Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2009, 22:07
Verwijderd
Ik drink nu een jaar of vier/vijf iedere dag een redelijke hoeveelheid koffie of energiedrank. Dat is er langzamerhand een beetje ingeslopen en inmiddels zit ik op een punt waarop ik moet concluderen dat ik er lichamelijk aan verslaafd ben. Daar heb ik geen zin in, dus ben ik per vandaag flink aan het minderen. Het doel is - geen energiedrank meer, behalve in uitzonderlijke gevallen zoals het langdurig achter elkaar werken aan papers. En maximaal één kopje slappe Senseodrab per dag. Het is nu vakantie, dus dat moet makkelijk haalbaar zijn.

De vraag is nu, heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voor de lichamelijke afhankelijkheid enigszins wegebt? Ik heb namelijk barstende koppijn waar ibuprofen niet tegen helpt en het zou leuk zijn om te weten wanneer 'ie zo'n beetje optieft.

Mensen die ook gestopt zijn met het drinken van exorbitante hoeveelheden koffie of energiedrank mogen zich ook melden in dit topic en, weetikveel, elkaar steunen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 23:49
*oma*
*oma* is offline
Ik heb ook een poos heel veel energydrink gedronken en daarna weer een poos en toen weer etc. Maar nu ben ik eindelijk geminderd. Twee blikjes per week of zo, misschien nog wel minder. Ik heb inderdaad ook een beetje last van hoofdpijn gehad, maar ik weet niet zeker of het daardoor kwam of dat ik het sowieso wel had gekregen.
Hmmm... misschien moet je heel veel water gaan drinken? Verder steun ik je graag in dit proces!
Oud 08-07-2009, 04:24
arPos
arPos is offline
Citaat:
De vraag is nu, heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voor de lichamelijke afhankelijkheid enigszins wegebt? Ik heb namelijk barstende koppijn waar ibuprofen niet tegen helpt en het zou leuk zijn om te weten wanneer 'ie zo'n beetje optieft.
De hoofdpijn ebt weg tussen anderhalve week en een maand, de lichamelijke vraag duurt langer.

Citaat:
Hmmm... misschien moet je heel veel water gaan drinken?
Ja ook
Oud 08-07-2009, 06:06
Verwijderd
Citaat:
De hoofdpijn ebt weg tussen anderhalve week en een maand, de lichamelijke vraag duurt langer.
Hm, demotiverend. Ik las elders iets over drie dagen.

Van andere lichamelijke vraag is overigens geen sprake, ik ben vaak zelfs een stuk wakkerder als ik géén koffie drink. Maar ik drink het toch, want anders krijg ik hoofdpijn. En ik heb geen zin meer om daaraan toe te geven, dus ben ik maar gestopt.

Water drinken doe ik al erg veel, er staat standaard een literpul water naast m'n bureau.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 08:48
Rationeel
Rationeel is offline
gewoon niet stoppen. nouja, met die energiedrank meuk wel, maar koffie is gewoon lekker

wel inderdaad evenredig veel water naast de koffie drinken anders krijg je zo'n droge bek.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 09:12
Verwijderd
Heroïne is ook lekker. Ik rook al als een ketter, één verslaving is genoeg. Koffie, alcohol en THC mogen wat mij betreft netjes binnen de perken blijven
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 09:41
Hulk
Hulk is offline
Ik heb wekenlang 800mg cafeine per dag genomen (zelfde als 10 blikjes red bull)

Daarna in eens gestopt en niks geen ontwenningsverschijnselen of wat dan ook. Vraag me af in hoeverre je hier lichamelijk verslaafd aan kunt raken
Oud 08-07-2009, 10:16
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Heroïne is ook lekker. Ik rook al als een ketter, één verslaving is genoeg. Koffie, alcohol en THC mogen wat mij betreft netjes binnen de perken blijven
als je dan toch bereid bent zo'n periode van ontwenning door te gaan, ga dan af van de sigaretten en niet van de koffie
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 11:35
Verwijderd
Citaat:

Daarna in eens gestopt en niks geen ontwenningsverschijnselen of wat dan ook. Vraag me af in hoeverre je hier lichamelijk verslaafd aan kunt raken
De meeste mensen hebben een tijdlang flinke hoofdpijn als ze stoppen met koffie drinken. Je krijgt ook hoofdpijn als je te lang geen koffie drinkt, want je lichaam heeft zoiets van 'HE WAT MOET DAT' en eist cafeïne. Dat staat ook wel bekend als weekendhoofdpijn, van kantoorlui die op het werk bakken vol koffie drinken en thuis niet. Dus het hele weekend lopen ze met koppijn rond.

Voila, lichamelijke verslaving.

Maar 'wekenlang' is niet lang genoeg om last te krijgen van dergelijke afkickverschijnselen, dan heb je het toch al snel over jaren van koffiegebruik.

Citaat:
als je dan toch bereid bent zo'n periode van ontwenning door te gaan, ga dan af van de sigaretten en niet van de koffie
Nee.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 12:46
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:

Nee.
schoorsteen!

ik drink echt enorm veel koffie en heb nog nooit last gehad van hoofdpijnen o.i.d.
maar ik heb ook nog nooit langer 'droog' gestaan dan een dag of 1/2.

het schijnt te maken te hebben met de bloedvaten in je hersenen die door de caffeïne vernauwd zijn en bij een 'tekort' verwijden en hoofdpijn veroorzaken. er wordt zelfs gewaarschuwd niet in één keer te korten, maar gewoon rustig af te bouwen.

dus ik weet niet wat jij verstaat onder een 'redelijke' hoeveelheid, maar probeer het eens elke week met een kopje (?) te verminderen...
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 14:43
arPos
arPos is offline
Citaat:
Hm, demotiverend. Ik las elders iets over drie dagen.
Het zal ongetwijfeld per mens schelen, ik heb in ieder geval toen ik eens stopte met dat goddelijke zwarte vocht flink lang koppijn gehad die wel met de dag licht afnam.

maar nu drink ik weer koffie dus echt geholpen heeft de poging niet

Citaat:
Van andere lichamelijke vraag is overigens geen sprake, ik ben vaak zelfs een stuk wakkerder als ik géén koffie drink.
rly
Citaat:
Maar ik drink het toch, want anders krijg ik hoofdpijn. En ik heb geen zin meer om daaraan toe te geven, dus ben ik maar gestopt.
Kijk dat is de volhoudersmentaliteit
Oud 08-07-2009, 17:28
Mobius
Mobius is offline
Weken, reken daar maar op. Tijdens het cutten gebruikte ik ook wel spul op cafeïnebasis. Het was fout dat ik het iedere dag gebruikte ipv een weekje wel en een weekje niet, of drie dagen wel en één dag niet. Heeft toch echt wel drie-vier weken geduurd voordat ik van de moeheid af was.
Oud 08-07-2009, 17:30
Mobius
Mobius is offline
Citaat:

Godver, sommige mensen hebben ook alle geluk van de wereld. Ik ga echt zwaar hard op cafeïne, zelfs m'n trainingen worden er stukken intenser van.
Oud 08-07-2009, 18:37
Hulk
Hulk is offline
Heeft op mij niet zo'n groot effect.. Ik kan er ook makkelijk mee slapen. Als ik om 20.00 400mg nam kon ik 3 uur later moeiteloos slapen terwijl cafeine een halfwaardetijd heeft van 5 uur.
Is juist een voordeel lijkt me als je er echt wat van merkt

De eerste paar dagen gaf het me wel energie maar daarna niks meer. Daarom ben ik er ook mee gestopt, want ik heb af en toe echt een energieboost nodig met stappen ofzo. Wel waus als je dan 1000mg moet nemen om een beetje wakker te blijven . Dus nu neem ik het heel af en toe nog maar zodat het zn effect blijft houden.
Oud 08-07-2009, 19:31
Mobius
Mobius is offline
Hoe noem je het tegenovergestelde van insomnia? Misschien heb je dat wel?
Ik heb ooit 800 mg cafeïne gehad om 10 uur 's ochtends. Die nacht daarop niet geslapen. De volgende dag nog steeds helemaal strak en uiteindelijk aan het eind van de nacht van de volgende dag in slaap gevallen, voor twee uurtjes. 200-300 mg is voor mij meer dan genoeg. Als ik een gabber was zou het echt een uitkomst voor me zijn.
Oud 08-07-2009, 22:50
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
Hoe noem je het tegenovergestelde van insomnia? Misschien heb je dat wel?
Uitsomnia?
Oud 09-07-2009, 07:50
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Uitsomnia?
Hop, daar gaat m'n brinta, tegen m'n beeldscherm aan.
Oud 09-07-2009, 17:21
kous
kous is offline
Cafeine is 1 van de weinige drugs in de maatschappij die iedereen ontkent, maar ja. 95% van de mensen is verslaafd aan cafeine. De andere 5% drinkt thee enzovoort ( me ) xD
Probeer eens je ouders of andere koffiedrinkers eens 2 weken geen koffie te doen drinken? om het even hoeveel ze ook zagen dat het geen verslaving is, THEY WONT BE ABLE TO DO IT. De meesten proberen het zelf niet en vinden het een belachelijk idee.
Oud 09-07-2009, 17:59
SacredRose
SacredRose is offline
Citaat:
Cafeine is 1 van de weinige drugs in de maatschappij die iedereen ontkent, maar ja. 95% van de mensen is verslaafd aan cafeine. De andere 5% drinkt thee enzovoort ( me ) xD
Probeer eens je ouders of andere koffiedrinkers eens 2 weken geen koffie te doen drinken? om het even hoeveel ze ook zagen dat het geen verslaving is, THEY WONT BE ABLE TO DO IT. De meesten proberen het zelf niet en vinden het een belachelijk idee.
vergeet niet dat in een thee ook cafeine zit
mischien wel niet zoveel als in koffie maar je kan er nog steeds verslaafd aan raken.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2009, 18:39
Mobius
Mobius is offline
95% is zwaar overdreven.
Oud 09-07-2009, 21:45
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Citaat:
mischien wel niet zoveel als in koffie maar je kan er nog steeds verslaafd aan raken.
om iets preciezer te zijn: in thee zit ongeveer de helft minder caffeïne dan in koffie, alleen wordt het vaak theïne genoemd.

en echte theeleuten drinken vaak nog meer thee dan echte koffiedrinkers koffie
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 06:44
Verwijderd
Sommige mensen zijn ook gevoeliger voor caffeïneverslaving dan anderen. De meerderheid van de mensen die dagelijks enkele koppen koffie drinken, is daar afhankelijk van, alsin: als ze stoppen voelen ze zich een paar weken 's ochtends niet fit en kunnen ze hoofdpijn krijgen en zich trillerig voelen. Maar dat is niet zo erg, want een paar koppen koffie per dag is niet slecht voor je . Erg veel koffie wel, dat geeft vooral kans op slokdarmbeschadigingen doordat het de maagzuurproductie stimuleert.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 23:31
Verwijderd
Citaat:
Niet in kruidenthee hoor, alleen in zwarte thee, early grey e.d.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 23:34
Verwijderd
Groene thee ook.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2009, 00:13
Verwijderd
Prima tijd om te minderen, vooral als het warmer begint te worden. Persoonlijk heb ik dan minder zin in warme dranken. Zorg in ieder geval dat je niet 's ochtends jezelf die slappe senseomeuk gunt maar begin met een sapje. Probeer juist dat kopje koffie 's middags te nemen. Ik was namelijk nogal verslaafd aan mijn 'ochtendbakkie' en dat leidde tot slaapproblemen. Zo ben ik uiteindelijk geminderd
Met citaat reageren
Oud 11-07-2009, 06:00
Vice
Vice is offline
Koffie vervangen voor thee of is dat iets te simpel.
Oud 11-07-2009, 10:24
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Prima tijd om te minderen, vooral als het warmer begint te worden. Persoonlijk heb ik dan minder zin in warme dranken. Zorg in ieder geval dat je niet 's ochtends jezelf die slappe senseomeuk gunt maar begin met een sapje. Probeer juist dat kopje koffie 's middags te nemen. Ik was namelijk nogal verslaafd aan mijn 'ochtendbakkie' en dat leidde tot slaapproblemen. Zo ben ik uiteindelijk geminderd
Omdat jij 's ochtends een bakje koffie nam, had jij 's nachts slaapproblemen
Oud 11-07-2009, 12:27
Verwijderd
Citaat:
Je bed niet uit kunnen komen is ook een slaapprobleem.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2009, 13:51
Hulk
Hulk is offline
je zult er toch uit moeten komen om die koffie te drinken toch... of bedoel je moeilijk wakker worden 's ochtends? vind ik persoonlijk niet echt een slaapprobleem.
Oud 12-07-2009, 13:44
Verwijderd
Citaat:
yeah orly
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten