Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2009, 22:19
Bastiaan84
Bastiaan84 is offline
Ik zag onlangs op tv een item wat over het 'te veel eten van vitaminen' ging. Mensen krijgen soms wel meer dan 1000% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen. Er werden vergelijkingen gemaakt waar je misselijk van wordt. Bijvoorbeeld de hoeveelheid etenswaren die je naar binnen moet werken om tot bijvoorbeeld die 1000% te komen = 50 leverworsten per dag!?!
Wie heeft dat item gezien en wat vind je er van?
Advertentie
Oud 12-03-2009, 08:39
Larry Flint
Larry Flint is offline
Ik heb het item niet gezien, misschien kan je het programma en de zender of een link geven?

Verder..ik snap niet zo goed of je het nou over vitaminen of algemene voedingswaarden hebt, gezien je voorbeeld van 50 leverworsten? Lijkt mij dat mensen die teveel vitaminen eten dat expres doen, omdat ze het idee hebben dat het gezond is, en die mensen eten neem ik aan geen leverworst om dat te verwezelijken . Maar misschien was het gewoon een gek voorbeeld.

Wat vind ik er van, tsja, niet echt goed, laat staan gezond. Kan me bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die tot 1000% van aanbeloven vitaminen komen. Moet er ook niet aan denken hoeveel extra kcal je dan binnen krijgt .
Oud 12-03-2009, 17:49
Bastiaan84
Bastiaan84 is offline
Aan vitaminen zit een "aanbevolen dagelijkse hoeveelheid" gekoppeld. Een kleine optelsom deed inzichtelijk maken dat veel mensen nogal argeloos omgaan met de hoeveelheid/dosis. Degene die geïnterviewd werd vertelde dat het schadelijk kan zijn voor bijvoorbeeld de lever.

Ik heb het onderwerp gezocht, maar helaas niet gevonden. Volgens mij was het op RTL (na het nieuws van 18.00 uur)

Aan de andere kant heb ik weleens van iemand (een deskundige/arts) gehoord dat men het overschot aan vitaminen gewoon afscheid/ uit plast.
Oud 12-03-2009, 18:30
Verwijderd
sommige vitaminen lossen op in water, en die kun je redelijk goed uitscheiden bij een overschot (vitamine C bijvoorbeeld), maar anderen hopen zich op in vetweefsel, en kunnen inderdaad ernstige schade opleveren (vitamine A)

Er is vrij weinig reden om extra vitaminen te slikken als je ook maar een enigzins gebalanceerd dieet hebt.
Oud 12-03-2009, 19:34
Verwijderd
Wat red5 zegt.

En met name een overschot aan vitamine D schijnt gevaarlijk te zijn.
Oud 14-03-2009, 08:48
blablatje
blablatje is offline
Maar een overschot aan vitamine D krijg je dan weer niet zo gauw, ook niet met vitaminepillen. Officieel is de bovengrens aan vitamine D-inname in Nederland ingesteld op 50 microgram, maar dat is omdat er nog te weinig onderzoek naar is. In de praktijk is nog nooit bv. een schadelijk effect aangetoond van een dosis van 100 mcg per dag.
De ADH is nu vastgesteld op 5 mcg, maar dat is de dosis die nodig is om rachitis te voorkomen, de optimale dosis ligt eigenlijk hoger (maar is in Nederland moeilijk haalbaar zonder supplement, behalve in hoogzomer).

Ik heb het item niet gezien. Maar voor de meeste vitaminen geldt dat het vrij nutteloos is om méér dan de ADH binnen te krijgen, omdat je het inderdaad uitplast of helemaal niet opneemt, en omdat het vrij weinig effect heeft; maar dat het ook niet veel kwaad kan.
Oud 12-09-2009, 11:46
RNR
RNR is offline
Het spijt me, maar dat is naar mijn idee complete onzin. Ik werk veel samen met www.rechtopgezondheid.info (stichting) en die mensen zoeken de belangenverstrengeling over vitaminen uit. Een hoop mensen zeggen een hoop dingen om hun producten te verkopen (hoe meer zieken, hoe meer winst voor de farmaceutische industrie).
Oud 12-09-2009, 15:40
Larry Flint
Larry Flint is offline
Is wel een erge up..

Regels voor berichten