Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2009, 14:39
Hawahaai
Hawahaai is offline
Plan jij al ruim van te voren wanneer je wat zult eten? Haal je die boodschappen een aantal dagen van te voren al in huis? Of bedenk je je een uur van te voren pas dat je bijna moet gaan koken en ga je dan nog naar de supermarkt voor de benodigdheden?
Eet je iedere week volgens een bepaald patroon (maandag iets met aardappels, dinsdag pasta, enz.) of bekijk je per keer waar je zin in hebt?
Kortom, hoe "plan" jij je maaltijden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2009, 14:42
Hawahaai
Hawahaai is offline
TS begint:
Omdat ik het gedurende de week eigenlijk altijd druk heb, doe ik 1x in de week (op mijn vrije dag) boodschappen voor die hele week. Van te voren heb ik dan al voor de hele week bedacht wat ik ga maken en hier houd ik me in principe ook aan. Soms wissel ik wel de maaltijd van dinsdag en woensdag om, als dat beter uit blijkt te komen.
Bij de planning van mijn maaltijden zorg ik voor afwisseling tussen aardappels (gekookt of gebakken), rijst en pasta, maar ik heb hier geen vaste dagen voor. Vaak maak ik grotere hoeveelheden klaar, dus dan eet ik die week 2x hetzelfde (of ik vries de helft in voor een paar weken later).
Met citaat reageren
Oud 20-10-2009, 15:26
wup
wup is offline
Ik plan het ook. Meestal ga ik 1x per week naar de Aldi/Lidle en 1x naar de AH/Jumbo. Ik ga nog wel tussendoor voor dingen als brood en melk.
Ik plan niet echt per dag, maar zorg dat ik voor 6x eten per week in huis heb, omdat er toch altijd wel een dag tussen zit dat ik ergens anders eet, of dat ik eters krijg en dan bedenk ik dan wel wat we gaan eten.

Verder eet ik meestal 2 dagen achter elkaar hetzelfde. Ik heb (nog!) geen vriezer en 1 persoons porties koken is bijna niet te doen zonder genoeg over te houden voor een 2e dag.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2009, 15:57
AzN
AzN is offline
Ik doe dagelijks boodschappen, omdat ik vrijwel tegenover de AH woon. Dus ik bepaal telkens voor één dag wat ik eet en dat verschilt nogal per dag (qua hoeveelheid en 'gezond-heid'), maar soms eet ik ook wel 'ns dagenlang achter elkaar hetzelfde .
Oud 20-10-2009, 17:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik werk fulltime en heb 's avonds eigenlijk nooit meer zin om boodschappen te doen dus een keer per week (vrijdag als ik vrij ben, anders zaterdag) doe ik de 'grote' boodschappen. Dan haal ik eten voor het aantal dagen dat ik thuis eet die week, wc-papier, wasmiddel, toiletartikelen, dat soort dingen. Halverwege de week haal ik dan nog wel extra brood, fruit en groente en andere verse dingen. Ik heb niet zo'n groot vriesvak dus er kan niet meer dan een brood tegelijk in en nog wat kleine dingetjes. Vaak haalt m'n vriend dan even die extra dingetjes want hij komt langs de supermarkt als ie naar huis komt en ik moet er sinds ik verhuisd ben voor om fietsen (en als hij gaat ben ik minder geld kwijt want hij haalt dan wel duurdere merken dan ik maar neemt niet nog allerlei dingen mee die ik eigenlijk niet nodig heb, ik sms gewoon m'n lijstje door).

Ik eet meestal een keer pasta, een keer rijst, een keer aardappels, een keer iets anders (lasagne, couscous, quiche, wraps oid) en nog een keer laat ik m'n vriend kiezen of haal ik wat ofzo. Ik bepaal dan nog niet wat ik welke dag eet maar kijk wel een beetje naar wat ik ga doen die dag. Ik heb nu bijvoorbeeld een keer per week 's avonds rijles en dan weinig tijd om te koken en te eten dus dan haal ik wat uit de vriezer. Ik probeer ook minstens een keer per week voor twee keer tegelijk te koken (nasi, stamppot, pasta oid) waarvan ik dan een portie invries die ik dan de week erna op kan eten.

Bij m'n schoonouders hebben/hadden ze echt een heel schema van op maandag aardappels groente en vlees, op dinsdag vis (want: markt), op woensdag pasta, op donderdag ook aardappels groente en vlees, op vrijdag iets van nasi of kip kerrie ofzo, op zaterdag patat en op zondag chinees of pizza. Daar zijn ze nu een beetje vanaf gestapt want het had vooral te maken met mensen die gaan sporten enzo maar toch merk je dat het nog wel blijft. Ik krijg vaak te horen dat mensen het autistisch vinden maar ik vind het wel handig, kan ik kiezen welke avond ik bij m'n vriend ga eten op basis van wat ik lekker vind (m'n vriend lust geen vis maar moet het wel eten en komt vaak op dinsdag bij mij eten ) Bij mijn ouders hadden we thuis zoiets niet.
Oud 20-10-2009, 18:51
Verwijderd
Ik kan niet vooruit plannen, omdat ik op de dag zelf toch gewoon altijd wil eten waar ik op dat moment zin in heb. Daarnaast delen wij in huis koelkast en vriezer, betekent weinig ruimte om boodschappen kwijt te kunnen en/of in te vriezen. Omdat ik veel onderweg ben, kan ik altijd prima tussendoor even boodschappen doen iedere dag.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2009, 00:33
Briseïs
Briseïs is offline
Ik bekijk altijd op de dag zelf wat ik wil eten. Ik ga dan ook minstens eens in de twee dagen naar de supermarkt. Die is twee minuten lopen, tot half 12 's avonds open en ik heb nooit drukke dagen dus dat is geen probleem. Soms plan ik wel eens wat ik de volgende dag ga eten, maar als ik daar dan op de dag zelf geen zin in heb dan maak ik lekker wat anders. Ik heb ook totaal geen vast patroon in mn eten, doe precies waar ik zin in heb. Wat ik natuurlijk wel doe is rekening houden met wat ik nog in de koelkast heb liggen.
Oud 21-10-2009, 16:41
Verwijderd
Ik plan nauwelijks vooruit. Soms moet het wel (omdat ik bv. een dag geen boodschappen kan doen, dan moet ik voor twee dagen avondeten halen), maar meestal maak ik dan gewoon extra veel en eten we twee dagen hetzelfde. Ik ga zo ongeveer iedere dag naar de supermarkt en bedenk ook vaak dan pas wat we die dag gaan eten, ik hou daarbij wel altijd rekening met wat we nog hebben, ik maak meestal alles op, gooi zeer zelden iets van eten weg.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2009, 08:28
Verwijderd
Ik doe op vrijdag boodschappen voor zaterdag t/m maandag en mijn vriend doet op dinsdag boodschappen voor dinsdag t/m vrijdag. Dus we plannen 3 à 4 dagen vooruit wat we gaan eten. Niet de volgorde en niet altijd tot in detail, vaak halen we gewoon genoeg groenten en vleesachtige dingen en bedenken we per dag wat we gaan combineren. Hoewel we meestal wel van te voren een idee hebben van 'ik wil in elk geval een keer dit-met-dat-en-dat eten'.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 16:01
Verwijderd
Ik woon nog niet op mezelf, dus mijn ouders zorgen voor het eten. Er is niet echt een vaste planning, alleen op zaterdag eten we patat, of dat is een brooddag (mijn moeder zegt altijd dat ze dan niet teveel moeite wil doen) En op zondag ontbijten we meestal niet, dan 'smiddags uitgebreid met soep, hoofdgerecht en toetje en 'savonds of een broodje of iets lekkers. Donderdag is soms een brooddag. (want: sport) Voor de rest eten we gewoon wat mijn moeder dan toevallig kookt. We eten ongeveer één keer per week aardappelen met groente, pasta, en wat vaker buitenlands. Als ik op mezelf ga wonen ga ik denk ik ook één keer in de week boodschappen halen (muv brood melk en frui), en dan kijk ik per dag wel wat ik in huis heb en waar ik zin in heb.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten