Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2009, 21:08
Verwijderd
Medicijnen te laat in ontwikkelingslanden
Van onze verslaggeefster Carlijne Vos
Gepubliceerd op 18 juni 2009 19:30, bijgewerkt op 19 juni 2009 07:38

AMSTERDAM - Honderdduizenden patiënten in ontwikkelingslanden krijgen hun medicijnen niet of te laat, doordat ze in beslag zijn genomen door Europese douanes.

Pillen (ANP) De onderschepte medicijnen worden vooral gefabriceerd in India en via Europa doorgevoerd naar landen in Afrika en Zuid-Amerika. Aan de grens van de Europese Unie worden de partijen in beslag genomen op verdenking van schending van het octrooirecht.

Internationale ontwikkelingsorganisaties als Oxfam Novib en Artsen zonder Grenzen hebben de noodklok geluid bij de Europese Unie. India overweegt juridische stappen te ondernemen tegen de EU bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) omdat internationale afspraken worden geschonden.

De douane zou de Europese richtlijnen om het patentrecht van farmaceutische fabrikanten te beschermen te streng interpreteren, waardoor de ladingen uit India ten onrechte als ‘namaak’ worden bestempeld en in beslag worden genomen. Het betreft zogeheten generieke medicijnen: goedkope versies van gepatenteerde medicijnen.

Hiv-medicijnen
In Nederland werd vorig jaar zeventien keer een partij medicijnen, bestemd voor ontwikkelingslanden, tegengehouden. Het ging onder meer om hiv-medicijnen uit India voor een programma van de Clinton Foundation in Nigeria en een bloeddrukverlagend medicijn uit India, waarmee 300 duizend Brazilianen een maand lang behandeld konden worden. Vorige maand werd in Frankfurt een antibioticum onderschept, goed voor 67 duizend behandelingen.

‘De Europese Commissie moet nu snel ingrijpen’, aldus Esmé Berkhout van Oxfam Novib. ‘De verwarring van generieke medicijnen met namaak lijkt een strategie om de handel in generieke medicijnen te dwarsbomen. De duidelijke winnaar is de farmaceutische industrie die het patent bezit, de verliezer is de patiënt in de ontwikkelingslanden.’

Volgens de hulporganisaties is de handelwijze van de Europese douane in strijd met internationale afspraken over het recht van ontwikkelingslanden om generieke medicijnen te kopen, de zogenoemde Doha-verklaring.

Strengere controle
Een oplossing is op korte termijn niet te verwachten, zo vrezen de hulporganisaties. ‘De Europese Commissie heeft in een antwoord laten weten geen belemmeringen te willen opwerpen, maar genoodzaakt te zijn tot strengere controle vanwege de grote toestroom van namaakmedicijnen’, zegt Alexandera Hueber van Artsen zonder Grenzen in Brussel.

Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken zegt nog in overleg te zijn met de EU over een mogelijke oplossing. ‘Er is duidelijk spanning tussen de Europese richtlijnen op het gebied van intellectueel eigendom en die van de Wereld Handelsorganisatie. We moeten kijken hoe dat is te doorbreken’, aldus een woordvoerder.
------------------------------

Ik vind het belachelijk dat dit gebeurt. Kennelijk zijn de rechten van farmaceutische fabrikanten belangrijker dan mensen die deze medicijnen nodig hebben. En waarom horen we Koenders hier niet over? Wat vind jij van deze zaak?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2009, 21:23
arPos
arPos is offline
Waarom zouden goedkope versies van gepatenteerde medicijnen dan niet het patent kunnen schenden.

Hoezo zijn 17 tegengehouden ladingen voor controle veel.

Als je kijkt naar electronica dan heb je het over 400 tegengehouden en gecontroleerde ladingen in de rotterdamse haven alleen al.

Natuurlijk kan er vast e.e.a aan bureaucratie verbeterd worden waardoor het minder lang kan duren maar of dat een argument is om maar niets van patentafspraken aan te trekken of partijen ongecontroleerd door te voeren.
Oud 20-06-2009, 21:26
Verwijderd
Van die 17 tegenhouden ladingen hebben 3000 mensen in Nigeria geen hiv remmers kunnen krijgen en hadden 300.000 brazilianen geholpen kunnen worden, en dat betreft alleen nog maar 2 ladingen.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2009, 21:36
arPos
arPos is offline
Citaat:
Van die 17 tegenhouden ladingen hebben 3000 mensen in Nigeria geen hiv remmers kunnen krijgen en hadden 300.000 brazilianen geholpen kunnen worden, en dat betreft alleen nog maar 2 ladingen.
Een peuleschilletje dus als je kijkt wat er jaarlijks vervoerd wordt.
wat was je punt?

Bovendien is dat een niet gestaafde conclusie, immers die medicijnen kunnen best later nog aangekomen zijn, ze zijn dus wellicht later dan verwacht, vooropgesteld dat ze legaal waren en dus niet in beslag genomen.
Oud 20-06-2009, 23:44
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Op tientallen miljoenen geïnfecteerden is dat dus geen groot probleem.

Miljoenen mensen geloven nog steeds dat condooms van Satan komen, en dat monogamie, besnijdenis en seks met een maagd dé oplossingen voor aids zijn. Ik zou me persoonlijk daar eerder zorgen over maken.
Oud 20-06-2009, 23:59
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Voor die mensen zelf wel.
Oud 21-06-2009, 01:01
Love & Peace
Love & Peace is offline
Typisch.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 12:14
arPos
arPos is offline
Zo ook gister het bericht dat er zo'n 300.000 niet steriel verpakte diabetesnaalden van te lage kwaliteit op de markt waren gekomen...

Logischerwijs worden de producten opgezocht en vernietigd, ik snap het probleem niet zo.
Oud 21-06-2009, 12:19
Verwijderd
Citaat:

Miljoenen mensen geloven nog steeds dat condooms van Satan komen, en dat monogamie, besnijdenis en seks met een maagd dé oplossingen voor aids zijn. Ik zou me persoonlijk daar eerder zorgen over maken.
Dus op de miljoenen mensen die doodgaan door terrorisme is de WTC ramp ook geen probleem? En het punt is dat veel mensen dat nog geloven, wil alleen nog maar zeggen dat er nog niet genoeg informatie en middelen is om die mensen een ander perspectief op de ziekte te geven en het genezen ervan.

Nederland is te overijverig en vaak ook fout bezig, omdat ze meer denken aan de rechten van fabrikanten dan aan levens van mensen.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 12:32
arPos
arPos is offline
Nederland ligt:
Citaat:
...Aan de grens van de Europese Unie worden de partijen in beslag genomen...
????

shit wanneer hebben ze dat gedaan dan.

en nee 2 wrongs don't make a right, hiv verder laten escaleren door met ondeugelijk materiaal te werken is wel nog erger dan een keer onnodig controleren.

ik snap werkelijk niet waar je je druk om maakt.
Oud 21-06-2009, 12:35
Verwijderd
Als het aan mij ligt wordt het patent- en copyrightrecht sowieso herzien, zeker als het om medicijnen gaat. Een maximum patentduur van 5 jaar voor medicijnen lijkt me redelijk, de farmaceutische industrie verdient dan ook wel genoeg.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 12:36
Verwijderd
Citaat:
Nederland ligt:

????

shit wanneer hebben ze dat gedaan dan.

en nee 2 wrongs don't make a right, hiv verder laten escaleren door met ondeugelijk materiaal te werken is wel nog erger dan een keer onnodig controleren.

ik snap werkelijk niet waar je je druk om maakt.
Waar ik me druk om maak is dat Nederland medicijnen blokkeert naar ontwikkelingslanden. Ze sturen de medicijnen weer terug, nemen ze in beslag, of het komt verlaat aan.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 12:41
arPos
arPos is offline
ehm nee, ze komen verlaat aan in vergelijking met de verwachting, dit betekent a) dat de verwachting bijgesteld moet worden.

