Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2009, 16:35
P2
P2 is offline
Iemand hier ervaring mee? Ben benieuwd hoe het is en of het zwaar is en wat voor opdrachten je krijgt!

Thx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2009, 18:12
Verwijderd
Hmm.. Ik ken wel iemand die dit doet. Ze kreeg opdrachten als een nieuwsbericht schrijven en een geschikte krantenkop bedenken. Weet niet of ze het erg zwaar vond, wel druk geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2009, 07:31
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Slechte vooruitzichten op de arbeidsmarkt hebben mij weerhouden hiervoor te kiezen. Denk daar ook maar over na.
Oud 26-10-2009, 15:17
P2
P2 is offline
Dus er is niet veel geld mee te verdienen? (ook belangrijk)
Oud 27-10-2009, 06:47
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Als je een fulltime baan hebt in de journalistiek kan het wel goed verdienen, maar ik vraag me af hoe makkelijk het is om een fulltime baan te krijgen. Een deeltijdbaan lijkt me niet zo moeilijk.
Oud 27-10-2009, 21:18
Seraphina
Seraphina is offline
Ik doe nu zo'n twee maanden Journalistiek in Utrecht, dus echt veel kan ik je nog niet vertellen. Ik kan je wel een korte impressie geven van hoe ik het tot nu toe ervaar. (:

Er hangt een gezellige sfeer, mensen gaan leuk met elkaar om, mooi gebouw met eigen café. Je hebt vrij weinig college (ik had het afgelopen blok een dag vrij, volgende blok 2 dagen vrij), maar je moet veel in je eigen tijd doen. Ik vind het niet heel erg zwaar, maar je hebt het wel druk.
Je doet opdrachten in groepjes/tweetallen en individueel, en je werkt met best korte deadlines. Maar de ene docent is soepeler dan de andere wat dat betreft en er wordt niet zo strak aan schema's gehouden. Dat verloopt nog best slordig. Dus er is een beetje gebrek aan overzicht. De organisatie is niet geweldig, het is allemaal wat chaotisch en je bent toch een beetje op jezelf aangewezen. Dus je moet ook veel zelf uitzoeken.
Desondanks is het best een leuke opleiding, hoor. (;

Maar als je bepaalde dingen wilt weten mag je me ook een privéberichtje sturen, alhoewel ik zelf ook nog niet álles weet. ;P
Met citaat reageren
Oud 27-10-2009, 22:14
Vennaa
Vennaa is offline
heeej

ik zou deze opleiding ook erg graag willen doen en ik vroeg me af wat voor opdrachten je in die twee maanden al hebt gekregen? En heb je misschien al een idee wat voor minors je mag kiezen? Ik wil namelijk redactrice worden van een blad en vroeg me dus af of je hier een speciale minor voor hebt.

alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 30-10-2009, 00:43
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Ik heb van meerdere bronnen vernomen dat HBO journalistiek in Utrecht een van de slechtere scholen is in Nederland. Ik ben er wel op een open dag geweest, waarna ik wist dat ik nooit die opleiding wilde doen, ondanks dat ik alsnog na 2 jaar kunstacademie voor die richting wil gaan.

Waarom wilde ik daar niet heen:
-Ik vond de mensen (studenten) nietszeggend
-Ik vond de punten waarop je aangenomen zou moeten worden, of de kwaliteiten die je moet bezitten mager (geinteresseerd in de wereld om je heen, houden van actualiteit en schrijven?)
-Je leert bij een HBO journalistiek voornamelijk schrijven en wat skills op het gebied van filmen en radio maken. Inhoudelijk gezien leer je weinig. Van elk gebied (politicologie, sociologie, antropologie en ga zo maar door) een heel klein beetje: het topje van de ijsberg. Dat is moeilijk als je journalist wilt worden. Zeker als je een goede wilt worden. Je moet namelijk inhoudelijk kunnen zijn en je bronnen kennen. Wellicht als jij in je vrije tijd naast school nog gaat werken voor een krant en hier en daar wat lobby't, dit wel de juiste weg kan zijn. Bedenk echter wel dat niemand bij het journaal of bij de grote kranten in de top, HBO journalistiek heeft gestudeerd.
-Bovenstaande restulteert in dat je later bij de Margriet of de Flair aan de gang kan. Misschien is dit iets te kort door de bocht, en als je dit ook wil is er niets mis met zo'n opleiding. Ik persoonlijk zou wel voor iets inhoudelijkers willen gaan en prefereer dus een inhoudelijke studie aan de universiteit om van daaruit door te kunnen groeien de journalistieke wereld in.

Goed, een hele tirade. Maar kijk gewoon wat goed bij je past, ga naar een open dag, praat met mensen die die studie doen (daar leer je nog het meest van) en volg desnoods een dagje.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2009, 14:14
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik heb van meerdere bronnen vernomen dat HBO journalistiek in Utrecht een van de slechtere scholen is in Nederland.
Ik hoor dezelfde verhalen. Of, om een van mijn leraren te citeren;
"Ze leren die kinderen wel schrijven, maar niet denken"
Oud 09-11-2009, 18:52
Girl-can-rock
Girl-can-rock is offline
Hmmm, ik heb hbo journalistiek ook overwogen, maar ben nu aan het kijken naar universiteit (misschien hbo) communicatiewetenschappen. Maar je leert hier geen stukken schrijven ofzo.
Iemand hier ervaring mee?
Reageren

Regels voor berichten