Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2009, 18:12
gurl19
gurl19 is offline
Ik heb vorige week 's nachts (wat ik eerst dacht) een muggenbult opgekrabd. De volgende dag was de bult heel groot en wit en daar omheen erg rood. Ik heb er een beetje azijn op gedaan en niet meer aangezeten. Het heeft ook niet meer gejeukt.
Maar nu zit er al een week een grote rode kring om het wondje heen, en maak ik mij toch wel zorgen. Helemaal nu ze bij mijn vriend zeiden dat het wel eens een tekenbeet kon zijn.
Ik ben zo bang dat ik voor een lullig muggenbultje naar de dokter ga, maar maak mij toch wel zorgen.
Iemand ervaring of tips?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2009, 18:16
Ieke
Ieke is offline
Het zou kunnen en dan moet je er wel wat mee. Lyme op de lange termijn is niet grappig, terwijl het nu zeer goed en makkelijk te behandelen. Feit dat er een rode kring om zit is toch wel genoeg om naar de dokter te gaan, maar dat hoeft niet acuut, gewoon een afspraak bij de huisarts maken.
Oud 22-06-2009, 21:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Gewoon een afspraak maken en even langsgaan. Beter een keer voor niets dan dat je er jaren later achter komt dat het een tekenbeet was.
Oud 22-06-2009, 21:37
hahaha
hahaha is offline
Wellicht ziet het er zo een beetje uit: http://estb.msn.com/i/B5/9CC4CCB8AD6...8A3BD1EB65.jpg

Als dit het geval is, inderdaad een tekenbeet en een afspraak maken voor een antibioticakuur.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 06:29
gurl19
gurl19 is offline
Er zit niet om de rode vlek nog een kring en het is ook niet zo vuurrood. Gewoon een wondje van het openkrabben en een rode vlek er omheen.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 09:15
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik heb laatst een tekenbeet gezien zonder een witte kring zoals op de foto. Het was gewoon een grote rode vlek ter grootte van een hand. Net alsof iemand er keihard een voetbal tegen aan had geschopt. Hij is er meteen mee naar de dokter gegaan en kreeg een antibioticakuur (doxycycline) van 20 dagen! Volgens mij is 10 of 14 dagen de standaard in Nederland, deze case is in België voorgevallen.

Kortom, ga gewoon vandaag nog naar de dokter (bel even hoe laat je kunt langskomen) en vertel hem dat je het vermoeden hebt dat het ook een tekenbeet kan zijn. De ziekte van Lyme wil je echt niet oplopen, dus in dit geval liever preventief aan de antibiotica. Let trouwens wel op dat antibiotica de werking van de pil beïnvloedt, maar dit zal de dokter je hopelijk ook vertellen
Oud 23-06-2009, 19:44
Verwijderd
Als er rode kringen omheen zitten heb je de ziekte van Lyme. Dit kun je dan meteen vast stellen, en hier moet je dan ook onmiddelijk voor behandeld worden! Zo snel mogelijk in ieder geval, aangezien deze ziekte erg veel bijwerkingen kan hebben.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2009, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Ik heb laatst een tekenbeet gezien zonder een witte kring zoals op de foto. Het was gewoon een grote rode vlek ter grootte van een hand. Net alsof iemand er keihard een voetbal tegen aan had geschopt. Hij is er meteen mee naar de dokter gegaan en kreeg een antibioticakuur (doxycycline) van 20 dagen! Volgens mij is 10 of 14 dagen de standaard in Nederland, deze case is in België voorgevallen.
Veel artsen raden eigenlijk minstens 3 weken aan
Met citaat reageren
Oud 24-06-2009, 14:01
gurl19
gurl19 is offline
Ik ben naar de dokter gegaan, en hij kon niet zeker vaststellen of het een tekenbeet was maar uit voorzorg krijg ik wel antibiotica.
Alleen niet zoveel dagen wat ik hier las. Ik heb 14 pillen en die moet ik 2x per dag nemen. Dus 7 dagen.
Ik hoef mij in ieder geval geen zorgen meer te maken.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2009, 17:03
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Met bloedprikken kan je ook vaststellen of je de ziekte van Lyme hebt maar lang niet elke teek draagt de Lyme (Borrelia) bacterie bij zich.
Oud 26-06-2009, 10:00
Verwijderd
Maar een tekenbeet jeukt meestal niet hoor, en dat beest gaat er niet vanzelf uit
Met citaat reageren
Oud 27-06-2009, 15:45
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Een tekenbeet gaat wel degelijk jeuken, maar dat is wel op het punt dat de teek zich al volgezogen heeft met bloed. Je moet dus wel heel hard gekrabt hebben wil je dat hele opgezwolle lijf van je lijf af hebben gekrabt. Maar goed dat je naar de dokter bent gegaan.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2009, 17:38
gurl19
gurl19 is offline
De dokter heeft er niets uit gehaald.
Hij streek met zijn vinger hard over de wond. Hij zei dat een tekenbeet dan hard was ofzo en heeft me antibiotica gegeven, er is dus niet verwijderd maar ik kan me niet voorstellen dat het beest er nog in zit ofzo.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2009, 19:21
Verwijderd
Nee als zo'n teek al het bloed heeft gedronken dat hij op kan (dat is na 24 tot 36 uur meende ik), laat hij los. En het gaat pas jeuken als je huid geirriteerd raakt, dat is dagen na de beet zelf. Als de teek bv. op je rug heeft gezeten, kan het best dat je hem zo lang niet hebt zien zitten (slechts driekwart van alle mensen met Lyme herinnert zich een tekenbeet).
Met citaat reageren
Oud 28-06-2009, 00:40
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Doxycycline is echt het kutste antibioticum voor in de zomer; je krijgt uitslag van zonlicht.
Oud 28-06-2009, 09:10
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Doxycycline is echt het kutste antibioticum voor in de zomer; je krijgt uitslag van zonlicht.
KIopt. Het advies van de dokter was inderdaad dat hij de zon niet in mocht
Oud 30-06-2009, 03:09
Verwijderd
Het kan ook van een steekvlieg zijn. Dat zijn echte klereleyers. Die bulten zijn mega-groot en jeuken als de tering. Na 1-2 weken zit die bult er nog.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten