Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2009, 15:58
JanDeMan
JanDeMan is offline
Hallo allemaal,

Ik zit nu op 4 VWO en moet dit jaar mijn profielkeuze maken.
Ik moet kiezen tussen EM of NG, omdat wiB niet haalbaar is voor mij.
Mijn eerste keus ging uit naar NG + ec. Biologie en Natuurkunde zijn wel te doen. Maar ik vind scheikunde erg moeilijk. En is NG wel zo handig als je toch geen wiskunde B hebt?

Dus mijn vraag is: zal ik overstappen naar EM?
Ik moet dan wel geschiedenis inhalen, hoewel ik dat geen probleem vind, want ik vind het vak wel leuk en het schijnt niet zo veel werk te zijn. Ook economie vind ik leuk. De verdere vakken worden dan 'Management en Organisatie' en 'Maatschappijwetenschappen'.
Vrijdag moet ik uiterlijk mijn profiel inleveren !

Ik heb nog geen idee wat ik zou willen worden.

Alvast bedankt !
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2009, 16:05
Alyssia
Alyssia is offline
Bij het NG profiel zit niet standaard natuurkunde he. Wel scheikunde, biologie en wisA dus. Wiskunde B wordt aangeraden om te kiezen als je natuurkunde wil doen, misschien is dat zelfs wel verplicht, dat weet ik niet. Maar gezien natuurkunde dus niet standaard in het pakket zit, kan je NG ook best wel doen met wiskunde A.
Verder kan ik je niet veel tips geven, behalve toch nog eens te kijken welke studies je leuk lijken. Zo kan je het gemakkelijkst kiezen. Als je het écht niet weet, raad ik toch NG met ec aan, dat is toch het breedst, dus daar kan je het meeste mee.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2009, 16:23
JanDeMan
JanDeMan is offline
Als ik NG kies heb ik ook natuurkunde.
Alleen één ding weet ik zeker: ik wil niet de hele dag in een laboratorium zitten. Daarom vroeg ik mij ook af of ik wel het juiste profiel zou hebben met NG. De enigste studie die mij enigszins leuk lijkt met NG is tandheelkunde. Maar om nou het risico te nemen het moeilijk vak scheikunde te nemen... terwijl ik misschien toch helemaal niet de geneeskunde kant op wil.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2009, 16:42
Alyssia
Alyssia is offline
Waarom heb je als je NG kiest ook natuurkunde?
De profielvakken zijn
* Wiskunde B of Wiskunde A
* Biologie
* Scheikunde
* Keuze uit: Natuurkunde, Aardrijkskunde of Natuur, Leven en Technologie (NLT)*
Dus je kan dan toch net zo goed aardrijkskunde kiezen?

En welke studies lijken je wel/niet leuk als je EM zou kiezen (en dus vrijwel geen bètastudies kan doen?)
Met citaat reageren
Oud 27-05-2009, 16:51
JanDeMan
JanDeMan is offline
Na 2010 zijn de toelatingseisen veranderd van de universiteiten: Voor veel gezondheids opleidingen heb je dan natuurkunde nodig, en ook voor tandheelkunde. Maar natuurkunde is ook geen probleem voor mij. Het gaat om scheikunde.

Als ik EM heb zal ik waarschijnlijk bedrijfsweteschappen gaan doen, of fiscale economie. Maar ik heb daar nog niet goed over nagedacht.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2009, 17:01
Alyssia
Alyssia is offline
Ah juist, dan is dat gedeelte van de natuurkunde mij ook duidelijk.
Tsja, ik kan je niet echt goed helpen hiermee, vooral omdat je ook niet echt weet wat je wil gaan doen. Je zal maar moeten kiezen tussen de easy way en een beetje risico nemen. Er zal altijd wel wat moeilijks tussen zitten, maar elk vak is te halen door ontzettend veel te oefenen en tijd eraan te besteden! Het is maar net hoeveel moeite je er voor wil doen.
Wat heb je liever?
Verder zou je die twee studies die je noemde bij EM ook gewoon kunnen doen met NG + ec...
Met citaat reageren
Oud 27-05-2009, 19:04
JanDeMan
JanDeMan is offline
Ik heb ook geen zin om de vakken biologie, natuurkunde en scheikunde te doen terwijl ik ze toch helemaal niet ga gebruiken. En dan heb ik ook nog een achterstand, omdat ik dan geen M&O en MW heb gehad.
Maar het is ook jammer als ik over een paar jaar erachter kom dat ik toch liever tandarts wilde worden.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2009, 21:36
YumYum
YumYum is offline
Als je voor algemeen wil kiezen en alle mogelijkheden nog open wil houden moet je NG gaan doen, met de vakken die jij noemt dus met economie d'r bij. Toevallig heb ik allebei de profielen zelf ook gedaan NG in 4vwo en toen ben ik overgestapt laatste twee maanden van de 4e naar EM havo (gedoe rond m'n dyslexie)
Ik persoonlijk had NG gekozen omdat het zo breed was en je alles d'r mee kon, maar de vakken vond ik eigenlijk helemaal niet leuk, waardoor ik m'n best d'r ook niet voor deed. De EM vakken vind ik veel leuker en deed ik ook met veel meer plezier, dus misschien moet je daar ook eens over nadenken. Want als je toch hopenloos mis heb gekozen kun je altijd nog cursussen volgen om een bepaald vak of bepaalde vakken in te halen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2009, 14:02
JanDeMan
JanDeMan is offline
Ja, dat klopt !
M&O en MW lijken mij helemaal niet verkeerd, en economie vind ik eigenlijk ook wel leuk..
Scheikunde vind ik juist steeds minder leuk worden.

Dus ik denk dat ik voor EM kies.
Mijn decaan vindt het verstandig als ik over stap, aangezien de adviezen. (scheikunde 0c advies, natuurkunde 1 advies, biologie 2 advies, economie 1 advies)
Met citaat reageren
Oud 29-05-2009, 18:20
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Ik zou echt gaan voor N&G + Eco. Scheikunde is echt niet zo moeilijk als het lijkt.
Oud 30-05-2009, 10:19
arPos
arPos is offline
Met NG loop je kans dat je bij je vervolgstudie alsnog wisk B gaat krijgen

ik zou NG + iets kiezen uit die 2, maar heb zelf NT gedaan dus das logisch, denk dat het uiteindelijk hetgeen is waar jij de meeste trek in hebt.
Reageren

Regels voor berichten