Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2009, 12:25
roosje 1994
roosje 1994 is offline
ik ben een meid van 15 vorige week heb ik me moeder vertelt dat ik zwanger ben nu ongeveer 8 wkn.
De volgende dag heeft ze me mee genomen naar de huisarts en daar was de test ook positief heb de hele week al huis aerest en het week end nag ik ook niet naar buiten.
Ze heeft in een kliniek in Belgie voor maandag een afspraak gemaakt ik moet het weg laten halen ik ben zo bang voel me ziek ben misselijk en alles doet pijn.
ik ben super bang voor dokters en prikken wie kan mij vertelen wat ik kan verwachten.
wil echt alles weten kan ik me voorbereiden.
wordt je verdoofd?
wordt het op een opeatie tafel gedaan?
wil alles weten.

ben zo bang!
roosje
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 12:37
Verwijderd
Die dokters weten heus wel waar ze mee bezig zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 12:50
blablatje
blablatje is offline
Ten eerste:
Als jij echt geen abortus wil, dan komt die er niet.
Zonder steun van je ouders is het wel heel moeilijk om op jouw leeftijd een kind te verzorgen, maar het is jouw lichaam, en jouw beslissing.
Ten tweede:
Ik vind dat je moeder maar raar reageert. Natuurlijk is ze geschrokken en misschien ook boos, maar jij bent toch nog veel harder geschrokken en jij bent hier het kind, jij hebt troost nodig. Maar dat terzijde.
Ten derde:
Ik weet niet hoe in België de regels zijn, maar in Nederland is het zo dat je eerst een gesprek met een GGD-arts hebt over het hoe en waarom van de abortus, en dat hij pas vijf dagen later wordt uitgevoerd. Ik kan me niet voorstellen dat het in België gewoon zonder inleidend gesprek wordt gedaan, eigenlijk. Dus waarschijnlijk zie je de dokter die het gaat doen van te voren. Als je dan nog vragen hebt, kun je die stellen.

Op je vragen:
Met 8 weken zijn er twee mogelijkheden voor abortus: de ene is een zuigcurretage, de ander is de abortuspil.
De abortuspil is een aantal tabletten die je inneemt en die een miskraam opwekken, daarbij ervaar je krampen en flinke bloedingen (zoveel als bij een menstruatie). Dat kan vrij lang duren.
Een zuigcurretage gebeurt inderdaad op een operatietafel. Je kunt dan (in Nederland iig) kiezen tussen volledige narcose of een ruggenprik. Bij narcose krijg je een infuus in je arm, door dat infuus komt vloeistof naar binnen waardoor je niets meekrijgt en niets voelt. Bij een ruggenprik krijg je een prik in je onderrug waardoor je vanaf je middel naar beneden niets voelt, maar wel bij kennis blijft. De gynaecoloog opent je vagina dan met een eendenbektang en maakt de baarmoedermond wat wijder met speciale staafjes. Daarna gaat er een dun slangetje naarbinnen waarmee de inhoud van de baarmoeder wordt opgezogen. Het embryo is daarin niet te herkennen omdat het nog maar een paar centimeter groot is.

Het is heel normaal als je daarna een tijdje van slag bent, het is toch psychisch een zware ingreep. Waarschijnlijk mag je een paar dagen thuis van school blijven, maar het kan ook goed zijn om juist wél te gaan zodat je afleiding zoekt en vriendinnen ziet. Weten vriendinnen van je ook dat je zwanger bent? Het kan wel helpen om er met iemand over te praten.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 13:12
arPos
arPos is offline
gebruik voortaan nou eens condooms, kindjes en soa's zijn best leuk ofzo...
omdat je 15 ben vertaal ik de boel maar even (ik weet niet of belgie exact hetzelfde systeem hanteerd maar veel kan het niet verschillen)

9. De eerste trimester abortus procedure

Uitgangspunt: Abortus provocatus is een van de veiligste chirurgische procedures. De volgende richtlijnen garanderen die veiligheid.

Preoperative Procedures
Standaard 18. de ingreep wordt verricht door een daartoe opgeleide en gecertificeerde abortusarts.

Standaard 19: Een medische anamnese moet worden afgenomen en gedocumenteerd.
(anamnese; voorgeschiedenis, ziektebeeld, medicatie andere complicaties e.d.)

Standaard 20: Een Intrauteriene zwangerschap moet worden vastgesteld.
(Intrauteriene; letterlijk; binnen de uterus)

Aanbeveling 9 : Het verrichten van bimanueel onderzoek en het vaginaal toucher kan belangrijke informatie verschaffen.
Bimanueel:
Spoiler

Standaard 21: De zwangerschapsduur moet zijn gecontroleerd en vastgelegd in de status.

Optie 6 : Hct of Hgb wordt bepaald bij vrouwen met een anaemie in de anamnese of bij het vermoeden daarvan.
(Hct/Hgb; bloedwaarden (hematocrit/hemaglobine)
(anaemie; bloedarmoede)

Optie 7: Vitale functies zoals pols en bloeddruk worden bepaald. Verder algemeen lichamelijk onderzoek alleen als de ananmnese daartoe aanleiding geeft.

Operatieve Procedure
Standaard 22: Alle instrumenten die in de baarmoeder worden ingebracht moeten steriel zijn.

Aanbeveling 10: De vagina kan worden schoongemaakt en ontsmet met een desinfectans zoals Betadine® of Hibitane®

Optie 8 : Voor de behandeling wordt 0,5 mg Atropine IV toegediend
(Atropine: verdovende/pepstof(navragen) stof uit de nachtschadefamilie schijnt overigens niet compleet risicoloos te zijn kwam vroeger (nu nog? voor in xtc en/of cokesoorten)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Atropine / verschillende medische sites)
)

Standaard 23: Pijnbestrijding moet beschikbaar zijn.

Aanbeveling11: De cervix wordt voorzichtig en geleidelijk opgerekt, bij voorkeur met atraumatische, conische dilatatoren (vlgs Pratt of Hawkin Amblers)
(cervix; nek van de uterus
atraumatisch; niet-schadelijk
conisch: pionvormig
dilatatoren; medische instrumenten voor inbrenging in de vagina)

Postoperatieve Procedures
Standaard 24: Het resultaat van de behandeling wordt gecontroleerd en vastgelegd door de behandelende arts.

Standaard 25: Rh anti-D immunoglobuline moet aanwezig zijn om toe te dienen aan die vrouwen die daarvoor in aanmerking komen.
(Rh anti-D immunoglobine: antilichaampjes)
(in aanmerking komen; 8 weken zwangerschap, Rhesus(D) negatief bloedgroep en geen eigen antilichaampjes(navragen))

Aanbeveling 12: De medische staf dient zich te houden aan het protocol voor de nazorg.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tweede trimester procedures
10 Tweede trimester abortus procedure d.m.v. dilatatie en evacuatie.

Uitgangspunt: tweede trimester abortus d.m.v. D&E is een veilige procedure als ze wordt uitgevoerd door een gecertificeerde tweede trimesterabortusarts die door het regelmatig verrichten van voldoende behandelingen zijn/haar ervaring bijhoudt. Bij toenemende zwangerschapsduur nemen de risico's van de behandeling toe.

Preoperatieve Procedure
Standaard 26: Een medische anamnese moet worden afgenomen en gedocumenteerd.
(zie boven)

Aanbeveling 10: Bij een patiënte met een sectio caesaria in de anamnese moet aandacht worden besteed aan de situering van de placenta.
(sectio caesaria; keizersnede; letterlijk)

Aanbeveling 11: Vitale functies zoals pols en bloeddruk worden bepaald Verder algemeen lichamelijk onderzoek alleen als de anamnese daartoe aanleiding geeft. (Auscultatie)

Standaard 27: De zwangerschapsduur moet worden vastgesteld d.m.v. echoscopisch onderzoek.

Aanbeveling 12. Voorbereiding (priming) van de cervix bij alle tweede trimester clientes d.m.v. misoprostol 400 mcg, oraal, buccaal of vaginaal toegediend gedurende tenminste 1 uur voor de ingreep is aan te bevelen.
(misoprostol; zuurgraadverlager, in dit gevaal voor het baarmoederslijmvlies)
(cervix; zie boven)
()

Aanbeveling 13: Preoperatieve bepaling van het Hgb of Hct kan worden overwogen indien de anamnese daartoe aanleiding geeft.
(Hct/Hgb zie boven)

De Operatieve Procedure
Standaard 28: voldoende dilatatie van de cervix moet worden geëffectueerd en deze dilatatie moet voorzichtig en geleidelijk worden bewerkstelligd.
(dilatatie; zie boven)

Optie 9: Om bij een zwangerschapsduur van meer dan 18 weken intra-uterine vruchtdood te bewerkstelligen, kan bij die behandelingen een intra-amniotische of intrafoetale injectie gegeven worden. Dit kan ook bereikt worden door het doorsnijden van de navelstreng.
(In enkele woorden, de vrucht echt doen sterven, hetzij door injectie in de placenta, hetzij door injectie in de foetus hetzij door het doorsnijden van genoemde navelstreng (evt navragen)

Aanbeveling 14: Om te voorkomen dat foetaal materiaal of vruchtwater in de maternale circulatie geraakt, wordt, - zo mogelijk- , de placenta het laatst verwijderd.

Optie 10: Decompressie van het foetale cranium en het eerst verwijderen van de schedelinhoud dmv aspiratie kan evacuatie van de foetus vereenvoudigen en DIC helpen voorkomen.
(decompressie; indrukken)
(foetale cranium; hoofd van foetus)
(evacuatie; verwijdering uit uterus)
(DIC: bloedklontering)

Standaard 29: Alle instrumenten die in de uterus gebracht worden, dienen steriel te zijn.

Standaard 30: Het noodzakelijk instrumentarium voor tweede trimester ingrepen moet voorhanden zijn.

Standaard 31. De volgende medicijnen moeten aanwezig zijn: Medicijnen voor pijnbestrijding, uterotonica, anti-allergica, anti-epileptica, parasympaticolytica, (zie aanhangsel 4)

Aanbeveling 15: Een vasoconstrictiva wordt gebruikt in het paracervicale blok.
(vasoconstrictiva; vaatvernauwer)
(paracervicaal; voorbij de nek)

Optie 11: Peroperatieve echoscopie kan de evacuatie van de baarmoeder vergemakkelijken.

Standaard 32: Bij zwangerschapsafbrekingen van meer dan 15 weken wordt altijd een I.V. toegang aangelegd.
(IV; intravasculair; toediening van vocht/medicatie direct in de bloedstroom; waarschijnlijk voor jou niet van toepassing)

Postoperative Procedure
Standaard 33: Het voltooid zijn van de behandeling moet worden gecontroleerd en gedocumenteerd door de behandelend arts.

Standaard 34: Klinische richtlijnen inzake de Postoperatieve zorg moeten worden gevolgd.

Optie 12: Uterotonica kunnen worden voorgeschreven of aan de patiënt worden meegegeven
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
13 Nazorg
Uitgangspunt: De meeste serieuze complicaties van abortus worden vastgesteld in de periode volgend op de ingreep. Een goede nazorg voorkomt onaangename verrassingen.

Standaard 45: Na de ingreep blijft de vrouw gedurende een door de arts vast te stellen periode in observatie. Tijdens deze observatie periode wordt de vrouw gecontroleerd op pijn, bloedverlies, bloeddruk e.d. volgens een vast schema.

Standaard 46: Ten minste één arts blijft in de kliniek aanwezig tot alle patiënten na hun controleperiode in goede toestand zijn ontslagen.

Standaard 47: de patiënt krijgt geschreven instructies mee betreffende de symptomen van eventuele complicaties en hoe dan te handelen.

Optie 17: Een nacontrole formulier kan worden meegegeven waarop degene die de nacontrole verricht, bevindingen noteert en naar de kliniek terugzendt.

vragen staat verder vrij

Laatst gewijzigd op 04-04-2009 om 13:31.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 13:13
arPos
arPos is offline
Citaat:
Ten eerste:
Minderjarig = geen eigen huis kunnen krijgen = afhankelijk van ouders = opties gelimiteerd, niet?
Oud 04-04-2009, 13:35
Alyssia
Alyssia is offline
Citaat:
Minderjarig = geen eigen huis kunnen krijgen = afhankelijk van ouders = opties gelimiteerd, niet?
Art 11 van de grondwet: Ontastbaarheid van het lichaam.
Als ze het dus echt niet wil, dan hoeft ze het ook niet te doen. Niet dat dat heel verstandig zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 13:49
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ten eerste:
Zonder steun van je ouders is het wel heel moeilijk om op jouw leeftijd een kind te verzorgen, maar het is jouw lichaam, en jouw beslissing.
Ik zou die keuze alleen niet ophemelen. Op die leeftijd een kind krijgen staat gelijk aan je leven vergooien.

Dat is voor niemand de beste optie.
Oud 04-04-2009, 15:52
Flijn
Flijn is offline
Je bent bang voor een abortus vanwege de prikken en de dokters? Hoe denk je dat een bevalling gaat?

En verder krijg je als het goed is een gesprek van te voren waarbij je al die dingen kunt vragen.Misschien is het ook handig hier eens te kijken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Abortus
Oud 04-04-2009, 15:54
Verwijderd
Nee, maar dat het zo wordt afgedwongen, dat is ook niet bepaald normaal. Natuurlijk zal die moeder boos zijn, maar het minste wat ze kan doen is er met haar dochter over praten, zodat dat meisje ook weet wat er gaat gebeuren, haar eigen verhaal kwijt kan, en alles op een rijtje kan krijgen.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 16:07
Flijn
Flijn is offline
Volgens mij is er met de communicatie al eerder iets mis gegaan.

En roosje 1994: bang zijn voor een abortus is ook normaal natuurlijk, maar bedenk je alsjeblieft wat de consequenties zijn als je het níet doet. En ondertussen is het natuurlijk geen verkeerd idee om eens met je moeder te praten, over de pil bijvoorbeeld.
Oud 04-04-2009, 16:31
duivelaartje
duivelaartje is offline
Dit hoort niet echt thuis op Seksualiteit, maar beter op Lichaam & Gezondheid. Daar zitten misschien ook meer mensen die je hiermee kunnen helpen. In ieder geval, praat goed met je moeder en denk goed na over wat een abortus betekent en of je dat wel wilt.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 16:37
Mara
Mara is offline
Citaat:
Je bent bang voor een abortus vanwege de prikken en de dokters? Hoe denk je dat een bevalling gaat?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 21:01
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Ik zou die keuze alleen niet ophemelen. Op die leeftijd een kind krijgen staat gelijk aan je leven vergooien.

Dat is voor niemand de beste optie.
Juist. En gebruik de volgende keer anticonceptie.
Oud 04-04-2009, 22:32
arPos
arPos is offline
Citaat:
Art 11 van de grondwet: Ontastbaarheid van het lichaam.
Als ze het dus echt niet wil, dan hoeft ze het ook niet te doen. Niet dat dat heel verstandig zou zijn.
of krachtens de wet te stellen beperkingen, vergeet je even te melden

Spoiler

Regels voor berichten