Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2009, 20:26
brands
brands is offline
Beste mede-forumers,

Zal mijn situatie is kort uitleggen.

Samen met een medestudent accountancy moeten wij een presentatie houden voor het vak presenteren.

Over mezelf:
Ik ben ..., ben 19 jaar. Ik heb hiervoor eerst VMBO-t gedaan (geen diploma). Daarna ben ik op niveau 3/4 van het mbo begonnen aan de opleiding tot assistent accountant. Hiervan heb ik wel een diploma gehaald in 2,5 jaar. Daarna afgelopen februari ook begonnen aan het HBO. Verder hou ik van korfballen, momenteel doe ik dit niet zo actief omdat ik er ook nog een bijbaan op naast hou. Ik werk bij de Action. Daarnaast vind ik het ook leuk om dingen van hele kleine stukjes inelkaar te zetten. De benaming hiervan is ministeck.

Over mijn studiegenoot:
Ik heb vwo gedaan en heb ik daarna 1.5 jaar op de universiteit in Groningen gezeten. Dit werd helaas net geen succes, waardoor ik op het HBO terecht ben gekomen. Ik sport veel, zo voetbal ik en kaats ik op hoog niveau.

Onderwerpen die al geweest zijn: HBO accountancy (over inhoud, eisen, stage, werk etc.). Ook het is het gehad over accountantskantoor.

Wat wij willen is een orgineel onderwerp.

Weten jullie een mogelijk onderwerp? Dan horen wij dat graag.

Met vriendelijke groeten,

Brands
Oud 09-09-2009, 09:41
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Een vak over accountancy dat niet over HBO accountancy gaat?
Dat is lastig, aangezien accountancy principieel een HBO opleiding is.

Wel met de mogelijkheiden tot duaal (half jaar werken, half jaar school) en Deeltijd (meteen werken), of, vanaf VWO meteen aan de slag (interne opleiding). Maar ik denk dat dat min of meer aan bod is gekomen in je HBO accountancy presentatie.

Wellicht dat je wil ingaan op het verschil tussen Accountants en Bedrijfseconomen, gezien deze opleidingen dicht bij elkaar liggen. En veel scholen, naar mijn weten, ook in het eerste jaar deze mensen gemikst in klassen hebben zitten (of het iig zou kunnen, omdat zij dezelfde stof krijgen).

Of ga in op het verschil in werkzaamheden tussen Accountants en Register Accountants. Gezien deze welke andere werkzaamheden hebben, maar dit vaak niet heel duidelijk is voor mensen.

Vooroordelen over accountants, wervingsprocedures (waar letten ze op voordat ze je aannemen), hell, je kan het zelfs hebben over de 4950387 dingen die goed en fout kunnen zijn aan eerste indrukken, de auto, het pak, de houding, taalgebruik, intonaties. Maar dan krijg je dat ze gaan leuteren dat je niet doet wat je zelf presenteert -.-;

Wellicht over de geschiedenis. Accountants zijn, heel extreem gezien, boekhouders die ontstaan zijn in de tijd van kastelen en landheren. De evolutie naar het schrijven en de computers die nu met een druk op de knop complete jaarverslaggen afdrukken.

Anders moet je er vak inhoudelijk op ingaan, over intrem controles, administratieve organisaties, boekhouden, wetgevingen ed.

Moet je dit op een middelbare school presenteren of op jou school zelf? Naar mijn weten word er vooral veel waarde gehecht aan je presentatie uitstraling. Sta recht, spreek duidelijk en enthousiast. Gooi niet je handen als een losgeslagen molecul om je heen, wip niet van ene been naar de andere, gebruik geen volgekalte sheets met meer dan 7 woorden. Heb een duidelijke intro en afsluiting (hallo, duurt 10 minuten, hebben over en bedankt voor tijd, vragen?).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten