Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2009, 16:08
Maartje123
Maartje123 is offline
Hallo allemaal,

Ik ben Maartje en ik heb VWO gedaan met het N&G-profiel.
Momenteel studeer ik Gezondheidswetenschappen in Maastricht. De vakken zijn 'wel leuk' (het houdt niet over dus), maar het toekomstperspectief zie ik niet zo zitten.
Nu ben ik al een paar maanden aan het zoeken naar een andere opleiding, maar ik kan maar geen definitieve keuze maken . Ik wil vooral een sociale baan, veel contact met mensen dus. Ik dacht zelf aan de volgende studies:
* Rechten. Ik had de volgende vragen over deze studie:
- Hoe ligt de verhouding theorie - praktijk (casussen uitwerken). Het lijkt mij vooral interessant om casussen uit te werken, de (droge?) theorie lijkt mij wat minder.
- Hoe zijn je kansen op de arbeidsmarkt? Duurt het lang om een passende baan te vinden?
* Pedagogische wetenschappen. De inhoud van de studie lijkt mij interessant, maar kun je hiermee wel een baan vinden?
* Communicatiewetenschap. Ik ben geinteresseerd in de media en de invloed hiervan. Ik ben zo benieuwd wat voor werk je hier later mee kunt doen.

Ik hoop dat er studenten rechten, pedagogische wetenschappen en communicatiewetenschap zijn die mij een beetje willen helpen met mijn studiekeuze (ik vind het zoooo moeilijk). Alvast heel erg bedankt!!

Groetjes Maartje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-06-2009, 16:22
Hawahaai
Hawahaai is offline
In het ervaringen-topic kun je kijken wie deze studies doen en dan een PM sturen met vragen.

Ik heb zelf een paar jaar geleden pedagogische wetenschappen gestudeerd. In mijn omgeving zag ik dat het best lastig is om een baan te vinden. Banen op HBO-niveau zijn makkelijker te vinden dan direct echt op WO-niveau, al heb je dan natuurlijk concurrentie van mensen die HBO pedagogiek/sph hebben gedaan.
Balance kan je hier vast meer over vertellen, die werkt nu ook als orthopedagoog, volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2009, 19:00
Lente
Lente is offline
heb je al gedacht aan hbo recht? Dat is praktischer dan wo
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 19:19
Allure
Allure is offline
Rechten.
De werkgroepopdrachten bestaan bijna allemaal uit casussen die je aan de hand van de stof uit het boek moet oplossen. Of je de boeken droog/saai vindt, hangt van je interesse af. Ik vind bijvoorbeeld staatsrecht saai en zodoende de boeken voor dat vak ook. Maar strafrecht en privaatrecht vind ik weer heel interessant en dan is het leuk om erover te lezen. Elke studie heeft natuurlijk wel vakken die je minder/niet uitspreken. Ik heb geen ervaring met andere studies, maar ik vind de boeken dus over het algemeen niet droog en ben erg over de studie te spreken.

En wat Lente zegt, je zou ook hbo rechten of sociale juridische dienstverlening kunnen overwegen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2009, 00:32
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik zou nog oppassen met HBO rechten hoor, mn broer heeft dat gedaan en heeft wel gemerkt dat het erg lastig was om een baan te vinden omdat het een nieuwe opleiding was en hij natuurlijk concurrentie heeft van de WO'ers.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2009, 10:15
Maartje123
Maartje123 is offline
Ik heb HBO rechten nooit overwogen, omdat je over het algemeen hoort dat WO rechten al weinig tijd kost t.o.v. andere universitaire studies.

Dan had ik nog wel een paar vragen aan Allure:
- Ben je er inderdaad zo weinig tijd aan kwijt, of is dat een fabeltje? Kun je er makkelijk een baantje of zelfs een tweede studie naast doen?

- Is de baankans voor WO rechten wel goed?

- Heb je veel contact met je cliënten? Ik heb zo'n beeld voor me dat een jurist de hele dag
in een kamertje afgesloten aan dossiers zit te werken. Hoe moet ik een werkdag later voor me zien? Misschien heb je al stage gelopen, dat je daar een beeld van hebt.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2009, 16:40
Allure
Allure is offline
- Ik heb niet het idee dat het minder tijd kost dan andere studies (uitzonderingen als geneeskunde ed daargelaten). Als ik het vergelijk met de studies van vrienden (liberal arts & sciences, communicatie, bestuurskunde, bewegingswetenschappen), ben ik zeker niet minder tijd kwijt aan studeren dan zij. Voor rechten moet je heel veel lezen. Soms wel honderd bladzijden per vak per week en dat is exclusief de arresten. De opdrachten komen daar ook nog bij. Dat mensen denken dat een rechtenstudie niet zoveel tijd kost, komt waarschijnlijk door het feit dat er maar weinig contacturen zijn. Dat neemt echter niet weg dat je veel aan zelfstudie moet doen.

- Voor zover ik weet is de baankans goed. Op de site studiekeuze123 kun je daar het een en ander over lezen, oa hoeveel procent van de afgestudeerden binnen een jaar een baan heeft (dat percentage is hoog).

- Ik heb (nog) geen stage gelopen. Maar als je bijv. juridisch adviseur wordt heb je veel contact met clienten, je geeft dan immers advies. En als je advocaat wordt heb je uiteraard ook veel contact met clienten. Het hangt er verder een beetje vanaf welke richting je opgaat (toga, notarieel, fiscaal?). Hoe je een werkdag voor je moet zien is niet zo te zeggen, omdat je veel verschillende dingen kunt gaan doen na je studie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten