Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-08-2011, 14:58
The-Horoz
The-Horoz is offline
hoi,

Mijn school begint over 2 weken en ik zit nou te denken hoe ik het boekengeld moet betalen.
Mijn ouders hebben beide minimumloon en mijn vader is op dit moment nog in de ww.

En het boekengeld moet binnen 2 weken betaald worden en ik weetniet wat ik moet doen, ik ben nog bij het budget advies bureau geweest.
Maar zij zijden dat het betaald kon worden door het kinderbijslag of tegemoetkoming.
Maar beide komen pas over 2 maanden ofso.
Ik ben 16 jaar ik ben werkzaam als vakkenvuller, maar mijn loon is ook niet genoeg voor mijn boekengeld.

Weten jullie misschien wat ik kan doen?

Groetjes.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-08-2011, 20:10
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Kan je het niet in termijnen betalen?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2011, 20:20
The-Horoz
The-Horoz is offline
Jawel ik kan het in 3 termijnen betalen, en dat wil ook doen maar de eerste termijn moet binnen 14 dagen betaald worden. En zoals ik al eerder zij, ons kinderbijslag etc. komt binnen 2maanden
Maar omdat mijn ouders geen geld hebben kom ik dr onder te lijden. Kan ik hier verder niks aan doen?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2011, 20:30
Balance
Balance is offline
Dit is in principe niet iets waar jij je druk om zou moeten maken. Jouw ouders hebben blijkbaar de kinderbijslag er al doorheen en ook overige tegemoetkoming. Dat betekent dat zij nu moeten kijken hoe zij jouw boekengeld gaan betalen, niet jij. Maar ik snap dat je daar nu niet zoveel aan hebt.
Je zou kunnen kijken of er wat dingetjes zijn die je op marktplaats kan zetten. Bijv. oude kleding, een spelcomputer waar je al niet meer mee speelt, etc. Verder kan je in de buurt kijken of er wat extra klusjes te doen zijn om wat geld bij te verdienen.
Oud 28-08-2011, 09:42
Hawahaai
Hawahaai is offline
Misschien kun je ook bij je school uitleggen wat de situatie is en vragen of er mogelijkheden zijn om de betaling meer te spreiden.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2011, 22:45
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Een regeling met school is wellicht mogelijk. Kun je ook de boeken iets later betalen? Of iets meer werken waar je nu werkt? Wellicht kun je de boeken goedkoper op internet kopen.
Kijk ook eens bij berekenuwrecht.nl of je ouders wel van alle regelingen gebruik maken waar je recht op hebt, zoals zorgtoeslag, huurtoeslag, tegemoetkomingen van de gemeente. Heb je nu accuut niet zo veel aan, maar levert uiteindelijk wel geld op.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2011, 08:34
Adore
Adore is offline
Stichting Leergeld helpt gezinnen met schoolgaande kinderen onder de 18 jaar. Als je ouders kunnen aantonen dat ze minder dan 120% van het bijstandsniveau verdienen, dan kom je in aanmerking.
Stichting Leergeld wil namelijk dat een laag inkomen van de ouders geen belemmering vormt voor de kinderen om deel te nemen aan onderwijs (denk aan studieboeken, schoolreisjes, excursies, enz.)

Ze kunnen per e-mail een aanvraag indienen bij hun eigen stad/regio. Er komt ook een gesprek met een intermediair.
Kijk op www.leergeld.nl

Verder inderdaad de school uitleg geven van je situatie, de school heeft er namelijk ook geen baat bij dat jij zonder boeken zit. En wie weet is er inderdaad intern wel een regeling.

Ga ook met je ouders in gesprek, controleer of zij Kindgebonden Budget ontvangen naast de kinderbijslag (Kindgebonden Budget is een maandelijks bedrag). Jij hebt nog geen recht op studiefinanciering, maar je ouders mogelijk wel op 'tegemoetkoming ouders' van DUO. Dit kun je op de site van DUO ook nagaan.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2011, 20:30
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar omdat mijn ouders geen geld hebben kom ik dr onder te lijden. Kan ik hier verder niks aan doen?
Maken je ouders niet gewoon fouten met het uitgeven van geld? Het bestaat gewoon niet dat je met een dubbel inkomen geen geld hebt voor essentiële dingen, dan worden er echt verkeerde prioriteiten gesteld.

Minimumloon + 70% minimumloon van WW is ruim € 2400 per maand aan inkomsten. Dat, plus alle tegemoetkomingen en uitkeringen die er zijn. Hoe kan het bestaan dat jij geen geld hebt voor boeken?
Oud 30-08-2011, 07:43
Verwijderd
Citaat:
Minimumloon + 70% minimumloon van WW is ruim € 2400 per maand aan inkomsten. Dat, plus alle tegemoetkomingen en uitkeringen die er zijn. Hoe kan het bestaan dat jij geen geld hebt voor boeken?
Ja grapjas Dat is niet hoe het werkt.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2011, 09:24
Adore
Adore is offline
Citaat:
Maken je ouders niet gewoon fouten met het uitgeven van geld? Het bestaat gewoon niet dat je met een dubbel inkomen geen geld hebt voor essentiële dingen, dan worden er echt verkeerde prioriteiten gesteld.

Welke tegemoetkomingen en uitkeringen, als ik vragen mag?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2011, 12:45
Verwijderd
Citaat:
Welke tegemoetkomingen en uitkeringen, als ik vragen mag?
Zorgtoeslag denk ik. Afhankelijk van het huis ook huurtoeslag. Ze komen met dat inkomen niet meer in aanmerking voor de overige toeslagen of bijvoorbeeld de kwijtschelding van de afvalstoffenheffing.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2011, 09:34
Adore
Adore is offline
Citaat:
Zorgtoeslag denk ik. Afhankelijk van het huis ook huurtoeslag. Ze komen met dat inkomen niet meer in aanmerking voor de overige toeslagen of bijvoorbeeld de kwijtschelding van de afvalstoffenheffing.
Precies wat ik bedoelde.

Je zit met (uitgaande van) minimumloon + 70% minimumloon op de grens van de meeste tegemoetkomingen. Vaak heb je ergens net geen recht meer op, of heel weinig. En naast de al aanwezige uitkeringen / baan bestaat natuurlijk ook geen recht meer op andere uitkeringen.
Zorgtoeslag nog wel, huurtoeslag wordt al lastig. In heel schrijnende gevallen kun je zelfs spreken van armoedeval en houden ze netto minder over dan mensen in de bijstand met allerlei tegemoetkomingen. Anyway, is schatten want we weten in deze situatie niets zeker.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2011, 10:54
Verwijderd
Inderdaad. Voor hetzelfde geld zijn er nog twee schoolgaande kinderen. Ik bedoelde ook dat het lekker makkelijk oordelen door T_ID is, zoals gewoonlijk, zonder dat hij de situatie kent.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten