Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2009, 20:45
Martiño
Martiño is offline
Ik huur in een gebouw waarin kopers en huurders wonen (allemaal bij dezelfde verhuurder, woningcorperatie). De Vereniging van Eigenaren heeft in de jaarvergadering het huishoudelijk reglement gewijzigd. Nu staat er in BW 5 titel 9 artikel 120.3 dat een huurder goedkeuring moet geven als het huishoudelijk reglement is gewijzigd omdat hij alleen het eerdere reglement heeft getekend en dus eigenlijk een nieuwe overeenkomst aangaat (en als hij zich onthoudt van goedkeuring moet verklaren, etc. etc., maar het komt er in ieder geval op neer dat hij officieel moet instemmen).
Nu heeft de VvE in een nieuwsbrief geschreven dat het gewijzigde reglement [zonder meer] van toepassing is op alle huurders. Ik heb daarop aan de VvE aangesproken omdat ze (officieel) geen toestemming hebben van de huurders, dit niet klopt. Nu haalt de VvE het volgende stuk in het reglement aan:

Citaat:
1. Een eigenaar kan de aan zijn appartementsrecht verbonden gebruiksrechten door een ander laten uitoefenen, mits hij er voor zorgdraagt dat die ander het gebruik slechts verkrijgt na ondertekening van en afgifte aan het bestuur van een in tweevoud opgemaakte en gedagtekende verklaring dat hij de bepalingen van het reglement en het eventuele huishoudelijk reglement, alsmede eventuele regels als bedoeld in artikel 5:128 eerste lid van het Burgerlijk Wetboek, voor zover die op een gebruiker betrekking hebben, zal naleven.
Een eigenaar wordt geacht aan het in dit lid gestelde te hebben voldaan indien het in de vorige zin van dit lid bepaalde is opgenomen in de overeenkomst waarbij het privé gedeelte met inbegrip van het medegebruik van de gemeenschappelijke gedeelten en/of gemeenschappelijke zaken aan een ander wordt verhuurd of op andere wijze in gebruik wordt gegeven en een kopie of een uittreksel van deze overeenkomst in tweevoud aan het bestuur is ter hand gesteld en deze kopie of dit uittreksel door het bestuur voor akkoord is ondertekend.
2. Van de in het eerste lid bedoelde verklaring respectievelijk kopie of uittreksel van de overeenkomst behoudt zowel de gebruiker als het bestuur een exemplaar.
3. De in het eerste lid bedoelde verklaring wordt geacht ook betrekking te hebben op besluiten en bepalingen die eerst na die verklaring worden genomen respectievelijk vastgesteld, tenzij een beroep op die besluiten en bepalingen jegens de gebruiker in strijd zou zijn met de redelijkheid en billijkheid. Artikel 5:128 tweede lid van het Burgerlijk Wetboek is van toepassing.
4. Het bepaalde in de voorgaande leden van dit artikel is niet van toepassing op gebruikers ten tijde van de totstandkoming van de splitsing, tenzij de kantonrechter op de voet van artikel 5:128 tweede lid van het Burgerlijk Wetboek anders beslist.
5. Het bestuur zal de gebruiker van iedere aanvulling of verandering van het reglement of het eventuele huishoudelijk reglement, alsmede van eventuele regels als bedoeld in artikel 5:128 van het Burgerlijk Wetboek, op de hoogte stellen.
Met de drukgedukte delen geven ze aan dat ze volgens hun alleen de huurders hoeven te informeren (dit hebben ze overigens wel gedaan).
Nu is mijn vraag: wie heeft er gelijk? De wet staat toch boven een notariële akte? Het gaat mij niet zozeer om het reglement zelf, maar om de juridische achtergrond.
Oud 29-05-2009, 22:17
Verwijderd
Citaat:
Ik huur in een gebouw waarin kopers en huurders wonen (allemaal bij dezelfde verhuurder, woningcorperatie). De Vereniging van Eigenaren heeft in de jaarvergadering het huishoudelijk reglement gewijzigd. Nu staat er in BW 5 titel 9 artikel 120.3 dat een huurder goedkeuring moet geven als het huishoudelijk reglement is gewijzigd omdat hij alleen het eerdere reglement heeft getekend en dus eigenlijk een nieuwe overeenkomst aangaat (en als hij zich onthoudt van goedkeuring moet verklaren, etc. etc., maar het komt er in ieder geval op neer dat hij officieel moet instemmen).
Nu heeft de VvE in een nieuwsbrief geschreven dat het gewijzigde reglement [zonder meer] van toepassing is op alle huurders. Ik heb daarop aan de VvE aangesproken omdat ze (officieel) geen toestemming hebben van de huurders, dit niet klopt. Nu haalt de VvE het volgende stuk in het reglement aan:

Met de drukgedukte delen geven ze aan dat ze volgens hun alleen de huurders hoeven te informeren (dit hebben ze overigens wel gedaan).
Nu is mijn vraag: wie heeft er gelijk? De wet staat toch boven een notariële akte? Het gaat mij niet zozeer om het reglement zelf, maar om de juridische achtergrond.
Heeft de wijziging betrekking op een algemene ruimte (zoals het trappenhuis )of een prive ruimte?

En wat houdt de wijziging precies in, voor zover je daar informatie over wil geven?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2009, 20:41
Martiño
Martiño is offline
Het is een wijziging van het huishoudelijk reglement. In principe gaat het dus over de leefregels van het gehele gebouw, privé en algemeen (dus geen lawaai na tienen, gebouw schoon houden, dat soort dingen).
Oud 30-05-2009, 22:58
Verwijderd
Citaat:
Het is een wijziging van het huishoudelijk reglement. In principe gaat het dus over de leefregels van het gehele gebouw, privé en algemeen (dus geen lawaai na tienen, gebouw schoon houden, dat soort dingen).
Zolang deze nieuwe regels geen ernstige belemmering opleveren voor jou als huurder, iaw als ze redelijk zijn, denk ik niet dat je er iets tegen kan doen. Het opgeven van regels voor het hele gebouw is redelijk, zolang ze niet specifiek jouw privevertrek aantasten. Dus op het moment dat ze opeens een avondklok instellen dan is dat onredelijk aangezien jij dan niet meer kan thuiskomen op het moment dat jij dat wil. Echter het geluidniveau beperken tot binnen de grenzen van een woning is niet onredelijk. Op grond van de door hun aangedragen artikelen (incl het wetsartikel) mogen ze dat soort regels opstellen voor de algemene ruimte.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2009, 19:38
Martiño
Martiño is offline
Ja, ik snap ook wel dat het redelijk is en dat ik er akkoord mee moet gaan, maar het gaat me ook niet om de inhoud, maar om de vraag of de huurder formeel akkoord moeten gaan (zoals in de wet staat) of de reglementen van de VvE hier boven staan.
Oud 31-05-2009, 21:03
Verwijderd
Citaat:
Ja, ik snap ook wel dat het redelijk is en dat ik er akkoord mee moet gaan, maar het gaat me ook niet om de inhoud, maar om de vraag of de huurder formeel akkoord moeten gaan (zoals in de wet staat) of de reglementen van de VvE hier boven staan.
Nee de reglementen staan nooit boven de wet. Maar in dit geval verklaren de reglementen en de wet hetzelfde, namelijk dat de VvE zonder toestemming van de huurders de reglementen voor de algemene ruimte mag aanpassen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten