Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2009, 22:50
Verwijderd
Hongarije: bewijs in zaak Roma-moorden

Boedapest, 25 aug. De Hongaarse politie heeft wapens en DNA-sporen gevonden die erop wijzen dat de vier verdachten die vorige week werden opgepakt inderdaad verantwoordelijk zijn voor de dood op zes Roma, die in de afgelopen dertien maanden werden vermoord. De vier verdachten zijn Hongaarse mannen tussen de 28 en de 42 jaar. Volgens het hoofd van het bureau dat het onderzoek leidt, waren hun motieven „waarschijnlijk racistisch”. Volgens de Hongaarse president Laszlo Solyom zijn de moorden tekenend voor de groeiende etnische spanningen in zijn land.

Hongarije telt 660.000 Roma, dat is 6,6 procent van de bevolking. De extreem-rechtse partij Jobbik haalde bij de jongste verkiezingen 15 procent van de stemmen.
----------------------

Maak me best wel zorgen, want dit is geen incident meer, en dit beperkt zich ook niet alleen tot Hongarije. Wat kan de EU hier tegen doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2009, 23:23
Verwijderd
Hongarije er uit flikkeren tot ze hun lozers onder controle hebben.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2009, 07:38
Gatara
Gatara is offline
Die partij de Hongarije het EU parlement heeft binnengesleept, is ook niks goed. Ik hoop dat ze een verband vinden tussen de twee. Dan kunnen er politieke maatregelen volgen. Nu kan de EU in principe alleen toekijken. De Hongaarse politie heeft iig haar best gedaan en de president staat ook achter de Roma in deze. Dat zijn positieve signalen.
Oud 26-08-2009, 08:38
Verwijderd
het zal wel weer met de europese mantel der liefde bedekt worden...
Met citaat reageren
Oud 26-08-2009, 08:52
Verwijderd
Lijkt me een binnenlandse aangelegenheid en dus niks waar de EU iets mee moet. De Hongaarse overheid kan ook niet zo gek veel doen tegen racisme en xenofobie, behalve dan de daders van moorden en aanslagen op Roma e.d. aanhouden.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2009, 18:30
Mobius
Mobius is offline
Roma zijn ook een walgelijk volk. Waar las ik dat artikel laatst nou....?
Oud 29-08-2009, 08:58
T_ID
T_ID is offline
Wat moet de EU er aan doen? De problemen die Roma veroorzaken en de reacties die dat oproept zijn ouder dan de EU itself.

Hoogstens kunnen ze een beleid ontwikkelen om die Roma eindelijk eens te integreren in de samenleving, zodat het ooit meer kan worden dan uitschot. Maar goed, hoe gaat dat werken bij mensen die zo willen blijven?
Oud 29-08-2009, 11:42
Verwijderd
Citaat:
Wat moet de EU er aan doen? De problemen die Roma veroorzaken en de reacties die dat oproept zijn ouder dan de EU itself.
Inderdaad het zijn de roma die zichzelf vermoorden en Hongaarse gardes oprichten om roma buurten te terroriseren. Dat ik dat niet doorhad!

De EU moet er wat aan doen, vanwege het feit dat er in veel Oost-Europese landen steeds vijandiger wordt gedaan tegen een etnische minderheid. Turkije mag nog niet bij de EU vanwege oa de koerden kwestie, terwijl er in de EU sprake is van stelselmatige discriminatie van een minderheidsgroep.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 20:28
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Inderdaad het zijn de roma die zichzelf vermoorden en Hongaarse gardes oprichten om roma buurten te terroriseren. Dat ik dat niet doorhad!
Het is de overlast, criminaliteit en integratieproblemen van de Roma, die de haat tegen Roma veroorzaken, dus dat is wel zo ja.
Citaat:
De EU moet er wat aan doen, vanwege het feit dat er in veel Oost-Europese landen steeds vijandiger wordt gedaan tegen een etnische minderheid.
De EU moet toch ook geen actie tegen jou ondernemen omdat je Wilders haat en demoniseert? Waarom dan wel tegen Hongaren die precies hetzelfde doen met een aanleiding die in tegenstelling tot jouw motivatie niet fictief is?
Oud 29-08-2009, 20:31
Verwijderd
Citaat:
Het is de overlast, criminaliteit en integratieproblemen van de Roma, die de haat tegen Roma veroorzaken, dus dat is wel zo ja.
Als je niets weet, praat dan niet joh. Zo ergerlijk is dat.

Citaat:
De EU moet toch ook geen actie tegen jou ondernemen omdat je Wilders haat en demoniseert? Waarom dan wel tegen Hongaren die precies hetzelfde doen met een aanleiding die in tegenstelling tot jouw motivatie niet fictief is?
Wilders haat en demoniseert moslims. Waarom neemt de EU dáár geen actie tegen dan?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 20:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wilders haat en demoniseert moslims. Waarom neemt de EU dáár geen actie tegen dan?
Omdat de werkelijkheid, en het wereldje in de hoofden van linkse/islamitische haatzaaiers, twee verschillende dingen zijn.

Dat bepaalde intolerante figuren Wilders haten en daarom zichzelf wijsmaken dat hij Moslims haat, is dus geen motivator voor de EU, die zich met name bezig houdt met opereren in de werkelijkheid. De inhoud van een D&D boek is toch ook geen motivator voor de EU om beleid ter bestrijding van draken te ontwikkelen? De Lord of the Rings films toch ook geen motivator om orcs te gaan integreren?
Oud 29-08-2009, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Racisme is altijd de schuld van de slachtoffers zelf?

Citaat:
Moet je er nou in elk topic Wilders bij halen? Maargoed als de PVV knokploegen zou hebben, moslims zou vermoorden en hun assimilatie of oprot plannen zouden uitbreiden, zou de EU inderdaad moeten ingrijpen ja.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 21:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Racisme is altijd de schuld van de slachtoffers zelf?
Je legt me woorden in de mond.
Citaat:
Moet je er nou in elk topic Wilders bij halen?
Beste vergelijking hier, al helemaal gezien jouw mening over de beste man.

Ik had ook kunnen wijzen op islamitische imperialisten als voorbeeld. Ook zij willen de rest van de samenleving assimileren aan hun waarden. Net als Hongaarse racisten zijn ze marginaal. Net als Hongaarse racisten zullen ze vroeger of later geweld veroorzaken, en als ze te allesoverheersend zouden worden een burgeroorlog. Of ik kan wijzen op de Roma zelf, die racistisch zijn, en racistisch geweld gebruiken, net als Hongaarse racisten. Moet de EU tegen hen optreden?
Oud 29-08-2009, 21:18
Verwijderd
Citaat:
Je legt me woorden in de mond.
Dat doe je toch echt zelf. Roma worden stelsmatig gediscrimineerd, vermoord en lastig gevallen door extreem-rechtse knokploegen, en het enige wat jij zegt is dat het de schuld van de Roma zelf is. Natuurlijk een extreem kortzichtige constatering. Natuurlijk zijn de roma niet goed geintegreerd in de maatschappij (alhoewel zij wonen er ook al eeuwen), maar het is dan de taak van de overheid hen erbij te halen dmv sociale ontwikkelingsprogramma's en tegelijkertijd dit soort extreem-rechtse groeperingen keihard aan te pakken.

Citaat:
Beste vergelijking hier, al helemaal gezien jouw mening over de beste man.

Ik had ook kunnen wijzen op islamitische imperialisten als voorbeeld. Ook zij willen de rest van de samenleving assimileren aan hun waarden. Net als Hongaarse racisten zijn ze marginaal. Net als Hongaarse racisten zullen ze vroeger of later geweld veroorzaken, en als ze te allesoverheersend zouden worden een burgeroorlog. Of ik kan wijzen op de Roma zelf, die racistisch zijn, en racistisch geweld gebruiken, net als Hongaarse racisten. Moet de EU tegen hen optreden?
Sorry wil het nu even niet over Wilders of "islamitische imperialisten" hebben. Dan open je maar een nieuw topic. Altijd dat ge-islam van jou.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 21:21
Verwijderd
Inderdaad, het verbaast me dat zijn avatar nog niet veranderd is in een foto van pluizenbol.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 21:24
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat doe je toch echt zelf. Roma worden stelsmatig gediscrimineerd, vermoord en lastig gevallen door extreem-rechtse knokploegen
Om te beginnen klopt dat niet. Met name de stelselmatigheid verzin je er gewoon bij. Roma hebben zelfs extra voorrechten, zoals niet vervolgt worden voor misdaden, en extra kansen en subsidie.

Zoals Nicolic in Utrecht, waarvan zeggen en schrijven alle mannelijke leden van de familie op dit moment bij de reclassering lopen. Probeer dat maar eens als blanke te doen, en daarna nog een huurwoning of extra geld te krijgen..

Je kijkt naar de verkeerde mensen op dit moment, de symptomen in plaats van de oorzaak van het probleem. Waar je dus naar moet kijken is waar het vandaan komt.
Als de Roma geïntegreerd, niet racistisch, crimineel of gewelddadig waren, dan was Jobbik zelfs nooit opgericht, laat staan dat ze stemmen zouden trekken.

Wil je dat geweld oplossen, dan moet de EU beleid ontwikkelen om de Roma te integreren.
Oud 29-08-2009, 21:26
Verwijderd
Dus de Roma in Roemenië zijn daarom *exact* hetzelfde? Alsjeblieft zeg
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 21:31
Verwijderd
Citaat:
Om te beginnen klopt dat niet. Met name de stelselmatigheid verzin je er gewoon bij. Roma hebben zelfs extra voorrechten, zoals niet vervolgt worden voor misdaden, en extra kansen en subsidie.
http://www.google.nl/search?hl=nl&so...oma+oost+europ

Lees je eens even in zou ik zeggen .
Citaat:
Zoals Nicolic in Utrecht, waarvan zeggen en schrijven alle mannelijke leden van de familie op dit moment bij de reclassering lopen. Probeer dat maar eens als blanke te doen, en daarna nog een huurwoning of extra geld te krijgen..
Ja en de van dijkies in Hilversum (of hoe ze ook heten) bewijzen dat alle Nederlanders slecht zijn. It makes no sense dude.

Citaat:
Je kijkt naar de verkeerde mensen op dit moment, de symptomen in plaats van de oorzaak van het probleem. Waar je dus naar moet kijken is waar het vandaan komt.
Als de Roma geïntegreerd, niet racistisch, crimineel of gewelddadig waren, dan was Jobbik zelfs nooit opgericht, laat staan dat ze stemmen zouden trekken.

Wil je dat geweld oplossen, dan moet de EU beleid ontwikkelen om de Roma te integreren.
Ik zal het weer moeten zeggen: je geeft de slachtoffers van racisme de schuld. Ook omdat je je wellicht meer sympathiseert met de Hongaren dan de Roma (die in jouw ogen dus altijd fout zitten). In Hongarije verbergen sommige roma zelfs hun identiteit (zon paar honderd duizend), omdat ze bang zijn voor racistische geweld en bedreigingen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 21:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lees je eens even in zou ik zeggen .
Zoals ik al zei, je verzon het zelf.
Citaat:
Ja en de van dijkies in Hilversum (of hoe ze ook heten) bewijzen dat alle Nederlanders slecht zijn. It makes no sense dude.
Als 30-40% van de autochtone Nederlanders zo zou zijn is daar best iets voor te zeggen ja.
Citaat:
Zoals ik al weer zei: je geeft de slachtoffers van racisme de schuld.
Je legt me woorden in de mond. Ik impliceer nergens dat precies die Roma worden aangevallen die zelf racistische misdrijven plegen.
Citaat:
Ook omdat je je wellicht meer sympathiseert met de Hongaren dan de Roma (die in jouw ogen dus altijd fout zitten).
Tijd om jezelf te bannen voor een persoonlijke aanval. Iemand zomaar beschuldigen van racisme is iets waarvoor je zelf eerder waarschuwingen uitdeelde. Wees eens consequent.
Oud 29-08-2009, 21:40
Verwijderd
Citaat:
Zoals ik al zei, je verzon het zelf.
Dan lees je het niet, maar zou je dit soort valse beschuldigingen achterwege kunnen laten dan?

Citaat:
Als 30-40% van de autochtone Nederlanders zo zou zijn is daar best iets voor te zeggen ja.
Ik zou me meer verdiepen in de sociaalculturele-economische context. Zo krijg je een genuanceerder beeld, ipv een hele bevolkingsgroep zwart te maken.

Citaat:
Je legt me woorden in de mond. Ik impliceer nergens dat precies die Roma worden aangevallen die zelfs racistische misdrijven plegen.
"Als de Roma geïntegreerd, niet racistisch, crimineel of gewelddadig waren, dan was Jobbik zelfs nooit opgericht, laat staan dat ze stemmen zouden trekken."

Conclusie: roma hebben het geheel aan hunzelf te danken. Iets wat ik zelf een bekrompen constatering vind.

Citaat:
Tijd om jezelf te bannen voor een persoonlijke aanval. Iemand zomaar beschuldigen van racisme is iets waarvoor je zelf eerder waarschuwingen uitdeelde. Wees eens consequent.
Ik sympathiseer mij meer met de Roma dan Hongaarse nationalisten. Ben ik nu ook een racist?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 21:45
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dan lees je het niet, maar zou je dit soort valse beschuldigingen achterwege kunnen laten dan?
Dat moet ik per discussie jou ongeveer tienmaal vragen, en hieronder wederom.

Ik gebruik observaties en open waardeoordelen, en jij gesloten persoonlijke aanvallen, dat is het verschil.
Citaat:
Ik zou me meer verdiepen in de sociaalculturele-economische context. Zo krijg je een genuanceerder beeld, ipv een hele bevolkingsgroep zwart te maken.
Je legt me woorden in de mond. Beperk je gewoon tot mijn standpunten.
Citaat:
"Als de Roma geïntegreerd, niet racistisch, crimineel of gewelddadig waren, dan was Jobbik zelfs nooit opgericht, laat staan dat ze stemmen zouden trekken."

Conclusie: roma hebben het geheel aan hunzelf te danken. Iets wat ik zelf een bekrompen constatering vind.
Nou, wen er maar aan, want het is wel zo dat de cultuur en het niet integreren van de Roma de oorzaak zijn dat er zoveel afkeuring is.

Jij maakt de denkfout dat je dat niet los kunt zien van het idee van individuele verantwoordelijkheid voor de daden van het collectief. We zouden zoveel makkelijker communiceren als je dat soort dogma's van je af zou zetten.
Oud 29-08-2009, 21:50
Verwijderd
Citaat:
Dat moet ik per discussie jou ongeveer tienmaal vragen, en hieronder wederom.

Ik gebruik observaties en open waardeoordelen, en jij gesloten persoonlijke aanvallen, dat is het verschil.
Er zijn oneindig veel bronnen die aantonen dat de roma stelsmatig worden gediscrimineerd in Oost-Europa. Je mag ze best allemaal negeren en ontkennen, maar dan behandel ik je ook gewoon als een gelovige die alle wetenschappelijke feiten ontkent.

Citaat:
Je legt me woorden in de mond. Beperk je gewoon tot mijn standpunten.
"Ik schreef:

Jij schreef:
Als 30-40% van de autochtone Nederlanders zo zou zijn is daar best iets voor te zeggen ja."

Nou leg uit, wat valt daar over te zeggen dan?

Citaat:
Nou, wen er maar aan, want het is wel zo dat de cultuur en het niet integreren van de Roma de oorzaak zijn dat er zoveel afkeuring is.

Jij maakt de denkfout dat je dat niet los kunt zien van het idee van individuele verantwoordelijkheid voor de daden van het collectief. We zouden zoveel makkelijker communiceren als je dat soort dogma's van je af zou zetten.
Misschien ligt het wel aan de Hongaarse cultuur die de roma niet wil opnemen in de maatschappij? Als je het zo zwart-wit en simplistisch zou willen constateren, dan kun je zoiets ook zeggen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 21:56
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Er zijn oneindig veel bronnen die aantonen dat de roma stelsmatig worden gediscrimineerd in Oost-Europa.
Post ze hier zou ik zeggen, en dan alleen degenen zonder een voorgeschiedenis van problemen met Roma, waar de afkeuring spontaan ontstond.

Ik weet het, daarmee is heel Europa op voorhand uitgesloten, maar dat is het probleem van jouw onrealistische standpunt.
Citaat:
Nou leg uit, wat valt daar over te zeggen dan?
Als een groot deel van de autochtonen regelrechte zakkenwassers zijn, moet het haast wel iets met die groep te maken hebben.
Citaat:
Misschien ligt het wel aan de Hongaarse cultuur die de roma niet wil opnemen in de maatschappij? Als je het zo zwart-wit en simplistisch zou willen constateren, dan kun je zoiets ook zeggen.
Lijkt me sterk. Hongarije kent veel verschillende invloeden vanuit verschillende groepen, die heel ver teruggaan. Lijkt me sterk dat het daaraan zal liggen. Bovendien is uit meerdere landen met heel andere culturen bekend dat Roma in de regel helemaal niet willen integreren.
Oud 29-08-2009, 22:06
Verwijderd
Citaat:
Post ze hier zou ik zeggen, en dan alleen degenen zonder een voorgeschiedenis van problemen met Roma, waar de afkeuring spontaan ontstond.

Ik weet het, daarmee is heel Europa op voorhand uitgesloten, maar dat is het probleem van jouw onrealistische standpunt..
Heb al een link gepost. Bekijk alleen al de eerste artikel al.
Citaat:
Als een groot deel van de autochtonen regelrechte zakkenwassers zijn, moet het haast wel iets met die groep te maken hebben..
Nahh ik verdiep me liever in de sociale context, omdat alleen dat mij een genuanceerd beeld zal geven en middelen om het probleem aan te pakken.

Citaat:
Lijkt me sterk. Hongarije kent veel verschillende invloeden vanuit verschillende groepen, die heel ver teruggaan. Lijkt me sterk dat het daaraan zal liggen. Bovendien is uit meerdere landen met heel andere culturen bekend dat Roma in de regel helemaal niet willen integreren .
Dat lijkt je sterk. Maar toch durf je stellig te beweren dat het aan de Roma ligt? Dat lijkt je niet sterk? We moeten het dus maar doen met jouw vermoedens?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 22:11
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Heb al een link gepost. Bekijk alleen al de eerste artikel al.

Waarom moet je nu weer doen alsof ik tegen een muur praat? Dit schiet niets op.
"en dan alleen degenen zonder een voorgeschiedenis van problemen met Roma, waar de afkeuring spontaan ontstond."
[QUOTE=Kenjirro;29617237]Nahh ik verdiep me liever in de sociale context, omdat alleen dat mij een genuanceerd beeld zal geven en middelen om het probleem aan te pakken.

Hoe kun je de contradictie verklaren tussen deze uitspraak en je tot dusver totale weigering om de sociale context van de afkeuring tegenover Roma in te zien dan?
Citaat:
Dat lijkt je sterk. Maar toch durf je stellig te beweren dat het aan de Roma ligt? Dat lijkt je niet sterk? We moeten het dus maar doen met jouw vermoedens?
Okay, verklaar gerust waarom Hongaars niet lijkt op andere Europese talen in die regio als het absoluut homogeen is, en hoe het kan dat er Hongaren over de grens en omgekeerd wonen.

Waarom heb je het overigens over vermoedens? De Roma zijn overal outcasts, in alle Europese landen. Het is onverdedigbaar om te beweren dat in al die landen er zomaar racisme uit de lucht kwam vallen.
Oud 29-08-2009, 22:16
Verwijderd
Citaat:

Waarom moet je nu weer doen alsof ik tegen een muur praat? Dit schiet niets op.
"en dan alleen degenen zonder een voorgeschiedenis van problemen met Roma, waar de afkeuring spontaan ontstond."
Dat is een nogal vage vereiste. Dan zou je alle bronnen kunnen diskwalificeren.

Citaat:
Hoe kun je de contradictie verklaren tussen deze uitspraak en je tot dusver totale weigering om de sociale context van de afkeuring tegenover Roma in te zien dan?
Als jij je verdiept had in de context, zou je niet de problemen op één groep afschuiven

Citaat:
Okay, verklaar gerust waarom Hongaars niet lijkt op andere Europese talen in die regio als het absoluut homogeen is, en hoe het kan dat er Hongaren over de grens en omgekeerd wonen.
Ik kijk niet puur en alleen naar cultuur om een bepaald probleem te verklaren. Ik geloof dan daarom ook niet dat het zou liggen aan de "hongaarse cultuur".

Citaat:
Waarom heb je het overigens over vermoedens? De Roma zijn overal outcasts, in alle Europese landen. Het is onverdedigbaar om te beweren dat in al die landen er zomaar racisme uit de lucht kwam vallen.
En tijdens de tweede wereldoorlog dan?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 22:30
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat is een nogal vage vereiste. Dan zou je alle bronnen kunnen diskwalificeren.
De bewering dat de afkeuring van Roma zomaar uit de lucht kwam zetten is de jouwe, niet de mijne. Het is inderdaad volslagen onbewijsbaar. De afkeuring van Roma komt ten slotte ook niet uit de lucht vallen, het is veroorzaakt door het niet integreren van de Roma zelf.
Citaat:
Als jij je verdiept had in de context, zou je niet de problemen op één groep afschuiven
Je legt me woorden in de mond. Beperkt je a.u.b. tot mijn uitspraken.

Kun je verklaren waarom je het hebt over de context, terwijl je eerder puur naar het symptoom keek?
Citaat:
En tijdens de tweede wereldoorlog dan?
Nog een voorbeeld van hoe het niet integreren van de Roma haat tot uitbarsting deed komen. De Joden waren ook niet vermoord toen destijds als er geen eeuwen van Christelijke haat en uitsluiting overheen waren gegaan en de pogingen van Joden om mee te doen in de samenleving hadden kunnen leiden tot volledige integratie.

Hier is het omgekeerde het geval, de Roma konden het en kunnen het grotendeels nog steeds, maar willen het niet of deden het vanwege andere redenen niet. En wederom zien we wat die segregatie oproept, hier versterkt door grote criminaliteit en overlast door Roma.
Oud 29-08-2009, 22:39
Verwijderd
Citaat:
De bewering dat de afkeuring van Roma zomaar uit de lucht kwam zetten is de jouwe, niet de mijne. Het is inderdaad volslagen onbewijsbaar. De afkeuring van Roma komt ten slotte ook niet uit de lucht vallen, het is veroorzaakt door het niet integreren van de Roma zelf.
Natuurlijk komt racisme niet uit de lucht vallen, maar dat rechtvaardigt het nog niet. Helemaal als je al bij voorbaat van uitgaat dat het aan de roma ligt en gelooft dat er geen sprake is van stelselmatige discriminatie van de groep. De grootste etnische groep discrimineert de minderheden, waar hebben we dat eerder gehoord?

Citaat:
Je legt me woorden in de mond. Beperkt je a.u.b. tot mijn uitspraken.
Beste jongen je schuift toch alles af op één groep (de roma)?

Citaat:
Kun je verklaren waarom je het hebt over de context, terwijl je eerder puur naar het symptoom keek?
Ik probeer naar alles te kijken .

Citaat:
Nog een voorbeeld van hoe het niet integreren van de Roma haat tot uitbarsting deed komen. De Joden waren ook niet vermoord toen destijds als er geen eeuwen van Christelijke haat en uitsluiting overheen waren gegaan en de pogingen van Joden om mee te doen in de samenleving hadden kunnen leiden tot volledige integratie.
Diezelfde haat en uitsluiting is ook van toepassing geweest op de roma. Na de WO2 konden de roma echter niet rekenen op compensatie.

Citaat:
Hier is het omgekeerde het geval.
Waarom in hemelsnaam?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten