Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik denk niet dat Simon dat bedoelde, hij heeft alleen dat lijstje gevonden
![]() Van dat lijstje zou ik aanraden: Boudewijn Buch- De kleine blonde dood (Arbeiderspers, dat vindt je docent vast ook een goede) Karel Glastra van Loon- De Passievrucht (L.J. Veen, ook een literaire uitgeverij) Bernlef- Hersenschimmen (Querido) Verder weet ik het niet goed, met al jouw eisen ![]()
||
Citaat:
![]() Het gaat 'r eigenlijk omdat ik graag een titel wil die niet zo heel bekend is. Zowat 20% van mijn klas heeft de boeken die jij opnoemde al gelezen. En de leraar heeft al waarschijnlijik zo'n boek gelezen zodat hij lekker pittige vragen kan stellen over de thematische laag enzo, ben al niet zo goed in literatuur ![]() Heb op de website van Querido (uitgeverij) al een paar interessante titels gevonden maar wilde de lezers hier ook om leuke boeken/tips vragen ![]()
|
Ik heb net Slaap! van Annelies Verbeke gelezen, dat is misschien ook wel wat. Van een Vlaamse schrijfster, ook wel leuk om iets uit Vlaanderen op je lijst te hebben, toch? En misschien Schaduwkind van P.F. Thomèse, dat is heel erg mooi en ook erg dun
![]() Wel leuk hoor, dat je wat originelers wilt, kan ik me ook wel goed voorstellen ![]()
||
Citaat:
![]() Ik heb de volgende vijf titels: - Kindengel - Beitske Bouwman - Lust - Elfriede Jelinek - Het duivenritueel - Matti Yrjänä Joensuu (wat een draak van een naam trouwens) - Vuurkoraal - Annet de Jong - Honingval - Unni Lindell Heb allemaal de flaptekst van ze gelezen op de site en ze lijken met heel erg boeiend en ga ze ook proberen te lenen bij de bibliotheek.
|
Matti Yrjänä Joensuu, Elfriede Jelinek en Unni Lindell mag je denk ik niet lezen. Volgens mij is het bij SE-literatuur altijd zo dat je Nederlandse literatuur moet lezen en dus geen vertaalde werken.
Het boek Vuurkoraal is een literaire thriller, ook daar zijn Nederlands leraren meestal niet erg over te spreken (hij vindt het vast lectuur ![]() - Niet teveel personages en verhaallijnen Met je bovenstaande 'eis' kom je toch vaak bij wat je docent 'lectuur' noemt terecht. Populaire literatuur, literaire thrillers vallen net als de streekromannetjes enzo toch vaak onder het woord lectuur. Ik denk dat de door jou uitgekozen boeken (behalve Kindengel) toch door je docent worden afgewezen. Wat leuke literatuur die ik op de middelbare school niet door iedereen gelezen zag worden: - Joost Zwagerman - De Buitenvrouw - Gerard Reve - Moeder en Zoon (niet zo'n heel makkelijk boek, toch mooi) - Abdelkader Benali - Bruiloft aan Zee (Nederlandse schrijver hoor en 222 pagina's!) Toch vind ik die grens van 250 pagina's wat vreemd. Als je snel leest kun je ook wel een dikker boek lezen. Daarbij kunnen dunne boeken ingewikkelder zijn dan dikke boeken en ben je er alsnog even lang mee bezig. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Nog iemand suggesties van uitgeverijen (kan 't makkelijkst via de website vinden) behalve Querido? En 't boek mag wel meer dan 250 bladzijden hebben, alleen als het 'r meer dan 300 worden vind ik het qua tijd wel wat krapjes worden ![]()
|
Verwijderd
|
Als je moeite hebt met het vinden van thematische lagen e.d. kan je ook in de bibliotheek boekjes halen waarin de 50 populairste boeken zijn beschreven in SE vragen. De meest voorkomende vragen (titelverklaringen e.d.)en antwoorden zijn dan al gegeven en voor de boeken die je gelezen hebt kan je die dan mooi gebruiken.
|
![]() |
|
Literaire uitgeverijen: De Arbeiderspers, de Bezige Bij, Augustus, L.J. Veen, Prometheus, Nijgh&van Ditmar, Meulenhoff, Van Oorschot... Maar veel van deze uitgeverijen geven niet alleen literatuur uit, maar ook bijvoorbeeld thrillers, zoals Unni Lundell
![]() Ik vind de romans van Esther Gerritsen ook leuk, die zijn ook niet zo dik ![]()
|
|