Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2009, 10:45
RDaniels
RDaniels is offline
Beste allemaal,

Ik heb voor natuurkunde de opdracht gekregen om de weerstand van 3 lampjes te berekenen. het schema is als volgt:

Er zijn 2 voltmeters en 2 ampère meters (A1, A2, V1, V2). Er zijn vanzelfsprekend ook 3 lampjes, L1-L3. De bronspanning is onbekend. Het is de bedoeling dat ik de weerstand van de 3 lampjes bereken.

Mijn redenering is als volgt:

Citaat:
De R van lampje 3 is: U/I =R = 2,70V/0,30A = 9Ω

Omdat dit deel van de schakeling parallel is geschakeld is het voltage gelijk met het voltage over lamp 2

De R van lampje 2 is: U/I =R = 2,70V/0,15 = 18Ω

Omdat de totale Ampèrehoeveelheid over het parallel deel 0,15A +0,30A = 0,45A, is de hoeveelheid ampère over lampje 1 ook 0,45A.

De R van lampje 1 is: U/I =R = 5,05V/0,45A = 11,22Ω
Omdat de weerstanden op deze manier zeer makkelijk te berekenen waren vroeg ik me af of ik wel de juiste methode heb toegepast en daarmee de juiste antwoorden heb berekend. Ik heb het gevoel dat, zeker de beredenering bij lampje 3, niet klopt.

Alvast bedankt voor de hulp,
Ronald Daniels

Laatst gewijzigd op 07-11-2009 om 10:46. Reden: Grammatica
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2009, 12:18
ILUsion
ILUsion is offline
Je redenering klopt perfect voor deze opgave

(Ik ga er wel bijvertellen dat in echte schakelingen, er soms rekening gehouden moet worden met de stroom door een voltmeter en de spanning over een ampèremeter; zodat je met ingewikkeldere vergelijkingen af moet komen; maar daarvoor heb je niet genoeg gegevens om dat uit te rekenen (en in de meestvoorkomende situaties zal dat ook amper iets uitmaken )
Oud 07-11-2009, 12:42
RDaniels
RDaniels is offline
Citaat:
Je redenering klopt perfect voor deze opgave

(Ik ga er wel bijvertellen dat in echte schakelingen, er soms rekening gehouden moet worden met de stroom door een voltmeter en de spanning over een ampèremeter; zodat je met ingewikkeldere vergelijkingen af moet komen; maar daarvoor heb je niet genoeg gegevens om dat uit te rekenen (en in de meestvoorkomende situaties zal dat ook amper iets uitmaken )
Bedankt voor je hulp Ik ben er van op de hoogte dat de voltmeter en ampèremeter zelf ook kunnen zorgen voor stroomverlies en dat ook de draden hieraan kunnen bijdragen. Maar goed, die informatie stond niet tot mijn beschikking.

Nogmaals bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten