Advertentie | |
|
![]() |
|
Tja, krakers, je weet toch? Het beste is om gewoon direct zelf grof geweld te gebruiken. Huur een paar criminelen in als je het kunt betalen, de politie doet toch niets vanwege die catastrofale rechterlijke dwaling bij de Hoge Raad die de omgekeerde bewijslast deed gelden als een pand gekraakt is.
En Balkenende IV met al zijn gepreek, zit al jaren te kijken hoe deze situatie voort blijft bestaan, terwijl er al bij hun aantreden een kant-en-klaar plan van de VVD lag voor een kraakverbod, waarmee dit soort crap tot het verleden zou behoren.
|
Ach, en met het verbod van auto's horen auto-ongelukken tot het verleden.
Dit soort uitzonderingen zijn geen reden om kraken te verbieden. Wel om de regels aan te scherpen.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Alle andere zogenaamde, eeuwig leegstaande panden kunnen of gemeentewegen opgekocht worden om eindelijk studenten eens behoorlijk te huisvesten ofwel via vastgoedbeheer van camelot bewoond worden.
|
Verwijderd
|
Lijkt mij persoonlijk sterk dat ie maar een paar dagen niet in zn huis was geweest, dat zou betekenen dat we allemaal risico lopen als we op vakantie gaan. Maar ik vind kraken sowieso bull shit en niet van deze tijd. Ik kan nu ook geen kamer vinden, maar zou het echt aso vinden om dan maar in te breken in andermans stek.
|
![]() |
|
Onderzoek naar gekraakt pand
Door MARLIES VAN LEEUWEN ROTTERDAM - Burgemeester en korpsbeheerder Ahmed Aboutaleb stelt toch een onderzoek in naar het kraakverhaal van Rotterdammer Gerard Devilee. Aboutaleb heeft contact opgenomen met de man die afgelopen zaterdag in deze krant vertelde hoe hij uit zijn eigen huis in Rotterdam-Zuid gezet was door krakers. ,,De burgemeester heeft direct het Openbaar Ministerie, de gemeentelijke directie Veiligheid en de korpschef van de politie ingeschakeld om te onderzoeken of zijn verhaal klopt. Als dat zo is, kijken we wat we voor meneer Devilee kunnen betekenen,’’ zegt een woordvoerder. Eerder zei de politie opmerkelijk genoeg niks voor de man te kunnen doen. Die moest maar een civiele procedure beginnen. Als de gemeente vaststelt dat Devilee’s verhaal toch klopt, kunnen de krakers alsnog uit diens huis aan de Charloise Lagedijk gezet worden. De politie is daar naar eigen zeggen eerder niet toe over gegaan, omdat de krakers claimen dat het huis al langer dan een jaar leeg staat en onbewoonbaar zou zijn. De kraak zou dan legaal zijn. ,,De keuken was zo rot als een mispel,’’ zegt buurman Jan echter, die een huis verderop in de straat kraakt. ,,Helemaal groen uitgeslagen van het vocht. Als je er naar keek dan stortte die keuken al in elkaar.’’ Devilee zelf ontkent de lezing van de krakers en zegt dat ze de boel opzettelijk overhoop hebben gehaald. ,,Ik ben er enkele dagen per week. De andere dagen ben ik in het huis waar mijn kinderen wonen, die ik samen met mijn ex opvoed,’’ zegt de 59-jarige man. Devilee kwam vorige week dinsdag thuis na een paar dagen afwezigheid. De schoorsteen rookte, hij vertrouwde het niet en belde de politie. Toen hij samen met de agenten het huis betrad, troffen ze vier krakers op de bank aan.
||
Citaat:
Er zijn genoeg mensen die regelmatig van huis uit zijn en nauwelijks thuis (vanwege werk bijvoorbeeld), maar wel op die plek geregistreerd staan. Dat is eenvoudig te controleren en zou imo een rechtzaak kunnen voorkomen.
|
Een huis is om in te wonen. Als je een huis misbruikt door wel eigendom te claimen van de ruimte die het inneemt (ruimte die jij niet gecreëerd hebt) maar er niets mee te doen, getuigt dat van weinig begrip voor de woningproblematiek. Niets mis mee als er dan mensen in gaan wonen, mits ze dat juridisch goed regelen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En al stond het huis langer dan één jaar leeg, is het dan zo moeilijk om van het huis geen zwijnenstal te maken. Je kunt ook een huis kraken zonder over graffiti te spuiten en keukens te slopen. ![]()
||
Citaat:
Krakers hebben een punt als ze zeggen dat als een woning onnodig verloedert door leegstand en slecht onderhoud in tijden van woningnood, maar niet als ze zich slechts beroepen op leegstand. Ik denk dat krakers iets te veel vrijheid krijgen in deze (en dan heb ik het alleen over de serieuze krakers en niet de relschoppers die alleen maar een goedkope vakantie willen hebben). Je kan niet zomaar iemand dwingen om hun eigendom te gaan delen, omdat anders anderen pissig op je zijn. Als je een auto hebt, maar je gebruikt die alleen voor verre uitstapjes, betekent het ook niet dat een ander je auto door de week mag gebruiken - ook al zou dat netjes zijn i.v.m. een parkeerplaatsentekort.
||||
Citaat:
Vanwege die omstandigheden zijn er in Nederland dan ook vrijwel geen terecht gekraakte gebouwen. Citaat:
Ik denk niet dat hij zo hoort te werken eigenlijk. Bovendien is er zoals gezegd geen leegstand in Nederland. Citaat:
En zelfs daarna ga je vaak voor duizenden euro's het schip in omdat krakers alles stelen en vernielen dat los en vast zit, en de dader wat aansprakelijkheid betreft op het kerkhof ligt. Vandaar dus dat het kraakverbod van de VVD uitgaat van collectieve verantwoordelijkheid in geval van onterechte kraak. Binnendringen en bezetten gebeurd in groepsverband, dus alle leden van de groep zijn aanspreekbaar op schade of misdrijven die gepleegd zijn. En oplossing, tenminste voor zover je als particulier in staat bent om voldoende geweld voort te brengen. Krakersbendes zijn vaak zwaar gewapend en maken zelf gebruik van extreem geweld. Veel mensen, zoals dat gezin (met kinderen!) in Amsterdam die ook gevangen werden gehouden in hun eigen huis door krakers, zijn niet tegen dergelijke terreur opgewassen. En dan zo'n klootzaak van SP Rood fluitend tegenover de media over die krakers die met twee volwassen mannen een 8-jarig kind mishandelen "Ja, ik geef ze toch graag het voordeel van de twijfel. Er is zoveel leegstand, en blablabla"
Laatst gewijzigd op 02-06-2009 om 12:34. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() Hoewel dat alleen in grote steden van belang lijkt. Het is onzinnig om dat in dorpjes door te voeren.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
En zelfs al was het zo dan is het nog geen geldige reden om in te breken, leuk dat die krakers er mee geholpen zijn maar mijn kamer is er geen cm groter van geworden en m'n huur geen duppie lager. Citaat:
kopen moet je als overheid zo vrij mogelijk laten, geen overdrachtsbelastingen en andere inmenging, dan kan je je als overheid richten op het creëeren en onderhouden van een goede sociale huurmarkt ipv. van sectoren waarbij zowel koop als huur letterlijk verkracht worden door de bureaucratie en beiden in handen zijn van commerciële collectieven. Dat soort aanfluitingen rechtvaardigen kraken niet, zelfs iets als camelot is al een vlucht van politiek den haag omdat ze zo ver in de stront zitten dat ze de schep niet eens meer kunnen vinden, alles om maar niet zelf de verantwoording te dragen. Maargoed dat hebben we vast niet aan paars te danken he T, nee vast dat de SP toen in het kabinet zat... Citaat:
In welke vorm dan ook is kraken simpelweg zoals het heet; een kraak, en als ik jouw auto openbreek omdat: "jij hem toch niet gebruikt" dan wordt je daar ook niet vrolijk van akkoord?
Laatst gewijzigd op 02-06-2009 om 15:28. |
![]() |
||
Citaat:
Overigens zijn de meeste krakers vandaag de dag fout bezig en meestal crimineel en gewelddadig voor zover ik kan achterhalen. Ik heb tenminste in al het nazoeken van gevallen nog nooit ergens een kraakpand achterhaald dat netjes volgens de regels is gekraakt, en waar krakers zich normaal gedroegen. Al die gevallen stammen uit het verre verleden. Er zijn binnen de krakerscene nog enkelingen over die zich netjes opstellen, ik ken er zelfs een paar, maar zelfs die zeggen dat de meeste krakers gewoon gestoord zijn, en het helemaal niet doen vanwege leegstand bestrijden. De laatste die ik sprak was vertrokken uit een (vanwege vergunningsproblemen leegstaand, dus wederom niet correct) gekraakt complex, nadat de rechter had gevonnist dat ze weg moesten. Behalve hij bleven alle krakers gewoon zitten, en het complex moest eindelijk door de politie ontruimd worden, waarbij grof geweld nodig was. En dat is karakteristiek voor krakers vandaag de dag. Mensen die gewoon woonruimte willen stelen om goedkoper uit te zijn, met daartussen een enkeling die de idealen uit de jaren '70 nog enigszins in praktijk brengt. Met het kraakverbod zoals het voorstel er ligt kunnen we de talrijke rotte appels eindelijk vervolgen een op een manier dat niet hun slachtoffers en de samenleving de rekening betaald, maar de daders zelf. Die paar bonafide krakers is het onder die regels wel toegestaan om daadwerkelijk leegstaande panden te kraken zonder schade aan te richten, en ik denk ook niet dat iemand het ermee oneens kan zijn dat we daar naartoe moeten.
Laatst gewijzigd op 02-06-2009 om 15:38. |
![]() |
|
Het lijkt me beter als de gemeente woningen inventariseert die lange tijd leeg staan, en dezen toekent aan woningzoekenden zolang geen plan van gebruik er is. Zo wordt er gewerkt aan de woningnood, en komen woningen niet terecht bij mensen die toevallig het best door de mazen in de wet kruipen. Bovendien heeft de gemeente door te kunnen dreigen met uitzetting, heffingen, en het verwijderen vban wachtlijsten meer middelen om in te grijpen, mocht de situatie uit de hand lopen.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Als mensen wat minder zouden lullen en wat meer zouden doen, zouden we heel wat kunnen voorkomen.
||
Citaat:
||
Citaat:
Zie ook wat Jort ervan vindt!
||
Citaat:
||
Dit zijn toch de dingen die ons land zo mooi maken
![]() Ik vraag me af of er ook een civielrechtelijke procedure opgestart had moeten worden als dit met het huis van de betreffende korpschef gebeurd was, alhoewel eigenlijk weet ik het antwoord dan wel: Citaat:
||
Citaat:
|
De politie moet binnen 24 uur langskomen om leegstand te constateren. Meestal zijn ze er binnen 10 minuten, te weinig tijd om een hele huisraad naar buiten te sleuren. Als die man het huis echt bewoonde zou het er volgens mij wel bewoond uit hebben gezien met de nodige hoeveelheid meubels. Zodra er ook maar een doos in een huis staat gaat de politie namelijk moeilijk lopen doen en wordt je onmiddelijk uit het pand gezet door de politie. Het lijkt me dus sterk dat die man daar daadwerkelijk woonde als de politie tijdens het constateren van leegstand een compleet verlaten huis heeft aangetroffen.
Wat men er ook van vind ik vind geweld gebruiken en het recht in eigen hand nemen extreem en niet kunnen binnen een democratische rechtstaat. Maar ik denk niet dat de mensen die hier tot geweld oproepen dat daadwerkelijk menen en / of zelf daadwerkelijk geweld zouden gebruiken tegen krakers. Voor dit soort dingen is de wet nou eenmaal in het leven geroepen en ik vertrouw erop dat de rechters hier in Nederland vervolgens eerlijk en juist oordelen. |
![]() |
||||
Citaat:
Waarom twijfel je voor de rest aan 's mans verhaal als daar geen enkele reden toe bestaat? ![]() Citaat:
Totdat de overheid aan zijn verplichtingen voldoet is eigenrichting dan, zolang er geen excessief geweld bij komt kijken prima acceptabel. Zelfverdediging van je eigendom, als het ware. Dat eigenrichting verboden is, komt namelijk voort uit het feit dat de overheid een geweldsmonopolie heeft, en dat gebruikt om de burger te beschermen. Als de overheid die verplichting niet nakomt vervalt de reden waarom eigenrichting niet is toegestaan. Als men daadwerkelijk beschermt werd tegen krakersbendes zou het een ander verhaal zijn geweest, dus zoiets moet opnieuw afgewogen worden nadat kraken is verboden. Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarnaast ga je uit van redelijkheid van de krakers. Ik hoor zelden dat krakers hun biezen pakken als er wordt besloten dat er wel iets met een gebouw gaat gebeuren.
||
Citaat:
Je vindt het recht in eigen hand nemen extreem en niet kunnen. Is kraken dan niet het recht in eigen hand nemen? Waren kraakbewegingen in de jaren '70 niet opgezet uit protest tegen de woningnood en is dat geen vorm van rebellie jegens de staat? Je spreekt jezelf grandioos tegen. Voor de rest; T_ID en Kitten zeggen het allemaal.
||
Citaat:
||
Citaat:
|||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
dit itt. inbraak intimidatie en bedreiging welk iets hoger op de lijst staan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
maar nu zijn ze er druk mee bezig dus ik ga denk ik in het najaar met een biertje eens kijken hoe de barhartige samaritanen met hun
||
Citaat:
![]() Dream on.. En wat de rest zegt, zonder toestemming een pand betreden dat niet van jezelf is dat is natuurlijk ook het recht in eigen hand nemen en dat past inderdaad niet in een democratische rechtstaat, daar heb je dan wel weer volkomen gelijk in.
|
|