Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2009, 20:08
david15
david15 is offline
Ik moet een vt grafiek maken naar aanleiding van een praktica opdracht deze was we moesten rennen en bij een aantal meters werd de tijd opgenomen hier moet een vt diagram gemaakt worden ,ik krijg alleen geen rechte lijn kan dit of moet de lijn ongeveer door bepaalde punten lopen?

Alvast bedankt Groet David
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2009, 21:07
Daan Koopmans
Beste david15,

Het is best mogelijk dat er een rechte lijn uit komt. Echter heb je dan wel met een constante versnelling gelopen.
Waarschijnlijk heb je de practica op een minder nauwkeurige manier uitgevoert.

Ik raad je daarom aan om dit practicum nog een keer uit te voeren en dan over de afstand die wordt gelopen meerdere meetpunten neer zetten. dit betekend dat je dus bijvoorbeeld 5 tijden noteerd over één run. Het is dan ook handig om de afstand van het begin tot het meetpunt te noteren.

voorbeeld:
totale lengte: 200m
metingen over de baan: 5

afstand(m) Tijd(s)
40 20
80 45
120 73
enz.

Al deze metingen zijn tijdens dezelfde run gedaan van 200m.

Als je hier een grafiek van gaat maken zul je zien dat het geen rechte lijn meer is, waaruit je dan weer kunt concluderen dat je niet met een constante versnelling rent. Dat lijkt mij namelijk onmogelijk of bijna niet haalbaar.

Als je geen tijd meer hebt om dit opnieuw te gaan uitvoeren. Zet dat in je conclusie dat je op een on nauwkeurige manier hebt gemeten en dat je een vervolg meting zou moeten doen met meerder metingen bij dezelfde run.

Heel veel succes!
Met citaat reageren
Oud 25-10-2009, 21:52
arPos
arPos is offline
Afstand delen door tijd, krijg je Vgem, v/t diagram pennen inleveren en nooit meer vergeten.
Bonuspunten, maak de bijbehorende s/t en a/t diagrammen.
Reageren

Regels voor berichten