Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Je kan je collegegeld terugkrijgen van de belasting he (een deel althans).
|
Ik weet het niet zeker, want ik zit helemaal niet in dezelfde situatie, maar volgens mij kun je niet zo zeer je collegegeld terug krijgen, maar kun je het als aftrekpost opgeven. Daardoor is uiteindelijk je verzamelinkomen later, wat betekent dat je minder belasting hoeft te betalen (of meer terug krijgt).
Studeren oogt overigens duur als je nog student bent, maar 1600 euro heb je eigenlijk zo bij elkaar gewerkt als je fulltime kan werken. Ook geld voor boeken ed. kun je in redelijke tijd verdienen. Als je daarbij kosten hebt als eten&drinken, huur, verzekering, etc. zal het je wat langer kosten en is een jaartje er tussenuit een optie. Maar als je overige kosten niet erg hoog zijn, kun je kijken of je in de zomer flink bij kan beunen.
|
Verwijderd
|
ik ga dit topic ook even volgen. zit er ook aan te denken, maar een 3/4 jarige studie wordt inderdaad lastig te financieren. ik ga daarom denk ik voor een 1-jarige vervolgopleiding, hoewel ik eigenlijk liever mijn kennis wil verbreden dan verdiepen.
heb je al gekeken naar de flex-opleiding? (tenminste, ik ga ervanuit dat ze dat voor illustratie ook aanbieden?) dat is ook nog een idee, dat is er juist op berekend om ernaast te werken en bovendien zit je dan ook niet met dat je 'al zo oud bent' en geen werkervaring hebt (hoewel ik me aansluit bij signy, denk niet dat werkgevers het als probleem beschouwen). mij lijkt het niks voor mezelf, maar het is natuurlijk een mogelijkheid ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Ik heb eerst 4 jaar geschiedenis gestudeerd en kon toen met mijn bachelor een verkorte bachelor in 1 jaar halen bij kunsten, cultuur & media. Daar doe ik nu de master van. Maargoed, ik ben dus dit jaar klaar en ik denk niet dat je veel aan deze info hebt
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
De financieel meest interessante optie is parttime werken, parttime studeren, of avondschool. Zeker als je je studie doet op het gebied van je baan. Let wel: kan heel zwaar zijn, reserveer je steen maar alvast, dan kan je er over 3 jaar onderuit komen
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat er weinig anders op zit dan de tijd die je nu over hebt naast je afstuderen en zometeen de hele zomervakantie te spenderen aan fulltime werken. Dan zou het moeten lukken je collegegeld bij elkaar te krijgen en misschien ook nog een leuke hoeveelheid startgeld. Ik weet niet hoe zwaar de opleiding is die je wilt gaan doen, maar al met een uur of zes werken in het weekend verdien je toch zo'n 300 euro per maand. Het wordt krap, maar dat is toch waar je je op moet voorbreiden.. Succes iig, vind het heel knap van je dat je er nog motivatie voor hebt! (ben zelf na 4 jaar studeren helemaal zat)
|
Mijn situatie is ietsje anders, maar ik zit wel een beetje met dezelfde dingen.
Ik heb een driejarige bachelor in 4 jaar gedaan en ben nu bezig met een anderhalfjarige master, waar ik niet nog een half jaar extra studiefinanciering voor krijg, grmbl. Ik krijg dus al sinds september geen studiefinanciering meer. Ik had daarvoor gelukkig een goedbetaalde baan en dus een hoop spaargeld, waar ik het afgelopen half jaar van geleefd heb. Dat is nu alleen een beetje op, dus ik moet nu gaan lenen (niet van de ibgroep, maar van mn moeder, die heeft genoeg geld en rekent geen rente). Als ik klaar ben met deze master heb ik alleen nog helemaal geen zin om te gaan werken, dus ik zit erover te denken om nog een master te doen. Ik zou heel graag in een Engelstalig land willen studeren, maar dat kost helemaal bakken met geld dus dat wordt het niet. Terug naar Nederland wil ik sowieso niet, dus waarschijnlijk wordt het dan een master hier in Zweden en dan een half jaar uitwisseling doen in Australië of Engeland, als dat kan. Masters hier duren twee jaar, dus dan ben ik nog wel even bezig. Met geld moet het op zich wel lukken gok ik, ik studeer dan wel totaal 7,5 jaar dus kan een half jaar niet lenen van de ibgroep, maar zoals gezegd wel van mn moeder. Ik krijg 300 euro per maand van mn ouders waarvan ik hoop dat ze dat ook nog willen blijven betalen tijdens mn tweede master en in Zweden heb je geen collegegeld. Studieschuld kan me niet zoveel schelen, ik heb de afgelopen 4 en een half jaar niets geleend dus ik vind dat het nu wel mag. Leeftijd zit ik wel een beetje mee. Ik zou dan 26 zijn als ik afgestudeerd ben, maar dat is denk ik niet zo heel erg. Als ik nu in mijn klas kijk ben ik sowieso de jongste. Alleen zou ik 24 zijn als ik met mn tweede master begin, en als ik dan op uitwisseling zou gaan 25, en ik vraag me af of dat niet een beetje oud is. Niet dat jij hier wat aan hebt maar ik wilde het even kwijt ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik kan wel enigszins een idee geven over aflossen. Ik heb een behoorlijke tijd flink geleend bij IB-groep, dat liep uiteindelijk op richting de 20.000 euro. Dat heb ik nu na drie jaar fulltime werken afgelost. Daarbij inbegrepen dat ik nog steeds op kamers zit en dus vrij goedkoop leef qua huur (maar ik heb wel een auto, dat kost ook elke maand geld). Daarbij ook inbegrepen dat mijn salaris niet bijzonder hoog is, als je veel verdient kun je natuurlijk sneller aflossen als je dat wilt. IB-groep is gelukkig wel heel ruim qua aflossen, je hoeft er niet direct mee te beginnen en het minimum bedrag per maand is niet heel hoog, want je kunt het uitspreiden over 15 jaar.
Oh geld is geen probleem meer ![]() Naja, qua werk kun je het ook in andere dingen zoeken, ga ergens in een (studie)vereniging iets doen, doe vrijwilligerswerk, zoek een relevant bijbaantje, of ga op een andere manier aan de slag naast je studie... |
![]() |
|
Verwijderd
|
Oh dat vind ik wel goed nieuws
![]() Maar goed, voor het geval iemand geïnteresseerd is: hoewel ik de propedeuse heb, moet ik toch nog een toelatingsgesprek doen (met showen van werk enzo) om het tweede jaar in te mogen, dus ik heb besloten mijn beslissing daar van af te laten hangen. Kom ik erdoor, dan gok ik erop en ga terug naar illustratie, kom ik er niet door, ga ik werken en evt. ooit terug naar het eerste jaar. (Het is nu vanwege geld en tijd geen optie om het eerste jaar opnieuw te doen). Ieh, spannend. |
![]() |
||
Citaat:
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Parttime studeren is bij de filmacademie ook geen optie, trouwens. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien mag het ook niet zomaar. Bij ons moet je in elk geval aan de examencommissie kunnen aantonen dat je je vakken met hoge cijfers haalt voor je veel meer studiepunten mag gaan doen. (Het standaard is 30 studiepunten per semester, als je wil mag je er 35 doen, maar als je 40 of meer wil moet je naar de examencommissie.) In het eerste semester van de propedeuse mag je ook sowieso niet meer dan 30 studiepunten, omdat je dan nog geen bewijsmateriaal hebt van je voorspoedige studievoortgang. |
Advertentie |
|
![]() |
|
Volgens mij is dat afhankelijk van je universiteit. Ik heb vorig jaar ook iets van 94 punten gehaald omdat ik niet zo goed kon kiezen, dus alles wat ik leuk vond maar genomen heb. Als ik niet zo nodig mijn heil (huhuh) in Duitsland moest zoeken had ik nu ook al na 2,5 jaar klaar geweest met m'n bachelor in plaats van de normale drie jaar.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Bezig aan tweede studie, misschien niet de juiste keus Grey Night | 0 | 03-11-2011 21:39 | |
Studeren |
Tweede Bachelor Lund | 0 | 01-09-2010 10:11 | |
Studeren |
Tweede studie onbetaalbaar Hells Ezel | 81 | 11-11-2009 22:42 | |
Studeren |
Welke studie zal ik kiezen? Giddypanda | 12 | 11-03-2009 21:18 | |
Algemene schoolzaken |
2e studie? zoja, welke? Hawahaai | 9 | 24-07-2003 14:23 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
klassieke talen studie elin | 7 | 11-11-2001 15:14 |