Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-07-2002, 15:51
Tony
Tony is offline
Ik heb cd's, dvd's en minidiscs de rug toegekeerd. Allemaal zo loepzuiver en state of the art en weet ik veel. Maar heeft het soul? Krijg jij niet vlinders in je buik bij het afspelen van zon mooie 180 grams plaat?
Say it out loud, Im vinylofile and im proud!!
Oud 29-07-2002, 15:56
konflict
konflict is offline
kheb vinylplaten om mee te dj'en en ook nog wat muziek uit de jaren '60-'70-'80 op lp, en 't klinkt inderdaad warmer... omdat de hoge tonen worden weggevaagd en de bas sterker naar voren komt.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 16:32
ook harrie
ook harrie is offline
keb vorig jaar een oude platenspeler van ons mam gekregen, koop nu bijna alleen nog maar platen, zijn tenminste wat goedkoper
Oud 29-07-2002, 16:33
ook harrie
ook harrie is offline
en de hoezen zijn veel mooier dan de kutcddoosjes
Oud 29-07-2002, 16:55
Queen Klazina Wok
Queen Klazina Wok is offline
Citaat:
ook harrie schreef:
keb vorig jaar een oude platenspeler van ons mam gekregen, koop nu bijna alleen nog maar platen, zijn tenminste wat goedkoper
t probleem is dat je steeds dat ding om moet draaien, dat je moeilijker naar een nummer dat je wilt horen springt en dat ie slijt... maar ik vind het ook wel wat hebben hoor
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 17:13
ook harrie
ook harrie is offline
Citaat:
Queen Klazina Wok schreef:

t probleem is dat je steeds dat ding om moet draaien, dat je moeilijker naar een nummer dat je wilt horen springt en dat ie slijt... maar ik vind het ook wel wat hebben hoor
gewoon nie zo zeiken :-)
Oud 29-07-2002, 17:14
Rick FSB
Rick FSB is offline
Vinyl is lekker goedkoop en het meeste coole spul is vrij makkelijk te krijgen

Afgelopen jaar is in tegenstelling tot de cd-markt de vinyl-markt wel gegroeid!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 17:21
psilo
psilo is offline
mjah koop eigenlijk al mijn muziek op vinyl..
maar goedkoop is het zeker niet, betaal toch zo'n 9 euro voor een plaat
Oud 29-07-2002, 17:25
Verwijderd
Citaat:
psilo schreef:
mjah koop eigenlijk al mijn muziek op vinyl..
maar goedkoop is het zeker niet, betaal toch zo'n 9 euro voor een plaat
WOW, das bijna net zoveel als die 20 euro die je tegenwoordig voor een ceedeetje dokt
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 17:42
psilo
psilo is offline
mjah weet het.. boeie, als ik m'n geld niet aan platen uitgaf zou het wel op gaan aan wiet en dat soort crap dus dan liever platen..
Oud 29-07-2002, 18:08
Rhinus
Rhinus is offline
Ik heb liever CD's.

Haat me nu niet!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 18:11
Yeahroen
Yeahroen is offline
Citaat:
Rick FSB schreef:

Afgelopen jaar is in tegenstelling tot de cd-markt de vinyl-markt wel gegroeid!
Heb je daar misschien een betrouwbare bron voor? Best een interessant punt namelijk (als het waar is...) Dat zou ook als ondersteuning voor het argument om de cd-prijzen nu eindelijk eens (drastisch) te verlagen kunnen dienen namelijk.
Oud 29-07-2002, 18:34
Verwijderd
De meningen erover verschillen. Ik vind sommige platen beter klinken dan de gelijke CD's, maar sommige ook niet. Bij sommige muziek klink het beter dan bij andere, LP's hebben een warmere klank. Dat komt omdat bij CD's alle frequenties boven de 20KHz afgesneden worden, en dat zóu je kunnen horen als een lichtelijk scherpe klank. Maar goed, bij de muziek die ik meestal luister maakt dat toch niet uit.

Waar ik iig niks van moet hebben zijn sukkels die roepen dat platen beter zijn, omdat ze dat ooit eens ergens gelezen hebben, terwijl ze hun muziek luisteren op een installatie'tje van likmevestje.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 18:55
Verwijderd
ze hadden bij een prog op tv, kassa ofzo, een keer een test gedaan met van die vinyl freaks, mensen die echt zweerden bij vinyl omdat het veel beter zou klinken volgens hen. ze zeiden dat ze duidelijk konden horen wat analoog was en wat digitaal...lieten ze ze dus 10 nummers horen, en dan moesten ze zeggen of het analoog of digi was...ze hadden er geloof ik 5 fout...best veel voor mensen die claimen het verschil duidelijk te horen...

ik heb zelf nog nooit echt iets op vinyl gehoord, hoeft van mij ook niet. het maakt me echt niets uit of iets analoog of digitaal is, verschil zal ik toch niet horen, daar let ik niet zo op....cd's vind ik handiger en zijn ook makkelijk mee te nemen op reis en in de trein enzo
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 19:09
Rick FSB
Rick FSB is offline
Citaat:
Yeahroen schreef:

Heb je daar misschien een betrouwbare bron voor? Best een interessant punt namelijk (als het waar is...) Dat zou ook als ondersteuning voor het argument om de cd-prijzen nu eindelijk eens (drastisch) te verlagen kunnen dienen namelijk.
De vinylmarkt is nog wel veel kleiner dan de cd-markt he! Het gaat om honderdduizenden lp's tegen miljoenen cd's!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 19:25
ganralph
ganralph is offline
helaas heb ik geen goed werkende platrenspeler meer

maar:
1) de hoezen zijn vaak ernstig mooi
2) het klinkt vaak mooier
3) het is toch leuker om in een platenwinkel (met vaak 2e hands spul) te rondwandelen dan tussen allemaal de nieuwste cd's
4) de meeste goeie bands (mening ja) brengen ook nog steeds hun nummers op plaat uit

*voegt toe dat cassettebandjes met bootleg-concerten minstens zo cool zijn*
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 19:56
Rick FSB
Rick FSB is offline
Citaat:
ganralph schreef:
helaas heb ik geen goed werkende platrenspeler meer

maar:
1) de hoezen zijn vaak ernstig mooi
2) het klinkt vaak mooier
3) het is toch leuker om in een platenwinkel (met vaak 2e hands spul) te rondwandelen dan tussen allemaal de nieuwste cd's
4) de meeste goeie bands (mening ja) brengen ook nog steeds hun nummers op plaat uit

*voegt toe dat cassettebandjes met bootleg-concerten minstens zo cool zijn*
Wil eraan toevoegen dat cassette-bandjes snel slijten als je ze vaak draait
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 20:50
Yeahroen
Yeahroen is offline
Citaat:
Rick FSB schreef:

De vinylmarkt is nog wel veel kleiner dan de cd-markt he! Het gaat om honderdduizenden lp's tegen miljoenen cd's!
Dat weet/snap ik ook wel. Maar een bron heb je dus niet. Als het waar is vind ik dat wel interessant. Totdat je een bron verschaft zie ik het maar als "wishfull thinking"....
Oud 29-07-2002, 20:56
Rick FSB
Rick FSB is offline
Citaat:
Yeahroen schreef:

Dat weet/snap ik ook wel. Maar een bron heb je dus niet. Als het waar is vind ik dat wel interessant. Totdat je een bron verschaft zie ik het maar als "wishfull thinking"....
De bron is volgens mij de buma/stemra site! Ik heb het gelezen voor ik op vakantie ging!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 21:29
Verwijderd
Vinyl is wel gaaf, ben sinds een half jaartje een collectietje aan het maken. Toch vind ik cd's handiger (snel ff skippen enzo).
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 22:02
Nordens Konge
Nordens Konge is offline
Vinyl is zeker wel oke, heb er ook best veel van .....

Op de een of andere manier is een lp specialer dan een cd, vooral Picturediscs ook ..
Oud 29-07-2002, 22:12
Roxy
Roxy is offline
ik heb niks op vinyl, ik zou het verschil vast nie horen en behalve dat zie ik er nie echt veel voordelen aan, tis niet praktisch als het gaat om meenemen, je moet het omdraaien, slijt, je kunt nie ff dat liedje... nou jah dat is voor mij al reden om het nie te doen...
Oud 30-07-2002, 00:15
independancy wanted
independancy wanted is offline
Ik koop vrij veel muziek op vinyl. Ik vind dat muziek waarnaar ik luister daarop beter tot zijn recht komt. Ook zit er vaak flink wat artwork bij en da's natuurlijk wel leuk als het wat groter is.
Oud 30-07-2002, 02:26
Verwijderd
Citaat:
Tony schreef:
Ik heb cd's, dvd's en minidiscs de rug toegekeerd. Allemaal zo loepzuiver en state of the art en weet ik veel. Maar heeft het soul? Krijg jij niet vlinders in je buik bij het afspelen van zon mooie 180 grams plaat?
Say it out loud, Im vinylofile and im proud!!
Zolang je maar niet gaat verkondigen dat vinyl 'gewoon' beter is dan een CD vind ik 't prima. 't Heeft zeker z'n charme, maar is op álle fronten inferieur aan een CD. Kun je nog zulke dure platenspelers of zwaar vinyl hebben.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2002, 07:37
Verwijderd
hmm oja ik heb wel 2 platen, kleine, gekleurde, 1 blauwe en 1 gele..van Blink 182, 1 van hun eerste plaatjes ooit.
heb ik alleen nooit af kunnen spelen want ik heb geen speler
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-07-2002, 13:47
Tony
Tony is offline
Citaat:
Dobermann schreef:

Zolang je maar niet gaat verkondigen dat vinyl 'gewoon' beter is dan een CD vind ik 't prima. 't Heeft zeker z'n charme, maar is op álle fronten inferieur aan een CD. Kun je nog zulke dure platenspelers of zwaar vinyl hebben.
Misschien inferieur als je kijkt naar technische prestaties maar het is wel een feit dat je veel intenser luistert naar een plaat. je kunt immers niet gaan stampen op de vloer en je moet de plaat na een kwartiertje weer omdraaien. Je kunt de artwork eens goed bekijken. Ik vind die zaken veel zwaarder wegen dan de dingen waaraan vinyl 'inferieur' zou zijn. ga toch lekker je yabba dabba dance luisteren zeg.
Oud 30-07-2002, 16:01
Rhinus
Rhinus is offline
CD's zijn:
-Makkelijker aan te komen.
-Makkelijker qua liedje wisselen.
-Makkelijker qua meenemen.
-Makkelijker qua bij andere mensen luisteren.
-Makkelijker qua luisteren in de bus enzo.
-Steviger qua laten vallen.
-Steviger qua langdurig gebruik.

Maar ze hebben inderdaad lelijkere hoezen..

Ja, geef mij dus ook maar een plaat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 30-07-2002, 16:51
Slither
Slither is offline
Ik heb zowel elpee's als cd's.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2002, 17:08
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Yeahroen schreef:

Ja, alleen niet online Er stond een ontzettend groot artikel in een van die krant-magazines (Volkskrant Magazine dacht ik). Daarin werd door grote mensen in de vinyl-markt verteld dat de LP's een comeback maken, en de verkoop inderdaad meer stijgt dan de CD-verkoop.

Ik zou 't wel ff willen scannen, maar mn scanner is niet aangesloten. Als je erop staat wil ik m wel aansluiten ik heb t artikel nog wel nml.

Overigens heb ik zo'n 1,5 meter LP's (oldschool hiphop vooral). En m'n pa 'spaart' LP's (Hij heeft er zo'n 3000 *!* )

Laatst gewijzigd op 30-07-2002 om 17:12.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2002, 17:09
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Dobermann schreef:

Technisch gezien wel, maar de hoge tonen op een CD opname zijn soms niet om aan te horen, en moet je er met je versterker hoge tonen uit gaan draaien. Zal je bij een LP niet tot nauwelijks overkomen.

Ik vind ook niet dat je echt van 'inferieur' kan praten, dus.
Oud 30-07-2002, 18:45
roman
roman is offline
logisch maar laat ik ut toch ff vermelden
dat het heel belangrijk is wat voor platenspeler je hebt,
nog belangrijker de naald!!!
en natuurlijk de speakers die je gebruikt, bij voorkeur
met een bereik tussen 20hz en 20khz
en het gaat vooral om platen die vroeger op plaat zijn gezet
in de tijd van de analoge opnames , want nu worden platen
van digitale basis op een plaat gedruk en hoor je dus bijna tot eigenlijk geen verschil,
bv bij house platen uit de jaren tachtig laten we platen van moby nemen als voorbeeld, zoals de superhit GO bv die klinkt stukken beter op een plaat dan op een cd
nou ja dat dus
genoeg gelult
Oud 30-07-2002, 18:57
Verwijderd
Oudere platen (liedjes) vind je sneller op vinyl.
Maar bij vinyl heb je geen boekjes.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2002, 19:17
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Redman schreef:
Oudere platen (liedjes) vind je sneller op vinyl.
Maar bij vinyl heb je geen boekjes.
Alsof boekjes boeien.
Oud 30-07-2002, 19:23
Slither
Slither is offline
Citaat:
p-chez schreef:

Alsof boekjes boeien.
Vind ik wel - ik vind cd's met 70-pagina lange boekjes gewéldig. 't Liefst met foto's. Dat is ook een van de redenen waarom ik niet aan gekopieerde cd's doe.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2002, 14:06
clubje
clubje is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
CD's zijn:
-Makkelijker qua meenemen.

Oud 31-07-2002, 15:40
Dittohead
Dittohead is offline
het handige van cd's is daj ze ook makkelijker in de computer krijgt dan een LP
Oud 01-08-2002, 15:03
Rocknroll_77
Rocknroll_77 is offline
Ik heb liever een 8 track
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 18:09
Verwijderd
Verschil is over het algemeen dacht ik met live albums goed te horen(nee top-40 watjes, niet de band, maar een album waarop een BAND live optreedt zonder te playbacken). Ik kan met herinneren dat ik een paar jaar geleden(oke, oke, het was in 1990) Life after death van Iron Maiden op LP had gehoord. Dat klonk toen echt gigantisch(kwam misschien ook wel door de vette installatie), en toen ik de cd 6 jaar later zelf eindelijk kocht(in 1990 was ik zo´n 6 jaar oud, dus mocht ik zowat nix kopen) merkte ik toch wel dat de sfeer iets minder was, minder warmte.

Maar, let wel, twas dus 12 jaar geleden dat ik die plaat hoorde en ik gebruik dus mijn errug lange termijn geheugen(al is die algemeen verdomd goed als het op muziek aankomt)
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 18:43
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
CD's zijn:
Alleen voor dildo's
Meestal luister ik gewoon een hele CD, dus dat maakt niet uit.
-Makkelijker qua meenemen.[/B]Discmans zijn inderdaad een voordeel
Meestal ga ik niet naar andere mensen om mijn muziek te horen...
Oe, we vallen in de herhaling
Ik laat mijn platen niet stuiteren
CD's gaan inderdaad honderden jaren mee. Misschien kunnen mijn achterkleinkinderen ze dan ook nog gebruiken...

En, oh ja, mooier geluid...

Vinyl afzeiken is bullshit. De enige reden dat men op CD's is overgestapt is omdat ze kleiner, lichter en minder schadegevoelig zijn, oftewel makkelijker te vervoeren en op te bergen voor de distributeurs. De discman is later pas een voordeel geworden.

Geef mij maar vinyl. De enige reden dat ik uberhaupt CD's heb is omdat ik dan ook nog wat voor op de fiets heb...
Oud 01-08-2002, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Tsasil schreef:

Geef mij maar vinyl. De enige reden dat ik uberhaupt CD's heb is omdat ik dan ook nog wat voor op de fiets heb...
Dat zou pas iets leuks zijn: de LP-man.
Ik zie het al voor me, ronlopen met een draagbare lp-speler met een berg batterijen en zo´n lekker grote koptelefoon.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 19:54
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Tsasil schreef:
-Makkelijker aan te komen. Alleen voor dildo's
En voor alle andere mensen als het om nieuwe pop muziek gaat.

Citaat:
Tsasil schreef:
-Makkelijker qua meenemen.Discmans zijn inderdaad een voordeel.
..
-Makkelijker qua luisteren in de bus enzo. Oe, we vallen in de herhaling
DAT IS NIET HETZELFDE THEEMUTS!! Als ik 12 CD voor een vriend van me mee naar hem neem dan heb ik daar geen Discman voor nodig. Jezus, wat ik typ is niet ingewikkeld als je 't LEEST.

Citaat:
Tsasil schreef:
Vinyl afzeiken is bullshit. De enige reden dat men op CD's is overgestapt is omdat ze kleiner, lichter en minder schadegevoelig zijn.
DAT ZEG IK NET! En over dat het beter klinkt. BETER, da's een waarde oordeel he. En ik vind 't vanaf een CD beter klinken.

Dus om het even samen te vatten. De LP heeft ander geluid, maar en een CD is handiger. Oke? Ja? Mooi.

Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 21:24
Tony
Tony is offline
rhinus bek houden. jij luistert toch poepmuziek. dat heb ik wel gelezen bij het tell sell cd topic.
Oud 01-08-2002, 21:36
konflict
konflict is offline
Citaat:
Tony schreef:
rhinus bek houden. jij luistert toch poepmuziek. dat heb ik wel gelezen bij het tell sell cd topic.

volgens mij ben jij vroeger heel erg gepest
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 23:54
Tony
Tony is offline
Citaat:
konflict schreef:

volgens mij ben jij vroeger heel erg gepest
neuh valt wel mee eigenlijk. waar wil je precies heen met die opmerking eigenlijk?
come on die kerel vindt het koel als mxpx een cover speelt. dat kan toch echt niet.
Oud 02-08-2002, 00:07
Rhinus
Rhinus is offline
Nee, 't kan echt niet! Ik zal het nooit meer doen! Sorry dat ik anders ben als jij! Jij, jij, OPPERGOD! Ik zal vanaf nu MXPX uit en hun muziek uit mijn leven bannen!
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 00:28
Tony
Tony is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Nee, 't kan echt niet! Ik zal het nooit meer doen! Sorry dat ik anders ben als jij! Jij, jij, OPPERGOD! Ik zal vanaf nu MXPX uit en hun muziek uit mijn leven bannen!
dat je het maar ff weet
Oud 02-08-2002, 18:35
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
En voor alle andere mensen als het om nieuwe pop muziek gaat. Dat zeg ik, dildo's.

DAT IS NIET HETZELFDE THEEMUTS!! Als ik 12 CD voor een vriend van me mee naar hem neem dan heb ik daar geen Discman voor nodig. Jezus, wat ik typ is niet ingewikkeld als je 't LEEST.[/B] Dan val je alsnog in de herhaling, want dat had je ook al gezegd.

DAT ZEG IK NET! En over dat het beter klinkt. BETER, da's een waarde oordeel he. En ik vind 't vanaf een CD beter klinken.

Net zoals dat kip beter smaakt dan poep ook een waardeoordeel is. Jij hebt nog nooit naar een kwaliteits platenspeler geluisterd.

Dus om het even samen te vatten. De LP heeft ander geluid, maar en een CD is handiger. Oke? Ja? Mooi.

Beter geluid. Voor de rest is de CD handiger en duurder ja.
Oud 02-08-2002, 19:11
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Tsasil schreef:
Dan val je alsnog in de herhaling, want dat had je ook al gezegd.
Nee! Lees 't nu gewoon een goed.

Citaat:
Tsasil schreef:
Net zoals dat kip beter smaakt dan poep ook een waardeoordeel is.
Jup, net zoals dat. Alleen is het toch een slechte vergelijking. Niet idereen/niemand weet hoe poep smaakt. Dus..

Citaat:
Tsasil schreef:
Jij hebt nog nooit naar een kwaliteits platenspeler geluisterd.
Als je me zou kennen zou je dit niet zeggen. Als je nadenkt voordat je iets typt zou je niet dingen zeggen die je op totaal niks baseerd.

Citaat:
Tsasil schreef:
Beter geluid. Voor de rest is de CD handiger en duurder ja.
Klopt ja, ze zijn inderdaad duurder die CD's. Dat was ik even vergeten. Maar oke.

Ander geluid. Voor de rest is de CD handiger en duurder.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2002, 20:01
Tsasil
Tsasil is offline
OK, ander geluid. Net zoals dat een radio een ander geluid produceerd dan een CD, produceerd een CD een ander geluid als vinyl.

Wanneer jij zegt dat vinyl een 'ander' geluid produceerd dan CD, maar dat jij CD's mooier vind klinken dan heb jij nog nooit een kwaliteits platenspeler gehoord. As simple as that.
Oud 02-08-2002, 20:16
konflict
konflict is offline
Citaat:
Tsasil schreef:
OK, ander geluid. Net zoals dat een radio een ander geluid produceerd dan een CD, produceerd een CD een ander geluid als vinyl.

Wanneer jij zegt dat vinyl een 'ander' geluid produceerd dan CD, maar dat jij CD's mooier vind klinken dan heb jij nog nooit een kwaliteits platenspeler gehoord. As simple as that.

of is het misschien een kwestie van smaak?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten