Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-08-2009, 23:15
michiel R.A.F.C
michiel R.A.F.C is offline
Hey,
De afgelopen weken heb ik een vervelend probleem. Bij zowat alles wat ik eet heb ik bang dat ik daarna last van mijn maag zal hebben en moet overgeven. Bij gevolg héb ik dus ook elke keer last van mijn maag en dan vooral als ik weg van thuis ben. Ik weet wel dat dit allemaal in mijn hoofd zit want als ik er niet aan denk heb ik het gewoon niet. Maar ik wou dus eens horen of jullie hier misschien oplossingen voor weten? Want het is echt irritant dat als ik wegga of naar de voetbal ga ofzo dat ik dan last heb van mijn maag en het voelt alsof ik moet overgeven.. Bedankt alvast
Oud 14-08-2009, 08:23
ganralph
ganralph is offline
kun je misschien aangeven waarom je bang bent last te krijgen van je maag / te moeten overgeven?

en wat voor "last" heb je dan? buikpijn, kramp, zure oprispingen, misselijkheid?
Oud 14-08-2009, 08:46
Pluis
Pluis is offline
Je verhaal komt me behoorlijk bekend voor, michiel.
Ik heb zelf prikkelbare darm syndroom (dure benaming voor darmkrampen zonder zinnige oorzaak) en ik heb er vooral last van als ik gestresst ben. Ik heb hele periodes gehad dat ik iedere keer buikpijn had, en daar raakte ik gestresst van en bang dat het op een bepaald moment weer zou komen en uiteraard had ik dan op dat moment buikpijn en daarbij was ik meestal ook misselijk.
Nu ik weet dat er functioneel gezien niets mis is met mijn darmen, kan ik er beter mee omgaan en heb ik er ook een stuk minder last van. Op de momenten dat ik er wél last van heb, werkt het voor mij om een kwartiertje ademhalingsoefeningen te doen, zodat ik rustig word. Over het algemeen gaan bij de krampen dan weg.

In short: probeer het als een geruststelling te zien dat je maagklachten eigenlijk "tussen je oren" zitten, en dat er dus in feite waarschijnlijk niets mis is met je lichaam. Als je dat maar lang genoeg denkt, heb je er vanzelf minder last van.
Oud 14-08-2009, 10:20
michiel R.A.F.C
Citaat:
kun je misschien aangeven waarom je bang bent last te krijgen van je maag / te moeten overgeven?

en wat voor "last" heb je dan? buikpijn, kramp, zure oprispingen, misselijkheid?
Ik weet niet waarom. Eigenlijk geef ik niet zoveel over ofzo dus vanwaar het komt weet ik niet. En ik krijg dan gewoon een zware maag en het gevoel dat ik moet overgeven..

@Pluis: Ja klopt, ik weet ook wel gewoon dat er niets mis is met mijn darmen/maag maar toch komt het elke keer terug. Het is idd iets wat tussen mijn oren zit. Bedankt!
Oud 15-08-2009, 20:38
michiel R.A.F.C
Dus ik weet nu wel dat het gewoon in mijn hoofd zit, maar wat kan ik doen om het uit mijn hoofd te krijgen?

Regels voor berichten