b) als ze ze terug sturen dan zijn ze ondeugelijk
c) als ze in beslag genomen worden dan schenden ze het octrooirecht.

overigens ben ik het wel met Kazet eens dat de hele copyrightwetgeving aan een flinke herziening toe is, maar dat is verder niet de schuld van de grensbeambten die hun werk doen.

bovendien doet nederland het niet
Citaat:
AAN DE GRENS VAN DE EU!!!11!!!elf!!1!
Oud 21-06-2009, 12:44
Verwijderd
Citaat:
ehm nee, ze komen verlaat aan in vergelijking met de verwachting, dit betekent a) dat de verwachting bijgesteld moet worden.

b) als ze ze terug sturen dan zijn ze ondeugelijk
c) als ze in beslag genomen worden dan schenden ze het octrooirecht.

overigens ben ik het wel met Kazet eens dat de hele copyrightwetgeving aan een flinke herziening toe is, maar dat is verder niet de schuld van de grensbeambten die hun werk doen.

bovendien doet nederland het niet
Vaak doen ze het dus onterecht zoals in die 17 gevallen. En sinds wanneer maakt Nederland niet deel uit van de EU?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 13:08
arPos
arPos is offline
Citaat:
Vaak doen ze het dus onterecht zoals in die 17 gevallen. En sinds wanneer maakt Nederland niet deel uit van de EU?
17 van de in totaal honderden of duizenden controles is niet vaak.
Nederland is wel onderdeel van de EU maar niet aan de grens van de EU.

Overigens staat nergens dat die 17 keer onterecht was, er staat slechts 17 keer.

Als je toch alleen maar over europese kwaliteitsnormen kan zeiken kan je dan niet in melamine-china gaan wonen, of in hong kong, net of ze daar geen grenscontrole en productvoorwaarden hebben.
Oud 21-06-2009, 13:14
Verwijderd
Citaat:
17 van de in totaal honderden of duizenden controles is niet vaak.
Nederland is wel onderdeel van de EU maar niet aan de grens van de EU.
Ligt eraan hoe je de EU bereikt. En als je ziet hoe grote impact het heeft gehad op de levens van honderdduizenden mensen, vind ik het terecht zorgwekkend.

Citaat:
Overigens staat nergens dat die 17 keer onterecht was, er staat slechts 17 keer.
Die 17 keer was onterecht of overijverig. Het gebeurt wel vaker dan 17 keer.

Citaat:
Als je toch alleen maar over europese kwaliteitsnormen kan zeiken kan je dan niet in melamine-china gaan wonen, of in hong kong, net of ze daar geen grenscontrole en productvoorwaarden hebben.
Stfu, moet nou in elk topic dit gezegd worden. "Als je wat te zeiken hebt ga je maar ergens anders?" Vind het erg vermoeiend Arpos. Dit gaat niet over kwaliteitsnormen maar over patentrechten.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 13:54
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Stfu, moet nou in elk topic dit gezegd worden. "Als je wat te zeiken hebt ga je maar ergens anders?" Vind het erg vermoeiend Arpos.
Gezien jouw leugens en constant gezaag over Wilders en vrijwel elk topic gerelateerd tot integratie, is zou uitvallen tegen een ander wel vrij kansloos.

Voor een forumbaas horen zulke uitbarstingen al helemaal niet.
Citaat:
Waar ik me druk om maak is dat Nederland medicijnen blokkeert naar ontwikkelingslanden.
Wat er gebeurd is dat de douane niet genoeg op de hoogte is, en dus zendingen voor ontwikkelingslanden verslijt voor smokkel van medicijnen die octrooirechten schenden.

Medicijnen blokkeren is iets heel anders. Dat vereist bewijs voor een bewust plan om die landen medicijnen te ontzeggen.

Ook is 'vaak' iets anders dan 17 gevallen op miljoenen en miljoenen zendingen.

Het was duidelijk weer zo'n geval waar lezen wat men wil dat er staat het scheiden van fictie en werkelijk nodig maakte.

Laatst gewijzigd op 21-06-2009 om 14:09.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 14:04
arPos
arPos is offline
Citaat:
Ligt eraan hoe je de EU bereikt. En als je ziet hoe grote impact het heeft gehad op de levens van honderdduizenden mensen, vind ik het terecht zorgwekkend.
Ik vind de antieke copyrightwetgeving ook zorgwekkend, evenals de bureaucratie, maar dat wil niet zeggen dat alles er maar doorgejenst moet worden, ik vind dat de EU een goede kwaliteitsregel nastreeft en zeker in het geval van medische zaken is het belangrijk dat die kwaliteit consistent en betrouwbaar is.

Patentwetten tja, van mij mogen ze best wat minder douane op immitatienikes zetten en wat meer op medicijnen maargoed.

Maar dat neemt allemaal niet weg dat 17 van de totaal honderden tot duizenden ladingen niet veel is, dat electronica, speelgoed en kleding relatief veel vaker wordt gecontroleerd, dat die aantallen mensen relatief weinig is in het totaalplaatje.
en zaken die in beslag worden genomen voldoen blijkbaar niet aan de regels, of die regels dan versoepelt moeten worden dat is een 2e maar als de producten deugen mogen ze alsnog door en bereiken ze alsnog hiv patienten en dan weet je tenminste dat het product te vertrouwen is.

Citaat:
Die 17 keer was onterecht of overijverig. Het gebeurt wel vaker dan 17 keer.
Dat staat er niet, dat lees jij alleen;
Citaat:
De douane zou de Europese richtlijnen om het patentrecht van farmaceutische fabrikanten te beschermen te streng interpreteren, waardoor de ladingen uit India ten onrechte als ‘namaak’ worden bestempeld en in beslag worden genomen. Het betreft zogeheten generieke medicijnen: goedkope versies van gepatenteerde medicijnen.

Hiv-medicijnen
In Nederland werd vorig jaar zeventien keer een partij medicijnen, bestemd voor ontwikkelingslanden, tegengehouden. Het ging onder meer om hiv-medicijnen uit India voor een programma van de Clinton Foundation in Nigeria en een bloeddrukverlagend medicijn uit India, waarmee 300 duizend Brazilianen een maand lang behandeld konden worden. Vorige maand werd in Frankfurt een antibioticum onderschept, goed voor 67 duizend behandelingen.
Citaat:
Stfu, moet nou in elk topic dit gezegd worden. "Als je wat te zeiken hebt ga je maar ergens anders?" Vind het erg vermoeiend Arpos. Dit gaat niet over kwaliteitsnormen maar over patentrechten.
Ehm nee, dit moet specifiek tegen jou gezegd worden aangezien ik je hong-kong kontgelik een beetje zat begint te worden, als je het daar zo prachtig vind en alles zo goed geregeld dan hoef je hier niet te zijn.

Patentrechten gaan vaak ook over kwaliteit, meer dan eens niet en vaak wordt copyright inderdaad m.i. te angstvallig vastgehouden en een debat over hoe strikt copyright moet zijn mag m.i. ook best.

Maar waarom zou je dan in de tussentijd lak moeten hebben aan de regels die nu al gelden.
Goed medicijnen komen te laat, das nog altijd beter dan niet, je kan het ook omdraaien en zeggen dat novib et al daar bij bestelling al rekening mee had moeten houden, zo werkt dat met andere producten.
Oud 21-06-2009, 15:27
Verwijderd
Als de regels die nu gelden slecht zijn vind ik best dat je er lak aan mag hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 15:28
arPos
arPos is offline
ik "leen" je fiets vanavond even ok?
Oud 21-06-2009, 15:50
Verwijderd
Dat is geen slechte regel.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 18:54
Verwijderd
Citaat:

Wat er gebeurd is dat de douane niet genoeg op de hoogte is, en dus zendingen voor ontwikkelingslanden verslijt voor smokkel van medicijnen die octrooirechten schenden.

Medicijnen blokkeren is iets heel anders. Dat vereist bewijs voor een bewust plan om die landen medicijnen te ontzeggen.

Ook is 'vaak' iets anders dan 17 gevallen op miljoenen en miljoenen zendingen.

Het was duidelijk weer zo'n geval waar lezen wat men wil dat er staat het scheiden van fictie en werkelijk nodig maakte.
Nou dit betekent dus dat het kabinet actie moet ondernemen, en de douane moet leren om effectiever op te treden en het belang van mensenlevens voorop het belang van fabrikanten moet plaatsen.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 18:59
Verwijderd
Citaat:
Maar dat neemt allemaal niet weg dat 17 van de totaal honderden tot duizenden ladingen niet veel is, dat electronica, speelgoed en kleding relatief veel vaker wordt gecontroleerd, dat die aantallen mensen relatief weinig is in het totaalplaatje.
Dat medicijnen onterecht worden geblokkeerd vind ik anders een kwalijkere zaak, dan dat zoiets bij elektronika etc zou gebeuren. En tsja wat is niet "veel" , als je ziet hoe grote impact dit heeft gehad op honderdduizenden mensen, dan vind ik dat zelf wel veel.

Citaat:
en zaken die in beslag worden genomen voldoen blijkbaar niet aan de regels, of die regels dan versoepelt moeten worden dat is een 2e maar als de producten deugen mogen ze alsnog door en bereiken ze alsnog hiv patienten en dan weet je tenminste dat het product te vertrouwen is.
Dat is nou juist het discussiepunt. Is de douane te overijverig of zelfs onterecht bezig met hen in beslag nemen of terugsturen van legale medicijnen?

Citaat:
Ehm nee, dit moet specifiek tegen jou gezegd worden aangezien ik je hong-kong kontgelik een beetje zat begint te worden, als je het daar zo prachtig vind en alles zo goed geregeld dan hoef je hier niet te zijn.
Dat mag, maar dan doe je dat maar via pm. In dit topic, in het iraanse verkiezingen topic en in het Europese parlementtopic, gebruikt iemand deze kreet, om iemand op zn plek te willen wijzen.

Citaat:
Maar waarom zou je dan in de tussentijd lak moeten hebben aan de regels die nu al gelden.
Dat beweert niemand toch?

Citaat:
Goed medicijnen komen te laat, das nog altijd beter dan niet, je kan het ook omdraaien en zeggen dat novib et al daar bij bestelling al rekening mee had moeten houden, zo werkt dat met andere producten.
Ik weet niet of de medicijnen nu aangekomen te zijn. Maar zelfs als ze te laat, laten we zeggen een vertraging van een paar maanden, komen dan is dat een ernstige zaak.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 21:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nou dit betekent dus dat het kabinet actie moet ondernemen, en de douane moet leren om effectiever op te treden en het belang van mensenlevens voorop het belang van fabrikanten moet plaatsen.
Doe niet zo verschrikkelijk melodramatisch. Niemand is ooit doodgegaan doordat ze hun aidsremmers een weekje later kregen.

Hetzelfde voor de opgepofte claim 'grote impact op honderdduizenden mensen'. Je doet net alsof iedereen buiten de westerse wereld volslagen debiel is, en ze puur afhankelijk zijn van wat wij sturen of doortsturen.

Dat terwijl men ter plekke waarschijnlijk gewoon geërgerd de schouders ophaalde, iets dieper inteerde op de voorraad, en later alsnog hun spullen kreeg.

Je zou hier een punt kunnen maken, maar door alles zo volstrekt belachelijk op te blazen lukt dat niet meer.
Oud 22-06-2009, 05:30
Verwijderd
Nederland ligt op een bepaalde manier zeer zeker wel aan de buitengrens van de EU. De havens van Rotterdam en Amsterdam en de luchthaven Schiphol, arPos. Staat er in het artikel niet ergens iets over dat er juist door de Nederlandse douane heel actief gecontroleerd wordt? Dat las ik wel in het artikel in de krant namelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2009, 06:37
arPos
arPos is offline
Citaat:
Dat medicijnen onterecht worden geblokkeerd vind ik anders een kwalijkere zaak, dan dat zoiets bij elektronika etc zou gebeuren. En tsja wat is niet "veel" , als je ziet hoe grote impact dit heeft gehad op honderdduizenden mensen, dan vind ik dat zelf wel veel.
Niet veel is steekproefgewijs een aantal partijen tegenhouden voor controle...

Kijk misschien ben jij hier medicijnenkenner de gekste maar het verschil tussen namaak en generiek is niet altijd even makkelijk te bepalen, de eerste zijn vaak placebo's of niet goed gebalanceerde medicijnen gemaakt om te lijken op het echte product in een verpakking gelijkend op het echte product welk niet onder licentie is gemaakt.

Dan heb je generieke medicijnen gemaakt onder licentie in "goedkope" landen, met wel de juiste balans van ingrediënten;
Nu je probleem; door lokale verschillen in verpakkingsmateriaal, kleur en andere kleine afwijkingen is er voor producenten van namaakspul; die dus werkelijk in elke sector zitten van schoenen tot parfum van medicijnen tot servies van spellen tot drugs, gemakkelijker hun product kunnen doen lijken op het echte dan wel het generieke.

Citaat:
Dat is nou juist het discussiepunt. Is de douane te overijverig of zelfs onterecht bezig met hen in beslag nemen of terugsturen van legale medicijnen?
Nee, de douane is zelfs onderijverig wbt. medicijnen aangezien er op andere vlakken veel meer gecontroleerd en ook geconfisqueerd wordt.

De vraag is met name of licentierechten niet versoepeld moeten worden en of er een manier bedacht moet worden om gemakkelijker en sneller te controleren (controlesubstantie in verpakking; faalbaar, meer mensen; kosten, minder bureaucratie)

Citaat:
Dat mag, maar dan doe je dat maar via pm. In dit topic, in het iraanse verkiezingen topic en in het Europese parlementtopic, gebruikt iemand deze kreet, om iemand op zn plek te willen wijzen.
Uiteraard wijs ik je op je plek, het enige wat je doet is melodramatisch stampvoeten over de normaalste dingen, loop je vervolgens ook nog de europese kwaliteitsregels te bagataliseren alsof ze niet hoogwaardig zijn in vergelijking met de rest van de wereld.

Maar wat je wilt; offtopic, het zal niet meer gebeuren.

Citaat:
Dat beweert niemand toch?
Jawel jij wil minder controles laten uitvoeren dan wel die controles onder grotere (tijds)druk laten plaatsvinden, dat brengt de algehele consistentie van de kwaliteit van doorvoer in het geding.

Citaat:
Ik weet niet of de medicijnen nu aangekomen te zijn. Maar zelfs als ze te laat, laten we zeggen een vertraging van een paar maanden, komen dan is dat een ernstige zaak.
Ten eerste lijkt het me sterk dat het maanden heeft geduurd en ten 2e is het geen ernstige zaak, een ernstige zaak is namaak door laten onder het mom van generiek waarna mensen denken geholpen te worden met hun ziekte maar eigenlijk troep binnenkrijgen.

Los van dat ik eigenlijk geen reden zie om vanaf india door de eu naar die landen door te voeren maar das een ander verhaal.

Citaat:
Nederland ligt op een bepaalde manier zeer zeker wel aan de buitengrens van de EU. De havens van Rotterdam en Amsterdam en de luchthaven Schiphol, arPos. Staat er in het artikel niet ergens iets over dat er juist door de Nederlandse douane heel actief gecontroleerd wordt? Dat las ik wel in het artikel in de krant namelijk.
Mwoa er staat iets over "17" controles in nederland, technisch is rotterdam als belangrijke doorvoerhaven naar duitsland en nederland als 2 exportland van europa (met name naar duitsland) best wel de grens van de eu te noemen.

Maar dan nog is 17 van de vele partijen niet veel.
Oud 24-06-2009, 11:09
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Zijn er ook cijfers over het aantal ladingen medicatie dat in de ontwikkelinglanden zelf 'verdwijnt'?
Reageren

Regels voor berichten