Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-07-2009, 14:39
markolst
markolst is offline
Hallo allemaal,

Ik weet even niet meer wat verstandig is om te doen.. In eerste instantie heb ik gekozen voor HBO maatschappelijk werk en dienstverlening, maar krijg nu toch mijn twijfels en zit er serieus over te denken om mijn inschrijving in te trekken. Maar wat dan?

Ik heb mijn diploma MBO 4 Juridisch behaald, en heb dus een leuke basis gelegd, vind ik zelf tenminste. Ik heb een jaar stage gelopen in de bijlmer bajes en aansluitend daar mijn vakantiewerk gedaan, wat weer een hoop ervaring met zich meebrengt. Ik heb daar het verlof geregeld van de gedetineerden, overplaatsingen, rapportages geschreven en uiteraard ook veel met de jongens gepraat daar. Ik wil hier ook echt in verder.

Als ik kijk naar de HBO studie maatschappelijk werk, denk ik niet dat dit echt iets voor mij is, het is veel te breed en ik weet van mijzelf dat ik geen voltijd studie meer moet doen, omdat ik de concentratie daar niet voor kan opbrengen en het hele idee ''school in de banken'' niet meer zie zitten. Ik zag op opleiding.nl wel leuke thuisstudies, maar dat is ook maar beperkt en je krijgt geen vergoeding van de overheid ("studiefinanciering").

Een jaar werken zou ik wel willen, maar dan wil ik er wel naast leren, dus thuisstudies naast mijn werk doen waar ik ook echt iets aan heb. Ik ben heel concreet gewoon op zoek naar een studie die zich echt richt op het gevangeniswezen, en daarnaast eventueel een tijdelijke baan die zich in diezelfde wereld begeeft.

Wie kan mij helpen? Wat is een verstandige keuze? Ik ben net 19 jaar..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-07-2009, 16:18
Verwijderd
Misschien MWD of SPH In deeltijd studeren? Of duaal (alleen kan dat vaak pas vanaf het derde jaar ofzo)? En dan ernaast in het gevangeniswezen werken?

Anders zou ik eens bij de gevangenis waar je gewerkt hebt informeren welke studie je zou kunnen doen?
Met citaat reageren
Oud 19-07-2009, 18:12
markolst
markolst is offline
Bedankt voor je reactie. Het probleem is, dat er momenteel een vacaturestop is, dit is bepaald vanuit Den Haag. Hoelang dit zal zijn is niet bekend, voor mij teminste niet en zit een baantje bij justitie er het komende jaar niet in.

Ik zou MWD wel willen doen, maar dan slechts bepaalde onderdelen daarvan, het is dusdanig breed dat ik aan veel niets tot weinig zal hebben in de gevangenis. Als ik het in deeltijd zou gaan doen, moet ik daar ook een baantje naast hebben, en wat dat betreft ben ik misschien wel te kieskeurig, maar ik zou dit graag binnen justitie of een soortgelijk iets willen doen, zo'n baantje.. En geen supermarkt of productiefabriek, hier heb ik al 4 jaar ervaring mee.

Ik zag dat ik ook voor iets van 200 euro in 6 maanden mijn BOA opleiding kan halen.. Geheel thuisstudie en een aantal keer per jaar examen doen, en klaar. Maar volgens mij is dat vooral voor mensen die naast hun huidige baan willen bijleren, en niet voor iemand als ik die net klaar is met school en ''iets'' wil doorleren. Ik zou verschillende diploma's en/of certificaten willen halen, en niet 3/4 jaar lang vastzitten aan 1 opleiding. Ik hou wel van veranderingen.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2009, 22:01
Verwijderd
Als je MWD in deeltijd zou doen, moet je (over het algemeen) een baan in die sector hebben, dus geen supermarkt of productiefabriek. Natuurlijk zijn er ideale situaties, maar misschien kun je ook op zoek naar een alternatief? Bv. werken met moeilijk opvoedbare jongeren oid? Mochten er dan weer mensen gezocht worden bij justitie, dan heb je werkervaring, waardoor de kans groter is dat ze je aannemen.

En juist als je van verandering houdt, zou ik me niet zo vastpinnen op het gevangeniswezen, maar me ook op andere dingen richten.

Maar weten ze bij de gevangenis waar je stage hebt gelopen geen interessante cursussen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten