![]() |
|
Mogelijk bedoel je dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Turner
||
Verwijderd
|
Citaat:
Annenassoep, ik zal eens zoeken voor je. Nu is het wel zo dat bij bijna alle groeivertragingssyndromen het hoofd groot is in verhouding tot het lichaam, omdat mensen met een tekort aan groeihormoon dichter bij de lichaamsverhoudingen van een baby of peuter blijven. - Standaard dwerggroei ontstaat vaak door een genetisch tekort aan groeihormoon dat geproduceerd wordt, of door ongevoeligheid voor groeihormoon (Laron syndroom). Dit geeft een kleine tot zeer kleine lichaamslengte, overgewicht op de romp met normale dikte van armen en benen, en in het gezicht een hoog voorhoofd en lage neusbrug. Maar het gaat over het algemeen niet gepaard met orgaanafwijkingen dus het lijkt me niet waarschijnlijk dat deze mensen zo veel jonger zouden overlijden, en er is ook geen sprake van verlies van spierspanning. - Kinderen met Silver-Russell syndrome (in het Engels Rusell-Silver syndrome) hebben wel een achterblijvende groei, een typisch gezicht met een hoog en breed voorhoofd, kleine smalle kin en grote ronde ogen (Manga-uiterlijk) en een lage spierspanning, en een lichte verstandelijke beperking. Er is vaak sprake van nierafwijkingen waardoor ik me kan voorstellen dat ze eerder overlijden. Ze zijn echter over het algemeen tenger en je benadrukt dat het syndroom dat jij zag eerder overgewicht geeft, dus dat zal het toch niet zijn. Andere syndromen die groeivertraging geven zijn: - syndroom van Down, dat wel ook zorgt voor lage spierspanning, overgewicht en eerder overlijden, maar het lijkt me dat je het typische uiterlijk wel herkend zou hebben - syndroom van Noonan, dat wel zorgt voor lage spierspanning en eerder overlijden, maar waar een heel ander gezicht bijhoort en dat gepaard gaat met gebrekkige eetlust en dus ondergewicht - syndroom van Turner dat mathfreak al noemde, waarbij de kleine gestalte komt door het uitbllijven van een puberteitsgroeispurt, maar daarbij is de verhouding hoofd-lichaam vrijwel die van een volwassene, er is geen typisch gelaat, niet meer of minder overgewicht dan bij 'normale' mensen, en er is geen sprake van eerder overlijden. Meer weet ik er nu niet, dus hiermee ben je denk ik nog niets verder. Maar dan weet je in elk geval wat het níet is ![]() Laatst gewijzigd op 22-08-2009 om 08:57. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
Hoi deemoedig pijpen #1869 Abby. | 500 | 22-05-2016 21:19 | |
Vrije tijd |
WWE wrestling #3 Rooster | 200 | 28-05-2008 22:11 | |
Muziek |
Pats hier met je muziekcollectie telluriet | 216 | 05-09-2004 19:20 | |
Lichaam & Gezondheid |
lever en milt... wie heeft er nog meer last van? Verwijderd | 51 | 25-04-2004 11:07 | |
Lichaam & Gezondheid |
alcohol en pfeiffer charly not | 21 | 12-03-2004 18:24 | |
Muziek |
Welke muziek heb jij? AXE | 66 | 18-07-2003 15:08 |