Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2009, 21:30
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
de leden van mijn studentenvereniging vinden het leuk om af en toe wat oud nederlands te gebruiken en dan vooral de lidwoorden. Ik heb alleen het gevoel dat ze het vaak verkeerd gebruiken. Ik erger me er erg aan, maar ik kan niet aantonen dat ze het verkeerd doen omdat ik de grammatica regels ervan niet ken. Ik zocht op internet maar ik kon ze niet vinden. Eigenlijk komt het er op neer dat ze bijna altijd in plaats van "van" het woord "der" gebruiken. Volgens mij kun je "der" alleen als "van de" gebruiken, en is het ook nog es zo dat dat niet altijd kan maar dat je soms ook wel eens "den" of "des" of zelfs "-er" (mijner) moet gebruiken.

Wat zijn de regels voor deze lidwoorden, wanneer moet je welke gebruiken? Ik kan wel op internet vinden welke woorden er zijn, en soms welke naamval het is, maar niet wat de regels er voor zijn.

De belangrijkste fout die mijn vereniging volgens mij maakt is iets als "het bestuur der "naamSV", of "de leden der 'naamSV'" Dat klopt toch niet?

kan iemand licht op deze zaak schijnen?
Oud 23-09-2009, 21:53
Verwijderd
http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/30/
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 21:54
Verwijderd
Leden der/den Staten Generaal was het vroeger.

En dat is toch echt ''van de''. Maar oud-nederlands is niet echt mijn ding.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 22:04
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
er staan wel wat dingetjes, maar ik weet nu nog niet wanneer ik die des, den, der kan gebruiken. Wanneer is het des en wanneer is het der. En wanneer kun je den wel of niet gebruiken?

Door die site ben ik in ieder geval wel bevestigd in het feit dat der altijd "van de" is en niet gewoon "van". Is er wel een oud nederlands woord voor 'van'?
Oud 23-09-2009, 22:52
Laisve
Laisve is offline
Mijn vermoeden is dat de ASV genoemd in jouw post staat voor Algemene Studentenvereniging. Vereniging is een vrouwelijk woord, en de genitief van vrouwelijk enkelvoud vereniging is der vereniging. Het bestuur der ASV 'X' is dus gewoon correct.

Overigens is het voor mannelijk/onzijdig enkelvoud des -s (huis des mans bijvoorbeeld) en voor meervoud weer der (der gordijnen). Zonder lidwoord wordt dan zoiets als: van mijn vrouw -> mijner vrouw. Van zijn strijdkrachten -> zijner strijdkrachten. Dit idee.

Er bestaat ook een zwakke vervoeging op -n voor mannelijke en onzijdige woorden. (bekend van: der keerlen God bijvoorbeeld.)

Succes, nu kun je die mensen verbeteren (wel eerst de woordgeslachten uit je hoofd leren!)
Oud 24-09-2009, 00:32
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Ik heb ASV toch niet genoemd? Maar enniewee:

van de -> vrouwelijk -> der
van de -> mannelijk/onzijdig -> des
van de -> meervoud -> der

hé, maar hoezo staat er dan in de statenvertaling "huis des heeren"? Volgens jou zou er huis des heeres moeten staan.

toepassing van mijner zou dus kunnen zijn:
"dit lied zingen wij tot lof onzer vereniging" of "de groei onzer vereniging is te wijten aan"
en is dat hetzelfde voor alle geslachten of dus voor mannelijk en onzijdig een -n?
En je zegt wel "zonder lidwoord" maar voor vrouw zou je wel een lidwoord kunnen zetten, en voor strijdkrachten ook, maar stel dat het dus een naam is?

Stel dat ik bij unitas zou zitten (wat ik niet zit, bewaar me), zou ik dan kunnen zeggen:
"het bestuur der unitas"? Het lijkt mij van niet omdat unitas geen zelfstandig naamwoord is maar een naam. Er zit geen lidwoord voor, de unitas klopt niet. dus van de unitas klopt ook niet. dus der unitas klopt ook niet.

En is er nog een oud nederlands woord voor alleen 'van', dan kan ik mijn medeleden troosten met een alternatief zodat ze niet alsnog der blijven gebruiken. (tzijn HBOers) sorry.

Is trouwens een naam als jan van der kamp dan helemaal fout? (dubbelop van)
Oud 24-09-2009, 06:23
Verwijderd
Ik weet het niet zeker maar op dit moment ben ik bezig een historische bron te ontleden en misschien heb je hier wat aan:

http://www.dbnl.nl/tekst/_den001denk...09_01_0004.htm
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 10:24
Broeder
Broeder is offline
Dat is gewoon de genitief. Bijna compleet in onbruik geraakt in het Nederlands, maar daarom is de grammatica nog niet bedorven. 'Van der Kamp' betekent gewoon 'van het kamp', maar dan met de genitief.
Reageren

Regels voor berichten