Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-09-2009, 18:00
tuttebel
tuttebel is offline
Hoi!

Ik woon met 2 anderen, R en T, in een studentenhuis in Utrecht. Het contact met onze huisbaas is altijd goed geweest.
We hebben alledrie een huurcontract voor onbepaalde tijd, waar we een bedrag kale huur, een voorschot op de serivekosten en een deel voor de inboedel voor betalen.
Bij mij is dit: 200 + 100 + 25 = 325euro per maand.

Onze huisbaas wil van het gedoe af; hij wil ons het huis verhuren met alleen de kale huur. 650euro in totaal. Dit gaat dan via mijn ene huisgenoot R, die er al erg lang woont. Mn huisbaas zou het huis dan aan R verhuren, en T en ik betalen dan 'onderhuur' aan R.

De servicekosten vallen hoger uit dan wij tot nu toe betaald hebben. Dit hebben we uitegerekend en dit zou voor mij neerkomen op een huurverhoging van 65euro. Dus ik zou dan 165 aan servicekosten betalen en dus 390euro in de maand.

Hij heeft ons gevraagd zsm te reageren op de 2 opties die hij voor ons heeft. Of we gaan akkoord met de kale huur betaling, en dat gaat dan per januari in. Of we gaan er niet mee akkoord, en we mogen een jaar blijven wonen en gewoon de bestaande huur betalen (325 voor mij), maar dan moeten we er dus na 1 jaar uit.

Mag hij dit gewoon doen? Dus in het kort: Mag hij ons huurcontract opzeggen en een nieuw huurcontract aan 1 van mijn huisgenoten geven, voor alleen de kale huur?
Oud 19-09-2009, 18:03
Mephisto
Mephisto is offline
Naar mijn weten is de enige manier voor een verhuurder om een huurder weg te werken als de huurder meerdere maanden huur achter loopt.
Oud 19-09-2009, 18:03
Pluis
Pluis is offline
Als jij een huurcontract hebt voor onbepaalde tijd, dan mag hij je er niet over een jaar zomaar uitschoppen, ook niet als hij dat van te voren aangeeft.
Daarnaast is het huis waarschijnlijk gewoon verdeeld in kamers, en daar zitten andere regels aan vast dan een heel huis huren.
Ik zou even een rechtswinkel opzoeken als ik jou was (volgens mij zijn er speciale voor studenten die niet duur zijn) en checken hoe het precies zit.
Ik weet iig wel dat je er niet zomaar uitgeschopt mag worden.
Oud 19-09-2009, 18:30
Laisve
Laisve is offline
Nee. Huurcontracten van (on)bepaalde tijd mag je alleen met wederzijds goedvinden opzeggen, hij mag in zijn eentje niets doen.

De huurverhoging van de kale huur is voor 2009-2010 maximaal 2,5%, en verder mag de servicekosten stijgen als dat gerechtvaardigd is voor de kosten (de specificatie mag je opvragen en moet de verhuurder geven) Aangezien de olie- en gasprijs sterk is gedaald lijkt me niet dat het redelijk is dat de servicekosten stijgen. Al met al lijkt het me niet verstandig dat je hiermee akkoord gaat, al is het alleen al maar om dat onderhuur een schimmig rechtsgebied betreft. Dan ben je afhankelijk van de hoofdhuurder (in dit geval R) wanneer het gaat om lekkages en dat soort dingen.

Hij mag je er niet uitschoppen. Ik zou naar de huurcommissie stappen als ik jou was.
Oud 19-09-2009, 18:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als hij het huis aan een van jullie verhuurd mogen jullie er (iig in Rotterdam, ik weet niet hoe het in Utrecht zit) niet zomaar met z'n drieen blijven wonen. Je mag namelijk maar met twee niet-verwante (familie, getrouwd oid) mensen in een woning wonen. Anders moet je het via een woonvereniging oid doen. Dan heb je weer andere regels zoals dat de binnendeuren niet op slot mogen omdat je een gezamelijke huishouding voert etc. Ik zou het even navragen bij de gemeente en het juridisch loket oid.
Oud 19-09-2009, 18:58
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
Als hij het huis aan een van jullie verhuurd mogen jullie er (iig in Rotterdam, ik weet niet hoe het in Utrecht zit) niet zomaar met z'n drieen blijven wonen. Je mag namelijk maar met twee niet-verwante (familie, getrouwd oid) mensen in een woning wonen. Anders moet je het via een woonvereniging oid doen. Dan heb je weer andere regels zoals dat de binnendeuren niet op slot mogen omdat je een gezamelijke huishouding voert etc. Ik zou het even navragen bij de gemeente en het juridisch loket oid.
Hoezo niet, er bestaat zoiets als legale onderhuur. Ook in Rotjeknor.
Oud 19-09-2009, 19:26
Verwijderd
Ik denk dat je meer kans hebt wanneer je dit op G&R had gezet

Maar goed in het kort:
Nee dat mag niet. Huurrecht enzo, daar kunnen de mensen die er echt wat van weten wel e.e.a. over vertellen.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2009, 18:56
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Je woont met zijn drieën in een studentenhuis. Jij betaalt 100 euro aan g/w/l. Jouw huisgenoten betalen waarschijnlijk ook elk 100 euro aan g/w/l? Je kan mij niet vertellen dat je maandelijks 300 euro aan g/w/l betaalt en dan nog geld tekort komt?!

Ter vergelijking: een vrijstaand huis (ong 140m2), niet erg goed geisoleerd, in open gebied. Kosten: nog geen 300 euro per maand.

Dus wat klopt er niet in jouw situatie?
Oud 20-09-2009, 19:35
tuttebel
tuttebel is offline
Citaat:
Je woont met zijn drieën in een studentenhuis. Jij betaalt 100 euro aan g/w/l. Jouw huisgenoten betalen waarschijnlijk ook elk 100 euro aan g/w/l? Je kan mij niet vertellen dat je maandelijks 300 euro aan g/w/l betaalt en dan nog geld tekort komt?!

Ter vergelijking: een vrijstaand huis (ong 140m2), niet erg goed geisoleerd, in open gebied. Kosten: nog geen 300 euro per maand.

Dus wat klopt er niet in jouw situatie?
het is ook tv, waterschapsbelasting, en de vuilniskosten etc. van de flat waar we in wonen. dus misschien scheelt dat?
in totaal komt het neer op 480euro per maand, dus nog meer dan we betalen, en dat zouden we dus zelf moeten betalen op het moment als hij het huurcontract op zou zeggen.

ik ga naar een studentenrechtorganisatie, dankjullie wel voor de tips.
Oud 20-09-2009, 23:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hoezo niet, er bestaat zoiets als legale onderhuur. Ook in Rotjeknor.
Maar er bestaat wel degelijk dat soort regelgeving om zoveel mogelijk studentenhuisvesting en starters weg te pesten van de markt. Groenlinks voerde zo'n regeling in in Utrecht voor een aantal wijken.
Oud 21-09-2009, 02:32
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Ik denk dat je meer kans hebt wanneer je dit op G&R had gezet
Lijkt me ook, vandaar verplaats ik 't toch tutje!
Oud 21-09-2009, 06:19
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
het is ook tv, waterschapsbelasting, en de vuilniskosten etc. van de flat waar we in wonen. dus misschien scheelt dat?
in totaal komt het neer op 480euro per maand, dus nog meer dan we betalen, en dat zouden we dus zelf moeten betalen op het moment als hij het huurcontract op zou zeggen.
Hmm, wel hoge servicekosten dus, minimaal 180 euro per maand. Dat lijkt me niet correct, maar misschien kun je van de servicekosten alle facturen opvragen? Zo kost kabeltv ongeveer 16 euro per maand, waterschapsbelasting en vuilniskosten (gemeentelijke heffingen) zijn gemiddeld 500 euro per jaar
Oud 21-09-2009, 06:59
Verwijderd
De verhuurder mag gewoon de extra servicekosten op jullie verhalen aan het eind van het jaar, dus per saldo maakt het voor de servicekosten niets uit.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2009, 09:16
Adore
Adore is offline
Mag dus absoluut niet. De constructie mag wel, maar het maakt je rechtspositie als huurder er niet beter op (zoals al is gezegd).

Is dat echt de reden van de verhuurder, of zit er meer achter? Wil hij minder 'gedonder' en gewoon meer huur opstrijken? Sowieso niet akkoord gaan, want doe je dat wel dan maak je het jezelf al een stuk lastiger.
De beste partij lijkt mij óf het Juridisch Loket, of de Huurcommissie.
De eerste hanteert een gratis verkenningsgesprek, de tweede vraagt een kleine bijdrage (en die is echt klein, ik meen €25,-) voor het behandelen van de zaak als zij er brood in zien.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2009, 18:48
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
En het Juridisch Loket doet vrij weinig in zo'n eerste gesprek is mijn ervaring. Ze verwijzen je heel vaak door naar betaalde rechtshulp zoals een advocaat (waar je met een laag inkomen en weinig spaargeld ook voor 90 euro bijdrage terecht kunt).
Oud 22-09-2009, 09:20
Adore
Adore is offline
Dan heb je in ieder geval een adequate doorverwijzing en helpen zij ook nog met het regelen van de rechtsbijstand (want dat bedoel je met €90,-, die overigens €98,- is ). Ik denk dat een advocaat eventueel in deze situatie ook niet verkeerd is. Maar de Huurcommissie pakt dit mogelijk ook op.

Toch ben ik het wel met je eens, ik werk liever bij Sociaal Raadsliedenwerk omdat in eerste instantie alles opgepakt wordt. Er is geen grens waaraan een situatie minimaal moet voldoen om in aanmerking te komen voor hulp. Alleen is dit zo'n schemergebied dat SRW zich er ook niet in mengt, vermoed ik.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2009, 15:34
shuraa
shuraa is offline
wijs je huurbaas op je rechten, hij kan verder toch niets doen. Probeer het op een akkoordje te gooien. bijv: okee ik zet mijn handtekening onder dit contract op voorwaarde: maand gratis huren, gratis verhuizing naar andere kamer, hulp bij zoeken andere kamer etc etc.

Probeer er zoveel mogelijk uit te slepen en het je huis baas zo moeilijk mogelijk te maken!
Reageren

Regels voor berichten