Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2009, 21:05
Verwijderd
Hola chicos, ik vroeg me af of er hier mensen zijn die na het afsluiten van hun studie nog een tweede studie zijn gaan doen, en zo ja, hoe ze dat gefinancierd hebben/gaan financieren? Je krijgt immers maar 4(/5/6) jaar stufi en daarna nog maar 3 jaar lening.

Ik heb ooit de propedeuse illustratie gedaan, sluit deze zomer mijn master Engels af, en zit erover te denken om daarna weer illustratie te gaan doen. Dan moet ik nog 3 jaar aan illustratie, maar ik mag nog maar 1 jaar lenen (heb ook een bachelor Nederlands, ben dus al een jaar uitgelopen )... niet écht handig, en het is geen studie waar je nu echt veel werk naast kunt doen. Zijn er meer mensen die hetzelfde probleem hebben (gehad) en hoe hebben jullie dat opgelost? En vinden jullie het geen naar idee dat je zo 'oud' bent voor je ooit fatsoenlijk werk hebt gehad? Ik zou 27 zijn als ik aan een voltijd baan zou kunnen beginnen, en vooral dat zit me toch wel dwars. Vinden werkgevers dat niet suf, als je op je 27e nog steeds nauwelijks werkervaring hebt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2009, 09:47
Signy
Signy is offline
Hey ik zag je oproepje bij L&R

Mijn situatie is niet helemaal hetzelfde als bij jou maar goed, zal toch reageren. Ik ben na de HAVO de HBO-opleiding Pedagogiek gaan doen. Toen ik klaar was, ben ik psychologie gaan studeren aan de UvA. Toen moest ik dus lenen want stufie was op.
Ben drie jaar zowat maximaal gaan lenen. Nu heb ik dus een bulk geld geleend, maar kan nu wel mijn studie beeïndigen met dat geleende geld. (ga ws 5 jaar over mijn studie doen).

Ik ben nu bijna 26 jaar en als ik klaar ben met psychologie ben ik alweer 27 jaar. Tsja het is een leeftijd huh, maar ik zit er niet echt mee. Toen ik klaar was met Pedagogiek was ik 21 jaar en nog lang niet toe aan werken. En werkgevers zijn denk ik (hoop ik) juist blij met studie-ervaring (laat toch ook zien dat je discipline hebt). Zolang je denk ik maar wel wat ervaring opdoet met bijbaantjes.

Ik moet wel zeggen dat ik nu na 8 jaar studie klaar ben met studeren! Ik heb alles wel meegemaakt nu.
Al moet ik nog mijn GZopleiding halen en da's ook weer twee jaar studeren en werken.
Oud 02-03-2009, 10:26
Verwijderd
Iemand die ik ken doet 50 studiepunten per semester zodat hij eerder klaar is met z'n studie en hierna nog iets anders kan gaan doen, maar aan die informatie heb je niet zoveel want jij bent al bijna klaar. (Toch?)

Er zijn bepaalde fondsen die verder studeren mogelijk maken, maar ik denk niet dat die gelden voor illustratie. Dat gaat toch meer over masters, buitenlandse stages, prestigieuze vervolgopleidingen die aansluiten op je vakgebied, zulk soort dingen.
Voor zo ver ik weet gaan veel mensen toch een jaartje werken voor ze verder gaan studeren en sparen ze in de tussentijd. Sommigen lenen ook zolang mogelijk maximaal en zetten alles wat ze niet nodig hebben apart om hun tweede studie te bekostigen, maar dan zit je uiteindelijk wel met een reusachtige studieschuld.

Ik houd dit topic in de gaten, want ik wil hierna ook nog een tweede studie doen.

Laatst gewijzigd op 02-03-2009 om 10:31.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 10:32
Verwijderd
Is het niet een idee om te promoveren?
Hoewel ik niet weet hoeveel plaatsen er zijn om op Engels te promoveren, maar bij ons doen de meeste dat toch eerder dan een tweede studie. Uiteraard moet je dan ook redelijke cijfers hebben gehaald.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 10:43
Verwijderd
Citaat:
Is het niet een idee om te promoveren?
Hoewel ik niet weet hoeveel plaatsen er zijn om op Engels te promoveren, maar bij ons doen de meeste dat toch eerder dan een tweede studie. Uiteraard moet je dan ook redelijke cijfers hebben gehaald.
In theorie wel, maar daar heb ik weinig aan als ik illustratie wil doen hè

@Paranoide: Ik ben idd bijna klaar en kan niet meer tijd winnen nu Ik heb een tijd Nederlands en Engels naast elkaar gedaan en heb daarmee al tijd gewonnen/geld gespaard/alsnog een jaar uitgelopen Hoe ben jij van plan dat aan te pakken dan en welke studie zou je nog doen?

En @ Signy: Ik heb idd ook meer geleend dan ik gebruikt heb, ik heb even zitten rekenen en ik zou er iig nog 2 jaar mijn huur mee kunnen betalen, helemaal als ik aankomend jaar maximaal leen ipv maar 250 per maand. Mijn ouders hebben gezegd dat ze het collegegeld nog wel willen betalen (die zijn gek ) dus als ik dan nog een bijbaantje kan vinden, geloof ik dat ik nog rond kan komen ook. Maar dan zit ik inderdaad wel met een hoge studieschuld.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 10:52
Signy
Signy is offline
Citaat:
En @ Signy: Ik heb idd ook meer geleend dan ik gebruikt heb, ik heb even zitten rekenen en ik zou er iig nog 2 jaar mijn huur mee kunnen betalen, helemaal als ik aankomend jaar maximaal leen ipv maar 250 per maand. Mijn ouders hebben gezegd dat ze het collegegeld nog wel willen betalen (die zijn gek ) dus als ik dan nog een bijbaantje kan vinden, geloof ik dat ik nog rond kan komen ook. Maar dan zit ik inderdaad wel met een hoge studieschuld.
Ja ik heb ook een hoge studieschuld, maar ja ik wilde echt psych gaan doen dus dan maar een hoge studieschuld hoor.

Je kan je collegegeld terugkrijgen van de belasting he (een deel althans).
Oud 02-03-2009, 11:17
Verwijderd
Oh ja? Da's handig, hoe zit dat precies?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 11:45
Balance
Balance is offline
Ik weet het niet zeker, want ik zit helemaal niet in dezelfde situatie, maar volgens mij kun je niet zo zeer je collegegeld terug krijgen, maar kun je het als aftrekpost opgeven. Daardoor is uiteindelijk je verzamelinkomen later, wat betekent dat je minder belasting hoeft te betalen (of meer terug krijgt).

Studeren oogt overigens duur als je nog student bent, maar 1600 euro heb je eigenlijk zo bij elkaar gewerkt als je fulltime kan werken. Ook geld voor boeken ed. kun je in redelijke tijd verdienen.
Als je daarbij kosten hebt als eten&drinken, huur, verzekering, etc. zal het je wat langer kosten en is een jaartje er tussenuit een optie. Maar als je overige kosten niet erg hoog zijn, kun je kijken of je in de zomer flink bij kan beunen.
Oud 02-03-2009, 12:31
Verwijderd
ik ga dit topic ook even volgen. zit er ook aan te denken, maar een 3/4 jarige studie wordt inderdaad lastig te financieren. ik ga daarom denk ik voor een 1-jarige vervolgopleiding, hoewel ik eigenlijk liever mijn kennis wil verbreden dan verdiepen.

heb je al gekeken naar de flex-opleiding? (tenminste, ik ga ervanuit dat ze dat voor illustratie ook aanbieden?) dat is ook nog een idee, dat is er juist op berekend om ernaast te werken en bovendien zit je dan ook niet met dat je 'al zo oud bent' en geen werkervaring hebt (hoewel ik me aansluit bij signy, denk niet dat werkgevers het als probleem beschouwen). mij lijkt het niks voor mezelf, maar het is natuurlijk een mogelijkheid
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 15:28
Verwijderd
Citaat:
ik ga dit topic ook even volgen. zit er ook aan te denken, maar een 3/4 jarige studie wordt inderdaad lastig te financieren. ik ga daarom denk ik voor een 1-jarige vervolgopleiding, hoewel ik eigenlijk liever mijn kennis wil verbreden dan verdiepen.

heb je al gekeken naar de flex-opleiding? (tenminste, ik ga ervanuit dat ze dat voor illustratie ook aanbieden?) dat is ook nog een idee, dat is er juist op berekend om ernaast te werken en bovendien zit je dan ook niet met dat je 'al zo oud bent' en geen werkervaring hebt (hoewel ik me aansluit bij signy, denk niet dat werkgevers het als probleem beschouwen). mij lijkt het niks voor mezelf, maar het is natuurlijk een mogelijkheid
Ik neem aan dat je parttime studeren bedoelt? (De term flex-opleiding ken ik niet eens ). Bij Artez Zwolle kan dat niet bij illustratie en als ik goed gekeken heb, kan dat met illustratie nergens in Nederland dus dan houdt het op.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2009, 23:10
Kevin1111
Kevin1111 is offline
Citaat:
Iemand die ik ken doet 50 studiepunten per semester zodat hij eerder klaar is met z'n studie en hierna nog iets anders kan gaan doen, maar aan die informatie heb je niet zoveel want jij bent al bijna klaar. (Toch?)
Ik heb hier een vraagje over - sorry beetje off-topic - kan je een studie echt sneller doen? Zou je bijvoorbeeld een studie rechten in 3 jaar i.p.v. 4 kunnen doen? Dus dan bijvoorbeeld in 2 jaar een bachelor en dan een jaar master.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2009, 09:29
Drez
Drez is offline
Ik heb eerst 4 jaar geschiedenis gestudeerd en kon toen met mijn bachelor een verkorte bachelor in 1 jaar halen bij kunsten, cultuur & media. Daar doe ik nu de master van. Maargoed, ik ben dus dit jaar klaar en ik denk niet dat je veel aan deze info hebt. Ik zou het trouwens gewoon doen als je het graag wilt, die paar jaar extra zonder werkervaring komt vast wel goed.
Oud 03-03-2009, 11:20
Verwijderd
Citaat:
Ik heb hier een vraagje over - sorry beetje off-topic - kan je een studie echt sneller doen? Zou je bijvoorbeeld een studie rechten in 3 jaar i.p.v. 4 kunnen doen? Dus dan bijvoorbeeld in 2 jaar een bachelor en dan een jaar master.
Dit ligt volledig aan de indeling van de studie. Bij sommige studies kan je prima 50 studiepunten in 1 semester halen (ipv 30), maar bij andere studies is dit veel meer aan regels gebonden, sommige universiteiten laten het volgen van meer vakken alleen toe wanneer je toestemming van de examencommisie hebt, bijvoorbeeld, en die geven weer alleen toestemming wanneer je kan aantonen dat je het aan kan (en dan moet je dus eerst het reguliere programma volgen en goede cijfers halen, dan kan je dus niet meteen in het eerste jaar meer vakken dan normaal volgen). En je zit vaak nog met ingangseisen; ik kan bv. geen tweedejaarsvak volgen als ik een bepaald eerstejaarsvak (of een aantal vakken) niet gevolgd heb, ook daar zijn ze relatief streng mee.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2009, 17:52
Daboman
Daboman is offline
De financieel meest interessante optie is parttime werken, parttime studeren, of avondschool. Zeker als je je studie doet op het gebied van je baan. Let wel: kan heel zwaar zijn, reserveer je steen maar alvast, dan kan je er over 3 jaar onderuit komen
Oud 04-03-2009, 19:51
Verwijderd
Citaat:
De financieel meest interessante optie is parttime werken, parttime studeren, of avondschool. Zeker als je je studie doet op het gebied van je baan. Let wel: kan heel zwaar zijn, reserveer je steen maar alvast, dan kan je er over 3 jaar onderuit komen
Ja dat kan dus niet, ze bieden illustratie nergens parttime aan. Wat denk ik maar goed is, als je het zo bekijkt
Met citaat reageren
Oud 05-03-2009, 14:03
fractuur
fractuur is offline
Ik denk dat er weinig anders op zit dan de tijd die je nu over hebt naast je afstuderen en zometeen de hele zomervakantie te spenderen aan fulltime werken. Dan zou het moeten lukken je collegegeld bij elkaar te krijgen en misschien ook nog een leuke hoeveelheid startgeld. Ik weet niet hoe zwaar de opleiding is die je wilt gaan doen, maar al met een uur of zes werken in het weekend verdien je toch zo'n 300 euro per maand. Het wordt krap, maar dat is toch waar je je op moet voorbreiden.. Succes iig, vind het heel knap van je dat je er nog motivatie voor hebt! (ben zelf na 4 jaar studeren helemaal zat)
Oud 05-03-2009, 14:16
Briseïs
Briseïs is offline
Mijn situatie is ietsje anders, maar ik zit wel een beetje met dezelfde dingen.
Ik heb een driejarige bachelor in 4 jaar gedaan en ben nu bezig met een anderhalfjarige master, waar ik niet nog een half jaar extra studiefinanciering voor krijg, grmbl. Ik krijg dus al sinds september geen studiefinanciering meer. Ik had daarvoor gelukkig een goedbetaalde baan en dus een hoop spaargeld, waar ik het afgelopen half jaar van geleefd heb. Dat is nu alleen een beetje op, dus ik moet nu gaan lenen (niet van de ibgroep, maar van mn moeder, die heeft genoeg geld en rekent geen rente).
Als ik klaar ben met deze master heb ik alleen nog helemaal geen zin om te gaan werken, dus ik zit erover te denken om nog een master te doen. Ik zou heel graag in een Engelstalig land willen studeren, maar dat kost helemaal bakken met geld dus dat wordt het niet. Terug naar Nederland wil ik sowieso niet, dus waarschijnlijk wordt het dan een master hier in Zweden en dan een half jaar uitwisseling doen in Australië of Engeland, als dat kan. Masters hier duren twee jaar, dus dan ben ik nog wel even bezig. Met geld moet het op zich wel lukken gok ik, ik studeer dan wel totaal 7,5 jaar dus kan een half jaar niet lenen van de ibgroep, maar zoals gezegd wel van mn moeder. Ik krijg 300 euro per maand van mn ouders waarvan ik hoop dat ze dat ook nog willen blijven betalen tijdens mn tweede master en in Zweden heb je geen collegegeld. Studieschuld kan me niet zoveel schelen, ik heb de afgelopen 4 en een half jaar niets geleend dus ik vind dat het nu wel mag.
Leeftijd zit ik wel een beetje mee. Ik zou dan 26 zijn als ik afgestudeerd ben, maar dat is denk ik niet zo heel erg. Als ik nu in mijn klas kijk ben ik sowieso de jongste. Alleen zou ik 24 zijn als ik met mn tweede master begin, en als ik dan op uitwisseling zou gaan 25, en ik vraag me af of dat niet een beetje oud is.

Niet dat jij hier wat aan hebt maar ik wilde het even kwijt
Oud 05-03-2009, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat er weinig anders op zit dan de tijd die je nu over hebt naast je afstuderen en zometeen de hele zomervakantie te spenderen aan fulltime werken. Dan zou het moeten lukken je collegegeld bij elkaar te krijgen en misschien ook nog een leuke hoeveelheid startgeld. Ik weet niet hoe zwaar de opleiding is die je wilt gaan doen, maar al met een uur of zes werken in het weekend verdien je toch zo'n 300 euro per maand. Het wordt krap, maar dat is toch waar je je op moet voorbreiden.. Succes iig, vind het heel knap van je dat je er nog motivatie voor hebt! (ben zelf na 4 jaar studeren helemaal zat)
Goed plan, maar ik ben een maand in Amerika mijn geld aan het opmaken deze zomer Echt niet taktisch allemaal. Maar goed, de jaren daarna kan ik natuurlijk wél veel werken. En ik heb nog een jaar lenen te goed.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2009, 18:23
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Goed plan, maar ik ben een maand in Amerika mijn geld aan het opmaken deze zomer Echt niet taktisch allemaal. Maar goed, de jaren daarna kan ik natuurlijk wél veel werken. En ik heb nog een jaar lenen te goed.
Tsja in dat geval zou je moeten afwegen wat belangrijker voor je is. Extra studeren of naar Amerika gaan. En als je aan een tweede studie begint kan die keuze best op Amerika vallen imo. Maar als je de pro's en con's van elke keuze op een rijtje hebt kan je een bewustere keuze maken.
Oud 05-03-2009, 23:28
Verwijderd
Citaat:
Tsja in dat geval zou je moeten afwegen wat belangrijker voor je is. Extra studeren of naar Amerika gaan. En als je aan een tweede studie begint kan die keuze best op Amerika vallen imo. Maar als je de pro's en con's van elke keuze op een rijtje hebt kan je een bewustere keuze maken.
Is al geen optie meer, is al geboekt. Maar zelfs dan kom ik financieel nog uit, als het goed is, dus eigenlijk is zelfs het geld niet zo'n optie meer. Het zit 'm vooral in de leeftijd versus ervaring, het feit dat ik dan dus négen jaar aan het studeren ben in totaal. Tja, d'r staat wel veel aan studie op m'n cv dan, maar nauwelijks relevante werkervaring....
Met citaat reageren
Oud 05-03-2009, 23:43
PV
PV is offline
Ik kan wel enigszins een idee geven over aflossen. Ik heb een behoorlijke tijd flink geleend bij IB-groep, dat liep uiteindelijk op richting de 20.000 euro. Dat heb ik nu na drie jaar fulltime werken afgelost. Daarbij inbegrepen dat ik nog steeds op kamers zit en dus vrij goedkoop leef qua huur (maar ik heb wel een auto, dat kost ook elke maand geld). Daarbij ook inbegrepen dat mijn salaris niet bijzonder hoog is, als je veel verdient kun je natuurlijk sneller aflossen als je dat wilt. IB-groep is gelukkig wel heel ruim qua aflossen, je hoeft er niet direct mee te beginnen en het minimum bedrag per maand is niet heel hoog, want je kunt het uitspreiden over 15 jaar.

Oh geld is geen probleem meer
Naja, qua werk kun je het ook in andere dingen zoeken, ga ergens in een (studie)vereniging iets doen, doe vrijwilligerswerk, zoek een relevant bijbaantje, of ga op een andere manier aan de slag naast je studie...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2009, 10:04
Verwijderd
Oh dat vind ik wel goed nieuws 3 jaar fulltime werken vind ik nog best heel snel, ik was al bang dat ik richting de tien jaar zou moeten rekenen. Relevant bijbaantje zou ik gráág hebben, maar is lastig te vinden (veel werk in mijn sector is minstens 30 uur per week). Maar ga er natuurlijk zeker naar op zoek.

Maar goed, voor het geval iemand geïnteresseerd is: hoewel ik de propedeuse heb, moet ik toch nog een toelatingsgesprek doen (met showen van werk enzo) om het tweede jaar in te mogen, dus ik heb besloten mijn beslissing daar van af te laten hangen. Kom ik erdoor, dan gok ik erop en ga terug naar illustratie, kom ik er niet door, ga ik werken en evt. ooit terug naar het eerste jaar. (Het is nu vanwege geld en tijd geen optie om het eerste jaar opnieuw te doen). Ieh, spannend.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2009, 14:26
PietjeePuk.
PietjeePuk. is offline
Ik vroeg me af of je ook 2 studies tegelijkertijd kon doen. of ligt dat eraan welke 2 studies je dan wilt doen???
Met citaat reageren
Oud 06-03-2009, 17:30
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Stages zijn in principe ook om werkervaring op te doen. Kun je geen stages op je CV zetten? Of een zo praktisch mogelijke studie kiezen die lijkt op de richting die je op wil?
Oud 09-03-2009, 03:27
Verwijderd
Citaat:
@Paranoide: Ik ben idd bijna klaar en kan niet meer tijd winnen nu Ik heb een tijd Nederlands en Engels naast elkaar gedaan en heb daarmee al tijd gewonnen/geld gespaard/alsnog een jaar uitgelopen Hoe ben jij van plan dat aan te pakken dan en welke studie zou je nog doen?
Ik wil wellicht naar de filmacademie, richting montage of nieuwe media/special effects. Of misschien toch maar regie, maar ik weet niet of ik daar zin in heb want ik wil nou juist iets práktisch en daadwerkelijke skillz leren in plaats van weer vier jaar pretentieus in het luchtledige praten. Dat doen we op de universiteit al genoeg. Hoe ik het precies ga aanpakken weet ik nog niet, er zijn nog teveel opties. Geen master doen om een extra jaar lenen te hebben, bijvoorbeeld. Of het allemaal versneld proberen te halen. Een vergelijkbare (maar kortere) studie gaan doen in het buitenland. Sparen; tussendoor een jaar werken of werken naast de studie. (Wat trouwens ook dingen met zich meebrengt, want ik kan dan kiezen tussen leuke relevante werkervaring opdoen en daar amper/geen geld voor terugkrijgen óf één of andere hersenloze niet-relevante baan nemen en dan fatsoenlijk kunnen sparen.) Sowieso ben ik er nog niet over uit of ik wel naar de filmacademie wil, hoor, want op zich is er op het gebied van nieuwe media héél veel onderzoek te doen op academisch niveau. Dat lijkt me ook maar al te leuk. Of ik ga gewoon proberen zonder de filmacademie het (praktische) mediawereldje binnen te komen. Het is dus allemaal nogal vaag, maar goed, toch reden genoeg om dit topic in de gaten te houden

Parttime studeren is bij de filmacademie ook geen optie, trouwens.

Citaat:
Ik weet het niet zeker, want ik zit helemaal niet in dezelfde situatie, maar volgens mij kun je niet zo zeer je collegegeld terug krijgen, maar kun je het als aftrekpost opgeven. Daardoor is uiteindelijk je verzamelinkomen later, wat betekent dat je minder belasting hoeft te betalen (of meer terug krijgt).
Dit heb ik ook gehoord. Daarbij zijn dingen als studieboeken ook aftrekbaar, als ik me niet vergis.

Citaat:
Ik vroeg me af of je ook 2 studies tegelijkertijd kon doen. of ligt dat eraan welke 2 studies je dan wilt doen???
Ja, dat kan. Je hebt het dan alleen wel verschrikkelijk druk en je moet veel thuis doen, omdat je roosters kunnen overlappen. Je schrijft je dan voor zo ver ik weet gewoon in bij twee universiteiten(/hogescholen/MBO-dingen) en dan volg je dus gewoon twee studies. Je hoeft niet tweemaal collegegeld te betalen. De site van de IB-groep zal hier wel meer informatie over hebben.

Citaat:
Ja, dat kan, maar het is voor de meeste mensen wel relatief onhaalbaar. Afgezien van dat het veel zwaarder is zit je ook met overlappende roosters, tentamens die op één dag (of zelfs op één tijdstip) vallen, je kunt niet echt stage lopen omdat het handiger/makkelijker is om die keuzeruimte op te vullen met keuzevakken, je hebt geen tijd om te wachten op leuke keuzevakken omdat je per semester een erg strakke planning moet aanhouden, etc.

Bovendien mag het ook niet zomaar. Bij ons moet je in elk geval aan de examencommissie kunnen aantonen dat je je vakken met hoge cijfers haalt voor je veel meer studiepunten mag gaan doen. (Het standaard is 30 studiepunten per semester, als je wil mag je er 35 doen, maar als je 40 of meer wil moet je naar de examencommissie.) In het eerste semester van de propedeuse mag je ook sowieso niet meer dan 30 studiepunten, omdat je dan nog geen bewijsmateriaal hebt van je voorspoedige studievoortgang.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2009, 09:26
Broeder
Broeder is offline
Volgens mij is dat afhankelijk van je universiteit. Ik heb vorig jaar ook iets van 94 punten gehaald omdat ik niet zo goed kon kiezen, dus alles wat ik leuk vond maar genomen heb. Als ik niet zo nodig mijn heil (huhuh) in Duitsland moest zoeken had ik nu ook al na 2,5 jaar klaar geweest met m'n bachelor in plaats van de normale drie jaar.
Oud 10-03-2009, 22:40
Verwijderd
Dat is denk ik inderdaad per universiteit afhankelijk. Bij ons kan je gewoon vrij je gang gaan, als jij 60 punten in een semester propt zit niemand ermee. Gewoon aanmelden voor de tentamens en maken.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2009, 23:48
Verwijderd
Ter info: ben wederom door het toelatingsgesprek gekomen en ga dan dus ook beginnen aan het 2e jaar illustratie
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 16:20
Verwijderd
Gefeliciteerd, hoe ga ja het nu uiteindelijk financieren?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 18:04
Verwijderd
Goed baantje proberen te vinden En lekker hard werken in vakanties. Maar ik maak me een beetje zorgen om die wetsaanpassing van Plasterk nu...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten