Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2009, 16:30
A.nthony
A.nthony is offline
Ik weet dat he veel gevraagd is, en ik heb gezocht maar kon geen topic vinden ..

Ik volg sinds 27 Augustus een MBO Niveau 3 opleiding en ik ben sinds 26 Januari 18 jaar geworden.

Ik heb alles doorgelezen, over de kwalificatieplich en dergelijke en ik kon daaruit voor mezelf opmaken dat ik kon stoppen ..

'Jongeren van 18 jaar of ouder, meerderjarigen dus, zijn niet leerplichtig en dus ook niet kwalificatieplichtig. Zij kunnen niet naar de leerplichtambtenaar, maar nog wel steeds bestraft worden door hun eigen school.

In 2007 is de Leerplichtwet 1969 veranderd. De kwalificatieplicht is toen ingevoerd. Daarvoor bestond nog de mogelijkheid voor jongeren van 16 jaar en ouder, zonder startkwalificatie, om via de partiële leerplicht slechts 1 of 2 dagen per week onderwijs te volgen. Deze jongeren zijn vanaf 2007 dus volledig leerplichtig tot de dag waarop ze 18 jaar worden.
'

'Na het laatste schooljaar van de leerplicht begint de kwalificatieplicht . Daar zit geen dag tussen. Met de kwalificatieplicht wordt de leerplicht verlengd tot de dag dat de leerling een startkwalificatie heeft gehaald. Of tot de dag dat de leerling 18 jaar wordt. Een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo niveau 2, 3, of 4- diploma. '

klopt dit, en kan ik dan meteen stoppen zodra je school akkoord gaat met uitschrijving, of moet ik de rest van het jaar nog uitzitten ...?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2009, 17:28
honkballertje
honkballertje is offline
Ik denk dat je gelijk kan stoppen maar weet het niet zeker.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 18:20
A.nthony
A.nthony is offline
oke thnx anyway!
iemand anders?
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 18:39
T_ID
T_ID is offline
Ik mag toch wel hopen dat je een andere opleiding gaat doen daarna, en niet kiest voor je leven lang werkeloos blijven?
Oud 25-05-2009, 19:52
A.nthony
A.nthony is offline
Ik heb in het schooljaar 07/08 ICT gedaan .. Wat niks voor mij was .. Ik ging toendertijd bij een AH werken en ik bleek detailhandel wel wat te vinden, dus dat is wat ik dit jaar ben gaan doen .. Maar school interreseert me helemaal niet meer op dit moment, ik wacht elk moment in de lessen tot de laatste bel klinkt zodat ik weg kan.
BBL is geen mogelijkheid binnen mijn stage bedrijf dus dat is geen optie en mijn klas is trouwens ook niet geweldig, sommige mensen ...

Als ik stop kan ik 30/35 uur per week werken bij dat FIliaal .. Komt neer op 500/650 per maand, thuiswonend.
Dus wat dat betreft is het geen probleem.

Ik zou dan stoppen, en met ingang van de zomer tot aan ergens volgend jaar gewoon werken en proberen uit te zoeken wat ik nou echt wil gaan doen.

Maak je maar geen extreme zorgen, ik heb het allemaal heus wel overdacht voor ik er ook maar mee kwam.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 21:55
Rebecca-Sophia
Rebecca-Sophia is offline
Je kunt gewoon stoppen zodra je dat wilt je hoeft niet het jaar uit te zitten als jij je wilt uitschrijven kan dat gewoon
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten