Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-07-2009, 10:13
Verwijderd
Ik krijg ooit een test op me persoonlijkheid. De laatste keer hadden ze het over dingen uit kluster B. Ze dachten aan een persoonlijkheidstoornis niet anders omschreven. Nooit offcieel bevestiged maar ze hadden het over dus een combinatie van borderline, narcisme en anti-sociaal.
Is het nou zo dat iedereen in principe een soort van persoonlijkheidstoornis heeft op deze manier. Meestal wat kenmerken uit verschillende dingen. En ik zit in me hoofd soms met die dingen te rotzooien van, Wow is dit nou ernstig of niet.

Herkenning?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-07-2009, 10:13
Verwijderd
ik moet wel zeggen dat die kenmerkenvan die 3 vooral naar buiten komen als het slecht gaat.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 10:17
janosch
janosch is offline
Ze kunnen je van alles aanpraten en het is volgens mij maar net hoe je je voelt op de dag dat je de test maakt en het hangt heel erg af van de antwoorden die je invult. Dus ik vind dit persoonlijk allemaal onzin, maar je kan er je eigen waarde aan hechten. Ik hou niet van psychologen en dus ook niet hun testen en 'geweldige' uitspraken Alsof ze je door en door kennen.
Maar sommige mensen kunnen er veel aan hebben, soms is het een bevestiging voor iets wat je eerst niet helemaal begreep. Maar wat vind je er zelf van dan?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 13:24
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik neem aan dat ze bedoelen elementen uit die persoonlijkheidsstoornissen. Het lijkt me erg sterk dat je een combinatie van die drie stoornissen hebt. Ik heb er verder niet voor geleerd of zo, maar als ik kijk naar van wat die stoornissen inhouden en wat ik er wel van weet, lijkt het me erg stug.

Heb je er verder ook maar 1 test voor gehad en weet je ook wat voor test je ervoor gehad hebt?(Was het een lange test, korte test) Meestal baseren ze zich ook niet op 1 test(je).
Oud 30-07-2009, 11:34
Nijn*
Nijn* is offline
Ik denk inderdaad dat wat Janosch zegt best een beetje kan bepalen hoe zo'n test uitvalt. Natuurlijk zijn ze erop gericht dat alledaagse dingen, zoals je humeur of lichamelijke gesteldheid op het moment dat je die test maakt, er grotendeels uitgehaald kunnen worden. Ik heb zelf ook een paar jaar geleden een uitgebreid psychologisch onderzoek gehad en ik dacht toen ook 'alle vragen die ik nu zo en zo beantwoord, zou ik over een week misschien wel heel anders invullen'. Maar niettemin zijn die testen natuurlijk wel zodanig goed/nauwkeurig bevonden dat ze er diagnoses over kunnen stellen dus wat dat betreft zal het niet teveel bepalen.
Ook lijkt het me inderdaad dat het om elementen uit die persoonlijkheidsstoornissen gaat (zoals Droomvlucht zegt) een combinatie van die drie stoornissen (met deze heftigheid) komt volgens mij zelden of nooit voor (maar ook ik studeer geen psychologie ).

Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe die test precies ging. Was het een volledig psychologisch onderzoek of een enkele test, duurde het lang/kort enz? Want in principe vallen er volgens mij geen officiele diagnoses te stellen op basis van een enkele test, daar is veel meer voor nodig, onder andere individuele intake-gesprekken.
En of je het nu als ernstig moet zien.. ik denk het niet. Een diagnose is ook maar een labeltje van iets wat je al hebt, of je dat nou weet of niet. Het 'handige' is dat je met deze kennis een behandeling erop kunt aanpassen. Verder verandert er helemaal niets aan wie je bent, hoogstens hoe je er zelf naar kijkt.
Oud 04-08-2009, 16:47
MisSunshine
MisSunshine is offline
Bij een persoonlijkheidstest moet ik eigenlijk aan een andere test denken. Waar je eigenschappen uitkomen, En niet wat voor stoornis je wel niet kunt hebben..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten