Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2009, 17:39
lol_nl
lol_nl is offline
Ik wil jullie graag vertellen over een van mijn observaties van de laatste tijd, waar ik nogal mee zit en veel over pieker.

Het gaat om hoe ik zie dat mensen zich hebben ontwikkeld op de middelbare school. Ik zit nu in mijn laatste jaar (6 VWO) en kan nu dus terugblikken op de afgelopen jaren. Als ik dan kijk naar de leerlingen op mijn school, merk ik o.a. het volgende: heel veel leerlingen die in de lagere klassen hele hoge cijfers haalden, falen nu meer en meer. Ik heb het dan voor een groot deel over meisjes die in de lagere klassen al heel ijverig waren maar het nu slecht doen. En dan bedoel ik niet gewoon slecht: een paar die in de eerste en tweede bijna alleen maar 10en haalden halen nu bijna alleen maar onvoldoendes. Verder zijn het vaak ook types die als je met ze praat je de indruk geven dat ze helemaal niet slim zijn... trage types die vaak de hele dag niet heel ontspannen eruit zien en vaak klagen over moe zijn.

En zou je ze iets laten doen als debatteren, dan zouden ze er al helemaal niks van bakken. Ik snap het niet... waarom vergaat het zo slecht met sommige vroegbloeiers? Ik ben zelf ook zo'n vroegbloeier - 1 klas overgeslagen, nog steeds 550 op de cito - en heb daar ook last van de laatste tijd. Terwijl voor sommige mensen school een soort speeltuin lijkt, zie ik mezelf en een paar anderen dagelijks zich er doorheen sleuren - wij hebben dan ook echt geen energie om veel met elkaar te communiceren zoals veel jongeren dat doen. Aan het eind van de dag zijn we dan doodmoe en hebben we nauwelijks nog energie om huiswerk te maken, laat staan met vrienden omgaan.
En we hebben een typische HBO-denkniveau ontwikkeld: hard werken, leren, doorstampen... maar bij elke hypothetische vraag die sommige snelle jongens dan aan ons stellen vallen we helemaal stil. Ook bij onverwachte tentamenopgaven krijgen we spontaan black-outs.

Daar tegenover zie ik ook types die het altijd rustig aan hebben gedaan, nooit zich hebben ingespand en altijd een nuchtere houding hebben. Types die altijd met een rapport vol 6en overgaan. Sommige van die types bloeien nu echt open en zijn min of meer de slimmeriken van de klas geworden. En veel van ze lijken tomeloze energie te hebben, op sociaal gebied heel erg ontwikkeld te zijn en de hele dag prikkelende gesprekken (over 'coole' dingen waar jongeren veel over praten) te voeren.

Als ik zo naar ons kijk zou ik denken dat geen van ons met gemak een WO-opleiding zou aankunnen. Het zal in ieder geval hard bikkelen worden. En dat terwijl we allemaal op het VWO zijn toegelaten omdat we de capaciteiten ervoor leken te hebben - hoge CITO-scores, etc. - en ook in de lagere klassen behoorlijk goed scoorden.

Hoe kan het zo zijn dat er zoveel mensen zijn die op jonge leeftijd zo veel potentie lijken te beschikken maar daar later gewoon niks van weten te benutten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2009, 22:20
Verwijderd
Dat heeft met logisch redeneren en gezond verstand te maken. Iemand met een gezond verstand kan onverwacht een tentamenvraag oplossen.

Jij hebt dat nou eenmaal niet. Het enige wat jij kan is woordjes leren van NL naar EN en andersom, maar geen zinnen bouwen. Jij kan alleen doen wat de juffrouw of meester je opdraagt, maar logisch redeneren zit er niet in. Hoe de wereld in elkaar zit heb jij geen flauw benul van. Dat is iets wat je in de latere klassen leert (of meot toepassen) en niet in de onderbouw.

Hardlopers zijn doodlopers. Dat zag ik ook bij de aanvang van een studie. Mensen die in het beginhoge cijfers haalden, gingen later af als een baksteen.

Mensen die het in het begin kalm aan deden, hadden meer tijd over voor andere vaardigheden te ontwikkelen en de wereld om hen heen te ontdekken (van seks, drugs tot vuurwerk afsteken, zuipen in de kroeg, tot computer spellen spelen, ruzie met vrienden, tv kijken) Ja, zelfs van narigheid kun je leren. Jij zult je daar minder mee bezig hebben gehouden en dat deel van je ontwikkeling mis je. Met die bezigheden ontwikkel je een gezond verstand(maar ook kennis), dat je later kan gebruiken.

Voorbeeld. Als iemand is opgepakt voor vuurwerk afsteken, dan weet hij-zij wat het is en hoe het rechtssysteem in elkaar zit. Diegene moet naar halt en leert daar een ander soort mensen kennen, (al is het maar voor een paar uur) met andere opvatting en mentaliteit van het leven (de gemeentemannen).

Ik wist op m´n 12e hoe je een hijskraan, heftruck en trekker moest besturen. Op m´n 16e een vrachtwagen en op m´n 18e leerde ik vrachtwagens besturen. Die kennis die ik toen opdeet, heeft me echt wel geholpen met het ontwikkelen van gezond verstand en heeft er toe bijgedragen dat ik beter was in school. Ikzelf was het best in school in 4 en 5 HAVO.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 22:08
Pater Noster
Pater Noster is offline
Bekend verhaal, de reden waarom was denk ik niet helemaal op mij van toepassing.

Op de basisschool ook goed getoetst op de CITO, vwo-advies gekregen en naar een gymnasium gegaan. Jaar 1 t/m 3 gingen prima, moest er wel keihard voor bikkelen. Vanaf jaar 4 ging het meteen al klote, haalde alleen nog maar drieen en vieren, uiteraard blijven zitten. Tweede keer 4e klas met allemaal zessen naar de 5e klas gegaan, en halverwege de 5e van school af gegaan en in januari begonnen in 4 havo op een andere school.

Universiteit zag ik al helemaal niet zitten, leek me veel te zwaar. Na uiteindelijk met veel pijn en moeite een havo diploma gehaald te hebben gelijk doorgegaan naar hbo, wat ik dan weer wel in 1x heb gehaald. Praktijk/Projectonderwijs beviel me veel beter dan dat theoretische geneuzel op de middelbare school.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2009, 18:26
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Om even wat positiever te zijn dan die eerste twee: ook ik haalde vooral in de lagere klassen hoge cijfers, om in de vierde en vijfde klas plotseling een stuk minder te scoren. Ik moest het ook vooral van mijn ijverigheid hebben en ik ben best goed in dingen uit mijn hoofd leren, maar logisch nadenken en debatteren en zo vind ik lastiger. Maar ik heb wel gewoon in één keer mijn vwo gehaald en ben daarna aan een wo-opleiding begonnen. En daarbij ben ik gewoon op dezelfde manier door gegaan en ook deze opleiding heb ik netjes in vier jaar afgerond. Dat kan best. Als jij gewoon altijd je huiswerk af hebt en doet wat je moet doen, dan haal je het heus wel, zeker als je al in de lagere klassen bewezen hebt dat je best hersens bezit. Met hard werken kom je een heel eind.
Oud 30-11-2009, 20:04
Verwijderd
Citaat:
Dat heeft met logisch redeneren en gezond verstand te maken. Iemand met een gezond verstand kan onverwacht een tentamenvraag oplossen.

Jij hebt dat nou eenmaal niet. Het enige wat jij kan is woordjes leren van NL naar EN en andersom, maar geen zinnen bouwen. Jij kan alleen doen wat de juffrouw of meester je opdraagt, maar logisch redeneren zit er niet in. Hoe de wereld in elkaar zit heb jij geen flauw benul van. Dat is iets wat je in de latere klassen leert (of meot toepassen) en niet in de onderbouw.

Hardlopers zijn doodlopers. Dat zag ik ook bij de aanvang van een studie. Mensen die in het beginhoge cijfers haalden, gingen later af als een baksteen.

Mensen die het in het begin kalm aan deden, hadden meer tijd over voor andere vaardigheden te ontwikkelen en de wereld om hen heen te ontdekken (van seks, drugs tot vuurwerk afsteken, zuipen in de kroeg, tot computer spellen spelen, ruzie met vrienden, tv kijken) Ja, zelfs van narigheid kun je leren. Jij zult je daar minder mee bezig hebben gehouden en dat deel van je ontwikkeling mis je. Met die bezigheden ontwikkel je een gezond verstand(maar ook kennis), dat je later kan gebruiken.

Voorbeeld. Als iemand is opgepakt voor vuurwerk afsteken, dan weet hij-zij wat het is en hoe het rechtssysteem in elkaar zit. Diegene moet naar halt en leert daar een ander soort mensen kennen, (al is het maar voor een paar uur) met andere opvatting en mentaliteit van het leven (de gemeentemannen).

Ik wist op m´n 12e hoe je een hijskraan, heftruck en trekker moest besturen. Op m´n 16e een vrachtwagen en op m´n 18e leerde ik vrachtwagens besturen. Die kennis die ik toen opdeet, heeft me echt wel geholpen met het ontwikkelen van gezond verstand en heeft er toe bijgedragen dat ik beter was in school. Ikzelf was het best in school in 4 en 5 HAVO.
Iemand met gezond verstand kan een onverwachte tentamenvraag oplossen? Ik ken mensen genoeg die dat wel kunnen, en vervolgens wel met hun dronken kop gaan autorijden of het merendeel van hun geld vergokken. Die mensen hebben misschien wel een goed analytisch vermogen, zijn misschien wel academisch, maar gezond verstand ontbreekt het hen nog.

Ik vind het nogal grof om tegen iemand te zeggen dat die persoon geen gezond verstand heeft, alleen maar omdat deze niet elke vraag kan oplossen en black-outs krijgt.

Daarnaast zie ik totaal niet hoe mensen die 'rustig aan doen' meer in de wereld staan. Er zijn mensen ten overvloede die alleen maar computer spelletjes spelen en nooit in de 'normale' wereld komen, amper wat aan hun studie doen en net aan zesjes halen. En genoeg mensen die kei hard studeren en daarnaast ook lekker de beest uithangen of zich wat meer in de maatschappij mengen.

En daarbij is 'meer in de wereld/het leven staan' weinig direct van invloed op je studievaardigheden. (Hoewel denk ik wel deels afhankelijk van de opleiding die je doet.) Dat je weet hoe de maatschappij in elkaar steekt is hartstikke goed en dat leer je inderdaad niet door veel huiswerk te maken. Maar weten hoe de wereld in elkaar steekt helpt je ook echt niet bij je wiskundesommen of bij je Franse grammatica (wat je in het algemeen niet op straat leert).

Het enige wat ik me hoog uit kan voorstellen (en nu ga meteen even generaliseren) is dat de mensen die het aan het begin van hun schooltijd een stuk rustiger aan doen, daardoor zoals jij zegt meer van de maatschappij meekrijgen en meer in het leven staan, en daardoor een stuk meer zelfvertrouwen mee krijgen en een doel om voor te studeren. Dit terwijl mensen die hun school beginnen met keihard leren en zich voor de rest afzonderen wat later de wereld beginnen te ontdekken en merken dat ze daar niet zo makkelijk in passen als ze eerst dachten of als ze zouden willen (daar misschien wel onzeker van worden) en moeite hebben om leren en 'leven' te combineren.

Gezond verstand is mijn inziens goed voor jezelf en voor anderen kunnen zorgen en je goed je weg in een samenleving kunnen vinden. Gezond verstand is niet hoe goed je een onverwacht vraagstuk op een tentamen kan oplossen.

En het feit dat jij al snel kon autorijden en misschien wel op andere manieren dingen goed kon in de maatschappij, een goed beeld had van de maatschappij, dat je met verschillende mensen gemakkelijk om kon gaan en dat je misschien wel een 'gezond verstand' had. Daar heb je bij je HAVO ook weinig aan, daar heb je een bepaald denkvermogen voor nodig.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 17:55
asinnema
asinnema is offline
Ik denk dat het vooral komt omdat heel veel mensen, ik ben er één van, wat onder hun niveau presteren, vooral die eerste jaren. Zodra het dan moeilijk wordt hebben ze de vaardigheden van 'woordjes stampen' niet goed geleerd. Zo ging/gaat het ook voor mij. Op de basis- en middelbare school had ik hier geen enkel probleem mee, ik hoefde iets maar één keer te horen en dan wist ik het al wel. En ik snapte niet waarom klasgenootjes er zulke moeite mee hadden.

Net als 'verwend zijn' in feite. Als je altijd bent vertroeteld en verzorgd, en je wordt op straat geschopt, dan is het even flink schrikken en zul je tijd nodig hebben om weer op te krabbelen.

Ik vind reactie nummer 2 niet echt vriendelijk. Waarom moet dit zo? De originele threadstarter wil gewoon begrijpen waardoor dit komt.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2009, 09:51
Volk
Volk is offline
Ik deed het de eerste jaren op het middelbaar ook heel goed. Later kreeg ik vaker slechte cijfers. Dit komt vooral omdat ik het schoolsysteem toen doorhad. Ik hoefde echt niet te presteren om het te halen. En als dat niet hoeft, als school geen uitdaging is en als je zelf docenten moet gaan corrigeren, tja, dan heb je er geen zin meer in natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2009, 23:50
Breg
Breg is offline
Hmm ik heb dit eigenlijk nooit gehad. Ik presteer al mijn hele leven vanaf de basisschool t/m nu in mijn 3e jaar van de universiteit redelijk constant.
In groep 2 van de basisschool kon ik een klas overslaan, maar mijn ouders wilden het niet, dus heb gewoon alle klassen doorlopen, meestal bij de beste 10% van de klas ofzo.

Ik was echter nooit een leerling die niks hoefde te doen en alsnog negens en tienen haalde. Ik heb altijd netjes mijn huiswerk gemaakt, en ook nu op de universiteit probeer ik alles zo veel mogelijk bij te houden ipv alles tot het laatste moment te bewaren.

Misschien heeft het geholpen dat ik na de middelbare school 2 jaar lang andere dingen gedaan heb (reizen, werken) en zodoende 2 jaar lang echt helemaal niks met studeren te maken heb gehad, maar andere ervaringen opgedaan heb, zodat ik niet al uitgeblust was tegen de tijd dat ik met studeren begon maar juist weer nieuwe energie had opgedaan?
Oud 05-12-2009, 23:57
Batave
Batave is offline
Als je niet leert, leer je meer. Onderzoek heeft aangewezen dat ons onbewuste 20.000 keer beter dingen kan verwerken dan ons bewuste. Als je 24/7 met school bezig bent, dan gun je je onbewuste geen kans. Als je het rustig aan doet, regelmatig wat doet, stimuleer je je leervermogen meer.

Om het maar even over een andere boeg te gooien.
Oud 06-12-2009, 15:47
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Ik heb het juist andersom

Cito toets Havo advies (wel naar havo-vwo klas gegaan)
Daarna klas 1 en 2 havo-vwo, klas 3 havo
toen vwo 4 en nu vwo 5.
Terwijl ik toen heel slecht was in wiskunde enzo heb ik nu toch een exact profiel en haal ik 7s op wiskunde B en natuurkunde (stond zelfs een onvoldoende in de 3e op wiskunde en natuurkunde)

En toch besteed ik niet echt meer tijd aan school...
Ben wel heel saai.. nooit uitgaan, niet roken en geen alcohol...

Het ligt aan het puberen als je t mij vraagt, was je zegt in de 1e post herken ik ook wel. Maar dat is vooral bij de mensen die nu inderdaad niks meer doen maar ook zich te veel aantrekken van anderen: alleen maar meegaan met de groep en vooral veel plezier.
Argumenten als: "je bent maar 1x jong"

Dat onafhankelijk willen zijn en altijd maar nee zeggen tegen mensen die het toch beter weten, alleen omdat dat stoer is. bang zijn om uit de groep te vallen
Met citaat reageren
Oud 07-12-2009, 20:44
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
In het begin maakte ik huiswerk en deed het zo als het hoorde, maar al gauw toen ik door had dat je alleen maar zesjes hoefde te halen, ben ik dat gaan doen. Proefwerk weken waren vakantie want je hoefde toch maar 2 uurtjes voor een proefwerk te leren. Huiswerk schoot er steeds meer bij in. Vanaf de 3e heb ik eigenlijk bijna niks meer gedaan. Toch gewoon makkelijk Havo gehaald. Daarna 2 jaar HBO gedaan waar ik gewoon zessen en zevens haalden. Ik vond er niks aan en nu doe ik universiteit en mijn eerste cijfers zijn 2 achten en een zeven. Dus dat is stukken beter als in mijn hele middelbare school carrière. Dus misschien ben ik gewoon een laatbloeier of ik was altijd al slim? Het verschilt gewoon heel erg per persoon hoe die zich ontwikkelen en waar ze beter in zijn.
Oud 09-12-2009, 00:10
arPos
arPos is offline
Mensen worden lui, gaan uit, drinken, worden verveeld door de lesstof of denken alles al te kennen.

maar ook is het niveau in de laatste klassen moeilijker, wat je in de eerste krijgt sluit misschien nog goed aan op je basisschoolstof, daarna moet je zelf gaan bijblijven.
Reageren

Regels voor berichten