. Bij de meeste vakken wordt er vanuit gegaan dat er studenten met weinig/geen economische kennis zijn, dus bijna alles wordt in ieder geval kort uitgelegd, zodat je begrijpt waar het over gaat.
Maar aan de andere kant is het altijd handig om toch economie te nemen. Ik had vorig semester een vak "political economy of latin america" en het was heel erg economisch en ik vond het behoorlijk lastig om economische principes (inflatie, wisselkoersen, handel, etc.) goed te begrijpen. Verder wordt er vaak over belangrijke personen zoals Keynes, Friedman en Hayek gepraat, en organisaties zoals de World Bank en IMF gepraat, en het is handig als je daar al een beetje van weet wat ze doen en wat hun standpunten zijn.
Maar aan de andere kant, ik heb geen idee of die onderwerpen op de middelbare school besproken worden. Als economie op de middelbare school voornamelijk bestaat uit hoe bedrijven de meeste winst kunnen behalen, dan is het misschien minder relevant voor als je later politicologie wilt studeren.
Dus misschien kan je met een economie leraar op jouw school praten over wat je de komende jaren zou leren en of het van toepassing is op wat je later wilt studeren. En sowieso denk ik dat het altijd goed is om een basiskennis te hebben van economische principes, dus het kan nooit kwaad om economie te kiezen.