Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2009, 13:04
annieke11
annieke11 is offline
ik ben 11 ga nu naar groep 8 (hoor nu naar de middelbare te gaan) en ik wil graag een mobiel,
van mijn ouders mag ik ereen als ik naar de middelbare ga nu ben ik er voor aan het sparen maar als ik genoeg geldt heb mag ik er alsnog geen een heeft iemandt tips?
x mij
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-07-2009, 13:25
Verwijderd
Waarom wil je zo graag een mobiele telefoon?

Wanneer ben je jarig ? Misschien kan je voorstellen dat je als je jarig bent (en dus 12) met je gespaarde geld en wat geld van je ouders een mobiele telefoon mag kopen?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2009, 13:32
Adore
Adore is offline
Heel feitelijk hebben je ouders het recht je dit te ontnemen. Officieel moet je 18 zijn om zelfstandig goederen te mogen kopen. De praktijk is wel anders omdat kinderen in winkels toch gewoon dingen kopen. De regels zijn er dus wel, maar er wordt niet gestraft op het niet naleven ervan. Maar als jij een telefoon koopt en je ouders willen dit absoluut niet, dan kunnen zij op grond van je leeftijd terug naar de winkel. Dit is een wettelijke regel, of de praktijk ook zo makkelijk werkt is wel de vraag.

Maar goed, met abonnementen ligt dat toch weer anders. Voor het afsluiten van een abonnement moet je ouder zijn dan 11 jaar, 18 zelfs. Dus als je een abonnement en telefoon zou willen, dan moeten je ouders deze voor je afsluiten.

Prepaid kun je wel zelf regelen volgens mij, maar als je ouders er op tegen zijn, heeft het dan wel zin? Je bent toch regelmatig thuis en ze zullen het aan je uitgaven toch wel gaan merken, of anders aan je telefoon wel die in huis rondslingert.

Het beste kun je goed met ze overleggen. Heb je nagedacht over de kosten, bijvoorbeeld? Ik kan me best indenken dat je ouders er niet op zitten te wachten dat ze uiteindelijk voor jouw telefoonkosten op moeten draaien. Zijn ze het er niet mee eens.. wachten. (Wees ergens blij dat je nog geen telefoon hebt, ik zet 'm soms doelbewust uit om even van mijn eeuwige bereikbaarheid af te zijn!)
Met citaat reageren
Oud 14-07-2009, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Heel feitelijk hebben je ouders het recht je dit te ontnemen. Officieel moet je 18 zijn om zelfstandig goederen te mogen kopen. De praktijk is wel anders omdat kinderen in winkels toch gewoon dingen kopen. De regels zijn er dus wel, maar er wordt niet gestraft op het niet naleven ervan.
Nee. Kinderen mogen altijd zelfstandig dingen kopen, zonder toestemming van de ouders is de overeenkomst echter vernietigbaar. Dat heeft verder niks met straffen te maken.

Een uitzondering op bovenstaande recht is als het gaat om een handeling waarvan het gebruikelijk is dat een kind van die leeftijd hem verricht. Dat lijkt me hier niet het geval.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2009, 16:26
remy476
remy476 is offline
Praten, op een normale toon zonder te zeuren, lijkt me hier de beste oplossing.
Oud 17-07-2009, 16:19
Hakuna
Hakuna is offline
Met 11 jaar mobiele telefoon
Met 12 jaar een eigen computer of laptop
Met 13 jaar een Mp3 speler (liefst Ipod)
Met 14 jaar eigen bankpas en rekening
Met 15 jaar stappen tot 4 uur smorgens en later
Met 16 jaar een scooter of bromfiets
Met 17 jaar willen ze op kamers wonen
Met 18 jaar een rijbewijs en eigen auto
met 19 jaar studeren met studieschulden bij de IB groep
Met 20 jaar eerste echte baan
Met 21 jaar Koopwoning (ouders staan garant)
Met 22 jaar en ouder (studie) schulden, oa op mobiele telefoon

