![]() |
|
Een topic over warez? Nee. Ik wilde een spel onder de aandacht brengen.
Warzone 2100, oorspronkelijk uit 1999 heb ik met vrij veel plezier gespeeld. Het enige minpunt vond ik, is dat veel missies op een timer zijn, die je soms dwingt om te rushen. Nu ben ik een extreem voorzichtige RTS speler, dus anderen zullen dat vast geen groot probleem vinden. Maar Warzone 2100 is sinds 2004 onder de GNU/GPL license (oftewel: gratis) beschikbaar gesteld door Eidos. Nadat de developer door Eidos de nek omgedraaid was nam een groep enthousiastelingen de support van het spel over. Zij stuurden een petitie naar Eidos of het open source en gratis kon worden, omdat Eidos er toch niet meer aan verdiende. Eidos stemde toe. Die support groep ging vervolgens door als het Warzone 2100 Resurrection Project. Ze brachten verschillende patches uit, en een anti-cheat server voor online spelen die goed werkt. Het spel zelf is een futurische real time strategy. Een van de vroegere volledig 3d zijnde spellen, waarbij je het camerastandpunt vrijwel volledig kon bedienen. Eenheden zijn er niet, je moet ze grotendeels zelf ontwerpen vanuit het basisframe, de voortstuwing (wielen, rupsbanden enz), en de wapens die je erop wil monteren. Technologie speelt een grote rol, en de 'tech tree' van technologieën bevat honderden verschillende zaken. Een beetje kennis van welke technologie waartoe leidt, helpt je een hoop, zeker bij skirmishes of multiplayer. Wie dat teveel onthouden vindt, het staat ook online: http://warzone2100.ivanov.eu/techtree/ Eenheden leren van het afmaken van de vijand, en worden sterker als ze ervaring hebben. Dat gaat over grote afstanden; het hoogste level voor een eenheid vereist honderden kills. Wat doe je dus? Rushen en opofferen? Voorzichtig zijn en proberen je veteranen in leven te houden? De pagina van de groep die het spel tegenwoordig ontwikkeld, is hier te vinden: http://wz2100.net/ In totaal is de download nog geen 200 MB, installeren loopt als een trein. Kijk of je het wat vind zou ik zeggen.
|
![]() |
|
|