Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-07-2009, 16:19
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Hoi lezers (ik weet niet of ik in 't juiste subforum zit maar goed)!

Over een maand of 4 heb ik mijn SE-literatuur.
Ik moet nog iets van 6 (ja, wtf! zes!) boeken lezen, en ben een snelle lezer dus moet wel lukken denk ik.
Maar nu zit ik met de vraag, mijn leraar is zo een mierenneuker, hij bepaalt of je een bepaald boek mag lezen of niet, vaak zegt hij alleen ''Dit is lectuur, kies maar een ander boek!'', terwijl 't helemaal geen lectuur is En zijn eisen voor boeken zijn ook zo vaag!

Nu wil ik graag van jullie tips welke boeken ik zou moeten lezen, mijn eisen:

- Niet meer dan 250 pagina's!
- Het boek mag ook wel drama bevatten, maar ook een redelijke dosis spanning
- Het boek mag geen open einde hebben (heb ik zo een hekel aan )
- De voorkeur gaat uit naar boeken van de uitgeverij Querido
- Niet teveel personages en verhaallijnen

Dus heeft iemand van jullie onlangs (of lang geleden ) een boek gelezen, die en aan mijn eisen voldoet, en leuk/goed/spannend is volgens jou?

Laat 't weten in dit topic!

Laatst gewijzigd op 23-07-2009 om 16:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2009, 16:27
Simon
Simon is offline
Kijk nou wat ik op internet vond (van de website van een Arnhemse bibliotheek):

Citaat:
LEESBARE KORTE(RE) LITERAIRE ROMANS VOOR SCHOLIEREN (ca. Havo niveau)

Bernlef, J. Buiten is het maandag 214 p.
Bernlef, J. Hersenschimmen 162 p.
Bernlef, J. Eclips 166 p.
Buch, Boudewijn De hel 121 p.
Buch, Boudewijn Bocht van berkhey 170 p.
Buch, Boudewijn Kleine blonde dood 217 p.
Dis, Adriaan van Zilver of het verlies… 169 p.
Dis, Adriaan van Nathan Sid 205 p.
Dorrestein, Renate Verborgen gebreken 237 p.
Dorrestein, Renate Zolang er leven is 319 p.
Friedman, Carl Twee koffers vol 143 p.
Friedman, Carl Tralievader 119 p.
Giphard, Ronald Ik ook van jou 181 p.
Giphard, Ronald Phileine zegt sorry 213 p.
Giphart, Ronald Troost 221 p.
Glastra van Loon De passievrucht 238 p.
Glastra van Loon Lisa’s adem 238 p.
Grunberg, Arnon Heilige Antonio 96 p.
Grunberg, Arnon Aapje dat geluk pakt 87 p.
Haasse, Hella Tansit 92 p.
Haasse, Hella Fenrir 163 p.
Haasse, Hella Sleuteloog 196 p.
Hemmerechts, Christien Donderdagmiddag half tien 237 p.
Keulen, Mensje van De rode srik 205 p.
Krabbe, Tim De grot 180 9.
Krabbe, Tim Het gouden ei 97 p.
Loo, Tessa de Rookoffer(in alle verhalen) 92 p.
Meer, Vonne van der Avondboot 203 p.
Meer, Vonne van der Eilandgasten 205 p.
Meer, Vonne van der Laatste seiszoen 196 p.A
Meijsing, Doeschka Robinson 116 p.
Minco, Marga De val 81 p.
Moeyaert, Bart Dani Bennoui 84 p.
Mortier, Erwin Alle dagen samen 94 p.
Mortier, Marcel Marcel 141 p.
Oberski, J. Kinderjaren 109 p.
Palmen, Connie De erfenis 95 p.
Peper, Rascha Dooi 158 p.
Pleysier, Leo Wit is altijd schoon 119 p.
Pleysier, Leo Trousse 74 p.
Presser, J. Nacht der girondijnen 97 p.
Slot, Pauline Zuiderkruis 222 p.
Winter, Leon de Serenade 93 p.
Zwagerman, Joost De buitenvrouw 280 p.
Zwagerman, Joost Vals licht 307 p.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 21:31
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
- De voorkeur gaat uit naar boeken van de uitgeverij Querido
Hoezo dit?
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 00:08
Chris-Verhoeckx
Citaat:
Hoezo dit?
M'n leraar letterkunde geeft de voorkeur aan boeken van deze uitgeverij, waarom weet ik ook niet

@ Simon: Jij hebt dus al die boeken gelezen?
Oud 24-07-2009, 08:40
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik denk niet dat Simon dat bedoelde, hij heeft alleen dat lijstje gevonden

Van dat lijstje zou ik aanraden:
Boudewijn Buch- De kleine blonde dood (Arbeiderspers, dat vindt je docent vast ook een goede)
Karel Glastra van Loon- De Passievrucht (L.J. Veen, ook een literaire uitgeverij)
Bernlef- Hersenschimmen (Querido)

Verder weet ik het niet goed, met al jouw eisen
Oud 24-07-2009, 16:55
Chris-Verhoeckx
Citaat:
Ik denk niet dat Simon dat bedoelde, hij heeft alleen dat lijstje gevonden

Van dat lijstje zou ik aanraden:
Boudewijn Buch- De kleine blonde dood (Arbeiderspers, dat vindt je docent vast ook een goede)
Karel Glastra van Loon- De Passievrucht (L.J. Veen, ook een literaire uitgeverij)
Bernlef- Hersenschimmen (Querido)

Verder weet ik het niet goed, met al jouw eisen
Bedankt voor je reply
Het gaat 'r eigenlijk omdat ik graag een titel wil die niet zo heel bekend is. Zowat 20% van mijn klas heeft de boeken die jij opnoemde al gelezen. En de leraar heeft al waarschijnlijik zo'n boek gelezen zodat hij lekker pittige vragen kan stellen over de thematische laag enzo, ben al niet zo goed in literatuur

Heb op de website van Querido (uitgeverij) al een paar interessante titels gevonden maar wilde de lezers hier ook om leuke boeken/tips vragen
Oud 25-07-2009, 09:25
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb net Slaap! van Annelies Verbeke gelezen, dat is misschien ook wel wat. Van een Vlaamse schrijfster, ook wel leuk om iets uit Vlaanderen op je lijst te hebben, toch? En misschien Schaduwkind van P.F. Thomèse, dat is heel erg mooi en ook erg dun

Wel leuk hoor, dat je wat originelers wilt, kan ik me ook wel goed voorstellen Welke titels van Querido heb je gevonden?
Oud 25-07-2009, 13:09
Chris-Verhoeckx
Citaat:
Ik heb net Slaap! van Annelies Verbeke gelezen, dat is misschien ook wel wat. Van een Vlaamse schrijfster, ook wel leuk om iets uit Vlaanderen op je lijst te hebben, toch? En misschien Schaduwkind van P.F. Thomèse, dat is heel erg mooi en ook erg dun

Wel leuk hoor, dat je wat originelers wilt, kan ik me ook wel goed voorstellen Welke titels van Querido heb je gevonden?
Bedankt voor je tips
Ik heb de volgende vijf titels:

- Kindengel - Beitske Bouwman
- Lust - Elfriede Jelinek
- Het duivenritueel - Matti Yrjänä Joensuu (wat een draak van een naam trouwens)
- Vuurkoraal - Annet de Jong
- Honingval - Unni Lindell

Heb allemaal de flaptekst van ze gelezen op de site en ze lijken met heel erg boeiend en ga ze ook proberen te lenen bij de bibliotheek.
Oud 25-07-2009, 20:36
duivelaartje
duivelaartje is offline
Matti Yrjänä Joensuu, Elfriede Jelinek en Unni Lindell mag je denk ik niet lezen. Volgens mij is het bij SE-literatuur altijd zo dat je Nederlandse literatuur moet lezen en dus geen vertaalde werken.

Het boek Vuurkoraal is een literaire thriller, ook daar zijn Nederlands leraren meestal niet erg over te spreken (hij vindt het vast lectuur ). Je mag ze waarschijnlijk wel lezen voor je lijst.

Met je bovenstaande 'eis' kom je toch vaak bij wat je docent 'lectuur' noemt terecht. Populaire literatuur, literaire thrillers vallen net als de streekromannetjes enzo toch vaak onder het woord lectuur.

Ik denk dat de door jou uitgekozen boeken (behalve Kindengel) toch door je docent worden afgewezen.

Wat leuke literatuur die ik op de middelbare school niet door iedereen gelezen zag worden:
- Joost Zwagerman - De Buitenvrouw
- Gerard Reve - Moeder en Zoon (niet zo'n heel makkelijk boek, toch mooi)
- Abdelkader Benali - Bruiloft aan Zee (Nederlandse schrijver hoor en 222 pagina's!)

Toch vind ik die grens van 250 pagina's wat vreemd. Als je snel leest kun je ook wel een dikker boek lezen. Daarbij kunnen dunne boeken ingewikkelder zijn dan dikke boeken en ben je er alsnog even lang mee bezig. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2009, 21:13
Chris-Verhoeckx
Citaat:
Matti Yrjänä Joensuu, Elfriede Jelinek en Unni Lindell mag je denk ik niet lezen. Volgens mij is het bij SE-literatuur altijd zo dat je Nederlandse literatuur moet lezen en dus geen vertaalde werken.

Het boek Vuurkoraal is een literaire thriller, ook daar zijn Nederlands leraren meestal niet erg over te spreken (hij vindt het vast lectuur ). Je mag ze waarschijnlijk wel lezen voor je lijst.

Met je bovenstaande 'eis' kom je toch vaak bij wat je docent 'lectuur' noemt terecht. Populaire literatuur, literaire thrillers vallen net als de streekromannetjes enzo toch vaak onder het woord lectuur.

Ik denk dat de door jou uitgekozen boeken (behalve Kindengel) toch door je docent worden afgewezen.

Wat leuke literatuur die ik op de middelbare school niet door iedereen gelezen zag worden:
- Joost Zwagerman - De Buitenvrouw
- Gerard Reve - Moeder en Zoon (niet zo'n heel makkelijk boek, toch mooi)
- Abdelkader Benali - Bruiloft aan Zee (Nederlandse schrijver hoor en 222 pagina's!)

Toch vind ik die grens van 250 pagina's wat vreemd. Als je snel leest kun je ook wel een dikker boek lezen. Daarbij kunnen dunne boeken ingewikkelder zijn dan dikke boeken en ben je er alsnog even lang mee bezig. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Jammer! 't leken me echt leuke boeken! En wat betreft de verhaallijnen/personages, ja inderdaad, je hebt gelijk Zal dan maar eens verder zoeken op de website van een andere literaire uitgeverij.
Nog iemand suggesties van uitgeverijen (kan 't makkelijkst via de website vinden) behalve Querido?
En 't boek mag wel meer dan 250 bladzijden hebben, alleen als het 'r meer dan 300 worden vind ik het qua tijd wel wat krapjes worden
Oud 25-07-2009, 21:39
Verwijderd
Als je moeite hebt met het vinden van thematische lagen e.d. kan je ook in de bibliotheek boekjes halen waarin de 50 populairste boeken zijn beschreven in SE vragen. De meest voorkomende vragen (titelverklaringen e.d.)en antwoorden zijn dan al gegeven en voor de boeken die je gelezen hebt kan je die dan mooi gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 12:50
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Literaire uitgeverijen: De Arbeiderspers, de Bezige Bij, Augustus, L.J. Veen, Prometheus, Nijgh&van Ditmar, Meulenhoff, Van Oorschot... Maar veel van deze uitgeverijen geven niet alleen literatuur uit, maar ook bijvoorbeeld thrillers, zoals Unni Lundell

Ik vind de romans van Esther Gerritsen ook leuk, die zijn ook niet zo dik
Oud 26-07-2009, 16:56
duivelaartje
duivelaartje is offline
Oh, ik heb deze week een boek van Esther Gerritsen uitgelezen (De kleine miezerige god). Lekker leesbaar inderdaad!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten