Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2009, 11:40
johans
johans is offline
ik heb mij laats per ongeluk ingeschreven bij Direct Wonen. En nu ben ik chagerijnig.

Ik had namelijk mijn gegevens al ingevuld en naar de betaalpagina doorgeklikt (een abonnement kost 35 euro) en toen zag ik dat hun verhuurvergunning voor amsterdam was ingetrokken, dat vond ik nogal verdacht en onhandig (daar ik iets in amsterdam zoek) dus heb ik het weg geklikt. Nu krijg ik steeds dreigbrieven dat ik dat geld moet betalen omdat ze anders hun incassobureau inschakelen blablabla (dit is extra vervelend omdat je dan een aantekening krijgt en je dan later moeite krijgt met dingen als hypotheken).

geinig is dat dit duidelijk vaker gebeurd, daar er bij de meest gestelde vragen op hun site op nr 4 de volgende vraag staat: Bent u van mening dat u zichzelf niet volledig heeft ingeschreven?

maar goed, dit is natuurlijk ook vooral mijn eigen domme fout. Ik wou dit vooral even kwijt omdat ik iedereen graag wil waarschuwen voor Direct Wonen. Ik heb namelijk nog wat rond gezocht op internet en ben veel stomme verhalen tegen gekomen. Ze schijnen sowieso veel te veel geld te vragen, maar proberen je ook van alles aan te smeren, verlengen ongevraagd je abonnement, reageren niet op je reacties.

Verder vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met Direct Wonen?

p.s. ik heb speciaal hiervoor een account aangemaakt, als dat niet triest is...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-11-2009, 12:02
ganralph
ganralph is offline
wanneer heb je je ingeschreven? als je je via internet hebt aangemeld kun je misschien iets met de wet "koop op afstand". dit zou betekenen dat je de koop (je hebt een dienst van DW "gekocht") binnen 7 dagen na aanmelding kunt ontbinden!

ik weet niet of dit misschien weer net een uitzondering is (wil je niet blij maken met een dode mus), maar ik vermoed dat je er nog wat mee kunt...

EDIT: hm, ik zie dat je al meerdere brieven hebt ontvangen, dus ik vrees dat die 7 dagen al verstreken zijn...
Oud 12-11-2009, 13:57
Verwijderd
Volgens mij is er geeneens sprake van een overeenkomst. Ik heb net zelf even gekeken op de site van direct wonen. En ik kon mij ook aanmelden, zonder dat ik ergens op de kosten wordt gewezen. Aangezien ik pas na mijn aanmelding op de kosten wordt gewezen en ik zonder deze te voldoen ook geen gebruik kan maken van de website, is het duidelijk dat ik hier eerst mee akkoord dien te gaan. Als ik dat niet doe, door simpelweg niet te betalen, is er geen sprake van een overeenkomst.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2009, 14:00
Verwijderd
Sterker nog op het scherm waar je moet betalen staat:

Wilt u direct toegang tot alle woningen, compleet met foto's en uitgebreide omschrijvingen? Meld u dan nu aan.

Dit impliceert dus dat je nog niet aangemeld bent.

Verderop staat ook nog:
Ik ga akkoord met de voorwaarden. Dus dat zou je ook nog moeten aanvinken.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2009, 14:03
Verwijderd
Citaat:
wanneer heb je je ingeschreven? als je je via internet hebt aangemeld kun je misschien iets met de wet "koop op afstand". dit zou betekenen dat je de koop (je hebt een dienst van DW "gekocht") binnen 7 dagen na aanmelding kunt ontbinden!

ik weet niet of dit misschien weer net een uitzondering is (wil je niet blij maken met een dode mus), maar ik vermoed dat je er nog wat mee kunt...

EDIT: hm, ik zie dat je al meerdere brieven hebt ontvangen, dus ik vrees dat die 7 dagen al verstreken zijn...
In dit geval is het 3 maanden. Nergens wordt de aanvrager namelijk, zoals vereist, gewezen op de mogelijkheid om de koop binnen 7 dagen te ontbinden. De wetgever stelt dan dat deze termijn 3 maanden bedraagt.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2009, 14:23
johans
johans is offline
stiekem heb ik ook al aangevinkt dat ik akoord ging met de voorwaarden.
ik ben namelijk wel een scherm verder gegaan, maar eenmaal bij het scherm van Ideal aangekomen heb ik weggeklikt. in de algemene voorwaarden heb ik echter niets gevonden die aansluiten bij de dreigementen in de mails.

verder staat er op de site dit:

4. Bent u van mening dat u zichzelf niet volledig heeft ingeschreven?
Op de eerste pagina van uw inschrijving heeft u uw woonwensen, naam en e-mailadres ingevuld. Op deze pagina vermelden wij uitdrukkelijk ons privacy-statement. Om naar de volgende pagina te gaan, dient u op de knop AKKOORD te klikken, hetgeen u heeft gedaan.

U heeft dan al de volgende gegevens bij ons achtergelaten:

Geboortedatum
Adres
Telefoonnummer
Inschrijfvorm (keuze tussen Standaard (35 euro) en DeLuxe (45 euro) inschrijving)
Betaalmethode (iDEAL, bankoverschrijving, eenmalige machtiging, creditcard)
Inloggegevens aangemaakt (inlognaam en wachtwoord)

Uiteindelijk komt u op deze pagina bij het kopje "Voorwaarden inschrijving". Hier maken wij u attent op onze inschrijfvoorwaarden. Het vakje hierachter "Ik ga akkoord" heeft u aangevinkt. Rechtsonder heeft u op de grote rode knop Inschrijving bevestigen en betalen geklikt.

Misschien bent u in de veronderstelling dat uw inschrijving pas ingaat als u op de link in de activatiemail heeft geklikt. Deze dient echter slechts ter verificatie van het e-mailadres.

maar goed
Met citaat reageren
Oud 12-11-2009, 14:26
ganralph
ganralph is offline
de wet gaat altijd boven zaken die een bedrijf zelf op zijn site zet

zoals Lucky Luciano net zegt, heb je dus nog een kans om de overeenkomst (als die er is) te ontbinden.
Oud 12-11-2009, 14:29
johans
johans is offline
ik heb het net gewoon maar betaald daar ik lui en laf ben
maar het blijft raar

hier liepen ze mee te dreigen in hun mail:
Het annuleren van bovenstaande transactie is niet mogelijk;

LET OP: Als wij binnen 5 dagen geen betaling van u ontvangen, zijn wij genoodzaakt deze zaak aan ons incassobureau over te dragen die het openstaande bedrag, vermeerderd met incassokosten, van u zal vorderen.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2009, 18:05
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
Verder vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met Direct Wonen?
Onze eerste woning hebben wij via Direct Wonen gekregen. Ik vind het verder maar een raar bedrijf, maar het was zo ongeveer de enige mogelijkheid om redelijk snel een woning te krijgen. Ik was toen 25 jaar, had een vast contract, en de woning zou helemaal van mijn salaris betaald gaan worden. En toch wilde Direct Wonen persé een garantstelling van een van onze ouders. Heel raar. En bovendien ook erg duur, omdat je een maand huur als bemiddeling moet betalen.

Ik was er vanuit gegaan dat na het vinden van een woning de inschrijving automatisch zou stoppen, dat was dus helaas niet het geval. Ook ik heb toen de discussie gevoerd over die 35 euro, en uiteindelijk maar gewoon betaald om van het gezeur af te gaan.

In de toekomst zou ik niet zo snel meer met ze in zee gaan, maar aan de andere kant hebben we wel snel een woning kunnen vinden, dus wie weet dat als ik in de situatie kom te staan dat ik snel een woning nodig heb, ik het dan toch weer zou doen.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2009, 18:05
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
ik heb het net gewoon maar betaald daar ik lui en laf ben
had je niet mogen doen ...
Met citaat reageren
Oud 14-11-2009, 17:20
T_ID
T_ID is offline
Bij mij liep de betaling fout omdat hun site kennelijk niet tegen firefox kan. Vervolgens heb ik het handmatig overgemaakt. Het kostte ongeveer twee weken en een aantal telefoontjes voordat iedereen daar begreep hoe de vork in de steel zat. De vestigingen zelf zijn wel bereid te helpen en doen dat ook goed, daar niet van, maar het bedrijf communiceert onderling duidelijk bar slecht.

Het is trouwens absoluut lachwekkend dat ze zonder een eerste aanmaning dreigen om binnen vijf dagen de zaak uit handen te geven. Dat is gewoon keihard onwettig; ze volgen niet het normale (en redelijke) incassotraject daarmee. Als dat tot een juridische confrontatie komt worden die incassokosten drastisch teruggebracht. Maar goed, dat kan ook gewoon spierballentaal zijn. Dreigen met incassobureau's over (al dan niet wettige) vorderingen komt vaker voor.

Da's niet wat ik ontving toen die betaling misliep trouwens, toen kreeg ik een ultrakort mailtje met de tekst:
"Tot op heden hebben wij helaas nog geen betaling van u ontvangen. Wij verzoeken u dringend deze betaling per direct aan ons te voldoen."

Bovendien lijkt de vordering me hier onterecht. Dat iemand op internet jouw naam heeft ingevuld betekend niet automatisch dat je daarmee een overeenkomst bent aangegaan. Daarop zouden ze dus al stranden. Pas als je zou betalen, of ze op een andere manier je identiteit kunnen vaststellen staat pas vast dat jij het ook daadwerkelijk was die het invulde.

Daarnaast is het zoals al gezegd een koop op afstand die je zonder opgaaf van reden binnen zeven dagen kunt ontbinden. Zelfs als je al hebt betaald heb je recht op volledige teruggave van het abonnementsgeld.
Reageren

Regels voor berichten