Een vak over accountancy dat niet over HBO accountancy gaat?
Dat is lastig, aangezien accountancy principieel een HBO opleiding is.
Wel met de mogelijkheiden tot duaal (half jaar werken, half jaar school) en Deeltijd (meteen werken), of, vanaf VWO meteen aan de slag (interne opleiding). Maar ik denk dat dat min of meer aan bod is gekomen in je HBO accountancy presentatie.
Wellicht dat je wil ingaan op het verschil tussen Accountants en Bedrijfseconomen, gezien deze opleidingen dicht bij elkaar liggen. En veel scholen, naar mijn weten, ook in het eerste jaar deze mensen gemikst in klassen hebben zitten (of het iig zou kunnen, omdat zij dezelfde stof krijgen).
Of ga in op het verschil in werkzaamheden tussen Accountants en Register Accountants. Gezien deze welke andere werkzaamheden hebben, maar dit vaak niet heel duidelijk is voor mensen.
Vooroordelen over accountants, wervingsprocedures (waar letten ze op voordat ze je aannemen), hell, je kan het zelfs hebben over de 4950387 dingen die goed en fout kunnen zijn aan eerste indrukken, de auto, het pak, de houding, taalgebruik, intonaties. Maar dan krijg je dat ze gaan leuteren dat je niet doet wat je zelf presenteert -.-;
Wellicht over de geschiedenis. Accountants zijn, heel extreem gezien, boekhouders die ontstaan zijn in de tijd van kastelen en landheren. De evolutie naar het schrijven en de computers die nu met een druk op de knop complete jaarverslaggen afdrukken.
Anders moet je er vak inhoudelijk op ingaan, over intrem controles, administratieve organisaties, boekhouden, wetgevingen ed.
Moet je dit op een middelbare school presenteren of op jou school zelf? Naar mijn weten word er vooral veel waarde gehecht aan je presentatie uitstraling. Sta recht, spreek duidelijk en enthousiast. Gooi niet je handen als een losgeslagen molecul om je heen, wip niet van ene been naar de andere, gebruik geen volgekalte sheets met meer dan 7 woorden. Heb een duidelijke intro en afsluiting (hallo, duurt 10 minuten, hebben over en bedankt voor tijd, vragen?).
|