Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2009, 22:34
Verwijderd
Hee!

Ik heb een paar vraagjes.
Hoop dat jullie me kunne helpe, want k snap er stomgenoeg egt nix van..
K wee da je altijd eerst moet probere en dan vrage, en da heb k ook gedaan maar wat k ook doe, k vat het gwn nie!!!

1 Wat is de verhouding tussen A+G en T+C ofwel (A+G/(T+C) bij een tarweplant of is dat niet te bepalen?
A 0.78
B 1.00
C 1.22
D niet te bepalen

2 Transcriptie en translatie van het oncogen vindt op dezelfde qijze plaats als die van eht proto-oncogen.
Noem het aminozuur waarvor het gemuteerde triplet in het oncogen codeert.

3 Met een speciale techniek wordt in een stukje blaastumorweefsel de aanwezigheid van het oncogen EJ vastgesteld. Deze blaastumor is ontstaan doordat onder andere éénmalig een bep. muatie is opgetreden.
Leg uit waardoor het aannemelijk is dat het oncogen EJ in alle cellen van het tumorweefsel aanwezig is en niet slechts in één cel of in een beperkt aantal cellen van de tumor.

Wille jullie mij alsjeblieft helpe???

Alvast bedankt!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-04-2009, 08:58
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Hee!

Ik heb een paar vraagjes.
Hoop dat jullie me kunne helpe, want k snap er stomgenoeg egt nix van..
K wee da je altijd eerst moet probere en dan vrage, en da heb k ook gedaan maar wat k ook doe, k vat het gwn nie!!!

1 Wat is de verhouding tussen A+G en T+C ofwel (A+G/(T+C) bij een tarweplant of is dat niet te bepalen?
A 0.78
B 1.00
C 1.22
D niet te bepalen
Je moet eens denken welke baseparen elkaars complement zijn; je weet dus ook dat er dan van een basepaar en zijn complement even veel gaan voorkomen en daarmee kan je die oefening oplossen.

Citaat:
2 Transcriptie en translatie van het oncogen vindt op dezelfde qijze plaats als die van eht proto-oncogen.
Noem het aminozuur waarvor het gemuteerde triplet in het oncogen codeert.
Daarvoor moeten we wel de sequentie van het gemuteerde gen hebben. Dat is gewoon een oefening in transcriptie (makkelijk) en translatie (iets moeilijker, maar als je een tabelletje hebt, valt dat wel mee). Vergeet vooral niet naar het juiste startcodon te zoeken (AUG in RNA-notatie).[/quote]

Citaat:
3 Met een speciale techniek wordt in een stukje blaastumorweefsel de aanwezigheid van het oncogen EJ vastgesteld. Deze blaastumor is ontstaan doordat onder andere éénmalig een bep. muatie is opgetreden.
Leg uit waardoor het aannemelijk is dat het oncogen EJ in alle cellen van het tumorweefsel aanwezig is en niet slechts in één cel of in een beperkt aantal cellen van de tumor.

Wille jullie mij alsjeblieft helpe???

Alvast bedankt!!!
Een tumor ontstaat meestal doordat er iets misloopt bij de celcyclus, het delen van de cellen: als er geen inperking meer is op de deling van cellen, komen er meer cellen bij dan normaal en krijg je een tumor. In de opgave staat dat dat gen voor een tumor zorgt, dus waarschijnlijk ten gevolge van een mutatie in 1 celletje, dat celletje is zich gaan delen en alle dochtercellen daarvan zaten dus waarschijnlijk ook met die mutatie. Vermits in die dochtercellen het gemuteerde gen aanwezig is, gaan die ook ongecontroleerd gaan delen enzovoorts.
Oud 14-04-2009, 09:56
Verwijderd
oké bedankt, zal het wel ff probere!
Met citaat reageren
Oud 14-04-2009, 23:05
Verwijderd
Citaat:
Je moet eens denken welke baseparen elkaars complement zijn; je weet dus ook dat er dan van een basepaar en zijn complement even veel gaan voorkomen en daarmee kan je die oefening oplossen.

Daarvoor moeten we wel de sequentie van het gemuteerde gen hebben. Dat is gewoon een oefening in transcriptie (makkelijk) en translatie (iets moeilijker, maar als je een tabelletje hebt, valt dat wel mee). Vergeet vooral niet naar het juiste startcodon te zoeken (AUG in RNA-notatie).

Een tumor ontstaat meestal doordat er iets misloopt bij de celcyclus, het delen van de cellen: als er geen inperking meer is op de deling van cellen, komen er meer cellen bij dan normaal en krijg je een tumor. In de opgave staat dat dat gen voor een tumor zorgt, dus waarschijnlijk ten gevolge van een mutatie in 1 celletje, dat celletje is zich gaan delen en alle dochtercellen daarvan zaten dus waarschijnlijk ook met die mutatie. Vermits in die dochtercellen het gemuteerde gen aanwezig is, gaan die ook ongecontroleerd gaan delen enzovoorts.[/QUOTE]

dit zijn mijn antwoorden:

1 - B 1.00

2 - G -> V

3 - Er wordt heel vaak gekopieerd dus ook de oncogeen zal vaak gekopieerd worden. Verder is oncogeen een 'asociale' cel. De truc is ongeremd vermeerderen.

nog bedankt voor de uitleg enzow!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten