Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2009, 11:03
Wouter2323
Hoi,

Ik heb in SPSS een variabele waarin zich 15 residuen bevinden. Nu moet ik aangeven of deze residuen onafhankelijk zijn. Dit moet ik zowel op een grafische als op een niet-grafische manier doen.

In mijn boek staat hier niets over beschreven en daarom vraag ik jullie om hulp. Bij de grafische manier zat ik te denken aan alle residuen een nummer geven en vervolgens de residuen tegen hun nummer uitzetten in een puntenwolk. Maar ja, hoe zie ik dan of ze onafhankelijk zijn?

Kan iemand me hiermee helpen (zowel met de grafische als de niet-grafische manier)?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2009, 18:25
Wouter2323
Niemand?
Met citaat reageren
Oud 31-10-2009, 22:29
Gast877564
Je geeft aan dat je residuen hebt, ik neem aan dat je dus een regressieanalyse hebt gedaan (of iets aanverwants)? In dat geval zou je een niet-grafische oplossing zijn om gebruik te maken van de Durbin-Watson test, die test voor correlatie (en dus afhankelijkheid) in je residuen. Als deze in de buurt van 2 ligt is er geen sprake van afhankelijkheid.

Voor een grafische test zou je volgens mij de residuen kunnen plotten tegen de geobserveerde waarden. Als je hier een vrij regelmatige puntenwolk krijgt, is er volgens mij sprake van onafhankelijkheid. Ben hier echter niet zeker van, dus als iemand iets beters weet hoor ik het graag.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2009, 10:28
Wouter2323
Ik heb inderdaad regressieanalyse gedaan. Je hebt helemaal gelijk wat betreft die grafische manier. En ook de niet-grafische manier klinkt aannemelijk. Ik ga het meteen proberen. Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten