![]() |
|
Vandaag heeft PvdA-leider Wouter Bos een coalitie met de PVV als 'volstrekt ondenkbaar' betiteld. Hiermee volgt hij de SP, GroenLinks, D66 en de CU.
Welk effect heeft dit op het kiesgedrag? En is het wel democratisch om een coalitie met een partij bij voorbaat uit te sluiten? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Bovendien moet je geen enkele coalitie uitsluiten, als je met onwil begint zal het nooit mogelijk worden ook en hebben we straks grijs 5,6,7 en 8.
||
Citaat:
Dit versterkt dat beeld, en werft dus meer stemmen voor de PVV. Ach, het is de PVDA. Uitspraken over wat ze zeker wel of zeker niet zullen doen hebben een houdbaarheidsdatum van een week of twee, daarna kan het standpunt verandert zijn.
||
Citaat:
En verder wat Louis Armstrong zei.
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 12-05-2009 om 13:29. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
ik zie niet in wat er niet democratisch aan is. In Nederland hebben we een democratie waarin verschillende partijen er een eigen inhoudelijk programma op na mogen houden. Als een partij zegt: "op basis van onze inhoudelijke standpunten sluiten wij uit dat we ooit met die of die partij tot een coalitie kunnen komen," dan is dat toch hun goed recht...?
||
Citaat:
Ik denk dat zulke uitspraken alleen maar leiden tot een verdere poralisatie. Weet niet of ik blij ben met het terughalen van zuilen waarin een liberaal niet op een communistische partij kan stemmen en visa versa. (nouja, kon wel, maar het was not-done. Ieder had zn eigen zuil.)
||
![]() |
Citaat:
trouwens: stel nou dat we een fundamentalistische moslimpartij hadden; zou je dan echt verlangen dat die nog ging praten met de PVV over een mogelijke coalitie? ik zie niet hoe PVV en PvdA het ooit met elkaar eens kunnen worden mbt de aanstelling van een staatssecretaris voor integratie vraagstukken. als je dat van jezelf weet, mag je dingen uitsluiten. ik ga er overigens van uit dat men elkaar puur op inhoudelijke gronden afwijst, niet op persoonlijkheid oid.
||
Citaat:
![]() Ik zie het nut er niet echt van in om dat nu zo lopen te verkondigen.
||
![]() |
Citaat:
![]() ik ben het er echter niet mee eens dat mensen het "ondemocratisch" noemen.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() maar ja, dat is hetzelfde als wanneer ik op een progressieve partij stem omdat ik bijv. voor het homohuwelijk of softdrugsbeleid ben en deze punten zouden sneuvelen omdat mijn partij door de zetelverdeling "gedwongen" wordt om met een conservatief-christelijk iets te gaan regeren. ("gedwongen" bedoel ik hier als: die twee partijen worden het grootst en het is dus "democratisch" als ze samenwerken)
||
Citaat:
Het lijkt me ook onzinnig dat een kassabediende bij de appie heijn in maart al zegt dat ze in december niet wilt vakkenvullen met keesje, zonder dat te overleggen met de personeelsmanager die daar überhaupt over gaat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Dus er is geen excuus. Dan zitten we ermee dat de PVV de sterkste politieke beweging van de afgelopen jaren is. Van niets tot de grootste of vlakbij de grootste partij. En dat terwijl ze het moeten hebben van hun ideeën, en niet zoals het CDA een categorie slaafs stemvee hebben die toch al wel op hen zou stemmen. De PVV is dus electoraal de krachtigste boodschap. Dat buitensluiten is het negeren van het volk, en zeer ondemocratisch. Of het binnen ons bestel mogelijk is of niet is niet relevant voor het kunnen trekken van die conclusie.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien, stel dat het inderdaad onmogelijk zou zijn om "sterk winnende" partijen "uit te sluiten" van een coalitie, hoe zou je dat dan in de praktijk willen brengen? Had dan in 1977 de PvdA ook per se in de coalitie gemoeten? Nee, CDA en VVD hadden een meerderheid en het stond ze vrij om een coalitie te vormen ondanks de monsteroverwinning van de PvdA. |
![]() |
||||
Citaat:
Als ze niet van plan zijn bewegingen in het land te vertegenwoordigen, dan moeten ze niet meedoen aan de verkiezingen. Het politieke bestel heeft beperkingen in het aloude spanningsveld tussen democratie, en besluitvorming. Als een regering volgens alle polls een kleine minderheid is geworden, dan moeten ze uit respect voor de principes achter de verkiezingen, aftreden, en nieuwe verkiezingen uitschrijven. Op diezelfde manier is een dermate grote en snelle opkomst van een beweging niet iets dat je mag negeren. Dat het theoretisch mogelijk is maakt het nog niet minder fout en ondemocratisch. Citaat:
Citaat:
Hoe democratisch is het om de grootste groep aan de kant te schuiven?
|
![]() |
Partijen proberen wat te beginnen tegen de hoeveelheid zetels die Wilders zal krijgen en geef ze eens ongelijk. Ik vind het zelf kinderachtig om vantevoren te zeggen dat je niets met een bepaalde partij te maken wil hebben, uiteindelijk bedrijven de partijen polderpolitiek en kunnen ze er niet omheen. Maar goed, het is niet ondenkbaar dat Wilders de meeste stemmen krijgt (dat is het punt dat ik ga migreren, maar dat terzijde) en met geen enkele partij goed de onderhandelingen doorkomt. Dan is er dus al onderhandeld en ben je een stap verder.
Over de vraag of partijen het mogen zeggen: natuurlijk, vooral als het merendeel van hun leden het wil. Dat is net zo goed democratie. Ik denk niet dat het zo is, maar de partij die zich aan zijn woord houdt krijgt de verkiezingen erop mijn stem.
|||
Citaat:
in welke coalitie dat ook is. Beetje geld tellen terwijl de de beer met huid nog niet eens gevonden, laat staan geschoten is. Dat is meer gedrag voor groep 7 basisschool. ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 12-05-2009 om 22:09. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Maar nogmaals, als je een systeem wil waarin een snel opkomende partij niet zomaar genegeerd kan worden, hoe wil je dat dan in de praktijk brengen? |
![]() |
||
Citaat:
Daarbij hoor je als politicus open te staan voor alle opties, dat de PVV binnen zo'n overleg bv. door de CDA als minder favoriet wordt aangemerkt dat zijn interne zaken en hebben niets met de functie te maken. Ik werk liever met niets wat christelijk is en ik denk dat er wel meer partijen zijn die er eigenlijk zo over denken. Mag lijden dat het een 2 partijen kabinet wordt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
welke politici er gekozen worden en daaruit voortvloeiend welke coalities er eventueel mogelijk zijn is de functie van het volk. Het albert heijn voorbeeld leek me duidelijk zat, snavel houden en werken tot je termijn erop zit, net zoals bij elk contract, eerst maar eens een verlenging krijgen voordat je van de bovenste plank gaat blazen met je politieke superioriteitsgevoel. Dit soort demonisering van partijen/groepen doet me terug denken aan minder glorieuze europese tijden.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Dubbele nationaliteit II Gatara | 500 | 25-03-2007 00:28 |