Als ze dit niet kunnen of mogen doen zijn ze bang dat ze de rest van hun leven de boot gaan missen.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2009, 18:03
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Met 11 jaar mobiele telefoon
Met 12 jaar een eigen computer of laptop
Met 13 jaar een Mp3 speler (liefst Ipod)
Met 14 jaar eigen bankpas en rekening
Met 15 jaar stappen tot 4 uur smorgens en later
Met 16 jaar een scooter of bromfiets
Met 17 jaar willen ze op kamers wonen
Met 18 jaar een rijbewijs en eigen auto
met 19 jaar studeren met studieschulden bij de IB groep
Met 20 jaar eerste echte baan
Met 21 jaar Koopwoning (ouders staan garant)
Met 22 jaar en ouder (studie) schulden, oa op mobiele telefoon

Als ze dit niet kunnen of mogen doen zijn ze bang dat ze de rest van hun leven de boot gaan missen.
Hier is over nagedacht!
Oud 17-07-2009, 21:42
arPos
arPos is offline
Citaat:
ik ben 11 ga nu naar groep 8 (hoor nu naar de middelbare te gaan) en ik wil graag een mobiel,
van mijn ouders mag ik ereen als ik naar de middelbare ga nu ben ik er voor aan het sparen maar als ik genoeg geldt heb mag ik er alsnog geen een heeft iemandt tips?
x mij
gewoon naar je ouders luisteren
Oud 20-07-2009, 16:42
WalterDeHaan
WalterDeHaan is offline
Top Cornel, mooie post.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 15:23
T_ID
T_ID is offline
Je hebt op die leeftijd helemaal geen mobiele telefoon nodig. Bovendien heb je niet de discipline met geld die nodig is om dat soort uitgaven verantwoord te kunnen doen.
Oud 21-07-2009, 20:39
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Je hebt op die leeftijd helemaal geen mobiele telefoon nodig. Bovendien heb je niet de discipline met geld die nodig is om dat soort uitgaven verantwoord te kunnen doen.
En dat kun jij allemaal beoordelen aan de hand van één post. Ik wil niet zeggen dat je ongelijk hebt, maar niet alle 11-jarigen zijn hetzelfde. Zelf kon ik rond mijn elfde goed beseffen dat ik niet meer uit kon geven dan ik aan zakgeld kreeg.

Ik zou met je ouders praten. Laat ze weten dat je zelf al goed nagedacht hebt over het hebben van een mobiel, bijvoorbeeld door te zeggen dat je je nummer niet zomaar aan wildvreemden geeft, niet constant gaat bellen of smsen, en te zeggen dat je nagedacht hebt over hoe veel het gaat kosten.
Misschien vinden je ouders het wel goed als jij samen met hun beltegoed koopt, en zij ook op je bankrekening mogen kijken (als je die gebruikt) om te controleren dat je niet te veel uitgeeft.
Als je laat zien dat je over die dingen hebt nagedacht en je ook aan de afspraken kunt houden, krijg je misschien wat meer vertrouwen van je ouders.
Oud 22-07-2009, 08:59
arPos
arPos is offline
zodra je 12 bent mag je er zelf voor gaan werken, en zelfs dan moet je gewoon naar je ouders luisteren
Oud 20-08-2009, 12:12
dianaotten
dianaotten is offline
Ik ben dan nu 15..maar ik heb mn mobiel gekregen voor mijn verjaardag(dinsdag) en ik kreeg € 25,- van papa en mama..de rest moest ik met mn gewerkte geld bij gedaan ! En toen wou mijn vader mn abonnement wel betalen..van Simpel..80 belminuten(20 onderling) en 60 sms-jes per maand(en na die maand weer nieuwe) voor maar € 2,50 per maand !! spr toch ?!
Met citaat reageren
Oud 20-08-2009, 20:49
Alyssia
Alyssia is offline
Ik kreeg ook pas mijn mobiel, een derdehandse zelfs, toen ik naar de middelbare school ging. Want dat was een stukje verder weg enzovoorts. Wat heb je nou op de basisschool aan een mobiel? Je basisschool zit waarschijnlijk hartstikke dichtbij en je bent elke dag op dezelfde tijden klaar.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2009, 22:27
Verwijderd
moet je met zo'n rot ding!!!

ik wou dat ik uhm af en toe in de gracht kon gooien... altijd bereikbaar zijn is ook nie tof.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten